FSP Aurum PT 850 W

Permalänk
Melding Plague

FSP Aurum PT 850 W

Med sikte på krävande entusiaster introducerar FSP det nya flaggskeppet Aurum PT med huvudnummer som generösa anslutningsmöjligheter och 80 Plus Platinum. Redaktionen lägger vantarna på ett av nätaggregaten för en omgång i konstlasten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset.... :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Administrativ avgift

Lyxmodell indeed T:...:T

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Aurum es potestas

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk

Var ju ett riktigt fint nätagg, men när jag såg priset
Saker blir så dyra när dollarn är så dyr som den är

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jäklar, nej jag kan inte motivera det priset när ett EVGA G2 med samma uteffekt och längre garanti går loss på ca 1300:-.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Japanska går frampåt helt klart ett bra nätagg men lite högt pris finns bättre alternativ

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Aurum har varit inte så närvarande i Sverige i ett bra tag. Men ser bättre ut än första versionen (om jag inte har fel). Dock låg dom betydligt billigare runt 1000kr och någon på 800kr om jag inte har fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Master of Overkill

Ehh får ett Seasonic 1000W för de priset ;_;

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har två stycken äldre FSP Aurum Gold och är oerhört nöjd med båda två.

Permalänk
99:e percentilen

Längtar tills nätaggstillverkare inser att fläkten inte borde vara integrerad, utan att den borde vara lätt att byta ut. Har nämligen än så länge aldrig stött på ett nätagg med tyst fläkt, inklusive FD Newton R3, Be Quiet Straight Power 10 och EVGA G2. Därför är semipassiv drift obeskrivligt viktigt.

Hade man enkelt kunnat byta fläkt i nätagg, utan att voida garantin, hade jag alltid bytt ut den medföljande skitfläkten mot en Noctua. Annars betalar jag mer än gärna 200 kr extra för att få ett nätagg med Noctua-fläkt ur lådan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Enligt jonnyguru så är 1200w modellen inte jättebra om man jämför med andra tillverkares psuer. Så jag antar att denna modell inte heller är jättebra. Den duger nog till de flesta men för ett pris på 2200 kr så kan man få en bättre. Typ evga p2, bequiet darkpower, någon seasonic eller ett corsair ax860 som har digital voltregulator. Så jag vettifan hur FSP tänkte när de prissatte denna psu. Något som är bra med denna modellen är dock att det är en FDB-fläkt. De ser man inte så ofta i en psu. Dessutom borde det gå att köra en fläkt semipassivt i en PSU av årsmodell 2015 annars är det inte speciellt genomtänkt. Fläkten kommer förr eller senare låta som fan. Eftersom att garantin ligger på 7 år så kommer fläkten låta åt helvete redan innan dessa 7 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaiser Allan:

Aurum es potestas

Så e de.

Permalänk
Medlem

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste priset.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har två stycken äldre FSP Aurum Gold och är oerhört nöjd med båda två.

Hade också den modellen, mycket bra kvalitets produkt till ett normalpris.

Den här var väldigt överprisad.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Längtar tills nätaggstillverkare inser att fläkten inte borde vara integrerad, utan att den borde vara lätt att byta ut. Har nämligen än så länge aldrig stött på ett nätagg med tyst fläkt, inklusive FD Newton R3, Be Quiet Straight Power 10 och EVGA G2. Därför är semipassiv drift obeskrivligt viktigt.

Hade man enkelt kunnat byta fläkt i nätagg, utan att voida garantin, hade jag alltid bytt ut den medföljande skitfläkten mot en Noctua. Annars betalar jag mer än gärna 200 kr extra för att få ett nätagg med Noctua-fläkt ur lådan.

Wut. EVGA 750 G2 är ju knäpptyst. Vad tusan har du för akustik hemma?!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Längtar tills nätaggstillverkare inser att fläkten inte borde vara integrerad, utan att den borde vara lätt att byta ut. Har nämligen än så länge aldrig stött på ett nätagg med tyst fläkt, inklusive FD Newton R3, Be Quiet Straight Power 10 och EVGA G2. Därför är semipassiv drift obeskrivligt viktigt.

Hade man enkelt kunnat byta fläkt i nätagg, utan att voida garantin, hade jag alltid bytt ut den medföljande skitfläkten mot en Noctua. Annars betalar jag mer än gärna 200 kr extra för att få ett nätagg med Noctua-fläkt ur lådan.

Allting är ju individuellt och hur kräsen man är, men jag tycker mig i alla fall knappt höra nånting från fläkten i mitt Dark Power Pro 10 550

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Wut. EVGA 750 G2 är ju knäpptyst. Vad tusan har du för akustik hemma?!

Skrivet av Batman:

Allting är ju individuellt och hur kräsen man är, men jag tycker mig i alla fall knappt höra nånting från fläkten i mitt Dark Power Pro 10 550

Batman, du har helt rätt: När jag säger tyst menar jag inte att fem Fractal Design-fläktar @ 1000 rpm låter högre; jag menar ohörbar i ett helt tyst rum på natten (inga ambienta ljud från bilar och liknande utifrån). Det där "jag kan inte höra den/det över mina fläktar" har missbrukats alltför mycket.

EVGA G2 är bara tyst när det är passivt; fläkten påminner mest om stockfläktar på slutna vattensystem.

Straight Power 10 är lite bättre, men inte ohörbart. Vet inte om det har samma fläkt som Dark Power dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

FSP har alltid varit en oslipad diamant. Tills nu. Vet inte om jag gillar priset efter slipningen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Batman, du har helt rätt: När jag säger tyst menar jag inte att fem Fractal Design-fläktar @ 1000 rpm låter högre; jag menar ohörbar i ett helt tyst rum på natten (inga ambienta ljud från bilar och liknande utifrån). Det där "jag kan inte höra den/det över mina fläktar" har missbrukats alltför mycket.

EVGA G2 är bara tyst när det är passivt; fläkten påminner mest om stockfläktar på slutna vattensystem.

Straight Power 10 är lite bättre, men inte ohörbart. Vet inte om det har samma fläkt som Dark Power dock.

Kan väl inte påstå att jag vet hur det låter när det inte är i passivt läge då jag inte kör vattenkylning för tillfället. Att datorn skulle släppa ifrån sig 0dB kan du ha roligt med. Om du skaffar lite ljuddämpning och använder rätt komponenter så får du en dator som inte kan höras i ett tyst rum på natten, ja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Längtar tills nätaggstillverkare inser att fläkten inte borde vara integrerad, utan att den borde vara lätt att byta ut. Har nämligen än så länge aldrig stött på ett nätagg med tyst fläkt, inklusive FD Newton R3, Be Quiet Straight Power 10 och EVGA G2. Därför är semipassiv drift obeskrivligt viktigt.

Hade man enkelt kunnat byta fläkt i nätagg, utan att voida garantin, hade jag alltid bytt ut den medföljande skitfläkten mot en Noctua. Annars betalar jag mer än gärna 200 kr extra för att få ett nätagg med Noctua-fläkt ur lådan.

Be Quiet Pure Power är mycket tyst. Jag får lägga örat mot nätagget för att höra det, 15cm ifrån går det knappt höra luftflödet. En halvmeter ifrån är det garanterat något att som låter. Visserligen endast 550W modellen jag har testat men fortfarande oerhört imponerande.

Man är inte entusiast om man har garanti på sina prylar. Se så, bara att börja öppna nätaggen där hemma

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 80 Plus Platinum, men sjukt dyr.
Hade velat se passiv kyld också.

Fractal Design Newton R3 kostar tusenlappen och är 80 Plus Platinum.

Permalänk
Avstängd

trevliga agg på alla sätt men skulle aldrig i mitt liv betala 2300kr för ett agg när man kan får ett ungefär lika bra för 1000kr eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Var ju ett riktigt fint nätagg, men när jag såg priset
Saker blir så dyra när dollarn är så dyr som den är

Men då borde väl alla nätagg ligga lika högt om det pga dollarn?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Längtar tills nätaggstillverkare inser att fläkten inte borde vara integrerad, utan att den borde vara lätt att byta ut. Har nämligen än så länge aldrig stött på ett nätagg med tyst fläkt, inklusive FD Newton R3, Be Quiet Straight Power 10 och EVGA G2. Därför är semipassiv drift obeskrivligt viktigt.

Hade man enkelt kunnat byta fläkt i nätagg, utan att voida garantin, hade jag alltid bytt ut den medföljande skitfläkten mot en Noctua. Annars betalar jag mer än gärna 200 kr extra för att få ett nätagg med Noctua-fläkt ur lådan.

Jag har ett FD Integra M 650W sen idag och det låter inte ett dugg? Iaf inget som man hör utan att verkligen lyssnar efter det...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Be Quiet Pure Power är mycket tyst. Jag får lägga örat mot nätagget för att höra det, 15cm ifrån går det knappt höra luftflödet. En halvmeter ifrån är det garanterat något att som låter. Visserligen endast 550W modellen jag har testat men fortfarande oerhört imponerande.

Man är inte entusiast om man har garanti på sina prylar. Se så, bara att börja öppna nätaggen där hemma

Vi är alla olika känsliga för ljud och därför kanske, Alling har en annan uppfattning än vissa av oss andra men jag har haft mitt BeQuiet agg länge nu och jag tycker personligen att jag är känslig för ljud.. Och det har varit tyst sen jag köpte det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NightFred:

Vi är alla olika känsliga för ljud och därför kanske, Alling har en annan uppfattning än vissa av oss andra men jag har haft mitt BeQuiet agg länge nu och jag tycker personligen att jag är känslig för ljud.. Och det har varit tyst sen jag köpte det.

Fast han har nog helt rätt. Straight power är inte speciellt tyst om man jämför mot Pure Power serien med Silent Wings fläkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Misstänker att en av anledningarna till det höga priset är att nätagget bara är tillgängligt på Liontech, som i sin tur verkar ta ut riktiga ocker-priser.

Jag köpte mitt NZXT i sign för något år sedan för ca 1300-1400:-.
Ser att Liontech har samma nätagg, men för 2423:-, dvs en hel tusenlapp mer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Misstänker att en av anledningarna till det höga priset är att nätagget bara är tillgängligt på Liontech, som i sin tur verkar ta ut riktiga ocker-priser.

Jag köpte mitt NZXT i sign för något år sedan för ca 1300-1400:-.
Ser att Liontech har samma nätagg, men för 2423:-, dvs en hel tusenlapp mer.

Ja liontech har sjuka överpriser. Jag har bara handlat där en gång och det var när liontech var den enda butiken i sverige so hade en kylare till grafikkort. Liontech är mer en sista utväg om ingen annan har varan.

Permalänk
Hedersmedlem

Flextronics-baserade nätagg (Corsair AXi) har överlägsen spänningssreglering. Spänningsregleringen på ett nätagg i den här prisklassen borde inte fått godkänt eftersom den är närmast usel med dagens mått mätt. Även SeaSonics bästa plattformar är mycket bättre. Jämför gärna detta test:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Jämför med det testade nätagget:

Jämför gärna också EVGA G2 för ungefär halva priset:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro