AOC U2868PQU – 4K i lågprismodell

Permalänk
Melding Plague

AOC U2868PQU – 4K i lågprismodell

Skärmar med 4K-upplösning sjunker i pris och dyker samtidigt upp i fler utföranden. SweClockers testar en avskalad allround-modell för bara några enstaka tusenlappar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Nackdelar:
Betraktningsvinkeln
Färgåtergivningen
Hög latens

Så den misslyckas med i princip nästan allt som man letar efter i en bättre skärm. Känns som bortkastade pengar, riktigt så desperat är man inte efter 4K än.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Tycker det går utmärkt att spela på denna skärmen. Spelar allt från csgo till Far Cry 4

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

inb4 "väntar fortfarande på IPS 4k 144Hz"

Funderar själv bara på om jag ska skaffa en 144Hz eller en 4k..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker det går utmärkt att spela på denna skärmen. Spelar allt från csgo till Far Cry 4

Testat csgo över 60Hz? Kan säga att jag aldrig vill tillbaka efter jag skaffade mig en 120 Hz skärm.

Skrivet av LPG:

inb4 "väntar fortfarande på IPS 4k 144Hz"

Funderar själv bara på om jag ska skaffa en 144Hz eller en 4k..

Jag skulle säga att 144Hz bör prioriteras om spelar mycket FPS eller spel med liknande rörelser.
IPS tycker jag är sekundärt i det sammanhanget då färgerna oftast bara är viktigt vid foto eller videoredigering och liknande saker.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Nackdelar:
Betraktningsvinkeln
Färgåtergivningen
Hög latens

Så den misslyckas med i princip nästan allt som man letar efter i en bättre skärm. Känns som bortkastade pengar, riktigt så desperat är man inte efter 4K än.

Bra att de i.a.f. lyckats med det enkla som så många andra inte klarar - stabil fot med inställningsmöjligheter och VESA-fäste.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shirayukiie:

Jag skulle säga att 144Hz bör prioriteras om spelar mycket FPS eller spel med liknande rörelser.
IPS tycker jag är sekundärt i det sammanhanget då färgerna oftast bara är viktigt vid foto eller videoredigering och liknande saker.

Håller inte med, man vill komma så nära av vad spelutvecklarna har tänkt sig som möjligt. Tycker färger är väldigt viktigt även det i spel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Testat csgo över 60Hz? Kan säga att jag aldrig vill tillbaka efter jag skaffade mig en 120 Hz skärm.

Tycker personligen det känns ganska orealistiskt, men 120/144hz verkar populärt nu för tiden. Antar att det är för folk som kör gamla/lightweight spel som CS:Go och LoL, inte tusan får man till den FPSen i moderna spel om man inte sänker grafiken i golvet. Inte ens ett GTX 980 kan ju köra t ex FarCry 4 i 120 FPS med decent inställningar. Kan dock tänka mig att just äldre spel som CS:Go kan se mycket trevliga ut med den bildfrekvensen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Testat csgo över 60Hz? Kan säga att jag aldrig vill tillbaka efter jag skaffade mig en 120 Hz skärm.

Jag skulle säga att 144Hz bör prioriteras om spelar mycket FPS eller spel med liknande rörelser.
IPS tycker jag är sekundärt i det sammanhanget då färgerna oftast bara är viktigt vid foto eller videoredigering och liknande saker.

Jo jag har testat båda. Tycker ändå att 4k gör så pass mycket att det är värt att köra 60hz. Jag är ju inte direkt pro så för mig spelar det ingen roll. Väntar in en Philips BDM4065UC som ska ersätta min Samsung.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tycker att AOC gör bra grejer, foten PÅ MIN var välbyggd och kan båda köra portrait och landscape. Dock kostade min någon/några tusenlappar mer. Synd att datorn måste stödja 4k för att överhuvudtaget få bild dock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Firkraag:

Håller inte med, man vill komma så nära av vad spelutvecklarna har tänkt sig som möjligt. Tycker färger är väldigt viktigt även det i spel.

Dock är TN-paneler långt ifrån så dåliga som folk säger att de är om man tar kvalitetsskärmar som exempel.
Visst, jag vet absolut hur hemska TN-paneler kan se ut och jag skulle vägra använda vissa men panelerna på till exempel min skärm BenQ XL2420T är fantastisk med tanke på att man får 120Hz.

Min surfplatta Dell Venue 11 Pro har en IPS-panel som är en av de tekniskt bättre för surfplattor/laptops och även om jag kan erkänna att den skärmen ser lite bättre ut än min BenQ-skärm så tycker jag helt klart inte att det motiverar att tappa 120/144Hz för.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Spelar allt från csgo till Far Cry 4

CS:GO på 60 Hz? Fy farao...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Snusfri

Man får hoppas att AOC släpper en IPS eller VA 3840x2160 skärm runt 30-32" för en hyffsad penning med.
Gärna utan bös som usb-hubb, högtalare och annat onödigt, då jag använder Photoshop timvis dagligen så är en TN helt uteslutet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Man får hoppas att AOC släpper en IPS eller VA 3840x2160 skärm runt 30-32" för en hyffsad penning med.
Gärna utan bös som usb-hubb, högtalare och annat onödigt, då jag använder Photoshop timvis dagligen så är en TN helt uteslutet.

Måste det vara just aoc? Annars finns det redan i ps skärmar med uhd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

CS:GO på 60 Hz? Fy farao...

Är man inte pro så spelar det ju ingen roll. För min fredagskvälls match så väljer jag 4k över 144hz alla dagar i veckan. Far Cry 4 i 4k är nomnom.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Är man inte pro så spelar det ju ingen roll. För min fredagskvälls match så väljer jag 4k över 144hz alla dagar i veckan. Far Cry 4 i 4k är nomnom.

Trodde jag också, tills jag vande mig vid g-sync och 144hz. Utöver ett markant bättre spelflyt så får man ju även helt annan nivå av bildkvalité och skärpa, speciellt när saker och ting rör på sig mycket.

Permalänk
Medlem

Kul att det blir billigare men för mig blir det nog ingen 4K förrän det fungerar lika problemfritt som 1080p i operativsystemet, program/spel och när man kan nyttja film i det. Sedan behövs säkert 6GB+ VRAM för det med... Jisses vad pengar man kommer lägga i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kul att det blir billigare men för mig blir det nog ingen 4K förrän det fungerar lika problemfritt som 1080p i operativsystemet, program/spel och när man kan nyttja film i det. Sedan behövs säkert 6GB+ VRAM för det med... Jisses vad pengar man kommer lägga i framtiden

Jag ser din signatur, tror du lägger en hel del redan ;D
Angående tjatet med 120/144hz vs 60hz, någon som har ett program man kan köra där halva skärmen är 60hz och halva 120hz? Har en 144hz skärm men aldrig sett skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Jag ser din signatur, tror du lägger en hel del redan ;D
Angående tjatet med 120/144hz vs 60hz, någon som har ett program man kan köra där halva skärmen är 60hz och halva 120hz? Har en 144hz skärm men aldrig sett skillnad

Hehe ja det gör man visserligen.

Ang. Hz snacket så är det en vanesak. Är man van vid 120/144 så blir det störande att köra med 60Hz. Men är det bättre? Jo, dock kan jag inte hålla med om att det är så sjukt mycket bättre som en del tror

Permalänk
Medlem

Känns inte så prisvärt med en 4K TN för 4000 när man snart kan få en Dell 4K IPS för 6000.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2905076

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Dock är TN-paneler långt ifrån så dåliga som folk säger att de är om man tar kvalitetsskärmar som exempel.
Visst, jag vet absolut hur hemska TN-paneler kan se ut och jag skulle vägra använda vissa men panelerna på till exempel min skärm BenQ XL2420T är fantastisk med tanke på att man får 120Hz.

Min surfplatta Dell Venue 11 Pro har en IPS-panel som är en av de tekniskt bättre för surfplattor/laptops och även om jag kan erkänna att den skärmen ser lite bättre ut än min BenQ-skärm så tycker jag helt klart inte att det motiverar att tappa 120/144Hz för.

Tycker min 120hz VA panel är en bra kompromiss om man vill ha både och. Lite tråkigare färger än min Dell IPS men ändå mycket bättre än TN samt kontrasten är oslagbar. Det enda artikelns skärm har är hög upplösning och tycker inte det väger upp nackdelarna för fem öre.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Jag ser din signatur, tror du lägger en hel del redan ;D
Angående tjatet med 120/144hz vs 60hz, någon som har ett program man kan köra där halva skärmen är 60hz och halva 120hz? Har en 144hz skärm men aldrig sett skillnad

Kommer du upp i 120+ fps i spel då? inte konstigt om du inte ser skillnad om du inte har hårdvara så de räcker

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker det går utmärkt att spela på denna skärmen. Spelar allt från csgo till Far Cry 4

Då tycker jag du testar en annan skärm vid sidan av, för det kan inte vara sunt.

Köpte denna för någon månad sedan, testade i några dagar och lämnade tillbaka den illa kvickt. Latensen är skyhög, problem med att tillochmed stänga ner program korrekt.
Aldrig stött på värre skärm

Blev en Eizo Foris FG2421 istället, har använt denna i 5 minuter och är skitnöjd

Ang. Hz-snacket så kan jag avsluta det här och nu, då jag har suttit vid 60Hz hela mitt liv, och nu gått till 120Hz (eller "240Hz" om man nu vill).

Det är skillnad. Det är skillnad varesig du sitter i Chrome, eller pangar pojkar i Battlefield, _Du märker skillnad direkt_

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Då tycker jag du testar en annan skärm vid sidan av, för det kan inte vara sunt.

Köpte denna för någon månad sedan, testade i några dagar och lämnade tillbaka den illa kvickt. Latensen är skyhög, problem med att tillochmed stänga ner program korrekt.
Aldrig stött på värre skärm

Blev en Eizo Foris FG2421 istället, har använt denna i 5 minuter och är skitnöjd

Ang. Hz-snacket så kan jag avsluta det här och nu, då jag har suttit vid 60Hz hela mitt liv, och nu gått till 120Hz (eller "240Hz" om man nu vill).

Det är skillnad. Det är skillnad varesig du sitter i Chrome, eller pangar pojkar i Battlefield, _Du märker skillnad direkt_

Jag märker varken av inputlag eller stör mig på 60hz. Men visst man måste ju ha en dator som klarar av att dra runt spelen med. Win 8.1 skalar bra. Fick skrota chrome mot ff för chrome blir suddigt. Jag tar bättre bild/grafik över snabb skärm. Sen kan vi inte gilla samma och det är okej.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Moderator
Skrivet av Minsc S2:

CS:GO på 60 Hz? Fy farao...

Personligen ser jag den stora mängden input lag som ett större problem än 60hz.
Jag kör 120hz (surround) med 0ms input lag men var jag tvungen att bara välja en av dem så skulle det definitivt vara låg input lag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om man köper en billig 4k skärm det blir ändå dyrt när man måste skaffa kraftfullare dator som klarar av att driva spelen bra i den upplösningen imo

Permalänk
Inaktiv

Fyra år för tidigt för en lågprismodell?

Permalänk
Medlem

Största felet/misstaget "60hz" klart den släpar om man sätter 60hz på nya skärmar! stenålder gör om gör rätt!!!

Permalänk
Medlem

Nu har "pixeljakten" börjat. Precis som det var med "FULL HD" släng allt vad kvalitet och bra paneler har att gära så länge man kan sätta upp en glansig 4K UHD lapp på skärmen i butik. Hellre en 1200p IPS än detta skräp

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle köpa men kul med monitor test på SweC, hade gärna sett mer av den varan.
21:9 1440 och UHD känns båda väldigt aktuella just nu.
Freesync, g-sync jämförelse hade också vart intressant när det blir möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com