Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Som ett brev på posten inleds en grupptalan mot Nvidia och partnertillverkaren Gigabyte, som får dela ansvaret för de inledningsvis felaktiga specifikationerna för grafikkortet Geforce GTX 970.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur mycket jag än gillar Nvidia's grafikkort så hoppas jag verkligen att Nvidia faller med detta. Det är inte ett speciellt schysst sätt att marknadsföra en produkt på.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Varför just Gigabyte?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kevinkingeen:

Varför just Gigabyte?

Det kommer nog snart fler med i båten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Varför just Gigabyte?

Gissningvis därför att stämningsansökan kommer från en person med ett kort från den 'tillverkaren'.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Stämma kan dom ju alltid, i stämningarnas förlovade land.

Permalänk
Medlem

Hoppas de åker dit rejält.. detta är fan de värsta som hänt på många år inom grafikkortsbranschen..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt oväntat, är fortfarande förvånad, snudd på chockad hur ett så stort företag kan ha tillåtit detta, dom måste ju seen it coming, måste ju blivit något internt missförstånd då dom knappast tjänar på detta, oavsett bra att det leder till åtal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Stämningen blir 3.5 med massa nollor.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI GTX 970 från CDON. Skrev något i stil med att kortet inte stämmer med specifikationerna. Fick svar att de faktiskt stämmer det är ju 4GB VRAM dock att 0.5GB är något sämre.

Skrev sedan tillbaka, att specifikationerna dock inte stämmer, för antalet ROPs och L2 chache är ju mindre än specificerat och vill därför få pengarna tillbaka. Det enda svaret jag fick var att jag får ta det direkt med MSI då...

Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag föredrar det svenska systemet. Där folk får tillbaka pengarna om de bryr sig nog.

Den största förlusten för NVIDIA är att de förlorar anseende över det här. En stämmning är bara att folk vill tjäna pengar.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Hahaha, där kom den som brev på posten!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv

Mitt gigabyte gtx 970 är inskickat sedan 2 veckor tillbaka och netonnet säger de väntar på svar från gigabyte.

Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Dumt o lämna tillbaka kort man inte har problem med i ren princip. >_< Fortfarande ett bra kort för pengarna även med "de nya" specsen.

Permalänk
Inaktiv

Inte det minsta oväntat. Hoppas resultatet av detta blir så pass smärtsamt att Nvidia, deras partnertillverkare och även andra (som Intel och AMD exempelvis) inte kommer på tanken att bluffa på något liknande sätt.

Det kommer bli mycket intressant att följa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Dumt o lämna tillbaka kort man inte har problem med i ren princip. >_< Fortfarande ett bra kort för pengarna även med "de nya" specsen.

Så man skall acceptera och inte ställa sig mot när en tillverkare ljuger om sina specifikationer rakt till sina kunder?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

Dumt o lämna tillbaka kort man inte har problem med i ren princip. >_< Fortfarande ett bra kort för pengarna även med "de nya" specsen.

Jag märkte att när jag satte tillbaka mitt gamle 680 kort att det flöt på mjukt och fint.

Med 970 kortet små laggade det till och från hela tiden fast man inte va i närheten av 3.5Gb minnesanvändning, så det är något galet med de skräpet.
Flera som märkt detta efter de satt i annat kort igen.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen någon som står upp mot svinen som lurar sina kunder.

Permalänk
Medlem

Ett Sapphire 290 Tri-X på väg med posten.

Ser fram emot att gå tillbaks till det röda laget igen.

Nvidia har fulat sig väldigt mycket dom senaste månaderna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Mitt gigabyte gtx 970 är inskickat sedan 2 veckor tillbaka och netonnet säger de väntar på svar från gigabyte.

Vad ska man göra?

Skrivet av Blitz86:

Köpte ett MSI GTX 970 från CDON. Skrev något i stil med att kortet inte stämmer med specifikationerna. Fick svar att de faktiskt stämmer det är ju 4GB VRAM dock att 0.5GB är något sämre.

Skrev sedan tillbaka, att specifikationerna dock inte stämmer, för antalet ROPs och L2 chache är ju mindre än specificerat och vill därför få pengarna tillbaka. Det enda svaret jag fick var att jag får ta det direkt med MSI då...

Vad ska man göra?

Till er alla som har problem med att reklamera era kort.

Först och främst stå på er! Om inget händer via ÅF kontakta respektive tillverkare och skapa ett RMA om att få lämna tillbaka kortet så kommer de skicka en kredit till ÅF.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Om Nvidia i spec gått ut med kortets begränsningar/konstruktion från början, då hade inget av all denna kritik uppstått, och köpare kunde ha bedömt om GTX970 var rätt eller fel kort att skaffa, speciellt användare som vill köra hög upplösning med SLI för att maxa spelen är extra drabbade nu..

Nvidia har försatt sig i en ganska rejäl knipa nu, förhoppningsvis kommer dom ut ur soppan med återköp eller kompensationer osv, utan att dom går ner på knäna, det senare vore extremt olyckligt för grafikkortsbranchen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så man skall acceptera och inte ställa sig mot när en tillverkare ljuger om sina specifikationer rakt till sina kunder?

Du kan gott straffa nvidia nästa generation istället. Eller så kan man vara sjukt bajsnödig och göra det av ren principsak och inhandla ett sämmre kort från AMD. Tror dock att minnet är bra men kort hos de flesta om det visar sig att Nvidias nästa generation övertrumfar AMD igen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag märkte att när jag satte tillbaka mitt gamle 680 kort att det flöt på mjukt och fint.

Med 970 kortet små laggade det till och från hela tiden fast man inte va i närheten av 3.5Gb minnesanvändning, så det är något galet med de skräpet.
Flera som märkt detta efter de satt i annat kort igen.

Om ditt gamla kort fungerade så bra, varför bytte du i första hand till ett 970?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Glad är jag att jag har CF R9 290 och inte väntade på att köpa GTX 970.

O snart blir det AMD 380 kort

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ja, vi har förstått att de flesta här tycker Nvidia är rövhål. Som en gammal grammofonskiva som hakat upp sig... som spelar parningsläten från en val..nonstop...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...'

Om man läser på konsumentverkets hemsida så står det tydligt att om du upptäcker något som de borde upplyst dig om, så har du rätt till kompensation.

Om de vägrar lösa det med er utan "väntar på 'leverantörens svar' så nämner man bara konsumentombudsmannen och att köpet gäller mellan er och butiken i fråga. Så länge det går att bevisa att produkten är felaktig måste de åt minstone köpa tillbaka om man inte lyckas med en annan deal.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Hmm hoppas 380/90x presterar som jag hoppas^^, drog igång gta v på x360it och det är fortfarande as kul^^

ser fram emot moddar som hulken, thor,mycket mer npc 100 tals nya bilar och andra fordonxD nya texturer och kanske! efter som kartan är rätt stor ändå zombie dlc! Eller annat katastrof,:) kan silent hill mode?^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Om ditt gamla kort fungerade så bra, varför bytte du i första hand till ett 970?

Kör på 1440 skärm och ville öka grafikminnet.

Permalänk
Medlem

Nvidia återköper alla kort. Amerikanska rättsväsendendet är helt trasigt. (Fast bättre än vårt i alla fall)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Nvidia kunde varit ärliga från början.
Nvidia borde varit ärliga från början.

Istället försökte dom smyga med felet (det är ett "fel", ingen "feature"), och efter någon månad blev dom påkomna med handen i kakburken.

Dom har bara sig själva att skylla, och förhoppningsvis gör dom inget liknande igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.