Permalänk
Melding Plague

NZXT Source S340

I den minimalistiska Source S340 skippar NZXT allt vad 5,25"-platser och iögonfallande finesser heter och tar istället sikte på en lägre prisklass. Jonas undersöker om datorlådan har vad som krävs för att möta konkurrensen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle passa mig perfekt

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

ett sånt här i matx storlek hade varit guld

Permalänk
Medlem

Helt undebart chassi

Permalänk
Medlem

Snyggt men tyvärr inte så funktionellt eller tyst.. Om du nu mot förmodan måste ha ett fönster så lägg dom extra kronorna till h440
Annars skulle jag rekommendera Fractal r4 eller r5 i nästan alla anseende över detta chassit

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Var de bara jag som fick flicker i början av videon? Kan varit min telefon men swec videos brukar funka fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Dat double!!

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Välgjord recension som vanligt, men om båda fläktarna blåser ut bildas det då inte ett undertryck? LÄNK

Permalänk
Skrivet av ehrw:

Välgjord recension som vanligt, men om båda fläktarna blåser ut bildas det då inte ett undertryck? LÄNK

Det är det som är poängen, i all fall enligt nzxt:s design
Det ska tydligen göra så att det blir ett luftflöde av trycket nere vid 3,5" platserna då det inte finns något fläkt där

Men håller med dig, tycker inte att det är någon vidare idé att ha mer utsug än insug av luft
Ingen vill ju ha onödigt mycket damm i sitt chassi
Det går iofs flytta runt fläktarna så att man inte får detta problemet, med andra ord är det ingen "big deal"

Utöver det och det kassa fläktfiltret för nätagget så skulle jag säg att det verkar vara ett rätt så trevligt chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Snyggt men tyvärr inte så funktionellt eller tyst.. Om du nu mot förmodan måste ha ett fönster så lägg dom extra kronorna till h440
Annars skulle jag rekommendera Fractal r4 eller r5 i nästan alla anseende över detta chassit

Ok, har du ägt detta chassie? Har kört det en dryg månad och älskar det, kommer från fd define och upplever det som lika tyst. Håller med om det mesta i recensionen, fläktfiltret till nätagget suger, inte så svårt att modda om man nu vill det, kör du 3.5 hdds så kanske man ska välja ett annat chassie, då vibrationer från dem fortplantar sig. Däremot om du ligger i framkant och inte har några 5,25 enheter och endast kör SSD så har jag svårt att se att någon skulle bli missnöjd. Älskar själv detta chassie mycket och skulle aldrig byta tillbaks till fd, det enda som är plast är insidan av frasmstycket allt annat av metall, kabeldragningslösningen är i sin enkelhet helt genial. Går bara inte att misslyckas med att få till ett cleant innandöme. Med alla fördelar jag upplever så kan jag leva med ett sunkigt filter för nätagget. Så var det höjd på luftkylare, evo 212 passar perfekt men känns som om detta chasie är byggt för en kylare som t.e.x kraken
x61 eller liknande.
Jo, det är riktigt tyst, med mycket bättre luftflöde än tex fd define för att inte tala om estetiken som jag älskar, cleant, förmodligen det snyggaste chassiet jag har sett även om det så klart är väldigt subjektivt. Har återigen ställt upp mitt chassie på bordet efter att ha döljt mina andra åbäken under bordet. (har den vita modellen) Otroligt kompakta yttermått som framgår i recensionen.
Jag är väl partisk då jag äger chassiet i fråga men är väldigt nöjd som sagt och ångrar mig inte en sekund. (Håller inte heller med om klagomålet på priset)
Återigen, kör ni fortfarande 5,25 eller 3.5 tums enheter och föredrar riktigt höga tornkylare, kolla på något annat. Annars ta en titt på detta chassie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehrw:

Välgjord recension som vanligt, men om båda fläktarna blåser ut bildas det då inte ett undertryck? LÄNK

Tror lite av poängen med detta från NZXT's sida är att man ska skaffa en kraken x61 och sätta där fram som suger in luft. Fungerar naturligtvis lika bra med andra tillverkares alternativ (dock inte push/pull) om man inte skruvar bort kåpan som döljer kablarna, eller vanliga 120 eller 140 fläktar och luftkylning.

Permalänk
Medlem

Ser för blankt ut för att falla mig i smaken. Annars ser det väldigt trevligt ut.
Kommer den i matt färg är det en kandidat till datorn brorsan ska få i födelsedagspresent.

Och för guds skull, det heter chassi. Inte chassie, varken på svenska eller engelska.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Det är det som är poängen, i all fall enligt nzxt:s design
Det ska tydligen göra så att det blir ett luftflöde av trycket nere vid 3,5" platserna då det inte finns något fläkt där

Men håller med dig, tycker inte att det är någon vidare idé att ha mer utsug än insug av luft
Ingen vill ju ha onödigt mycket damm i sitt chassi
Det går iofs flytta runt fläktarna så att man inte får detta problemet, med andra ord är det ingen "big deal"

Utöver det och det kassa fläktfiltret för nätagget så skulle jag säg att det verkar vara ett rätt så trevligt chassi

hen påpekade att Jonas sa övertryck och INTE undertryck som det egentilgen ska vara ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Och för guds skull, det heter chassi. Inte chassie, varken på svenska eller engelska.

Har du helt rätt i, ledsen..;)

Permalänk
Medlem

Hmmm, vart kan do ha fått iden till plåten över kablarna måntro? Aaah, ripoff från Phanteks jo man tackar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, har du ägt detta chassie? Har kört det en dryg månad och älskar det, kommer från fd define och upplever det som lika tyst. Håller med om det mesta i recensionen, fläktfiltret till nätagget suger, inte så svårt att modda om man nu vill det, kör du 3.5 hdds så kanske man ska välja ett annat chassie, då vibrationer från dem fortplantar sig. Däremot om du ligger i framkant och inte har några 5,25 enheter och endast kör SSD så har jag svårt att se att någon skulle bli missnöjd. Älskar själv detta chassie mycket och skulle aldrig byta tillbaks till fd, det enda som är plast är insidan av frasmstycket allt annat av metall, kabeldragningslösningen är i sin enkelhet helt genial. Går bara inte att misslyckas med att få till ett cleant innandöme. Med alla fördelar jag upplever så kan jag leva med ett sunkigt filter för nätagget. Så var det höjd på luftkylare, evo 212 passar perfekt men känns som om detta chasie är byggt för en kylare som t.e.x kraken
x61 eller liknande.
Jo, det är riktigt tyst, med mycket bättre luftflöde än tex fd define för att inte tala om estetiken som jag älskar, cleant, förmodligen det snyggaste chassiet jag har sett även om det så klart är väldigt subjektivt. Har återigen ställt upp mitt chassie på bordet efter att ha döljt mina andra åbäken under bordet. (har den vita modellen) Otroligt kompakta yttermått som framgår i recensionen.
Jag är väl partisk då jag äger chassiet i fråga men är väldigt nöjd som sagt och ångrar mig inte en sekund. (Håller inte heller med om klagomålet på priset)
Återigen, kör ni fortfarande 5,25 eller 3.5 tums enheter och föredrar riktigt höga tornkylare, kolla på något annat. Annars ta en titt på detta chassie.

Japp, ett h440 till mig och ett s340 till kompisen..
hade mitt i nästan 7 månader innan jag sålde det och köpte ett r4 nu när dom är på utförsäljning.
kompisen hade sitt i 2 månader och köpte själv ett r5 (r4 dög till mig).

s340:
- varma diskar
- Inget bra luftdrag
- 120mm (varför? då 140mm finns)
- Fläktfilter i botten är idiotiskt.
- Tajt på bredden, inga stora kylare får plats
- Samt det låter en hel del då du har helt öppet ifrån cpu och uppåt = brummar din cpu så läcker det rakt ut

h440
+ Riktigt filter i botten
- Luftintag är för små och vattenkylning mm har svårt att få in/ut luft i toppen ( tar man bort topp-panelen så sjunker cpu 12c).
-läcker ljud och ingen dämpning alls

R4 som i dagsläget rasar i pris, har både bättre kylning och ljuddämpning som plats för flera diskar.
Och som jag skrev om man måste ha ruta så kör på h440, annars rekommenderar jag ett "stängt och dämpat" chassi istället.

Sen har ju alla rätt till sin åsikt men om kylning och ljuddämpning går före utseende så tror jag folk håller med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Hmmm, vart kan do ha fått iden till plåten över kablarna måntro? Aaah, ripoff från Phanteks jo man tackar.

Ingen aning vem som var först, spelar det egentligen någon roll om du är konsument och inte ska ta en strid om patent? Allt som gagnar konsumenter är väl bra? Tror vi kommer få se mycket mer av samma vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

s340:
- varma diskar
- Inget bra luftdrag
- 120mm (varför? då 140mm finns)
- Fläktfilter i botten är idiotiskt.
- Tajt på bredden, inga stora kylare får plats
- Samt det låter en hel del då du har helt öppet ifrån cpu och uppåt = brummar din cpu så läcker det rakt ut

"varma diskar" - värme är väldigt överdrivet att det är kritiskt för vanliga mekaniska diskar, googla.

"Inget bra luftdrag" - Inte? helt öppen konstruktion utan hårdiskburar som sitter i vägen, håller inte alls med, tvärtom. Självklart med reservationen att man monterar sin egen fläktlösning i fronten men det tar jag för givet att man förstår.

"120mm (varför? då 140mm finns)" Ja säg det, men skillnaden mellan 120 mm och 140mm likvärdiga fläktar är väldigt marginell, inte något du kommer kunna mäta ens. Dessutom så är det endast i taket det skulle kunnat få plats en 140mm av de fläktar som ingår.

"Fläktfilter i botten är idiotiskt." Jepp, håller med. Kan leva med det dock när jag lägger allt annat i vågskålen.

"Tajt på bredden, inga stora kylare får plats" japp, så är det, detta chassi är lite speciellt, inte för folk med de högsta tornkylarna evo 212 får plats men sen går det inte med så mycket högre..

"Samt det låter en hel del då du har helt öppet ifrån cpu och uppåt = brummar din cpu så läcker det rakt ut" Hänger inte alls med?? Aldrig hört en CPU som brummar, hur menar du då? "öppet från cpu och upåt?? Nej fattar inte alls vad du menar. Visst finns en takfläkt, det du menar?

Ytterligare en recension om man är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=FRqRc64yqM8
("non removable brackets" är endast på recensionsexemplaret)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Japp, ett h440 till mig och ett s340 till kompisen..
hade mitt i nästan 7 månader innan jag sålde det och köpte ett r4 nu när dom är på utförsäljning.
kompisen hade sitt i 2 månader och köpte själv ett r5 (r4 dög till mig).

s340:
- varma diskar
- Inget bra luftdrag
- 120mm (varför? då 140mm finns)
- Fläktfilter i botten är idiotiskt.
- Tajt på bredden, inga stora kylare får plats
- Samt det låter en hel del då du har helt öppet ifrån cpu och uppåt = brummar din cpu så läcker det rakt ut

h440
+ Riktigt filter i botten
- Luftintag är för små och vattenkylning mm har svårt att få in/ut luft i toppen ( tar man bort topp-panelen så sjunker cpu 12c).
-läcker ljud och ingen dämpning alls

R4 som i dagsläget rasar i pris, har både bättre kylning och ljuddämpning som plats för flera diskar.
Och som jag skrev om man måste ha ruta så kör på h440, annars rekommenderar jag ett "stängt och dämpat" chassi istället.

Sen har ju alla rätt till sin åsikt men om kylning och ljuddämpning går före utseende så tror jag folk håller med.

Du är långt ifrån objektiv. Har en S340 själv och diskarna är välgömda och inte utsatta för varma komponenter i närheten samt att SSD är bra placerade i fläktrummet.
Jag har Phanteks PH-TC14P, bland de största fläktkylarna på marknaden, är precis att den får plats men det för plats.
Läcker inte mer ljud än andra liknande chassi jag haft men jag prioriterar inte isolering på hög nivå.
Överlag bra funktionalitet och ett nöje att bygga i samt kolla på. Skulle aldrig vilja ha något Fractal chassi över detta då jag inte ser några fördelar för mig personligen samt att jag prioriterar utseendet.

Permalänk
Medlem

Mjä.. Priset måste allt ner några hundralappar innan det kan bli intressant på riktigt, och jag ät tveksam till om mitt passivt kylda Seasonic skulle klara av nätaggregatskammaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mjä.. Priset måste allt ner några hundralappar innan det kan bli intressant på riktigt, och jag ät tveksam till om mitt passivt kylda Seasonic skulle klara av nätaggregatskammaren.

Varför tror du att nätagget skulle bli sämre kylt än om det skulle sitta tillsammans med övriga komponenter som alstrar värme? Precis snarare tvärtom.
Chassiet kostar nu 795:- ner några hundralappar? Några för mig är tre, 495:- för ett kvalitetschassi skulle aldrig hända, jag skulle gladeligen betalt några hundralappar mer istället om jag vore tvungen att skaffa det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför tror du att nätagget skulle bli sämre kylt än om det skulle sitta tillsammans med övriga komponenter som alstrar värme? Precis snarare tvärtom.

På grund av att nätagget är beroende av luftcirkulation "åt alla håll" för att få tillräcklig kylning, men det kanske skulle funka ändå,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför tror du att nätagget skulle bli sämre kylt än om det skulle sitta tillsammans med övriga komponenter som alstrar värme? Precis snarare tvärtom.

Ett passivt agg ska sitta åt fel håll har jag lärt mig, är helt annorlunda emot fläktstyrt agg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

På grund av att nätagget är beroende av luftcirkulation "åt alla håll" för att få tillräcklig kylning, men det kanske skulle funka ändå,

ok, så ditt nätagg har perforeringar åt alla håll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ett passivt agg ska sitta åt fel håll har jag lärt mig, är helt annorlunda emot fläktstyrt agg

Ok, det är så det är, visste jag inte, kör själv ett semipassivt agg eller vad man ska kalla det, funkar helt perfekt. Men är det så du säger så kanske man ska titta på ett annat chassie om man kör helt passivt agg. Förstår dock inte vad ni menar, på ett passivt agg så ska väl sidan där luften går in sitta där det finns luftintag, spelar hållet någon roll?

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Du är långt ifrån objektiv. Har en S340 själv och diskarna är välgömda och inte utsatta för varma komponenter i närheten samt att SSD är bra placerade i fläktrummet.
Jag har Phanteks PH-TC14P, bland de största fläktkylarna på marknaden, är precis att den får plats men det för plats.
Läcker inte mer ljud än andra liknande chassi jag haft men jag prioriterar inte isolering på hög nivå.
Överlag bra funktionalitet och ett nöje att bygga i samt kolla på. Skulle aldrig vilja ha något Fractal chassi över detta då jag inte ser några fördelar för mig personligen samt att jag prioriterar utseendet.

Phanteks PH-TC14PE? Den kräver 171mm höjd över moderkortet. Får den plats ändå?

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Avstängd

Kul att se att någon vågar slopa 5.25" platserna, men varför inte utnyttja tillfället då? här har man bara tagit bort dom utan att veta vad man ska göra i stället, slappt måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt chassi, använder H440 just nu och funderar på denna till tjejen. Synd bara att jag redan hunnit köpa NZXT H230 till henne.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

hen påpekade att Jonas sa övertryck och INTE undertryck som det egentilgen ska vara ^^

aha, missuppfattade
klantigt av mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1kolli:

Kul att se att någon vågar slopa 5.25" platserna, men varför inte utnyttja tillfället då? här har man bara tagit bort dom utan att veta vad man ska göra i stället, slappt måste jag säga.

Hmm, hur tänker du då? resultatet har blivit ett chassi med väldigt kompakta yttermått men med väldigt bra plats inuti. Vilket tillfälle skulle de utnyttja annars menar du?
Yttermåtten är inte mycket större än corsair 350D som är ett micro ATX chassie.