AOC U3477PQU – Ultrabred IPS-skärm

Permalänk
Melding Plague

AOC U3477PQU – Ultrabred IPS-skärm

Det blir ultrabred bild och påkostad IPS-panel med smaskiga 3440 × 1440 pixlar när den prispressade bildskärmen AOC U3477PQU dimper ned i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara jag som tyckte att "statyn" var snyggare än skärmen?

Permalänk
Inaktiv

Synd det ligger så lite intresse hos utvecklare att vilja implementera nya standarder i sina upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det rör sig om så mycket pengar så vill åtminstone jag att allt ska vara så otroligt bra att varenda krona känns värt det. Jag tittar till och från på skärmar i större storlekar, och slås ofta av att recensioner tycks säga att det här nog i framtiden kommer bli riktigt bra, men att den aktuella produkten inte riktigt är där än.

Jag hoppar över den här också.

Permalänk
Medlem

För dyr. Men tack ändå för recenstionen Laxpudding. Eller Ringblixt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att få sakerna att funka i olika upplösningar! Det är inte en nyhet att skärmar blir större och större. Får hoppas att 1080p går i graven snart?

Permalänk
Frilansskribent

Riktigt sugen på något liknande som spelskärm, Priset måste dock ner lite till innan jag slår till

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en liknande recension på min skärm, Dell U3415W. Den kostar ungf lika mycket men är curved också. Bra mycket snyggare också om jag får säga det själv..

Skulle vara väldigt intressant läsning då jag själv har typ noll koll på skärmar!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni kan klaga på priset, vad jämför ni med? billiga TN-skärmar eller Andersons utbud -.-.
En bra skärm ska kosta.

EDIT: Lever man på studentbidrag så kanske denna skärm inte är riktad till Er.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Still 60 hz 2015 FAIL!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Skulle vilja se en liknande recension på min skärm, Dell U3415W. Den kostar ungf lika mycket men är curved också. Bra mycket snyggare också om jag får säga det själv..

Skulle vara väldigt intressant läsning då jag själv har typ noll koll på skärmar!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100

Är väl rätt poänglöst att läsa en recension på nånting man själv äger.

Om du gillar skärmen idag, ska du börja ogilla den om den inte får en bra recension?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Förstår inte hur ni kan klaga på priset, vad jämför ni med? billiga TN-skärmar eller Andersons utbud -.-.
En bra skärm ska kosta.

EDIT: Lever man på studentbidrag så kanske denna skärm inte är riktad till Er.

Kostar ju mindre än en Galaxy S6 Edge, så jag ser inte heller problemet.

Permalänk
Medlem

Definitivt en intressant skärm, men prislappen däremot...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

de är så feta, skulle vilja ha en böjd med minst 120hz

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Någon som vet mer vad för problem AMD hade med denne skärm ?, ni gick inte in mer än att ni hade problem eller missade jag det helt ?

När dessa är kurvade och har freesync blir det nog svårt att säga nej till dessa monster.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Usch för blanka ytor! Men i övrigt en fin skärm

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men tänk om den vore lite böjd, har en massa massa Hz, inbyggd Moccamaster, ett par dolda inbyggda högtalare som får Pioneer TAD att framstå som ett par Klipschhögtalare osv osv, MEN den får inte kosta för mycket, helst ska den vara snudd på gratis...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

För blanka ytor 60hz seriöst nej tack 2015!!!

Visa signatur

Burk Core i7-4790K Cooler Master 80plus Bronze, 750W HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB ASUS LGA1150 Z97-AR
Fractal Design Define R5 Black Pearl EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Är väl rätt poänglöst att läsa en recension på nånting man själv äger.

Om du gillar skärmen idag, ska du börja ogilla den om den inte får en bra recension?

Nejdå! Skulle va jätteintressant å läsa, jag har inte direkt testat den osv. Det skulle va kul å veta, å de brukar ju komma fram till bästa inställningar osv som jag inte har en aning om. Kan ju antagligen bara bli bättre för mig då

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Men tänk om den vore lite böjd, har en massa massa Hz, inbyggd Moccamaster, ett par dolda inbyggda högtalare som får Pioneer TAD att framstå som ett par Klipschhögtalare osv osv, MEN den får inte kosta för mycket, helst ska den vara snudd på gratis...

De två första sakerna, de enda som (annat än priset) faktiskt har kommenterats i tråden är ju saker som i allra högsta grad är verklighet på marknaden. Det tycks dessutom vara saker som är uppskattade, varför det inte alls är konstigt att människor önskar sig ett större urval och nya alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skulle vilja se en liknande recension på min skärm, Dell U3415W. Den kostar ungf lika mycket men är curved också. Bra mycket snyggare också om jag får säga det själv..

Skulle vara väldigt intressant läsning då jag själv har typ noll koll på skärmar!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100

Absolut, det hade varit mycket intressantare.

Permalänk
Medlem

Som ägare av en av dessa vet jag inte om jag kan rekommendera den.

Jag förbeställde den i september och fick den i mitten av december.
Första intrycket var WOW!
Strax efter det började jag kolla lite BLB och den visade sig vara rätt så horibel (se bild, dock kan den ses som aning förstärkt på bilden)

samt 3 döda pixlar..
Förutom det så är den hopplös att använda tsm med en konsol/annan input om man inte vill stretcha hela bilden då aspect inställningarna på skärmen resetas varje gång man byter input..

Fick en swap unit som var så när på perfekt, knappt någon BLB och inga döda pixlar. Men, den hade något vajsing så om den gick i "sleep mode" vaknade den inte om man inte drog ur strömkabeln. Detta var med exakt samma andra "variabler" (kabel, kort osv). Dessutom var strömknappen allt annat en responsiv och det kunde krävas 5+ klick för att den skulle reagera.

Fick ytterligare en swap unit.
Denna visade sig ha 2 döda pixlar och irriterande stark BLB nertilli mitten av skärmen..

Är nu i process att göra en butiksreklamation då denna kvalitevariation inte är okej för något man betalat då nästan 8k för.

Men 21:9 3440x1440 är en absolut fröjd, spelen som stödjer det blir en helt annan upplevelse, att redigera både foton och video samt koda, mao att vara produktiv är även det guld!!

Hoppas på att Acer levererar med sin g-synch version, avvaktar köp tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör du 2560 × 1440 direkt till skärmen (vi fick endast detta att fungera via Display port) kommer U3477PQU alltid att sträcka ut bilden på bredden. Du kan inte påverka bildförhållandet i skärmen på just den upplösningen, men det fungerar med en del andra varianter med 1440 pixlar på höjden.

Att just den upplösningen inte funkar är ju skandal. Tyvärr har man ju stött på ett och annat spel som inte funkar så bra med 21:9 och då MÅSTE 2560x1440 FUNKA. Inte vill man kompromissa mer än så..

LGn i min sig klarar av att pixelmappa samt stretcha med bibehållen AR med alla upplösningar jag vågat slänga på den. En sån funktion ska man helt enkelt ha.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

3840x2160 ska det vara

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

3840x2160 ska det vara

Diminishing returns i upplevt skärpa versus fyra gånger så mycket renderingskraft jämfört med 1080p. Nej tack! Kanske för falkögon, och blir säkerligen någon slags självklarhet i framtiden när hårdvaran hunnit ifatt. Men 4k ger i alla fall inte mig någon wow-känsla när jag sitter framför

Det jag kan tänka mig först är 4k på ca 30+ tum, och så kör man med gamla vanliga DPI-värden och får ett enormt desktop istället. Finns ju några sådana modeller.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att just den upplösningen inte funkar är ju skandal. Tyvärr har man ju stött på ett och annat spel som inte funkar så bra med 21:9 och då MÅSTE 2560x1440 FUNKA. Inte vill man kompromissa mer än så..

LGn i min sig klarar av att pixelmappa samt stretcha med bibehållen AR med alla upplösningar jag vågat slänga på den. En sån funktion ska man helt enkelt ha.

1: Tips till folk som kommer att skaffa eller redan skaffat en sån här skärm och stöter på problem med att vissa spel inte stödjer 21:9. Ladda ner Flawless widescreen. Det programmet ger stöd till en massa spel så som D3 eller Dark souls spelen osv osv. Tyvärr inte alla spel. (Säger inte att du teddis inte redan visste detta, men kanske).

2: Antar att vi har samma LG (den står inte på din sig), den har bra inställningar som hjälper så att 2560x1440 funkar utan problem på den. Man behöver inte pilla med dom dock och det funkar iaf. Jag undrar dock om denna AOC kräver att man pillar lite i dem. På just LG:n kan man gå under Easy control -> ratio och välja då original. Undrar om det krävs något liknande på AOC:en?

Jag kan testa imorgon då jag faktiskt har en sån på jobbet. Rätt smidigt att programmera i måste jag säga ᕙ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕗ

Permalänk
Inaktiv

Svårt att se hur man kan rekommendera en skärm för 7500 som inte är tipp topp..

Känns nästan som det är lurendrejeri att säga att en PC skärm med såpass hög upplösning har HDMI när den inte stödjer hdmi 2.0.
Tur att man får läsa sånt på såna här testsajter i alla fall

Permalänk
Medlem

Mycket bra skriven recension! Det är synd att det forfarande är dåligt stöd för 21:9, det känns som ett bra format för framtiden dock. Saknar en fingervisning på hur bra skärmen skalar olika upplösningar, dvs hur bildkvaliteten påverkas. Förmodligen kommer man ofta behöva köra spel i en lägre upplösning om GPU inte orkar med eller om det inte finns stöd etc.

Tycker det var snygg design på skärmen också, eloge till AOC. Snyggt med silverkanter-

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Har exakt den här skärmen och trivs bra med den. Gått igenom en LG 34UM95P samt en Samsung S34e790C utan att vara nöjd, men den här har inte samma mängd blb/glow och inga direkt märkbara ghostningar/eftersläpningar.

Jag kan varmt rekommendera den här skärmen, älskar den

Såg en bild här längre upp och kontrar med den här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att just den upplösningen inte funkar är ju skandal. Tyvärr har man ju stött på ett och annat spel som inte funkar så bra med 21:9 och då MÅSTE 2560x1440 FUNKA. Inte vill man kompromissa mer än så..

LGn i min sig klarar av att pixelmappa samt stretcha med bibehållen AR med alla upplösningar jag vågat slänga på den. En sån funktion ska man helt enkelt ha.

Man kör alltid med 3440*1440 sen om det är något spel som inte stöder det så kör man automatiskt med 2560*1440 å black bars. Har inte stött på något spel ännu som inte automatiskt klarar det.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional