Samsung Galaxy S6 får fingeravtrycksläsare liknande Apple Touch ID

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S6 får fingeravtrycksläsare liknande Apple Touch ID

En svepande rörelse för fingeravtrycksavläsning kan bli ett minne blott med Galaxy S6, som enligt nya uppgifter får en mer elegant lösning i stil med Apple Touch ID.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

iPhonens är MYCKET bättre än dagens fingeravtrycksläsare på S5an, den är helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Trams. Fingeravtrycksläsare är en gimmick som dessutom är en säkerhetsrisk "by design", oavsett hur detaljernA KRing implementationen ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

iPhonens är MYCKET bättre än dagens fingeravtrycksläsare på S5an, den är helt värdelös.

Med tanke på säkerhets problem med fingeravtryck så är det kanske positivt.

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt men 1440p på 5,2tum, när kommer det behövas? 1080p tycker jag redan är överdrivet på ca: 5tum.

Nej hellre 720p och bättre batteritid!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på säkerhets problem med fingeravtryck så är det kanske positivt.

hehehe, fick mig att skratta lite XD

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skäggig legend

Jag älskar verkligen det på min iPhone 6 plus, man blir så van med det att jag väntar på att paddan ska låsa upp sig. no dööh… x)
Nu börjar kriget!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Och hur lång tid tar det innan detta klassas som patentbrott denna gång?
De kan ju inte göra den "exakt som"... så frågan är hu likt de kan göra den, utan att Apple blir förbannade.

Permalänk
Medlem

får rykten om att det är svenska Fingerprint Cards sensor som ska användas i S6.
isf. så blir det en läsare av världsklass. Xiaomi var hypernöjda med FPCs sensor

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på säkerhets problem med fingeravtryck så är det kanske positivt.

Kanske så men man vill väl att en funktion fungerar bra.
S5ans är så dålig jag har glömt bort att den finns, den på iPhone funkar vid normal användning iaf.

Permalänk
Medlem

Helt onödig och kanske fördyrande pryl bara, ser bara det som en fördel att min mobil inte har fingeravtrycksläsare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Så marknadsför dom set som "Touch ID" så låter det mindre creepy än fingeravtrycksläsare.

Creepy.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt, lite som med extrema upplösningar (såsom 4k på en 5-6" lur) som faktiskt kan medföra nackdelar snarare än fördelar

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag har en S5, och testade fingeravtrycksläsaren en gång. Den var så usel att det inte finns, så jag förstår att Samsung vill ändra på den till S6´an.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Copycat (samsung) i farten igen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför så många är negativt inställda till fingeravtrycksläsare. De väldigt smidiga, efter att ha testat en iphone med touch id så är det svårt att gå tillbaka till det gamla viset. Angående säkerhetsaspekten så är telefonen raderad och obrukbar långt innan en tjuv skulle ha tagit sig förbi fingeravtrycksläsaren.

Permalänk

Ser inte behovet av en fingeravtrycksläsare för att använda en telefon. Dessutom är jag sådär lagom nojig, så blir nog av styra bort från Samsung då min S4 inte vill längre.

Har aldrig förstått varför Apple eller Samsung behöver ens fingeravtryck. Och tro fasen det lagras för att kunna komma ihåg en någon annanstans än i telefonen också.

Tack, men nej tack.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som är så negativa till fingeravtrycksläsare på mobiler. Jag använder det både på min 5S och Note 4 av den enkla anledningen att det är smidigt. Det är lättare att låsa upp mobilen med fingret än att knappa in ett lösenord eller PIN. So what om den inte är 100% säker, det är inte PIN-kod heller. Att ha fingerlås är jag ganska säker att mina medarbetare på jobbet inte kan fippla med min mobil när jag lämnar det på bordet.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Kul att det går framåt men 1440p på 5,2tum, när kommer det behövas? 1080p tycker jag redan är överdrivet på ca: 5tum.

Nej hellre 720p och bättre batteritid!

Förstår din tanke men ändå inte...Om utvecklingen går bakåt så lär ju inte tekniken gå frammåt, eller? Om de fortsätter pressa på högre upplösningar så kommer de bli tvungna att hitta nya tekniker för batterierna, dvs samhället går frammåt och alla är nöjda och glada, förutom de som klagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Förstår inte varför så många är negativt inställda till fingeravtrycksläsare. De väldigt smidiga, efter att ha testat en iphone med touch id så är det svårt att gå tillbaka till det gamla viset. Angående säkerhetsaspekten så är telefonen raderad och obrukbar långt innan en tjuv skulle ha tagit sig förbi fingeravtrycksläsaren.

Problemet är att den används för annat än att bara låsa upp telefonen. Vilket betyder att när den kommer ut på vift så blir det väldigt svårt att göra något åt det hela. Inte så att du kan byta ut dina fingeravtryck. Det är därför lösenord är bra. De går byta både regelbundet (i fall att) och när de läcker ut (och saker läcker alltid ut).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finlandssvensken:

Ser inte behovet av en fingeravtrycksläsare för att använda en telefon. Dessutom är jag sådär lagom nojig, så blir nog av styra bort från Samsung då min S4 inte vill längre.

Har aldrig förstått varför Apple eller Samsung behöver ens fingeravtryck. Och tro fasen det lagras för att kunna komma ihåg en någon annanstans än i telefonen också.

Tack, men nej tack.

Nej, det lagras ENDAST i telefonen. Även om din paranoida värld skulle stämma så skulle inte det heller vara en fara, då har de ett fingeravtryck men de vet inte vems det är, så det blir lika obrukbart.

Skrivet av kdrag:

Förstår inte alla som är så negativa till fingeravtrycksläsare på mobiler. Jag använder det både på min 5S och Note 4 av den enkla anledningen att det är smidigt. Det är lättare att låsa upp mobilen med fingret än att knappa in ett lösenord eller PIN. So what om den inte är 100% säker, det är inte PIN-kod heller. Att ha fingerlås är jag ganska säker att mina medarbetare på jobbet inte kan fippla med min mobil när jag lämnar det på bordet.

Fingeravtrycket är i alla fall säkrare än en pin kod.
Låter som att du är en aning paranoid, om du är så rädd att dina medarbetare håller på med din mobil så ta med dig den när du går då, men jag tror inte någon är så intresserade av att kolla i den i vilket fall.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Förstår inte alla som är så negativa till fingeravtrycksläsare på mobiler. Jag använder det både på min 5S och Note 4 av den enkla anledningen att det är smidigt. Det är lättare att låsa upp mobilen med fingret än att knappa in ett lösenord eller PIN. So what om den inte är 100% säker, det är inte PIN-kod heller. Att ha fingerlås är jag ganska säker att mina medarbetare på jobbet inte kan fippla med min mobil när jag lämnar det på bordet.

Eller så kan man ju köra utan pinkod/koder, ha telefon i fickan räcker som skydd mot stöld. Snabbt o smidigt att använda telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att den används för annat än att bara låsa upp telefonen. Vilket betyder att när den kommer ut på vift så blir det väldigt svårt att göra något åt det hela. Inte så att du kan byta ut dina fingeravtryck. Det är därför lösenord är bra. De går byta både regelbundet (i fall att) och när de läcker ut (och saker läcker alltid ut).

Man kan ju välja att endast använda det till för att låsa upp telefonen. Sen att risken om ditt fingeravtryck kommer ut, och att någon har tid och resurser att göra en 3D-print för att låsa upp din telefon känns ganska låg.

Skrivet av Rajat:

Fingeravtrycket är i alla fall säkrare än en pin kod.
Låter som att du är en aning paranoid, om du är så rädd att dina medarbetare håller på med din mobil så ta med dig den när du går då, men jag tror inte någon är så intresserade av att kolla i den i vilket fall.

Är man lika paranoid om man kör PIN-kod/pattern/lösenord för att låsa upp mobilen då? Om mobilen blir stulen kan du vara relativt säker att tjuven inte hinner låsa upp den innan du remote wipar den.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Copycat (samsung) i farten igen.

Jepp.

Minns när Apple uppfann mobiltelefonen.
Och dagen efter fortsatte alla dom andra telefontillverkarna bara tillverka sina iPhonekopior, som om inget hade hänt.

Världen är inte rättvis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Trams. Fingeravtrycksläsare är en gimmick som dessutom är en säkerhetsrisk "by design", oavsett hur detaljernA KRing implementationen ser ut.

Säkrare än inget skärmlås alls, smidigare än pin/pattern/password.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. Fingeravtrycksläsare är en gimmick som dessutom är en säkerhetsrisk "by design", oavsett hur detaljernA KRing implementationen ser ut.

Använt det på min laptop i flera år och det fungerar snabbt och smidigt. Så på min nästa mobil vill jag nog ha det om det fungerar lika bra.
Sen säkerheten vet jag inte så mycket om men de kan ju knäcka en kod också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Fattar inte varför folk tycker S5 fingeravtrycksläsare e kass? jag kör alltid med en hand och det är hur lätt som helst att swipea.
Tricker för att få fingeravtrycksläsaren 100% är ju att registrera tre olika fingeravtryck på samma tumme. Återigen s5 fingeravtrycksläsare är fantastisk om man reggar alla tre på samma tumme.

inga problem. men men..

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att den används för annat än att bara låsa upp telefonen. Vilket betyder att när den kommer ut på vift så blir det väldigt svårt att göra något åt det hela. Inte så att du kan byta ut dina fingeravtryck. Det är därför lösenord är bra. De går byta både regelbundet (i fall att) och när de läcker ut (och saker läcker alltid ut).

Om man rest till USA så är en fingeravtryck redan "på vift" och bortom min kontroll, tillskillnad från telefonen. Men det är ju upp till var och en, för min del är fingeravtryckläsare tillräckligt säkra för vardagligt bruk, men det finns utrymme för förbättringar.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, en missnöjd Samsung Galaxy S5 ägare här? , ta det lungt Apple räddar dig med fungerande TouchID.

Skrivet av MatsSvensson:

Jepp.

Minns när Apple uppfann mobiltelefonen.
Och dagen efter fortsatte alla dom andra telefontillverkarna bara tillverka sina iPhonekopior, som om inget hade hänt.

Världen är inte rättvis!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på säkerhets problem med fingeravtryck så är det kanske positivt.

På vilket sätt är det ett problem? Om jag ger dig min iPhone, kommer du då in i den via fingeravtrycksläsaren?