IKEA lanserar möbler med trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

IKEA lanserar möbler med trådlös laddning

Svenska möbeljätten IKEA satsar på inbyggd trådlös laddning för flera av vårens nyheter. I botten finns den välbekanta standarden Qi.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Vad kommer produkterna att heta tro? LEDANDE? TRÅDLÖS?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Fan vad nice

Permalänk

Bra tänk, nu måste jag bara ta reda på om min telefon klarar trådlös laddning.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Blir det kanske en resa till Ikea.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

De blir nog vanliga Billy och Marcus med tillägget : in charge 😃

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Borde väl inte ta lång tid innan man läser om någon som fått hemmet uppbrunnet pga detta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, hoppas på något mindre genombrott nu med Qi-tekniken!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kärlek till IKEA! Och vilken tur att jag inte hunnit köpa något nytt sängbord ännu. Bara att invänta detta då!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Spännande! Vad kommer produkterna att heta tro? LEDANDE? TRÅDLÖS?

Nej, SPÄNNANDE så klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt tanken att sätta in dessa i möbler: http://www.dx.com/p/qi-wireless-charger-pcba-circuit-board-gr...
Typ armstödet till soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, SPÄNNANDE så klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Laddad

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Lyssnade på Ingvar Kamprads sommarprat i P1, han nämnde att han ville IKEA skulle gå mer in på det tekniska hållet. Hoppas de fortsätter utöka denna väg.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Borde väl inte ta lång tid innan man läser om någon som fått hemmet uppbrunnet pga detta?

Varför då? Det enda som krävs är väl en transformator av något slag, den trådlösa laddningen i sig är ofarlig vad jag förstått.

Inte farligare än en laddare till en bärbar dator eller telefon...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Accipiter46:

Varför då? Det enda som krävs är väl en transformator av något slag, den trådlösa laddningen i sig är ofarlig vad jag förstått.

Inte farligare än en laddare till en bärbar dator eller telefon...

Nej men laddare är en av de vanligaste brandorsakerna nuförtiden. Gissningsvis syftar han på att man kommer lämna denna laddaren i 24/7, annars tappar man ju halva smidigheten med trådlös laddning.

Ju längre laddaren sitter i, ju mer tid har den på sig att paja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Varför då? Det enda som krävs är väl en transformator av något slag, den trådlösa laddningen i sig är ofarlig vad jag förstått.

Inte farligare än en laddare till en bärbar dator eller telefon...

Räcker ju med en snabb googling att för att se att sånt hänt. Sedan skulle jag inte lita på IKEA efter att köpt en lampa som äter glödlampor och proppar så fort strömmen slås på.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80099667/ <- tror det är en sån

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är ju oundvikligt att IKEA ska börja med mer teknik i sina möbler. Spännande minst sagt!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

De är bara en induktans platta men lite elektronik som sitter i sakerna skulle sen gå sönder fungerar saken än då sen kommer dom nog vara byt bara

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

Det finns inga batterier i en trådlös laddare. Det är en transformator och en spole i princip. Vore ju helt oanvändbart med ett batteri. Vad är nyttan med trådlös laddning i sängbordet om du en gång i veckan måste flytta hela sängbordet för att ladda det?

Angående brandrisk som någon nämnde så är det billiga skitladdare för 2 kr styck från Kina som är farliga. De saknar alla former av säkerhetsanordningar. Ni minns väl spolarna av betong och annat trams som de hittat på?

Edit: eller ja, det är lite logik i en Qi-laddare också för den laddar inte om det inte ligger något som kan laddas på. Laddare och telefon måste utföra en handskakning innan laddare drar på någon effekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

slit o släng har funnits länge, vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Borde väl inte ta lång tid innan man läser om någon som fått hemmet uppbrunnet pga detta?

På vilket sätt skulle det öka brandrisken?

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Nej men laddare är en av de vanligaste brandorsakerna nuförtiden. Gissningsvis syftar han på att man kommer lämna denna laddaren i 24/7, annars tappar man ju halva smidigheten med trådlös laddning.

Ju längre laddaren sitter i, ju mer tid har den på sig att paja.

Källa på att laddare är vanlig brandorsak? Om man bortser från billigt skräp hittar jag bara att batteriet på saker kan börja brinna under laddning.

Jag har redan min mobilladdare i 24/7. Mycket smidigare att ha laddaren inbyggd i sängbordet till exempel. Det blir ju inte värre för att man bygger in det i en möbel och därmed dumt att lyfta fram det som en brandrisk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha qi inbyggt i bänkskivan i köket, är alltid där jag av någon anledning vill dumpa min telefon... Min fru är min väckarklocka så telefonen sover inte med mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Accipiter46:

Källa på att laddare är vanlig brandorsak? Om man bortser från billigt skräp hittar jag bara att batteriet på saker kan börja brinna under laddning.

Jag har redan min mobilladdare i 24/7. Mycket smidigare att ha laddaren inbyggd i sängbordet till exempel. Det blir ju inte värre för att man bygger in det i en möbel och därmed dumt att lyfta fram det som en brandrisk.

Båda mina källor är muntliga. Det ena från en bekant vars pappa är brandchef, den andra från en anställd på Securitas. (Deras inbrottslarm med kamera agerar även brandlarm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Källa på att laddare är vanlig brandorsak? Om man bortser från billigt skräp hittar jag bara att batteriet på saker kan börja brinna under laddning.

Jag har redan min mobilladdare i 24/7. Mycket smidigare att ha laddaren inbyggd i sängbordet till exempel. Det blir ju inte värre för att man bygger in det i en möbel och därmed dumt att lyfta fram det som en brandrisk.

var på 112 på liv och död (tror jag) där dom intervjuade en brandman och han hade varit med om att vanliga batteri hade börjat brinna utan anledning. Nu pratar vi inte om såna som sitter i en klockradio utan helt lösa, vanliga batteri. Kan ett batteri börja brinna så visst kan en trådlös laddare också göra det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Vågar man lägga annat än mobilen på den? Jag har till exempel ett par lösa 18650 lithium-ion batterier som jag skulle vilja lägga där utan problem....

Permalänk
Skrivet av kevve1:

var på 112 på liv och död (tror jag) där dom intervjuade en brandman och han hade varit med om att vanliga batteri hade börjat brinna utan anledning. Nu pratar vi inte om såna som sitter i en klockradio utan helt lösa, vanliga batteri. Kan ett batteri börja brinna så visst kan en trådlös laddare också göra det.

Jag vet att batterier kan börja brinna. Men de trådlösa laddarna har inga batterier i sig, det förklaras även här i tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rektor:

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

Skrivet av Zotamedu:

Det finns inga batterier i en trådlös laddare. Det är en transformator och en spole i princip.

Edit: eller ja, det är lite logik i en Qi-laddare också för den laddar inte om det inte ligger något som kan laddas på. Laddare och telefon måste utföra en handskakning innan laddare drar på någon effekt.

Det går i princip att integrera induktionsspolen och nätdelen, det kommer (eller finns redan ute) induktionsladdare som i princip bara består av en spole som drivs av 230 v direkt, eftersom det handlar om ett magnetfält som överför energin till förbrukaren så behöver inte primärspolen matas med lägre spänning, det är alltså inte tekniskt nödvändigt att transformera ner spänningen innan utan det ger bara onödiga förluster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fan vad schysst! Tycker trådlös-laddning är riktigt skönt, sedan jag skaffade min Nokia. Trodde först inte det skulle vara såhär skönt att slippa peta i en sladd i telefonen.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |