Gainward Geforce GTX 960 Phantom GLH

Permalänk
Melding Plague

Gainward Geforce GTX 960 Phantom GLH

Det är trångt i mellanklassen där många modeller slåss om uppmärksamheten. SweClockers kontrollerar om Gainward GTX 960 Phantom har vad som krävs för att sticka ut ur mängden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är den hypade och unika Phantom-modellen bland de sämre, föga förvånande numera.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt phantom kylaren sett snygg ut med aldrig slagit till, trevligt kort för de som vill ha/behöver ett effektivt kort?, skulle vara häftigt att se om man kunde få ner det på LP storlek:)

Jag skulle vilja se kortet nvidia har planerat emellan 960 - 970 och vad AMD planerar för 2 - 3 K segmentet:D det kanske bara är jag;) men det känns lite tomt där just nu eller är det bara något jag fått för mig?

jag trodde detta var bland de viktigaste segmenten?:)

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen Swec!

[EDIT] Tack för rättelsen på sid 2 i artickeln!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ni borde ändra testsystemet så det är i ett chassi istället för era öppna test bänkar rörande temperatur då det skulle ge en mer sanningsenligt resultat med vad folk skulle få hemma i normal fall. Kan inte bli så mycket mer tidsödande med det då ni sällan byter mer än GPU.

Min dator blir påtagligt varme av att ha windforce kylare istället för referens kylare trotts windforce ska vara bättre enligt era tester.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Ni borde ändra testsystemet så det är i ett chassi istället för era öppna test bänkar rörande temperatur då det skulle ge en mer sanningsenligt resultat med vad folk skulle få hemma i normal fall. Kan inte bli så mycket mer tidsödande med det då ni sällan byter mer än GPU.

Min dator blir påtagligt varme av att ha windforce kylare istället för referens kylare trotts windforce ska vara bättre enligt era tester.

Håller ej med. Folk har olika stora chassin med olika lufttillförsel. I ett chassi blir ett kort varmare än i ett annat chassi. Att ta temperaturen på kort utanför ett chassi ger ett generellt mått på hur varmt kortet är med bra lufttillförsel och folk kan därefter anpassa sig och köpa det kort de tycker passar sitt chassi bäst (någon med ett trångt chassi skulle t.ex. skippa ett 290X och satsa på en 970 istället då 290X är ett ganska varmt kort).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är säkert bara jag.. Men 960 känns som en misslyckad produkt?
Presterar inte såpass bra som det borde för pengarna, och det finns andra alternativ som är bättre. Personligen hade jag nog hellre köpt ett 970 och lagt till de 700-1000kr.

Eller om man gillar beg, så får man ett 780 för samma peng.
.. Och det är sjukt mycket mer prestanda där.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är säkert bara jag.. Men 960 känns som en misslyckad produkt?
Presterar inte såpass bra som det borde för pengarna, och det finns andra alternativ som är bättre. Personligen hade jag nog hellre köpt ett 970 och lagt till de 700-1000kr.

Eller om man gillar beg, så får man ett 780 för samma peng.
.. Och det är sjukt mycket mer prestanda där.

Det är bara priset som är misslyckat men det börjar gå ner mot 2000:- men inte just den här modellen.

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte haft några SLI tester på länge? skulle gärna vilja se SLI setups i prestandaindex

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Proffsmobbare

Tycker inte 960 nödvändigtvis är ett dåligt kort. Det är väldigt strömsnålt, tyst och presterar vad det "borde" prestera.

Det ersätter GTX660/GTX760 och borde ligga runt 1700-1800 SEK i pris, så lite dyrt i dagsläget kanske, men dåligt? Det tycker jag inte.

Man ska inte förvänta sig en GTX970-rival i GTX960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tycker inte 960 nödvändigtvis är ett dåligt kort. Det är väldigt strömsnålt, tyst och presterar vad det "borde" prestera.

Det ersätter GTX660/GTX760 och borde ligga runt 1700-1800 SEK i pris, så lite dyrt i dagsläget kanske, men dåligt? Det tycker jag inte.

Man ska inte förvänta sig en GTX970-rival i GTX960.

Nej 960 är inget direkt dåligt kort i sig självt. Det är priset som gör det dåligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kommer redaktionen förresten att testa EVGA GTX 960 SC (minivarianten)?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2985826

Har inte sett ett enda test på detta kort än och verkar ganska intressant med tanke på att ni redan testat ASUS' minivariant. Kanske rentav göra ett jämförelse mellan alla tre minivarianterna från ASUS, EVGA och Gigabyte?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Ni borde ändra testsystemet så det är i ett chassi istället för era öppna test bänkar rörande temperatur då det skulle ge en mer sanningsenligt resultat med vad folk skulle få hemma i normal fall. Kan inte bli så mycket mer tidsödande med det då ni sällan byter mer än GPU.

Min dator blir påtagligt varme av att ha windforce kylare istället för referens kylare trotts windforce ska vara bättre enligt era tester.

ehh, hur menar du? Från recensionen:

Citat:

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö ger svårtolkade värden som ofta inte speglar verkligheten. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i ett Fractal Design Arc

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Hur många år har denna kylare funnits nu. Den är lika ful idag som när den kom.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur många år har denna kylare funnits nu. Den är lika ful idag som när den kom.

Smaken är som baken. Hur som helst så verkar inte denna kyllösning varit någon höjdare när det först gjorde entré, och den verkar inte förbättrats något nämnvärt. Förstår inte riktigt hur de tänker hos Gainward. De kanske har en stor kundbas som bara går på deras utseende vad vet jag

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Coil Whine! dem lärde sig inget från 970-980 serien! asså 9 serien är ju en flopp serie komponentsvis! prestanda sure men spoltjut 2015... det är ju helt epic fail!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Hur många år har denna kylare funnits nu. Den är lika ful idag som när den kom.

Smaken är som baken..

Precis samma sak med chassin..man följer någon universalstandard, alla ser likadana ut.
Kul med nåt som sticker ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är säkert bara jag.. Men 960 känns som en misslyckad produkt?
Presterar inte såpass bra som det borde för pengarna, och det finns andra alternativ som är bättre. Personligen hade jag nog hellre köpt ett 970 och lagt till de 700-1000kr.

Det är en produkt som har för högt pris, men produkten i sig är ju väldigt bra med fantastisk prestanda per watt och bra prestanda per kvadratmillimeter.
Det billigaste 960 går att få för 1 890:-, Billigaste 970 går att få för 3 095:-, det är en skillnad på 1200 kronor.
700-1000kr känns lite i underkant, men det beror ju på vilka modeller man jämför.

Skrivet av sesese:

Hur många år har denna kylare funnits nu. Den är lika ful idag som när den kom.

Jag tycker själv att den är riktigt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför har ni inte haft några SLI tester på länge? skulle gärna vilja se SLI setups i prestandaindex

De har sagt att det är för mycket strul med det. Det brukar komma en artikel med SLI/CF som samlar upp korten lite senare när det finns drivrutiner som fungerar i testsviten, brukar inte vara så gott om sådana första dagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Goes Like Medelmåtta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Goes Like Medelmåtta...

Precis, eller Goes Like Hell 2012 Edition

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Trodde det skulle få Bra Produkt men ok....

Bra att ni slutat ge minus för att korten e normalstora.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Håller ej med. Folk har olika stora chassin med olika lufttillförsel. I ett chassi blir ett kort varmare än i ett annat chassi. Att ta temperaturen på kort utanför ett chassi ger ett generellt mått på hur varmt kortet är med bra lufttillförsel och folk kan därefter anpassa sig och köpa det kort de tycker passar sitt chassi bäst (någon med ett trångt chassi skulle t.ex. skippa ett 290X och satsa på en 970 istället då 290X är ett ganska varmt kort).

Skrivet av Dosshell:

ehh, hur menar du? Från recensionen:

Opps blev lite fel kanske. Läste på sidan 3 och felaktigt antog ni gjorde alla tester med det systemet och inte hur ni beskriver på sidan 7 hur ni gör ljud/temp test.

Jag sitter med en dator med 2500K(CM212 kylare)(Förut stock kylare) + Gigabyte 760 WF3(Förut 460 med reference kylare) och den blir påtagligt varm och ljudlig vid tung last i min Define(vet ej vilken men en med dubbla kammare och endast usb 2.0) och jag har installerat så mycket fläkt den kan i den. Datorn blev inte alls lika varm med gamla GPU trotts jag då körde med stock kylare på CPU.

På grund av kylare som WF som inte är så bra på blåsa ut luft bakåt så blir luften i dator varmare trotts att WF kylare enligt SweC tester är en bättre kylare. Så jag antog då att temp tester skedde i öppna bänkar då det snabbt och enkelt jobba där, Då får man väldigt låga temps med icke blower kylare som inte påverkar CPU så mycket därav väldig låga ljud nivåer då dator blir svalare.

Hoppas går läsa mina runor ovan.
Lätt läsa fel. Sorry

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Jag funderar varför tillverkas det grafikkort fortfarande som är sämre än 7970 serien fortfarande?
Tycker det är som att luras att göra nya kort med sämre prestanda än 7970.

Sen tycker jag att www.sweclockers.com kan ha med dom gamla namnen för att slippa förvirring för oss som HD 7870 och upp till 7970 oc som i länken.

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_960_Gaming/29.html
Lättare att se hur dåliga dom nya grafikkorten är i mellan klassen mot dom gamla.

Sen varför tillverka kort med 2 GB minne Fortfarande?
Känns som stenåldern och att utvecklingen inte går framåt.

och priset på Lägsta pris 2395:- Känns väldigt dyrt när många beg 7970 går att köpa för ca 800 - 1400 kr beroende på modell.

Nu har jag fått gnällt av mig lite.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.