Snabbtitt: Corsair Hydro HG10 A1

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Corsair Hydro HG10 A1

En enkel metallram gör det möjligt att använda Corsairs vattenkylningspaket även på grafikkort. SweClockers undersöker förutsättningarna med den notoriskt svårkylda Radeon R9 290X.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns ändå som att det vore värt att kyla även vrm med vattnet eller om man körde lite flänsar för att kyla lite bättre även på vrm. Annars känns inte det här paketet så bra för just överklockare utan mer för de som vill köra tystare på originalhastigheter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Klockar man inte så är det väl hyfsat värt med tanke på ljudnivån. Billigare än att köra custom loop.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men blåste inte er luftkylare på processorn varmluft mot radiatorn?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle gjorts ett test tillsammans med Nzxt Kraken G10 som fyller samma funktion och dessutom har EGEN medföljande fläkt för att kyla VRMen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle behöva köra en liknande lösning när jag i framtiden skaffar mitt andra 780! Billigare än custom loop åtminstone!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Hur står sig detta mot Arctic Accelero Xtreme IV?

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem

När ni säger att Vattenkylningslösningen tar samma plats som AMD:s referens, är inte det en sanning med modifikation? Förvisso tar fläkten upp samma plats och kylblocket också, men slangarna sticker ju rakt upp. En Crossfire-lösning vore ju omöjligt?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Skulle gjorts ett test tillsammans med Nzxt Kraken G10 som fyller samma funktion och dessutom har EGEN medföljande fläkt för att kyla VRMen.

Vad är det för vit-svart kylare som är på förstasidan då? I artikeln är det ju den röda amd-fläkten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av elori:

Hur står sig detta mot Arctic Accelero Xtreme IV?

körde med denna på förra 290X kortet, även där VRM1 blir varmt pga fläktarna körs i så pass låg rpm... dock hjälper det att kapa VRM1 delen från original kylaren och dra på, då blir det bra... problemet är inte GPUn i dessa utan VRM1 som blir för varmt när man drar på med spänning

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad är det för vit-svart kylare som är på förstasidan då? I artikeln är det ju den röda amd-fläkten.

Ser ut att vara Nzxt Kraken G10

http://www.inet.se/produkt/5322368/nzxt-kraken-g10-svart

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Intressant test.

Skulle vilja se 980 alternativt 970 serien med sånt här test.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av boniz:

Inte för att vara sådan, men blåste inte er luftkylare på processorn varmluft mot radiatorn?

CPU-lasten var så låg i testerna att det inte spelade någon roll i detta fall (prövade även andra radiatorpositioner med samma resultat).

Skrivet av Ant3:

Skulle gjorts ett test tillsammans med Nzxt Kraken G10 som fyller samma funktion och dessutom har EGEN medföljande fläkt för att kyla VRMen.

Tanken från början var att ha med Kraken G10 i det här testet men tyvärr dog vårt Radeon R9 290X (R.I.P.) mitt under testerna med just den monterad. Troligtvis hade det inget med Kraken-kylaren att göra utan snarare att kortet levt ett hårt liv i testlabbet, men det satte dock käppar i hjulet för vidare tester.

De resultaten jag fick ut av Kraken G10 innan kortdöden tydde dock på högre VRM-temperaturer än med Corsairs HG10. Detta är egentligen inte helt konstigt med tanke på att NZXT:s variant inte har något som leder bort värmen från kretsarna utan endast en fläkt som blåser direkt på dem, det vill säga en ganska ineffektiv metod.

Skrivet av Virre39:

När ni säger att Vattenkylningslösningen tar samma plats som AMD:s referens, är inte det en sanning med modifikation? Förvisso tar fläkten upp samma plats och kylblocket också, men slangarna sticker ju rakt upp. En Crossfire-lösning vore ju omöjligt?

Slangkopplingarna är vinklingsbara så det ska inte vara några problem att köra två kort bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

För de pengarna känns det nästan smartare att sälja sitt ref 290x och köpa ett nytt kort, t.ex. GTX 970 som för närvarande är det mest prisvärda alternativet. Tyvärr.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Nämen god morgon! Denna idé med slutet vattenkylningssystem på grafikkortet kom jag på för flera år sen! Varför finns det inga sån här system på marknaden till grafikkort?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Administrativ avgift

Blir intressant när Amd sätter dessa som ref kort Tror att det är på G att det kommer vara AMD original kylare.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Nämen god morgon! Denna idé med slutet vattenkylningssystem på grafikkortet kom jag på för flera år sen! Varför finns det inga sån här system på marknaden till grafikkort?

Finns ju arctic cooling accelero hybrid 1 och 2 t.e.x. och flera andra, kommer inte ihåg namnen just nu, men någon annan kan ju fylla i luckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Nämen god morgon! Denna idé med slutet vattenkylningssystem på grafikkortet kom jag på för flera år sen!

Du kom på?

Skrivet av demon_speed:

Varför finns det inga sån här system på marknaden till grafikkort?

...va? Tittade du inte precis på ett? sedan finns det ett antal andra produkter som vattenkyler GPU me AiO vattenkylare sedan en bra tid tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Du kom på?

...va? Tittade du inte precis på ett? sedan finns det ett antal andra produkter som vattenkyler GPU me AiO vattenkylare sedan en bra tid tillbaka.

Ja, precis som jag har kommit på t.ex bärbar dvdspelare långt innan den ens fanns på marknaden och sen flera år senare så kom den ut på marknaden och jag ba "whaaat?!" "den kom jag ju på för läääänge sen"..

Det verkar inte finnas någon AiO kylning för mitt kort iaf.. ska man behöva uppgradera kort med jämna mellanrum? Dyrt det här med nya saker hela tiden, får väl delta i ett nytt helikopterrån eller bli minister först sen så.. hum hum.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Sen finns ju riktiga luftkylare med. Kostar 481 spänn enligt prisjakt. Medans H75+HG10 alltså kostar 685+384kr = 1069kr!!!

I konsumentupplysningens namn kunde kanske Swec testa dem med? Passar ju både gröna och röda laget har jag hört. Annars går det säkert att "googla".

Har en AC3 på mitt R9290. Tyst och fint sen day 1 och inte så notoriskt svårt var det heller... .-)

Kitguru AC IV Extreme på 290X:

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

blir lite trångt om man lirar SLI

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tanken från början var att ha med Kraken G10 i det här testet men tyvärr dog vårt Radeon R9 290X (R.I.P.) mitt under testerna med just den monterad. Troligtvis hade det inget med Kraken-kylaren att göra utan snarare att kortet levt ett hårt liv i testlabbet, men det satte dock käppar i hjulet för vidare tester.

SilentPCReviews Radeon 5870 dog även det mitt under testerna av Kraken G10...
http://www.silentpcreview.com/article1416-page3.html

Man börjar ju nästan ana oråd (och monteringen på GPU verkar rätt riskabelt enkel att tajta åt för hårt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

blir lite trångt om man lirar SLI

Perhaps. Beror väl på moderkort osv. Annars är ju AC III som jag slängt på mitt 290 dual slot, och ett mycket kompetent alternativ. Även utan
priset medräknat...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vad gör original fläkten för nytta? Jag ser inga kylflänsar på bilderna, ska fläkten bara blåsa luft runt plåten som är tänkt att kyla VRM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vad gör original fläkten för nytta? Jag ser inga kylflänsar på bilderna, ska fläkten bara blåsa luft runt plåten som är tänkt att kyla VRM?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, exakt så. Sen skall det nämnas att enda skillnaden är ju kontaktytan, i en kylfläns kommer värmen spridas i en relativt liten fläns - men som är gjord för att ha så stor kontaktyta mot passerande luft som möjligt. I det här fallet har du en väldigt sub-optimal lösning, men som är betydligt större. Så totala kontaktytan är förmodligen inte så värst olika. Dock ser den lackad ut, vilket är ett betydligt större problem. Förmodligen skulle du kunna rugga upp lite ytor, gärna nära vrmerna och montera dit extra flänsar, men då börjar man snabbt närma sig frågan om det alls var nån mening från början.

Även jag hade velat kika på en jämförelse med NZXT G10, men samtidigt skulle bilden bli lite skev, med G10 är det nära nog en inofficiell standard att köra med lösa heatsinks till VRM(så som de här). Och övriga kylningen borde inte skilja sig nämnvärt, då handlar det ju bara om AIO-kylarens prestanda och där finns det ju en uppsjö av alternativ och jämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Sen finns ju riktiga luftkylare med. Kostar 481 spänn enligt prisjakt. Medans H75+HG10 alltså kostar 685+384kr = 1069kr!!!

I konsumentupplysningens namn kunde kanske Swec testa dem med? Passar ju både gröna och röda laget har jag hört. Annars går det säkert att "googla".

Har en AC3 på mitt R9290. Tyst och fint sen day 1 och inte så notoriskt svårt var det heller... .-)

Kitguru AC IV Extreme på 290X:

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/10/xivtemps2.p...

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/10/xivnoise2.p...

Som många gånger missas, vad är VRM temps???

För tittar du på Asus kortet med den kylaren som många avgudar så orkar den inte med vid överklock, och den kyler sämre än denna combo lösning i stock. VRM ska inte vara 100 grader ffs.

Kärnan har ju både bättre värmetålighet, samt automatiskt throttle, men VRMerna brinner bara upp och sen sitter du där med ett trasigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

VRM ska inte vara 100 grader ffs.

Av vad jag hört från en tredjepartstillverkare för ett par år sedan (tror det var en Sapphirerepresentat, jag minns tyvärr inte) så är inte ens 125 grader någon fara för vrm. Stämmer detta, så är 100 grader inget att bry sig om.

Vore väldigt intressant att få det bekräftat av någon som verkligen vet med säkerhet vilka temperaturnivåer vrm:ar är designade att klara av (vilket förstås skiljer mellan olika varianter och modeller, men åtminstone ett relevant exempel).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

VRM ska inte vara 100 grader ffs.

Ok, så för oss som inte är insatta i vad VRMerna har för lämpliga max temperaturer?

De siffror jag har sett, så är de rateade till 125 grader. Nu kan jag förståss se att man inte borde vara där uppe och titta alls, men.. om det är uppenbart kanske du har mer information att dela med dig av?

Permalänk
Medlem

Utan att försöka sätta orden i munnen på Paddanx så tror jag han syftade på att VRM på 100 grader tyder på undermålig kylning runt GPUn. Med tiden riskeras att de antingen slits ut och överhettar eller till och med att brinna upp direkt i mindre optimala miljöer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar utseendet lösningen får, ser oväntat bra ut. Synd på VRM-temperaturen bara.
Lite synd att man inte jämfört med ett Sapphire Tri-X kort men jag antar att det inte fanns något tillgängligt. Det är ju trots allt den bästa lösningen från fabrik hittills.

Så.. Vad härnäst? Doppa kortet i mineralolja och se om inte det vore en bättre lösning för ref. kort? Det finns ju långa sköldade och osköldade PCI-e riserkablar. Inget för vanliga användare men är vi på Sweclockers eller inte?

Skrivet av orginallinus:

Sen finns ju riktiga luftkylare med. Kostar 481 spänn enligt prisjakt. Medans H75+HG10 alltså kostar 685+384kr = 1069kr!!!

I konsumentupplysningens namn kunde kanske Swec testa dem med? Passar ju både gröna och röda laget har jag hört. Annars går det säkert att "googla".

Har en AC3 på mitt R9290. Tyst och fint sen day 1 och inte så notoriskt svårt var det heller... .-)

Kitguru AC IV Extreme på 290X:

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/10/xivtemps2.p...

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/10/xivnoise2.p...

Den versionen var rätt läcker faktiskt. Jag har en tidigare modell fortfarande monterad på mitt gamla 6970. Har en till kylare liggandes från mitt HD7950. Varför används den inte? Kortet dog av okänd anledning..

Endast fabriksmonterat för mig idag, för stora risker när garantierna inte täcker kylarbyten och ett bokstöd för 3800kr är inte min direkt bästa investering.

Skickades från m.sweclockers.com