Corsairs RGB-belysta tangentbord kan fortfarande inte visa 16,8 miljoner färger

Permalänk
Melding Plague

Corsairs RGB-belysta tangentbord kan fortfarande inte visa 16,8 miljoner färger

Det är fortsatt brist på färger i Corsairs belysta tangentbord med Cherry MX RGB. Trots tidigare löften om förbättrad mjukvara är ännu ingen lösning i sikte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

" Den som inte kan tänka sig att vänta på den nya mjukvaran uppmanas istället att kontakta företagets support för att returnera tangentbordet och få pengarna tillbaka."

Corsair gör iallafall rätt ifrån sig till skillnad från Nvidia. Tumme upp!

Permalänk
Medlem

Tror dom allra flesta som köpt tangentbordet inte bryr sig egentligen, men det finns alltid en liten skara som är mest högljudd.

Permalänk
Skäggig legend

Bara jag som inte alls är så upphetsad av bling bling?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det är riktigt bra att folk klagar över detta, trots att ingen "behöver" 16,8 miljoner färgnyanser, av två anledningar:

1. Företagen ska hålla det de lovar.

2. Företagen tvingas till att utveckla bättre produkter och mjukvara vilket gör att vi får bättre grejer i framtiden. Eftersom det har tagit sådan tid är det ju uppenbart att Corsair stött på problem som dem inte räknade med.

Permalänk
Proffsmobbare

Kunde man inte få fram samtliga 16,8 miljoner färger, men bara 512 samtidigt per profil?

Permalänk

Nä nu tycker jag det är dax att anmäla dem för falsk marknadsföring! ...

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Bara jag som inte alls är så upphetsad av bling bling?

Inte jag heller.

MEN, det är viktigt att hålla vad man lovar, och gör de inte det ska de få skit för det. Annars har vi snart CPUer med "upp till 32 KÄRNOR!!" (fast med 28 avstängda pga kass yield), dvs omöjligt för oss konsumenter att veta vad vi köper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte visste redan om problemet när jag köpte det så, köpte inte tangentbord för alla färger, snarare funktionalitet och behov av att kunna programmera om varenda tangent i kombination med ett riktigt trevligt tangentbord.

Med det sagt, skulle vara trevligt ifall de löste det åt andra sidan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tycker det andra är viktigare att fixa. Crashande profiler när man startar ett spel, buggar i drivrutiner som gör att det tar 10 min att boota in i windows.

Visa signatur

asd

Permalänk

Jag har aldrig haft eller behövt bakgrundsbelysning och finner det bara irriterande att ha massa extra ljus som skiner i synfältet. Jag vet redan vart tangenterna sitter. Men självklart ska ju corsair uppfylla det dom lovat annars blir det ju felaktiga specifikationer i detta fall också

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Blir det samma väga som NVIDIA?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel kom det väl flera tangentbord från flera tillverkare i samma veva med 16,8M färger? Vilka var dom andra tillverkarna, och har dom samma problem?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

Tycker det andra är viktigare att fixa. Crashande profiler när man startar ett spel, buggar i drivrutiner som gör att det tar 10 min att boota in i windows.

Drivrutinerna är verkligen hemska. Jag kunde inte ens välja ljusprofiler med mitt K65 RGB.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

" Den som inte kan tänka sig att vänta på den nya mjukvaran uppmanas istället att kontakta företagets support för att returnera tangentbordet och få pengarna tillbaka."

Corsair gör iallafall rätt ifrån sig till skillnad från Nvidia. Tumme upp!

Och till skillnad från Samsung. Vi med 840 Basic har fortfarande inte fått någon lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Kunde man inte få fram samtliga 16,8 miljoner färger, men bara 512 samtidigt per profil?

Nej, de tre olika lysdioderna kan bara visa 8 nyanser var, de borde kunna visa 255 olika nyanser var.

För övrigt borde detta inte vara särskilt svårt att utveckla, om de nu inte köpt hårdvara som helt enkelt bara klara 8 olika PWM signaler. I så fall har marknadsavdelningen misslyckats lite lätt.

Permalänk
Inaktiv

Bara reklamera pga fel spec.

Permalänk
Medlem

Varför ha ett så avancerat belyst tangentbord från början ?

Tittar ni på tangentbordet när ni skriver ???

Säger inte att jag gnäller på produkten, men undrar över användbarheten..

Sen vore det väl bättre om företag lanserade produkt X med spec Y och vid förbättrad mjukvara tillhandahöll även spec Z genom uppdatering. Då köper man inte något annat än det man får, men man kan få mer senare istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, de tre olika lysdioderna kan bara visa 8 nyanser var, de borde kunna visa 255 olika nyanser var.

För övrigt borde detta inte vara särskilt svårt att utveckla, om de nu inte köpt hårdvara som helt enkelt bara klara 8 olika PWM signaler. I så fall har marknadsavdelningen misslyckats lite lätt.

Känns som att OM de nu missuppfattat det så pass så skillnaden är mellan 8 och 255 hårdvarumässigt så skulle de nog inte dra ut på det genom att beskylla mjukvaran. De skulle isåfall gräva sin grav PR-mässigt genom att hemlighålla en så pass stor miss.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Entusiast
Skrivet av krilleoh:

Tror dom allra flesta som köpt tangentbordet inte bryr sig egentligen, men det finns alltid en liten skara som är mest högljudd.

Ja fast Corsair ska ha all skit och mer därtill för att de försöker kränga ett tangentbord med felaktiga specifikationer. Hade de bara varit ärliga från början och gått ut med att de har problem med mjukvaran som begränsar färgerna till 512 stycken men att de arbetar på en uppdatering så hade det varit lugnt. Eller om de bara hade sålt det med 512 rakt av och sedan släppt en version 2 med alla färger och sedan som bonus släppt mjukvaran för de som hade första. Då hade de kunnat köra dubbla PR-kampanjer och de hade synts på alla tekniksidor två gånger plus att de hade fått cred genom att släppa en gratis uppdatering till befintliga kunder. I princip ingen hade nog gnällt på ett tangentbord med 512 olika färger om det från början marknadsförts som ett sådant. Men nu körde Corsair fultaktiken och ljög om specifikationerna vilket är korkat. Trodde de på fullaste allvar att ingen skulle märka något?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att 512 färger räcker gott och väl.
Men tråkigt att dom gått ut och sagt att det kan leverera 16,8 miljoner färger när dom inte kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja fast Corsair ska ha all skit och mer därtill för att de försöker kränga ett tangentbord med felaktiga specifikationer. Hade de bara varit ärliga från början och gått ut med att de har problem med mjukvaran som begränsar färgerna till 512 stycken men att de arbetar på en uppdatering så hade det varit lugnt. Eller om de bara hade sålt det med 512 rakt av och sedan släppt en version 2 med alla färger och sedan som bonus släppt mjukvaran för de som hade första. Då hade de kunnat köra dubbla PR-kampanjer och de hade synts på alla tekniksidor två gånger plus att de hade fått cred genom att släppa en gratis uppdatering till befintliga kunder. I princip ingen hade nog gnällt på ett tangentbord med 512 olika färger om det från början marknadsförts som ett sådant. Men nu körde Corsair fultaktiken och ljög om specifikationerna vilket är korkat. Trodde de på fullaste allvar att ingen skulle märka något?

Som sagt, jag håller med, och tycker verkligen inte att Corsair har skött det hela vidare bra hittils. Det jag menade med mitt inlägg att trots det hela är det väldigt få som egentligen bryr sig, då det egentligen är en struntsak. Men hej, alla har vi olika uppfattningar och sätt att se på saker. Så det ska vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Varför ha ett så avancerat belyst tangentbord från början ?

Tittar ni på tangentbordet när ni skriver ???

Säger inte att jag gnäller på produkten, men undrar över användbarheten..

Sen vore det väl bättre om företag lanserade produkt X med spec Y och vid förbättrad mjukvara tillhandahöll även spec Z genom uppdatering. Då köper man inte något annat än det man får, men man kan få mer senare istället.

För att det är roligt Jag äger inget sådant och har inte planerat att köpa ett, men det finns mycket som är roligt även om det inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av krilleoh:

Som sagt, jag håller med, och tycker verkligen inte att Corsair har skött det hela vidare bra hittils. Det jag menade med mitt inlägg att trots det hela är det väldigt få som egentligen bryr sig, då det egentligen är en struntsak. Men hej, alla har vi olika uppfattningar och sätt att se på saker. Så det ska vara.

Fast att ett företag ljuger sina kunder i ansiktet är inte en struntsak. Hade de sålt tangentbordet med 512 färger och folk klagade på att det inte hade fler hade jag hållit med dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför ha ett så avancerat belyst tangentbord från början ?

Tittar ni på tangentbordet när ni skriver ???

Säger inte att jag gnäller på produkten, men undrar över användbarheten..

Sen vore det väl bättre om företag lanserade produkt X med spec Y och vid förbättrad mjukvara tillhandahöll även spec Z genom uppdatering. Då köper man inte något annat än det man får, men man kan få mer senare istället.

Uppenbarligen är det Corsairs uppgift att berätta för oss om användbarheten att använda 16.8 miljoner färger och 512 färger är väldigt långt ifrån 16 miljoner.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bedrövligt dåligt de sköter sina coirsair Link produkter med mjukvara så är de ju absolut ingen överraskning att denna är lika dålig.

Jag uppdaterade min H80i för ett tag sen, den svarar inte alls efter den uppdateringen, den snurrar dock fortfarande som tur är. Så Coirsair's mjukvaruavdelning ger jag inte mycket för tillomed sämre än Logitechs och de är lågt.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag tycker att 512 färger räcker gott och väl.
Men tråkigt att dom gått ut och sagt att det kan leverera 16,8 miljoner färger när dom inte kan det.

Håller med, fattar inte ens att det finns en grupp som bry sig. Men tycker ändå Corsair kunde implementera det med en uppdatering om är folk som faktiskt bry sig.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan se skillnad mellan 512 och 16.8m färger. O_O
Ännu otroliga är, kan någon människa urskilja alla 16.8M färger. >_>

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Förstår inte hur folk kan se skillnad mellan 512 och 16.8m färger. O_O
Ännu otroliga är, kan någon människa urskilja alla 16.8M färger. >_>

Nä och allra minst jag som är färgblind Men jag tolkar det som att det som irriterar är hur tangentbordet marknadsförts. Påstår tillverkaren att tangentbordet kan visa 16,8 miljoner färger så skall det kunna det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Corsair har jobbat på en lösning sen oktober förra året :

http://forum.corsair.com/forums/showpost.php?p=736511&postcou...

Så lösningen är nog riktigt nära

Visa signatur

...