Globalfoundries inleder massproduktion på 14 nanometer i början av 2015

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries inleder massproduktion på 14 nanometer i början av 2015

Tillverkningstekniken 20 nanometer är något av en nisch då många väntat på vad som komma skall därefter. Nu berättar Globalfoundries att 14 nanometer går in i produktion tidigt 2015.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja Zen är något jag ser fram emot Hoppas det går bra för dem nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

grafikkort i 14 nm JO tack!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

14NM, snart kommer väl den tokar som påstår att mindre processorer gör inte prestandan bättre...

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

14NM, snart kommer väl den tokar som påstår att mindre processorer gör inte prestandan bättre...

Haha, jo, men likt mindre pixlar blir spelen fortfarande inte bättre. högre fps, ja, bättre nej.

Hur ligger detta i tiden för fiji Och bermuda, tror ni?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoctuaFan:

14NM, snart kommer väl den tokar som påstår att mindre processorer gör inte prestandan bättre...

Det beror på vilken prestanda du avser. Precis som med NAND så kommer mindre och mindre transistorer leda till problem. Sedan blir det att se hur långt ner man kan gå innan physiken säger stopp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

En AMD processor i 14nm. Ja man får hoppas de kommer dra mindre än sina föregångare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

14NM, snart kommer väl den tokar som påstår att mindre processorer gör inte prestandan bättre...

Om man ska vara petig så är det ju inte processorn som oftast blir mindre, det är tillverkningstekniken och det möjliggör mer på samma yta som innan

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Om de har 14nm LPP färdigt innan 2015 är slut så borgar det för att processen hinner bli inkörd precis lagom till Zen.
Tror förövrigt inte vi får se några grafikprocessorer från AMD på LPE. Det är för hög risk för nya generationen, och generationen efter det kommer först när LPE eller andra processer är färdiga och är bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att skrota min gamla Intel-prolle nu. 6 mikro(!)meter och 2 MHz. 8080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Kanske dags att skrota min gamla Intel-prolle nu. 6 mikro(!)meter och 2 MHz. 8080.

Nej nej, här byter vi inget förns det går sönder.

Permalänk
Skrivet av lassep1l1s:

Kanske dags att skrota min gamla Intel-prolle nu. 6 mikro(!)meter och 2 MHz. 8080.

att en 8080 skulle gå sönder är lika sannolikt att en 6581a inte skulle spela ljud längre xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

14NM, snart kommer väl den tokar som påstår att mindre processorer gör inte prestandan bättre...

Inte mindre processorer, men mindre transistorer. Prestandan blir dock inte bättre bara för man krympt en krets. Energisnålare blir den, och mindre värme utvecklas naturligtvis (går hand i hand) men prestandan i sig behöver inte öka. Det som går att öka är dock antalet transistorer på samma yta som innan, vilket i sig leder till högre prestanda, om inte någon gjort bort sig rejält vid utvecklingen vill säga

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Inte mindre processorer, men mindre transistorer. Prestandan blir dock inte bättre bara för man krympt en krets. Energisnålare blir den, och mindre värme utvecklas naturligtvis (går hand i hand) men prestandan i sig behöver inte öka. Det som går att öka är dock antalet transistorer på samma yta som innan, vilket i sig leder till högre prestanda, om inte någon gjort bort sig rejält vid utvecklingen vill säga

Jo frekvensen glider ju upp i takt med att kretsarna blir mindre. Att det blir fler kretsar på en given yta spelar ju också in självfallet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Jo frekvensen glider ju upp i takt med att kretsarna blir mindre. Att det blir fler kretsar på en given yta spelar ju också in självfallet.

Till viss del men inga stora höjningar direkt. Intel hade en processor på runt 4Ghz för närmare 10 år sedan. Hur mycket högre frekvens kör man idag? Talar man om grafik är Nvidias Maxwell exempelvis, så hade ju den ökningen i frekvens inget som helst med en krympning att göra, möjligtvis marginellt med en mognare 28nm process. Att du får in fler transistorer på samma yta och samtidigt kan sänka spänningen är det som verkligen betyder något, skulle jag tro.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Till viss del men inga stora höjningar direkt. Intel hade en processor på runt 4Ghz för närmare 10 år sedan. Hur mycket högre frekvens kör man idag? Talar man om grafik är Nvidias Maxwell exempelvis, så hade ju den ökningen i frekvens inget som helst med en krympning att göra, möjligtvis marginellt med en mognare 28nm process. Att du får in fler transistorer på samma yta och samtidigt kan sänka spänningen är det som verkligen betyder något, skulle jag tro.

Jo det är nog sant.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad dem kommer använda när kiselplattorna tillslut säger ifrån

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Äntligen! Älskar nyheter om mindre xnm

Tycker det gått för jädra slött då! Vi har ju suttit på 28nm i två år nu. Vad e det som tar sån tid??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Jag undrar vad dem kommer använda när kiselplattorna tillslut säger ifrån

https://www.youtube.com/watch?v=rtI5wRyHpTg

Jag gissar på att det blir grafen istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Jag undrar vad dem kommer använda när kiselplattorna tillslut säger ifrån

Det är väl grafen som ligger närmast till hands men är en bit bort

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch