Apple Watch anländer i april – Sverige får sannolikt vänta

Permalänk
Melding Plague

Apple Watch anländer i april – Sverige får sannolikt vänta

Den som ser fram emot att pryda armleden med Apples första smarta klocka får hålla ut ett tag till. Apple Watch anländer i april månad, men svenskar kan få vänta längre än så.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara någon galning som åker till US&A för att köpa och ta hem till Sverige

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag är normalt sett extremt teknik intresserad, Men kan någon förklara för mig varför jag borde bli upphetsad över "smartwatches"? jag är iof biased då jag gillar att ha ett snyggt urverk på armen för att berätta tiden för mig. jag är inte sarkastisk skulle uppskatta om någon kan förklara varför detta är så spännande?

Permalänk
Medlem

Jag gillar valmöjligheterna man får med olika sorters armband och ur att välja mellan, men jag hade hellre sett att den var rund. Så fort jag ser en rektangulär klocka så tänker jag på Casios miniräknarklocka som var och varannan unge hade när man gick i skolan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Snyggare än androids motsvarigheter, där ligger de efter.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sirme:

jag är normalt sett extremt teknik intresserad, Men kan någon förklara för mig varför jag borde bli upphetsad över "smartwatches"? jag är iof biased då jag gillar att ha ett snyggt urverk på armen för att berätta tiden för mig. jag är inte sarkastisk skulle uppskatta om någon kan förklara varför detta är så spännande?

Håller helt med dig, detta verkar väldigt mycket vara en lösning som söker efter ett problem. Kul om någon har lite idéer kring varför detta är en måste-ha-produkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

jag är normalt sett extremt teknik intresserad, Men kan någon förklara för mig varför jag borde bli upphetsad över "smartwatches"? jag är iof biased då jag gillar att ha ett snyggt urverk på armen för att berätta tiden för mig. jag är inte sarkastisk skulle uppskatta om någon kan förklara varför detta är så spännande?

iWatch eller smartwatches i allmänhet har inte så mycket funktioner i dagsläget. Men man får jämföra den mot första generationens iPhone. Den saknade nästan alla sensorer, hade inte stöd för 3rd party apps, osv. Och titta vart iPhone befinner sig idag. På samma sätt får man extrapolera möjligheterna med iWatch och titta på det långa perspektivet.

Wearables kommer inte handla om vad iWatch 1 kan göra, utan om vad iWatch 5-6-7-8 kommer göra och vilken riktning som produkttypen kommer ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Snyggare än androids motsvarigheter, där ligger de efter.

Smaken och baken. Jag tycker tvärtom, det finns betydligt snyggare Androidklockor.

Skrivet av satoshi:

iWatch eller smartwatches i allmänhet har inte så mycket funktioner i dagsläget. Men man får jämföra den mot första generationens iPhone. Den saknade nästan alla sensorer, hade inte stöd för 3rd party apps, osv. Och titta vart iPhone befinner sig idag. På samma sätt får man extrapolera möjligheterna med iWatch och titta på det långa perspektivet.

Wearables kommer inte handla om vad iWatch 1 kan göra, utan om vad iWatch 5-6-7-8 kommer göra och vilken riktning som produkttypen kommer ta.

Jo, men användningsområdet för den första iPhone som kom var självklar. Vad man ska med en smartwatch till är inte alls uppenbart tycker jag.

Att se tiden och vem det är som ringer på telefonen (med möjlighet att trycka upptaget eller bara stänga av ljudet och ignorera samtalet), när man har telefonen i fickan eller liggandes en bit bort, är två funktioner jag skulle ha nytta av, men det räcker där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kunde faktiskt inte bry mig mindre om "smartwatches".

Men sen är jag nog knappast rätt målgrupp, då min mobil är en Samsung från 2005.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det verkar kanonbra med hela 2,5 timme batteritid på en klocka. Klockrent!

Our sources say that Apple is targeting 2.5 hours of “heavy” application use, such as processor-intensive gameplay, or 3.5 hours of standard app use.

http://9to5mac.com/2015/01/22/apple-targets-for-apple-watch-b...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Absolut noll ha-begär. Den är inte snygg och känns inte vidare smidig eftersom du måste ha en iPhone med dig hela tiden för att den ska funka. Sen rapporterades batteritiden vara riktigt kass och då faller den direkt bort från kartan.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

"Apple re-invents the smartwatch"
Får väl se hur det går.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, men användningsområdet för den första iPhone som kom var självklar. Smartwatch är däremot inte alls uppenbart tycker jag.

Dagens klockor har teknologiska begränsningar som gör att de tvingas agera tillbehör till telefonerna. Det är bara en tidsfråga innan dessa begränsningar övervinns genom framsteg i batteri och processorteknologi, samt framsteg i interaktionsdesign.

Permalänk
Medlem

Som många andra ser jag inte nödvändigheten med smarta klockor. Visst kommer det kanske driva tekniken frammåt till en punkt där de faktiskt blir användbara och snygga men i dagslägen så känner jag bara att företagen gör skräp och vi ska bara köpa köpa köpa. Nejtack.
Batteritiden är också kass, 1 vecka börjar vi åtminstone prata om någon form av batteritid men jag är skeptsik då de flesta telefoners batterier idag snabbt blir sämre och ännu trevligare när de sväller upp. Min gamal iphone svällde upp snabbt som attans och när displayen var påväg ut så drog ja loss den och *crack* så börts ena hörnet av kretskortet av för de svällt så pass (vilket jag inte visste hände förrens den plockades isär). Det vill jag ännu mindre gå runt med klistrad på armen!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Pebble master race

Permalänk
Medlem

ställer mig också till dom som inte förstår nyttan av en smart klocka.
Min vanliga analoga klocka klarar att berätta tiden för mig och vilken datum det är. Den klarar av att ta tiden om man nu vill det, jag kan bada utan att ta den av mig och den har batteritid ett par år.

Men visst jag förstod inte nyttan av en platta iheller i början. men den använder jag nu varje dag i hemmet.

Men som det känns nu, så är det totalt ointressant med en smartklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Och titta vart iPhone befinner sig idag.

Tre år efter i utvecklingen jämfört med Androidlurar menar du ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Snyggare än androids motsvarigheter, där ligger de efter.

Riktigt ful om du frågar mig. Detta blir nog ett av dom få saker Apple inte lyckas göra bra design på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Riktigt ful om du frågar mig. Detta blir nog ett av dom få saker Apple inte lyckas göra bra design på

Smaken är som baken, bra att det finns alternativ :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Snyggare än androids motsvarigheter, där ligger de efter.

Håller inte alls med. Det är något med runda klockor:

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Utveckla gärna ditt påstående. Mig veterligen ligger iPhone i topp när det gäller benchmarks trots "sämre" hårdvara jämfört med android telefoner, apputbudet är bättre, kvalitén på apparna är bättre, telefonerna säljer som smör. Ja de ligger verkligen efter .

Skrivet av htbtoma:

Tre år efter i utvecklingen jämfört med Androidlurar menar du ?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

jag är normalt sett extremt teknik intresserad, Men kan någon förklara för mig varför jag borde bli upphetsad över "smartwatches"? jag är iof biased då jag gillar att ha ett snyggt urverk på armen för att berätta tiden för mig. jag är inte sarkastisk skulle uppskatta om någon kan förklara varför detta är så spännande?

Du är inte ensam, jag personligen tycker att det enebart skapar omvägar då den inte klarar av speciellt mycket i min mening. Ett snyggt och gediget utverka pryder en handled bättre tycker jag. Men det är en personlig åsikt som med allt annat, folk får gärna köpa om dom vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser en hel del framtida användningsområden för en smart klocka, kalendrar, gps, hälsa, betalning, t.om. ringa helt enkelt allt det där man gör med sin telefon som man inte riktigt behöver en 5 tums skärm för. MEN då behöver den vara fristående ifrån telefonen och ha en bra batteritid, minst 48 timmar med skärmen på (jag vill inte gå omkring med en blank plast/metallbit på handen, jag vill visa upp min snygga urtavla också!). En veckan hade varit bättre men 48 timmar fungerar.

Det största hindret är dock att batteriutvecklingen inte går så snabbt framåt. det finns risk att det kan ta många år innan vi ser smarta klockor med riktigt bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Utveckla gärna ditt påstående. Mig veterligen ligger iPhone i topp när det gäller benchmarks trots "sämre" hårdvara jämfört med android telefoner, apputbudet är bättre, kvalitén på apparna är bättre, telefonerna säljer som smör. Ja de ligger verkligen efter .

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Och ändå slår Apple alla försäljningsrekord.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Och ändå slår Apple alla försäljningsrekord.

Det är som att säga att ett märkesplagg är bättre än ett billigare klädesplagg även om dom har samma kvalité och utseende bara för att det kanske säljer mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Och ändå slår Apple alla försäljningsrekord.

och vad bevisar det menar du? Volkswagen säljer fler Golfar på en vecka än vad ferarri säljer samtliga modeller på ett år. Är Golf en bättre bil än Ferarri 458 för att volkswagen säljer fler bilar och tjänar mer pengar?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Master of Overkill

ENORM skillnad på IOS och Android

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ENORM skillnad på IOS och Android

Helt rätt! Android är ett bättre OS på alla sätt, och sitter utöver detta i telefoner som är bättre än apples dito.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av htbtoma:

Helt rätt! Android är ett bättre OS på alla sätt, och sitter utöver detta i telefoner som är bättre än apples dito.

Är du en sån där enorm fanboy?

För ditt argument fallera redan vid Android är ett bättre OS

Telefoner jag testat och utvärderat via Jobb och Privat.

iPhone 4S
iPhone 5
iPhone 5C
iPhone 5S
iPhone 6
iPhone 6 Plus

"
HTC One
HTC Windows Phone 8S
HTC Windows Phone 8X

"

LG Nexus 5
LG Nexus 4
LG G2
LG G3

"

Nokia Lumia 1520
Nokia Lumia 930
Nokia Lumia 1020
Nokia Lumia 920
Nokia Lumia 925
Nokia Lumia 830
Nokia Lumia 730
Nokia Lumia 630

"

Samsung Galaxy S 5
Samsung Galaxy S 4
Samsung Galaxy Note 4

"

Sony Xperia Z Ultra
Sony Xperia Z3 Compact
Sony Xperia Z2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240