Lamina T-701 – Windows 8.1-surfplatta för tusenlappen

Permalänk
Melding Plague

Lamina T-701 – Windows 8.1-surfplatta för tusenlappen

Det har länge skrivits om Windows 8.1-surfplattor för tusenlappen och nu har en sådan släppts för den svenska marknaden. Häng med testlabbet på en ordentlig genomgång av Lamina T-701.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Lagringsutrymmet är verkligen en dealbreaker. Undrar hur mycket dyrare det hade blivit med 32/64GB.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Trist men som väntat med endast 1GB ram.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

1GB lagring plz... Det är ju knappast tillräckligt för något.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Men en klockren recension givet intresset kring nyheten! Och det känns också skönt att veta att man gjorde rätt som följde magkänslan och köpte en platta med mer minne och lagring a!

Permalänk
Medlem

Släng på en sd kort plats och 2gb ram så hade det varit ett givet köp.

Edit: Ah den hade kortplats, då är det bara mer ram då.

Permalänk
Medlem

Hade lagt in någon Linux baserad distro på den som klarar de låga specifikationerna, och använt Windows licensen i någon annan burk istället. Då skulle man nog kunna använda den till något vettigt istället.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se en recension där man har exakt samma hårdvara som denna i två produkter: Men den ena kör Android och den andra Windows 8.1. Något säger mig att plattan med Android hade haft mer fria resurser och klarat av de låga specifikationerna bättre.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Data bladet säger 1 366 x 768 pixlar, men artikeln säger 1280x800. Vilken är korrekt?

Permalänk
Medlem

buy cheap buy twice

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Lordsqueak:

Data bladet säger 1 366 x 768 pixlar, men artikeln säger 1280x800. Vilken är korrekt?

Upplösningen är 1 280 x 800! Fixat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tänk om Microsoft hade gjort ett OS med bara MUI som input utan den här schizofrena dubbelnaturen? De hade dominerat på plattmarknaden idag istället för att förvirrat/irriterat majoriteten av konsumenterna. Det hade nog flutit långt bättre på den här nivån av hårdvara också.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Om det går att anväda 365 licensen någon annan stans så har man ju en platta för 600 kr. Det är ändå något som drar i det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja det är klart du kan nyttja office 365 på andra enheter, det som är poängen.

Jag funderar på att köpa den här eller liknande för att ha i bilen, eftersom det är vanligt windows så fungerar BMWs verkstadsprogram Inpa så man kan visa livedata från obd-uttaget.

Jag har även varit och testat samma platta fast i 8" på Mediamarkt och jag tyckte den var riktigt rapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Pinsamt att windows update tog ~2.5gb, windows äter nästan allt utrymme som fanns kvar i uppdateringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Om man är intresserad av 1 TB på OneDrive så får man i princip plattan helt gratis. Den kostar tom minus pengar om man dessutom räknar in Office 365. Det i sig borde ju rendera i supertoppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Upplösningen är 1 280 x 800! Fixat.

Jag kan inte se nåt i recensionen om SD-kortplats. Fick för mig att den skulle ha det, och att det dessutom gick att installera program på det. Om den hade haft det, hade det väl inte varit så illa med endast 16 GB lagring?

EDIT: Vänta nu, det står ju i specen att den har Micro SD. Då är ju problemet löst. (Förutom att det är ett slött minne.)

Permalänk

Den har SD kort plats, jobbar på mediamarkt så har dagligen kontakt med plattan

Visa signatur

2x Gainward GeForce GTX 780, Intel Core i7-3770K, Corsair H100i Hydro Series Water Cooling , Corsair Vengence 1600MHz 20Gb , 1x Samsung 830 (128 Gb + Samsung 840 EVO (250gb) , HDD 2TB
MSi Z77A-GD65 , Corsair Carbide 500r MidiTower (white) , XFX Pro Series XXX 850W Modular PSU , NZXT SENTRY LX Fan Controll Dual Bay , Display: EIZO 24" FG2421 240HZ

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om de slängt på saker som 3-4GB ram, 64GB lagring samt anti-reflex samt lägre lägsta ljusstyrka. Den kunde tom kostat 1500 och varit en betydligt mer prisvärd platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Hade varit intressant om de slängt på saker som 3-4GB ram, 64GB lagring samt anti-reflex samt lägre lägsta ljusstyrka. Den kunde tom kostat 1500 och varit en betydligt mer prisvärd platta.

vi hade nog varit närmre 3 000 kr isåfall. jämför med t ex asus t100

Permalänk
Medlem

Har en Toshiba Encore som jag köpte billigt och den tycker jag funkar över förväntan. Det är synd dom snålat ner det till 1GB RAM på 2:an av den.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweMerlin:

Hade varit intressant att se en recension där man har exakt samma hårdvara som denna i två produkter: Men den ena kör Android och den andra Windows 8.1. Något säger mig att plattan med Android hade haft mer fria resurser och klarat av de låga specifikationerna bättre..

Det är det väl inga tvivel om men ha i åtanke här att man får en helt laglig kopia av Windows värd 800kr och man betalar endast 200kr för hårdvaran, det är ett enormt värde!
Denna platta är enormt prisvärd för den som har det riktigt knapert med pengar och bara måste ha en dator för att kanske göra bankärenden och enkel surfning för hur man än vrider och vänder på det så är det här en helt kompetent vanlig familje-"dator".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marquzz:

Hade varit intressant om de slängt på saker som 3-4GB ram, 64GB lagring samt anti-reflex samt lägre lägsta ljusstyrka. Den kunde tom kostat 1500 och varit en betydligt mer prisvärd platta.

Har 2GB i min platta. Inga problem med lagg/ryck här inte. 4GB hade varit svindyrt. Min kostade runt 3000kr liksom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Märkligt, har en netbook med 1GB RAM och fullt Windows 7 x64 Ultimate som bara använder 450MB utan några program igång, dvs gott om ledigt minne. Trodde Win8 var iaf minst lika snålt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Går Hearthstone att spela på den här eller kommer det vara segt som sirap?
Spelar på en Transformer Book T100 och det flyter på hur bra som helst men där finns ju också 2Gb RAM.
Någon vänlig själ som har lust att testa Hearthstone på denna plattan?

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Tänk om Microsoft hade gjort ett OS med bara MUI som input utan den här schizofrena dubbelnaturen? De hade dominerat på plattmarknaden idag istället för att förvirrat/irriterat majoriteten av konsumenterna. Det hade nog flutit långt bättre på den här nivån av hårdvara också.

Nej så kraftfull är inte Windows Runtime, det är mycket enklare att utveckla till Android, BB10 och iOS med mindre begränsningar, dessutom har de detta os – Windows Phone. Även teknikrecensenter är ganska förvirrade dock, Brandon på Anandtech frågar t.ex. efter ett Office-paket för Store/WinRT, saken är dock att Microsoft håller på och utvecklar en sådan version men det är ett helt annat program än Office/Word/Excel på skrivbordet med andra förmågor och baserad på annan källkod. Ska man använda de avancerade funktionerna måste man ändå ut på skrivbordet när denna Store-version har kommit.

Permalänk
Medlem

Är den låst till windows eller kan man lägga in nått mer vettig OS på den?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt en platta eller laptop då jag inte sett något behov men en tusenlapp för att ha något att läsa eller se på film på när jag åker tåg är väl ungefär lagom pris sett till mitt behov av en sådan. Lagringsutrymmet är väl där skon klämmer lite grann, att dra ut återställningspartitionen på ett USB känns ju som ytterst nödvändigt och Office klarar man väl sig utan på själva plattan, det kan man kanske installera på burken där hemma istället antar jag(?), allt för att rädda den lilla plats som finns.
Får kanske svänga inom MM innan man sätter sig på tåget ikväll och se om det är något att ha, i värsta fall kan jag ju alltid ge bort den nu i jul.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Har köpt i princip samma platta som denna men med märket Linx. Samma specifikationer men med 32GB lagring. Är nöjd med den som Windows-platta men man skall tänka på att det är fulla Windows med alla sina nackdelar samt fördelar då man köper den. En nackdel jag märkt är just batteritiden i standby, den drar slut från 100% på ungefär 2 dagar.

Annars är det en kompetent platta med bra genomtänkta saker som microsd läsare samt microHDMI. Ska bli intressant att testa den som "stationär" med bluetooth tangentbord+mus samt koppla en skärm till HDMI.

Har också beställt ett 64GB microsd kort för att utöka lagringen. Tror nog att det kommer att räcka ganska långt med 96GB lagring i en surfplatta.

Betalade 99€ för min som är ungefär 940 kronor.
https://www.toknet.fi/tabletit/linx7-windows-tablet-32-gb/505...

---

Har någon hittat ett fodral till denna Lamina platta? Söker efter ett snyggt "bokfodral" eller liknande..

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Går Hearthstone att spela på den här eller kommer det vara segt som sirap?
Spelar på en Transformer Book T100 och det flyter på hur bra som helst men där finns ju också 2Gb RAM.
Någon vänlig själ som har lust att testa Hearthstone på denna plattan?

Japp flyter toppen!
Jag har även en Asus VivoTab Smart som har 2gb ram, men jag upplever det
som att Heartstone flyter bättre på Laminan faktiskt.