Steam Controller utrustas med styrkors

Permalänk
Melding Plague

Steam Controller utrustas med styrkors

En ny bild från den senaste betaversionen av Steam avslöjar nästa revision av handkontrollen Steam Controller, där vänster styrplatta ser ut att begåvas med styrkors.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kanske bara är en etsning i touchplattan för att illustrera vad den ska "användas till"?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte frångår touch helt och hållet, det såg trots allt väldigt lovande ut på de "hands-on"-klipp jag sett från olika mässor och inte minst valves egna demo.

Permalänk
Medlem

Tycker den såg roligare och mer praktisk ut i orginaldesign. Nu är det ju som vilken handkontroll som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den bästa Steam Machine finns ju redan, "Xbox kontroll + PC"

Permalänk
Medlem

Om de gör det som en vanlig kontroll till slut så ser jag ingen jävla meningen med den längre? kan man lika bra använda xbox kontrollen...
Ska de göra en egen så ska den stå ut och vara annorlunda
Det finns redan 100-tals vanliga gamepads man kan välja på.. behövs inte en till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Om de gör det som en vanlig kontroll till slut så ser jag ingen jävla meningen med den längre? kan man lika bra använda xbox kontrollen...
Ska de göra en egen så ska den stå ut och vara annorlunda
Det finns redan 100-tals vanliga gamepads man kan välja på.. behövs inte en till

Dock finns det ett par punkter man kan förbättra på många kontrollers, t.ex. kvalité, komfort och stöd i spel. Här kan jag tänka mig att Valve får ett nästintill lika bra stöd som Xbox-kontrollen. Men ja, det hade varit fint om den varit lite mer annorlunda än alla andra kontrollers på marknaden

*edit*
Är det bara jag eller ser det lite konstigt ut med de fyra knapparna på den plats där högra styrspaken brukar vara på de flesta kontrollers? Hoppas bara att det är något man vänjer sig vid, att det är skönt och att man faktiskt når på ett bra sätt.

*edit 2*
Om det inte dröjer alltför länge och kontrollen får bra recensioner kan jag tänka mig att köpa en, annars blir det en Xbox-kontroll. Just nu sitter jag på en random generic-kontroll jag köpt för 99kr som förvisso fungerar helt OK men som inte alltid har stöd i vissa spel. Då får man använda sig av x360ce men det hade jag gärna sluppit.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde Valve försökt få folk att glömma det smått misslyckade konceptet med deras kontroll och Steam machine. Bättre att satsa stort på Linuxklienten och SteamOS om de fortfarande anser att de måste lämna Windows i plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag trodde Valve försökt få folk att glömma det smått misslyckade konceptet med deras kontroll och Steam machine. Bättre att satsa stort på Linuxklienten och SteamOS om de fortfarande anser att de måste lämna Windows i plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt har det varit ett misslyckat koncept?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

På vilket sätt har det varit ett misslyckat koncept?

Vapourware, typ inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vapourware, typ inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, massor med tillverkare har presenterat sina prototyper till Steam Machines. Handkontrollen har dessutom kommit i flera olika prototyper som de samlat in feedback från. Sånt här tar tid om man nu faktiskt vill släppa en bra och annorlunda produkt. Jag hade väntat med att kalla det vapourware om ingen steam machine eller handkontroll hittat ut under 2015.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Jag hade väntat med att kalla det vapourware om ingen steam machine eller handkontroll hittat ut under 2015.

Håller med. Men som sagt, det behöver nog hända något konkret under 2015 om de vill hålla intresset uppe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör Xbox One kontrollen, grymt nöjd, ser ingen anledning att byta själv iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vapourware, typ inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela Steam Machine-plattformen är ju fortfarande under utveckling och jag tycker att handkontrollen har förändrats en hel del sen de presenterade första prototypen.

Så att säga att det är vapourware är lite att ta i efter så här kort tid. Har vi inget att ta i förrän i slutet av 2016 så kan man börja undra vad de sysslar med. Själv så tror jag att vi kommer att få se de första Steam Machines komma ut på marknaden redan nästa år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peking:

Jodå, massor med tillverkare har presenterat sina prototyper till Steam Machines. Handkontrollen har dessutom kommit i flera olika prototyper som de samlat in feedback från. Sånt här tar tid om man nu faktiskt vill släppa en bra och annorlunda produkt. Jag hade väntat med att kalla det vapourware om ingen steam machine eller handkontroll hittat ut under 2015.

Prototyper ja. Steam machines har vi ännu inte sett, förutom de man själv kan bygga då.

Jag anser fortfarande att det är viktigare att satsa på Linux-sidan än detta. Bra handkontroller finns dessutom redan. Samt Steam In House Streaming till valfri kompatibel hårdvara.

Permalänk
Inaktiv

Mer träffsäker än en vanlig handkontroll gjord för potatisar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Prototyper ja. Steam machines har vi ännu inte sett, förutom de man själv kan bygga då.

Jag anser fortfarande att det är viktigare att satsa på Linux-sidan än detta. Bra handkontroller finns dessutom redan. Samt Steam In House Streaming till valfri kompatibel hårdvara.

Dessa är bara tre av de som annonserats ut av tillverkare. De släpps nu istället utan SteamOS, men i grunden är de alltså menade som Steam Machines.
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2014/10/16/with-as...
http://www.pcworld.com/article/2360739/meet-alienwares-alpha-...
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2014/10/09/buyer-b...

Sen håller jag med dig om att de borde satsa mer på Linux-sidan även om stora framsteg har gjorts på sistone med att få med utvecklare på tåget. Det krävs lite mer för att jag ska överväga att överge Windows helt på min maskin. Istället för att köpa en Steam Machine från valfri tillverkare tar jag nog hellre och bygger min egen om det nu skulle vara så att jag vill ha en.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peking:

Dessa är bara två av de som annonserats ut av tillverkare. De släpps nu istället utan SteamOS, men i grunden är de alltså menade som Steam Machines.
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2014/10/16/with-as...
http://www.pcworld.com/article/2360739/meet-alienwares-alpha-...

Sen håller jag med dig om att de borde satsa mer på Linux-sidan även om stora framsteg har gjorts på sistone med att få med utvecklare på tåget. Det krävs lite mer för att jag ska överväga att överge Windows helt på min maskin. Istället för att köpa en Steam Machine från valfri tillverkare tar jag nog hellre och bygger min egen om det nu skulle vara så att jag vill ha en.

Visst, dessa har släppts men det är ju sällan något fancy, utöver designen möjligen. Finns drösvis med ITX- och HTPC-chassin att bygga på för något liknande. Eller streaming då. I hemmet så bör latenser inte bli något större problem, även om jag personligen inte skulle sitta i soffan och spela CS:GO eller likande. Dock bra med färdiga alternativ för de som inte vill skruva, men många butiker säljer ju samtidigt färdigmonterade SFF/ITX-system som bör fungera lika bra med. Själva kontrollen har jag aldrig trott på personligen, inget ont menat till de av er som faktiskt tycker den är bra och något att se fram emot. Får se hur den slutgiltiga modellen ser ut, om den nu någonsin når marknaden.

Indie-stödet har sett bra ut länge men fler och fler AAA-titlar börjar dyka upp med. Nu senast Metro Redux exempelvis. Likt för dig så krävs det mer för något slags byte men att installera någon lämplig distro och spela i Linux är något jag nu faktiskt överväger under julledigheten. Att lämna Windows helt är för mig omöjligt så länge för mig intressanta spel inte släpps samt Origin och Uplay med deras spel inte dyker upp.

Både Steam och nu på senare tid GOG gör ett bra jobb med att arbeta för att få Linux-baserade operativsystem till att bli en spelplattform att faktiskt, äntligen, ta på allvar.

Permalänk
Medlem

Steamkontrollern (med OS?) ska väl släppas i mars 2015?

Jag hoppas valve kan släppa en riktigt bra kontroller då xbox oxh ps4 som både konsol och kontrollers inte har vad som krävs enligt mig, inte kunna spela 1080p och 60fps är ju ett skämt när det har varit standard i spel nu senaste 4 åren typ.

Jag gillar konceptet med att lämna alla dessa underpresterande joysticks som inte går att sikta med för fem öre.

Permalänk
Medlem

Är Valve försenade med något? Va!? Är det sant!? Det har jag aldrig varit med om tidigare.

/End of sarcasm.

Blir säkert jättebra när det väl kommer ut.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Ser väl ut som att de typ behåller touchpaden men även har någon form av styrkors-funktionalitet? Svårt att döma från endast en sån här rendering...

Detta följs med spänning. Det vore ju väldigt trevligt att äntligen kunna överge analoga styrspakar för att kunna sikta i de spel som kräver sånt. Då blir mängden spel som går att njuta av från soffan/fotöljen betydligt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Är Valve försenade med något? Va!? Är det sant!? Det har jag aldrig varit med om tidigare.

/End of sarcasm.

Really? Jag visste inte att de varit försenade med att lansera något tidigare. Vad jag vet har de bara sagt att t.ex ett spel släpps när det klart, alltså har de inte lovat något datum för tidigt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Really? Jag visste inte att de varit försenade med att lansera något tidigare. Vad jag vet har de bara sagt att t.ex ett spel släpps när det klart, alltså har de inte lovat något datum för tidigt.

Du kanske har missat varför ValveTime uppstod? Som det står på deras förstasida: "Valve news. On Time. Sometimes." Valve har historiskt sett i princip alltid blivit försenade med sina produkter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Really? Jag visste inte att de varit försenade med att lansera något tidigare. Vad jag vet har de bara sagt att t.ex ett spel släpps när det klart, alltså har de inte lovat något datum för tidigt.

Haha då har du inte följt Valves info angående releaser Herrejisses, jag kommer inte på ett enda spel som faktiskt har släppts i utsatt tid!

edit: Läs och skratta:
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Du kanske har missat varför ValveTime uppstod? Som det står på deras förstasida: "Valve news. On Time. Sometimes." Valve har historiskt sett i princip alltid blivit försenade med sina produkter.

Skrivet av Mithras:

Haha då har du inte följt Valves info angående releaser Herrejisses, jag kommer inte på ett enda spel som faktiskt har släppts i utsatt tid!

edit: Läs och skratta:
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

My bad. Jag hade fått för mig att de mest sagt att produkterna skulle släppas när de var färdiga då det är något jag sett de skriva ett flertal gånger tidigare, men det är alltså långt ifrån alla gånger de sagt så

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Grattis Valve. Nu när handkontrollen börjar se ut som en Xbox kontroll kanske man snart kan använda den för spelande. Ge det ett år av utveckling till så kan ni släppa en exakt kopia av 360 kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Grattis Valve. Nu när handkontrollen börjar se ut som en Xbox kontroll kanske man snart kan använda den för spelande. Ge det ett år av utveckling till så kan ni släppa en exakt kopia av 360 kontrollen.

Är det något dåligt? Om de utvecklar en kontroll och lyssnar på användarna och kommer fram till att en kontroll lik x360 vare sig den blir exakt eller lik skadar det? Så länge de lyssnar på sina användare och förbättrar kontrollern kanske de kommer fram med mindre ändringar som kommer göra den bättre än x360 kontrollern? Bättre features, bättre styrspakar, bättre stöd för fler enheter ie blåtand kanske etc.....

Styrspakarna på x360 kontrollern är något jag skulle klaga på då nästan alla kontrollers jag lekt med har fått en väldigt jobbig deadzone där de inte återställer sig till mitten längre och detta efter inte alls så lång användningstid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hatar xboner kontrollen, men jag vill ge steam en chans, känns som att de är på gång med något riktigt bra.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hela Steam Machine-plattformen är ju fortfarande under utveckling och jag tycker att handkontrollen har förändrats en hel del sen de presenterade första prototypen.

http://hexus.net/media/uploaded/2014/7/30ab8b24-1303-4091-b5c...

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/12/19/Steam-Control...

Intressant!

Den verkar ju helt klart att bli allt minde originell. Blir ju allt mer lik en vanlig PS/XB-kontroller för varje för varje ny prototyp de tar fram.

Var de helt ute i galen tunna med deras första idéer om hur en optimal kontroll skall fungera?

Personligen så tycker jag att de kan koncentrera sig på att någon gång få ut sina SteamMachines. Släpp sedan kontrollen när den är klar om en 2-3 år. Då slipper vi ha en fortsatt försening av hela konceptet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Haha då har du inte följt Valves info angående releaser Herrejisses, jag kommer inte på ett enda spel som faktiskt har släppts i utsatt tid!

edit: Läs och skratta:
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

Detta känns i alla fall bättre än att göra som EA och UBISOFT