Acer släpper XB270HU – världens första IPS-skärm med 144 Hz och G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper XB270HU – världens första IPS-skärm med 144 Hz och G-Sync

Efter lång väntan släpps den första IPS-baserade datorskärmen med 144 Hz uppdateringsfrekvens, något som dessutom ackompanjeras av Nvidia G-Sync.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se va Swecs skärm-sekt hittar att klaga på denna gången. Själv tycker jag den ser mycket intressant ut, börjar bli dags att lämna 1080p...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

På tiden?! Snacka om att man tidigare behövt kompromissa. Hoppas på låg inputlag, men priset lär väl kanske dra iväg lite för långt för vad jag är villig att betala skulle jag tro.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nu ska vi se va Swecs skärm-sekt hittar att klaga på denna gången. Själv tycker jag den ser mycket intressant ut, börjar bli dags att lämna 1080p...

Det är inte riktig IPS!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Äntligen Inget jag personligen kommer att spendera pengar på just nu, Men kanske om några år när det har kommit lite fler modeller från andra tillverkare och dom blivit billigare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

En modell utan G-Sync, men med Adaptive Sync för att få ner priset något (kommer ju garanterat vara högt) kanske vore på sin plats.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har precis skaffat två PB278QR, en till mig och en till kärringa. Jag är väldigt nöjd med dessa faktiskt. Meeen måste säga att ångesten kryper fram sakta men säkert

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kul men är det inte dags för lite större storlekar på skärmarna!?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt, men prislappen kommer nog vara väldigt saftig.

Permalänk
Medlem

Gissar på 10 k? lämnat 1080p för ca 2 år sedan, sitter nu på en QNIX så jävla nöjd, men G-sync alltså det vore ännu trevligare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har kört ett tag med philips 27" 1440p skärm som jag stör mig otroligt mycket på, nästan omöjlig att få igång om det är mörkt då de touchkänsliga knapparna är okänsliga och man vet inte vart de är, att försöka bläddra i OSD menyn är ju bara å glömma. Den stänger rätt ofta inte av sig när man stänger datorn. Köpte en till min sambo med och hon har problem med att den tjuter. Får se om man kanske byter ut dom under året.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset på exempelvis Swift känns det otroligt om denna kostar något annat än 10k. Personligen vill jag inte ha någon IPS-panel sedan det kommer att göra att man får högre responstid (oavsett hz) vilket i min mening dödar glädjen något.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Märkligt att de döpt tekniken till AHVA när den inte är besläktad med VA, Vertical Alignment (MVA, S-PVA).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Holy sh*t! Det händer alltså

My dream of IPS, 21:9, G-Sync, 1440p is till alive!

Permalänk
Medlem

Önskar att de släppte en version utan G-SYNC, då det inte finns någon poäng för mig med AMD kort att använda det. Free-Sync hade kunna fungera istället.
Men jag antar att på de 10kkr eller så, denna skärm kommer kosta, är detta en droppe i plånboken att lägga till G-Sync delen.

Mycket go skärm... utan tvekan på ens "Vill ha" lista... men pga priset får jag nog nöja mig med mindre :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nu ska vi se va Swecs skärm-sekt hittar att klaga på denna gången. Själv tycker jag den ser mycket intressant ut, börjar bli dags att lämna 1080p...

Inte ens 4K! Hur ska man kunna spela i så låg upplösning som tre såna här i 144 Hz! Och inte ens Freesync!

Riktigt roligt att de lyckats, lär väl som sagt kosta, men också driva ned priset på allt annat i någon av klasserna.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Kul men är det inte dags för lite större storlekar på skärmarna!?

Nä, 27" är redan på gränsen då det för min del inte är möjligt att flytta skärmen längre bak

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Märkligt att de döpt tekniken till AHVA när den inte är besläktad med VA, Vertical Alignment (MVA, S-PVA).

Mmm S-PVA.... Har fortfarande aldrig sett en bättre skärm än min gamla med just en sådan panel. En ren njutning för ögonen bland alla som skriker om dessa överhypade IPS hit och dit. Fast nån spelskärm är det ju inte.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Har sedan ganska länge en 27" 1440p Pls skärm, men köpte en 144hz 24" för fps gaming. 27" blir för stort för fps tycker jag. Är det bara jag som skulle vilja se lite högre upplösningar på 24" eller mindre?

Känner mig inte alls sugen på att behöva ha skrivbordet på längden för att ha en 32" skärm 2.5m bort.

Permalänk
Medlem

Äntligen, detta jag väntat på och som gjort jag inte köpt en Swift.

Vill ha 27" 1440p med 120+ hz och VA,IPS.
Kollar enormt mycket serier och film så hade gärna haft något bättre än TN fast jag sitter med en idag. Men kan inte lämna 120+hz, går inte helt enkelt.

27" är lagom för min del, stort skrivbord så perfekt.

Hoppas på bra utveckling inom detta området 2015!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Med tanke på priset på exempelvis Swift känns det otroligt om denna kostar något annat än 10k. Personligen vill jag inte ha någon IPS-panel sedan det kommer att göra att man får högre responstid (oavsett hz) vilket i min mening dödar glädjen något.

Det finns IPS skärmar med extremt låg inputlag redan, det som är viktiga delen.

Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha riktiga skärmar istället för en massa mjölkande av kompromissful!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Nu ska vi se va Swecs skärm-sekt hittar att klaga på denna gången. Själv tycker jag den ser mycket intressant ut, börjar bli dags att lämna 1080p...

Det är värdelöst med 16:9, 27" är lite väl stort när man ska ha tre av de (speciellt med jävla 16:9) och den stödjer inte freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Kul men är det inte dags för lite större storlekar på skärmarna!?

Är 27" för litet för en dataskärm tycker du!??

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Specsen verkar bra men med g-sync... det innebär förmodligen en prislapp på ~8000kr

Säljer dom denna för 4000-5000kr och den har bra bildkvalité (jag litar inte för fem öre på nån som säger "ips liknande") så är det ett givet köp. Annars så är det bara att fortsätta vänta, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Kul men är det inte dags för lite större storlekar på skärmarna!?

Snarare dags för lite mer 23/24 tummare med 1440p. 27 är onödigt stort i min mening för en skärm. Vill man ha större är det ju bara att plugga in tvn.

Grymt kul att det börjar hända saker

Permalänk
Medlem

Ser nog maffig ut men kanske lite copy and paste av Swift skärmen, t.ex. den runda ringen som antagligen också pulesrar i en färg.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Nu ska vi se va Swecs skärm-sekt hittar att klaga på denna gången. Själv tycker jag den ser mycket intressant ut, börjar bli dags att lämna 1080p...

''Den är inte 4k''

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Nu fattas bara 16:10.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]