Phanteks Enthoo Evolv ITX på väg till svenska butikshyllor

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Enthoo Evolv ITX på väg till svenska butikshyllor

Under våren breddar chassimakaren Phanteks Enthoo Evolv med modeller för ATX och Mini ITX. Efter ett första avslöjande på CES prissätts den mindre varianten, som nu är på väg till butik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att de inte kör med aluminium, hade blivit ett givet köp till mitt nästa bygge isf

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant, men med tanke på att så höga kylare går in så måste väl chassit vara en del större än konkurrenterna?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Som vanligt väldigt stor för att vara ITX, men snyggast hittills av de etablerade märkena och verkar till synes genomtänkt. Det låga priset är förstås också en fördel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Väldigt synd att de inte kör med aluminium, hade blivit ett givet köp till mitt nästa bygge isf

Aluminium tycker jag är ett grovt överskattat chassimaterial. Dess enda fördel är vikten, vilket ju bara spelar roll för handhållna enheter enligt mig (platta, telefon etc - och de görs hursomhelst bättre i lämpligt plastmaterial så aluminium är grovt överskattat även i det sammanhanget).

Stål är stabilare, magnetiskt (mycket trevligt om man har magnetfästa dammfilter) och mindre vibrationsbenäget. Och billigare. Win win win win.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Snyggt och vackert chassi ^^. Dock funderar jag lite grann över om grafikkortet kommer få tillräckligt med luft då placeringen är som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Aluminium tycker jag är ett grovt överskattat chassimaterial. Dess enda fördel är vikten, vilket ju bara spelar roll för handhållna enheter enligt mig (platta, telefon etc - och de görs hursomhelst bättre i lämpligt plastmaterial så aluminium är grovt överskattat även i det sammanhanget).

Stål är stabilare, magnetiskt (mycket trevligt om man har magnetfästa dammfilter) och mindre vibrationsbenäget. Och billigare. Win win win win.

Aluminium har betydligt bättre kylförmåga , vibrerar inte ,är lättare så förstår inte ditt resonemang plast ingen kylförmåga alls enda nackdelen med aluminium är priset & att det lättare går sönder i gängor osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kommer det komma en recension?
Kanske ska byta till denna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har tyckt att Prodigy har varit bästa valet för att bygga ett högpresterande system med ITX-kort utan att göra för mycket intrång i kompatibilitet.

Nu ser det ut som detta chassi kommer trumfa det. Synd att fläkthubben inte inkluderas i priset (kostar iofs bara 200 kr) eftersom ett ITX-kort ofta har för få fläktanslutningar.

Hade lätt köpt detta om jag inte precis gått o köpt ett litet och smidigt XL-ATX system

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Jag ska köpa evolv atx när det kommer !! Phanteks bygger bäst chassin just nu !!

Permalänk
Medlem

Såg ut som nya ITX'n skulle ta Evga Hadrons plats...Sen kikade jag på storleken. 230 x 375 x 395 mm på Phantek, jämfört med Hadrons 169 × 305 × 308 mm. Vad är vitsen att ha ett ITX-chassi om det i princip rymmer ett m-ATX?

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite väl stort för min smak, sidorutan klarar jag mig utan (och den är för stor) och toppen verkar alldeles för restriktiv för att köra raddar effektivt om man nu vill det.. Gillar inte heller riktigt 200mm fläkten i fronten. Jag vet få såna som är tysta/effektiva, men det kanske hänt en del där sista åren?

Men visst, helt klart ett alternativ till tex Prodigy! Vore det inte för fönstret så är den ju rätt stilren.

Skrivet av Ase:

Aluminium har betydligt bättre kylförmåga , vibrerar inte ,är lättare så förstår inte ditt resonemang plast ingen kylförmåga alls enda nackdelen med aluminium är priset & att det lättare går sönder i gängor osv.

Skillnaden i kylförmågan är högst marginell. Visst, är det plåt mot plåt så sker ju en del värmeöverföring, men när vi snackar övrigt lådmaterial så är det försumbart. Och alu vibrerar det med

Men jo, i en lite mindre låda borde man ju kunna kosta på sig alu? Inte så mycket material ändå totalt sett
Å andra sidan så verkar priskonkurrensen vara rätt stor på mini-itx lådor numera, så jag fattar om de behöver snåla för att vara kompetetiva här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Aluminium har betydligt bättre kylförmåga , vibrerar inte ,är lättare så förstår inte ditt resonemang plast ingen kylförmåga alls enda nackdelen med aluminium är priset & att det lättare går sönder i gängor osv.

Den bättre kylförmågan hos aluminium har ingen praktisk betydelse i ett chassi (jag syftar på traditionella datorchassin), såvida aluminiumet inte används som kylfläns med direktkoppling via t.ex. värmeledningsrör. Grovt överskattat i allmänhet.

Att aluminium är mer vibrationsbenäget (rättare sagt en sämre vibrationsdämpare) än stål är väl faktum? Det har alltid varit ett problem som chassitillverkarna behövt ta hänsyn till (t.ex. genom att fjäderspänna sidopanelerna för att de inte ska skallra). Problemet blir mindre med tjockare aluminiumplåtar, men då går ju priset upp och viktfördelen avtar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Hade jag byggt nytt nu hade jag satsat på denna i dagsläget. Till och med mitt grafikkort passar. Egentligen är det väl bara nytt moderkort och RAM som fattas. Hmmmm........

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande silverstone (ft03 mini) har lyckats bäst med ett ITX chassi som faktiskt är litet och ser bra ut. Gillar inte alls dom låga tjocka varianterna som Corsair 250D eller Bitfenix Prodigy. Vill se fler ITX som bygger på höjden snarare än alla andra ledder som övriga gör.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har svårt att förstå dessa stora mITX chassin. Men det var en av de snyggare stora mITX chassin på marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Tycker fortfarande silverstone (ft03 mini) har lyckats bäst med ett ITX chassi som faktiskt är litet och ser bra ut. Gillar inte alls dom låga tjocka varianterna som Corsair 250D eller Bitfenix Prodigy. Vill se fler ITX som bygger på höjden snarare än alla andra ledder som övriga gör.

Håller med, speciellt med en fläkt som pushar kall luft nerifrån upp. Fanns inget bättre val vid bygget av brorsans dator som ville ha ett litet chassi

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Håller med, speciellt med en fläkt som pushar kall luft nerifrån upp.. smaskens

Precis, man sätter ju faktiskt skorstenar på husens tak av en anledning.

Permalänk
Medlem

Den kommer även utan fönster

"Phanteks Enthoo Evolv ITX blir tillgänglig inom de kommande veckorna till det rekommenderade svenska priset 695 kronor och för den som vill ha en sidopanel med insyn landar det på 745 kronor" - så 695 för den utan fönster!

Skrivet av Roger W:

Fortfarande lite väl stort för min smak, sidorutan klarar jag mig utan (och den är för stor) och toppen verkar alldeles för restriktiv för att köra raddar effektivt om man nu vill det.. Gillar inte heller riktigt 200mm fläkten i fronten. Jag vet få såna som är tysta/effektiva, men det kanske hänt en del där sista åren?

Men visst, helt klart ett alternativ till tex Prodigy! Vore det inte för fönstret så är den ju rätt stilren.

Skillnaden i kylförmågan är högst marginell. Visst, är det plåt mot plåt så sker ju en del värmeöverföring, men när vi snackar övrigt lådmaterial så är det försumbart. Och alu vibrerar det med

Men jo, i en lite mindre låda borde man ju kunna kosta på sig alu? Inte så mycket material ändå totalt sett
Å andra sidan så verkar priskonkurrensen vara rätt stor på mini-itx lådor numera, så jag fattar om de behöver snåla för att vara kompetetiva här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Precis, man sätter ju faktiskt skorstenar på husens tak av en anledning.

Jepp, men när det gäller datorchassin med aktiv ventilation (fläkt) så gör skorstenseffekten varken från eller till. Det är "bara" vid passiv kylning som det gör någon verklig nytta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lådan såg bra ut Men kommer det någonsin komma en ny standard bättre anpassad för små system som ändå klarar av spel på ett bra sätt? Varför går inte några stora moderkortstillverkare, chassitillverkare och nätaggstillverkare ihop och säger att "detta format kommer vi att erbjuda som alternativ i framtiden". Istället har vi den absurda situationen att antingen kör man uteslutande speciallösningar som NUC, Brix, Shuttle, olika USSF-modeller etc. Eller också försöker man klämma in exakt samma komponenter som i fulltowerbyggen men i mycket mindre volym.

Permalänk
Medlem

jag vill ha mATX chassi i mitx format! inte nöjd med att typ bara Prodigy m är den enda..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Är det aktuellt med recension på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men när det gäller datorchassin med aktiv ventilation (fläkt) så gör skorstenseffekten varken från eller till. Det är "bara" vid passiv kylning som det gör någon verklig nytta.

Det är möjligt att det gör väldigt lite skillnad vid aktiv kylning men har man möjlighet att i större utsträckning köra passivt så är ju det givetvis välkommet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag vill ha mATX chassi i mitx format! inte nöjd med att typ bara Prodigy m är den enda..

Prodigy är inte mITX format

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

jag vill ha mATX chassi i mitx format! inte nöjd med att typ bara Prodigy m är den enda..

Ett väldigt litet mATX är ju annars Silverstone Sugo SG09/SG10.

Skrivet av Ignostic:

Prodigy är inte mITX format

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på hur man ser det. Vanliga Prodigy är ju mITX, och den har ju samma yttermått som Prodigy M. Men det är ett bamse-miniITX (vilket kanske borde bli en ny klassificering).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det enda som för närvarande tilltalat mig är Silverstones Milo ML07, men det krävs fortfarande vissa förbättringar för att det ska vara ett givet köp. I stort sett alla modeller som kallas mITX är alldeles för stora och kunde lika gärna varit mATX.

Ge mig något som ML07 fast ännu mer slimmat, finns fortfarande massa ytor att skala bort. Har inte letat jättenoga, men skulle vilja ha ett chassi anpassat för t.ex. EVGA GeForce GTX 750Ti SC(eller den storleken på grafikkort). Samt att lagring kan numera ligga på m.2, nätdelar på SFX standarden börjar bli riktigt fina. Visst det är en nischmarknad för chassin av denna storlek, men jag tänker fortsätta drömma(nej, extern nätdel är inget alternativ).

Men detta chassi är onekligen läckert trots sin storlek, då utan fönster och med förhoppning om att 200mm fläkten kan bete sig någorlunda ljudmässigt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så länge dessa förbannade minichassin stödjer riktiga grafikkort så e det väl okej.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Qn1f3:

Det enda som för närvarande tilltalat mig är Silverstones Milo ML07, men det krävs fortfarande vissa förbättringar för att det ska vara ett givet köp. I stort sett alla modeller som kallas mITX är alldeles för stora och kunde lika gärna varit mATX.

Ge mig något som ML07 fast ännu mer slimmat, finns fortfarande massa ytor att skala bort. Har inte letat jättenoga, men skulle vilja ha ett chassi anpassat för t.ex. EVGA GeForce GTX 750Ti SC(eller den storleken på grafikkort). Samt att lagring kan numera ligga på m.2, nätdelar på SFX standarden börjar bli riktigt fina. Visst det är en nischmarknad för chassin av denna storlek, men jag tänker fortsätta drömma(nej, extern nätdel är inget alternativ).

Men detta chassi är onekligen läckert trots sin storlek, då utan fönster och med förhoppning om att 200mm fläkten kan bete sig någorlunda ljudmässigt.

Jag kikade på chassit Raijintek Metis. Litet och finns i massa trevliga färger. Får plats med ett 750. Ventilationen är inte den bästa, men man kan ju inte få allt...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S