Zotac gör Steam Machine med Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Zotac gör Steam Machine med Intel Skylake

Lanseringen av Steam Machines i november lämnar gott om tid för ny hårdvara att hitta ut. Det här märks inte minst med Zotacs SN970, som ska utrustas med sjätte generationens Intel Core.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att någon skulle ens överväga att köpa en sån här för 10 000 istället för att bygga en egen dator och installera steam OS själv....

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

Man kan undra hur de tänker sig konkurrera mot konsolerna när de släpper hårdvara som är mer än dubbelt så dyr.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför fokuserar inte företag på att göra det de är bra på istället? Steam Machines känns inte genomtänkt...

De borde lägga tid och pengar på att jobba med HL3 och Portal 3 istället, satsa stenhårt på sin streamingtjänst.
Vem med sina sinnes fulla bruk kommer köpa en dator för 10papp för att köra spel i Linux?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Att någon skulle ens överväga att köpa en sån här för 10 000 istället för att bygga en egen dator och installera steam OS själv....

Jag håller med, man får tokigt mycket mer för pengarna om man bygger själv. Denna är ju inte kraftfullare än en medioker bärbar speldator

Permalänk
Medlem

4x HDMI, 1x mini displayport och 2x RJ45. Funderar på vad planen är för denna.

Edit:

Citat:

Connect up to 4 displays
Don't limit couch gaming to one screen. Now, Surround yourself in HD on four screens! The ZOTAC Steam Machine connects up to four displays simultaneously and takes full advantage of Nvidia Surround technology. You will be immersed in the midst of the action and watch the game comes to life around you.

Uppenbarligen inte tänkt att ha under TV'n...eller har folk flera TV's i vardagsrummet?
Så många frågor...vem köper en Steam Machine som primär PC? Vad har dom tänk att man ska spela på 4 skärmar med ett 970m? Vem med 4 skärmar köper en kompakt, förhållandevis slö Steam Machine för att spela?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med fler modeller på marknaden, skall bli skoj att se hur spelmarknaden ser ut om ett par år då dess burkar i grunder kör Debian.
Men man skall inte klaga på Linux support

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

Att någon skulle ens överväga att köpa en sån här för 10 000 istället för att bygga en egen dator och installera steam OS själv....

Vad kostar det att bygga ihop en likadan själv? Alltså inte en med motsvarande prestanda enbart... utan också lika liten.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Man kan undra hur de tänker sig konkurrera mot konsolerna när de släpper hårdvara som är mer än dubbelt så dyr.

För att det finns alternativ till skillnad mot konsolerna? De billigaste steam machine börjar på under 500$ vilket inte är så nära en konsol, men vill du ha bättre grafik/flyt så finns möjligheten att gå upp till en bättre maskin vilket helt saknas med konsolerna.

Skrivet av GaMeR2K5:

Vad kostar det att bygga ihop en likadan själv? Alltså inte en med motsvarande prestanda enbart... utan också lika liten.

Tror helt ärligt inte det finns hårdvara att köpa själv till det? Vet i alla fall inte var man köper mini moderkort med plats för laptop grafikkort och så?

Permalänk
Medlem

Vaaaarför är det 5 bildutgångar och 2 TP-portar!?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, har ofta tänkt på konceptet med en stationär med mobil cpu/gpu just för att få ner formfaktorn, jag hoppas att dom har gjort en satsning på kylningen så att den är tyst också men för en lansering i November för 10.000kr med en då relativt gammal gpu... mja...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vaaaarför är det 5 bildutgångar och 3 TP-portar!?

Ingen aning, men det vore ju trevligt om man kunde använda tre som input och den sista som output, känns som lnsketänkande dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varför fokuserar inte företag på att göra det de är bra på istället? Steam Machines känns inte genomtänkt...

De borde lägga tid och pengar på att jobba med HL3 och Portal 3 istället, satsa stenhårt på sin streamingtjänst.
Vem med sina sinnes fulla bruk kommer köpa en dator för 10papp för att köra spel i Linux?

Har för mig att jag läste något när Win 8 släpptes som antydde att Valve inte ville hamna i eco-system-fällan (vilket hade kunnat vara en realitet om folk mot förmodan hade gillat MS Win 8 ideer med metro, appstore mm.)

Gissar att en utveckling där allt som på sikt släpps på windows sker via MS appstore är antagligen Valves stora mardröm. Att Valve vill ha en oberoede/egen platform är ganska naturligt då deras affärsmodell skiljer sig radikalt från MS/Sony.

Permalänk

Chefsdesignern till teamet: Gör en lite fulare variant av Mac mini!

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Doktor_Krall:

Chefsdesignern till teamet: Gör en lite fulare variant av Mac mini!

Visst – Mac mini är tjusigare – men tycker denna är rätt fin med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Chefsdesignern till teamet: Gör en lite fulare variant av Mac mini!

Precis - så vi kan ta ut hutlösa priser på den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vaaaarför är det 5 bildutgångar och 2 TP-portar!?

Skrivet av Racka:

Ingen aning, men det vore ju trevligt om man kunde använda tre som input och den sista som output, känns som lnsketänkande dock.

"Upp till 4 skärmar i Nvidia surround" ...japp

Permalänk
Inaktiv

Kylningen kommer ändå suga som vanligt, de säger alltid att de har bättre kylning än året innan på ZBOX och det är alltid tvärt om, farligt höga temperaturer för de dragit in på kvalitet och material. Bygger hellre min egen Steam Machine, bara löjligt och dyrt att köpa en färdig enhet. Kommer att hagla med så kallade Steam Machine chassin till hösten från alla stora och små tillverkare, om man nu vill ha ett sådan chassi. Själv föredrar jag en bra mini itx låda med typ H110i vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Haha jag visste de. De kommer bli en sån jävla flopp med steam machines. Ingen chans att man köper en konsol för 10 tusen. Vad tror valve? Man kan ju lika bra bara köpa handkontrollen och installera steam OS på sin stationära dator. 100% flopp.

De skulle också sälja en variant för under 500$ och om nu denna för 999$ är såpass dålig, hur fan dålig kommer då inte den för 500$ att bli? Superflopp.

Skriver det en gång till: Flopp.

Permalänk
Medlem

Gtx 970m 3gb?

Var de inte 3,5gb på den mobila kretsen med eller är detta en ny revision med 3gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag tycker att den verkar trevligt. Även om jag tycker att den är lite dyr för att kunna konkurrera med konsolerna så håller jag själv att knåpa på en liten burk med likvärdig prestanda och den kommer att kosta ungefär lika mycket men kommer att bli bra mycket större.

EDIT: Fast om jag hade köpt en sån så det första jag hade gjort skulle vara att blåsa den och dra in windows och använda den som desktop

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vaaaarför är det 5 bildutgångar och 2 TP-portar!?

Det är 4 HDMI bild utgångar och 1 HDMI in. För din fråga, så är det samma som varför är det 4-6 bild utgångar på ett grafikkort för? Angående Dual Gigabit Ethernet, är det bara söka och vad det har för nytta.
Om det hade varit endast 1 HDMI ut och då börja folk att gnälla om varför är det inte mera HDMI utgångar för? Om man vill köra multi bildskärm setup?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha jag visste de. De kommer bli en sån jävla flopp med steam machines. Ingen chans att man köper en konsol för 10 tusen. Vad tror valve? Man kan ju lika bra bara köpa handkontrollen och installera steam OS på sin stationära dator. 100% flopp.

De skulle också sälja en variant för under 500$ och om nu denna för 999$ är såpass dålig, hur fan dålig kommer då inte den för 500$ att bli? Superflopp.

Skriver det en gång till: Flopp.

Den enda intressanta maskinen i mina ögon är denna. Inte för att jag kommer köpa någon själv, men ändå. Vad som också är värt att tänka på att de inte ska lanseras förrän i november, och då kommer Intels Skylake och förmodligen också nya grafikkort att finnas ute.

Syber Steam Machine A

Price: $499
CPU: AMD Athlon X4 840
GPU: AMD Radeon R9 270 2GB
Memory: 4GB DDR3 1600MHz
Storage: 500GB 7200 RPM HDD

http://store.steampowered.com/app/353420/

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är 4 HDMI bild utgångar och 1 HDMI in. För din fråga, så är det samma som varför är det 4-6 bild utgångar på ett grafikkort för? Angående Dual Gigabit Ethernet, är det bara söka och vad det har för nytta.
Om det hade varit endast 1 HDMI ut och då börja folk att gnälla om varför är det inte mera HDMI utgångar för? Om man vill köra multi bildskärm setup?

Skrivet av Ignostic:

"Upp till 4 skärmar i Nvidia surround" ...japp

Och ni tror då alltså att ett GTX 970M ska kunna driva spel i nvidia surround? på lägsta grafik och 30fps isf.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Och ni tror då alltså att ett GTX 970M ska kunna driva spel i nvidia surround? på lägsta grafik och 30fps isf.

Nej, det tror jag inte och det skrev jag längre upp i tråden också.

Skrivet av Zotac på Steam:

Connect up to 4 displays
Don't limit couch gaming to one screen. Now, Surround yourself in HD on four screens! The ZOTAC Steam Machine connects up to four displays simultaneously and takes full advantage of Nvidia Surround technology. You will be immersed in the midst of the action and watch the game comes to life around you.

http://store.steampowered.com/app/353530/

Så det är dags att köpa 3 TV's till och visa bildspel från valfritt Steam spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag håller med, man får tokigt mycket mer för pengarna om man bygger själv. Denna är ju inte kraftfullare än en medioker bärbar speldator

Inte för att detta är ett bra pris på något vis men vilket spellaptop för 10 000 har ett 970M?

Permalänk

Vilken vacker skapelse!
Men fan vad jag hade hoppats på att få se en variant med Skylakes bästa Iris Pro. Dens 72 EU's borde ge ganska brutal prestanda i liten formfaktor. 970M är iofs en riktigt trevlig gestalt det oxå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Tror helt ärligt inte det finns hårdvara att köpa själv till det? Vet i alla fall inte var man köper mini moderkort med plats för laptop grafikkort och så?

Ja just det ja... tänkte inte på det. Nej men då är det ju nästan omöjligt att bygga ihop en likadan själv.

Skulle faktiskt vilja ha en väldigt liten dator med lite mer prestanda. Dock är det ju inget problem egentligen att ha en aningen större dator där man får plats med ett vanligt g-kort.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall ett snyggt chassi.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

varför ber inte valve amd göra nån billig konsoll-liknande hårdvara som xbone eller ps4 istf att tillverkarna går lösa med laptopkomponenter till fantasipriser

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2