Piratkopiering och kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Piratkopiering och kopieringsskydd

Musik, film, spel och annan mjukvara är bara början. Jörgen Städje går igenom piratkopieringens moderna historia och ser en framtid där vem som helst kan kopiera vad som helst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här behövdes ikväll, uppskattad artikel som vanligt!

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Med någonting bra som ersätter något gammalt kommer också något nytt dåligt. Färre olika företag, färre jobb osv. Det kan bli en dyster framtid

Permalänk
Medlem

Vem vill ha saker i plast?

Permalänk
Medlem

Ska ladda dubbeldäcket direkt!

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Vägledare

Är orolig över hur 3D-skrivarna kommer påverka tillverkare som idag ger jobb åt folk. Först tog maskinerna i fabrikerna över mångas arbeten och nu detta :S Samtidigt blir vi fler och fler för varje dag och alla vill vi ha jobb, såklart.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att Spotify har konkurrerat ut en mycket stor del av musik piratandet. Men jag tror personligen inte att Netflix eller liknande kommer konkurrera ut någon piratsite för film den närmaste tiden då alla dessa lagliga streaming tjänster har skrattretande dåligt utbud och mycket sena releaser (oftast till Sverige då).

Även om man skulle gråzona sig och använda amerikanska netflix så får man även där alldeles för litet utbud. Jag vet inte många iallafall som vill betala hur mycket som helst i månaden för att få alla dessa olika streaming tjänster från så många olika företag för att få en så liten del av det totala utbudet.

Permalänk
Medlem

Framtiden ser grå ut. Synd för nästa generation som växer upp.

Minns när jag jämt hyrde film och det är ju f*n över 10 år sedan.

nästan 23 år och börjar känna mig gammal.

Skrivet av Miikks:

Är orolig över hur 3D-skrivarna kommer påverka tillverkare som idag ger jobb åt folk. Först tog maskinerna i fabrikerna över mångas arbeten och nu detta :S Samtidigt blir vi fler och fler för varje dag och alla vill vi ha jobb, såklart.

Då får man bli en PewDiePie då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Men, men, men konflikten mellan drakoniska kopieringsskydd och rätten till privatkopiering och backupkopior på CD och DVD-skivor då, det tog väl inte upp i krönikan vad jag kunde se?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Digitala spel är oftast dyrare än på skiva, iallafall om man köper direkt från skaparen (ironiskt nog).

Detta gäller speciellt PS4 och Storen där har jag märkt.

Permalänk
Inaktiv

Blir alltid nedstämd av att läsa liknande nyheter, det kretsar alltid runt pengar, om något är värdefult så kan man lita på att det blir liv i lukan, men om det är näst-intil värdelöst så bryr dem sig inte, tråkigt samhälle vi lever i, vi får liva up det med lite gratis prylar haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Digitala spel är oftast dyrare än på skiva, iallafall om man köper direkt från skaparen (ironiskt nog).

Detta gäller speciellt PS4 och Storen där har jag märkt.

Jag tror att det har att göra med att skaparen inser att köparen vill köpa sina spel där man alltid köpt dom. Om de har billigt pris på sin sida vill ingen leverantör sälja spelet, och man missar direkt en stor bred publicitet och gratis reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Då får man bli en PewDiePie då.

Sånt här gillar jag! Man får helt enkelt se till att tillhöra de procenten som har jobb. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

"you wouldn't download a car" snart så! 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyan111:

Även om man skulle gråzona sig och använda amerikanska netflix så får man även där alldeles för litet utbud. Jag vet inte många iallafall som vill betala hur mycket som helst i månaden för att få alla dessa olika streaming tjänster från så många olika företag för att få en så liten del av det totala utbudet.

Håller med om amerikanska netflix. Litet utbud men större än svenska versionen. Konstigt nog så delar svenska och amerikanska användaruppgifter (använder min svenska användarprofil på US versionen. Personligen så passar Netflix US utbudet mig bättre än svenska

Jäklar vilken kundbas ett företag som netflix skulle få om dom fick släppa en global tjänst. Men nejdå mediabolagen lever kvar på 1900 talet. *suck*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Är orolig över hur 3D-skrivarna kommer påverka tillverkare som idag ger jobb åt folk. Först tog maskinerna i fabrikerna över mångas arbeten och nu detta :S Samtidigt blir vi fler och fler för varje dag och alla vill vi ha jobb, såklart.

3D Skrivarna kommer gå sönder, då behövs folk som kan laga dom. Sedan kommer dom behöva programmeras då behövs programmerare.
Så dom skapar jobb också Kanske inte i lika stor utsträckning men lite iallafall.

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

3D Skrivarna kommer gå sönder, då behövs folk som kan laga dom. Sedan kommer dom behöva programmeras då behövs programmerare.
Så dom skapar jobb också Kanske inte i lika stor utsträckning men lite iallafall.

Historiskt sett så har det alltid varit mycket liv när en ny teknologi kommer ut som kan ersätta folk. Industriella robotar är ett exempel, då var facken extremt upprörda att det skulle ta bort jobb. Men det kommer (troligtvis) alltid att finnas jobb, bara det att man kommer kanske behöva mer utbildning för att komma åt jobben.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Är orolig över hur 3D-skrivarna kommer påverka tillverkare som idag ger jobb åt folk. Först tog maskinerna i fabrikerna över mångas arbeten och nu detta :S Samtidigt blir vi fler och fler för varje dag och alla vill vi ha jobb, såklart.

Det är inte så det funkar. För 100+ år sedan jobbade en ganska stor del av befolkningen med utvinning av naturresurser och hantverk/matproduktion, vilket en väldigt liten del av (den svenska) befolkningen jobbar med idag. Automatisering och effektivisering av jobb är BRA för oss, det leder till att fler människor kan jobba med att fylla ännu fler lyxbehov som sjukvård, skola, sociala tjänster, kulturproduktion och forskning för att nämna några. Att tro att jobb "försvinner" är direkt felaktigt och ett tankesätt som alldeles för många har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Historiskt sett så har det alltid varit mycket liv när en ny teknologi kommer ut som kan ersätta folk. Industriella robotar är ett exempel, då var facken extremt upprörda att det skulle ta bort jobb. Men det kommer (troligtvis) alltid att finnas jobb, bara det att man kommer kanske behöva mer utbildning för att komma åt jobben.

Fast det blir färre jobb samt att det blir fler som behöver jobb vilket gör det hela ännu värre. Kanske tar ett tag men tillslut kommer väldigt många jobb försvinna tror jag och nu blir det inte lika mycket nya som det var förut när det blev nya jobb av tekniken (programmerar, tekniker osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast det blir färre jobb samt att det blir fler som behöver jobb vilket gör det hela ännu värre. Kanske tar ett tag men tillslut kommer väldigt många jobb försvinna tror jag och nu blir det inte lika mycket nya som det var förut när det blev nya jobb av tekniken (programmerar, tekniker osv)

Som jag skrev ovan så är det inte så det fungerar. När arbetskraft inte behövs i samma skala går tillverkningskostnaderna ned vilket leder till att priserna går ner, i många branscher redan på kort sikt. Sänkta priser leder till att folk har råd att köpa andra produkter också, vilket leder till att behov skapas någon annanstans, vilket leder till jobb där. Nej det är sant, du kanske inte kan jobba med att tälja smörknivar idag, men det finns inte färre jobb för det.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara kul och se en 3D fax dom skickar saker och på den andra sidan skriver ut det igen.

Det är så synd så fort någon ha en bra ide så kommer någon annan att förstöra det låter inte så skoj för den person.

Det som jag stör mig mest på är att folk uppger att vara jag på internet sånt får mig sur.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Det kändes lite som en skräckfilm när man läste artikeln. Speciellt sista sidan.
Hur alla entusiastiska pirater i själva verket sitter och täljer och smider på vapnet som i slutändan kommer bli deras egen undergång. Allt under fanan av frihet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, tackar!:).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Det kändes lite som en skräckfilm när man läste artikeln. Speciellt sista sidan.
Hur alla entusiastiska pirater i själva verket sitter och täljer och smider på vapnet som i slutändan kommer bli deras egen undergång. Allt under fanan av frihet.

Ja, den sista sidan gav mig en klump i halsen. Vem som helst kan skapa vad som helst, när som helst. Helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Är orolig över hur 3D-skrivarna kommer påverka tillverkare som idag ger jobb åt folk. Först tog maskinerna i fabrikerna över mångas arbeten och nu detta :S Samtidigt blir vi fler och fler för varje dag och alla vill vi ha jobb, såklart.

Alltså, tänk över din samhällsbild en liten stund.
Varför är det negativt om en robot gör ett tungt och slitsamt arbete istället för en människa?

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan se på den utvecklingen som någonting negativt.
Det är väl fantastiskt?
Tänk vad mycket tid och energi vi kan lägga på annat istället för att slita med sånt?

Varför fokuserar du på att det är dåligt istället för t.ex. att det kanske är dumt att dela ut samhällsresurser baserat på att sälja sin arbetskraft?
http://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

Vi kanske ska börja se över den ekonomiska modell vi har istället för att jobba emot teknologisk utveckling som både ökar effektiviteten enormt och förbättrar folks båda fysiska och mentala hälsa?

Permalänk

Humans need not apply, sök på tuben för lite insikt i framtidens arbetsmarknad.

Gällande artikeln så kändes den lite menlös. Den tillförde inte så mycket? Syftet flög lite över huvudet på mig kanske? Det känns som att den hör hemma någon annan stans än på en tekniksida där folk rimligtvis redan har koll på detta? Jag vet inte.

Kul att ni publicerar lite längre artiklar, om än just denna inte föll mig i smaken.

Edit: Kul att videon länkas under tiden jag skriver mitt inlägg. Internet hive-mind GO!.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ja, den sista sidan gav mig en klump i halsen. Vem som helst kan skapa vad som helst, när som helst. Helt sjukt.

Klump i halsen? Ligger du o sover med en pengasäck under kudden eller.
Ja då är det verkigen inte bra när grannen din kan skriva ut din hemnyckel eller alternativa produkter för att få fri entre till ditt hem. In med dina pengar på banken nu (eller nått), och hoppas att inte nån som piratkopierat ditt fejja och ditt leg tar ut dom.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Det här är ett budskap: Köp en 3D-skrivare snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Klump i halsen? Ligger du o sover med en pengasäck under kudden eller.
Ja då är det verkigen inte bra när grannen din kan skriva ut din hemnyckel eller alternativa produkter för att få fri entre till ditt hem. In med dina pengar på banken nu (eller nått), och hoppas att inte nån som piratkopierat ditt fejja och ditt leg tar ut dom.

kolla in bland dem senaste nyheterna på swec så kan man ska ta sig en funderade på att lägga perngarna på banken med

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Klump i halsen? Ligger du o sover med en pengasäck under kudden eller.
Ja då är det verkigen inte bra när grannen din kan skriva ut din hemnyckel eller alternativa produkter för att få fri entre till ditt hem. In med dina pengar på banken nu (eller nått), och hoppas att inte nån som piratkopierat ditt fejja och ditt leg tar ut dom.

Jag tänkte mest på vapen och dylika saker...