AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12

Grafikmakaren AMD rustar upp inför lanseringen av Windows 10 och DirectX 12, som enligt en läckt presentation ska ge signifikanta prestandaökningar med flerkärniga processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju minst sagt lovande ut, även om det där troligtvis är "best case" siffror.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Härligt om man får ut mer av sin nuvarande hårdvara.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, det har länge varit CPU som är den begränsande faktorn i många spel. Det är på tiden att de gör någonting åt det. Tyvärr kommer ju inte äldre tilar få någon omkonvertering till DX12, men framtida utgåvor. Hoppas utvecklarna verkligen satsar på att leverera 60FPS till majoriteten system istället för att trycka in mer texturer och säga att 30FPS är tillräckligt bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Så glad man blir för detta! Kanske alla åtta kärnorna kan få springa fritt nu då. Ser verkligen fram emot tester på detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppas att branschen kan anamma DX12 snabbt.

Permalänk
Medlem

Känns ganska bra att sitta med en FX-8350 nu.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Såg den här bilden om att Programmera många trådar, tycker den beskriver det ganska bra.

Även om jag tror och hoppas att DirectX apin gör detta på ett bra sätt så kommer det fortfarande vara svårt att få spelkoden att köras bra parallellt.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Kanske dags att äntligen få en anledning att byta ut sin fyra år gamla 2500k

Permalänk
Avstängd

Kul att just AMD pushar för DX12

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Om DX12 kommer leverera det som påstås så känns det som en riktig milstolpe inom spelvärlden! Spännande!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Känns ganska bra att sitta med en FX-8350 nu.

Ska bencha lite med flickvännens FX-8320 mot min IB sedan. Hoppas hon klår mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Såg den här bilden om att Programmera många trådar, tycker den beskriver det ganska bra.

https://pbs.twimg.com/media/B4rVC4ICQAAr65m.jpg

Även om jag tror och hoppas att DirectX apin gör detta på ett bra sätt så kommer det fortfarande vara svårt att få spelkoden att köras bra parallellt.

Även om du kanske inte kommer upp i dessa siffror så om du jämför DX11 som de valparna äter där så skulle det finnas mat i 4 skålar, men nästan alla skulle stå och trängas runt en skål. och 3 till är där nån enstaka.

Så kort sagt, även om multi-threading inte är perfekt, så är det betydligt bättre än att man måste ha nästan allt på en stackars kärna. Idag kan du ju tom tjäna prestanda genom att låsa vissa spel bort från Core0 och bara låta de ha 1-2-3. De kan inte använda alla 4 effektivt, och core 0 får mest last. Men den får även det från andra saker, som då krockar.

Permalänk
Medlem

Intressant att core 7 och 8 endast jobbar med DirectX 12-grejor och ingen "game code" alls. Verkar ju välutnyttjat

Permalänk
Medlem

Intressant!
Och jag hoppas AMD kommer på fler grejer som kan tas med i nästa DirectX :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska bencha lite med flickvännens FX-8320 mot min IB sedan. Hoppas hon klår mig.

Vänligen håll mig uppdaterad.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Betyder detta att vi kanske kommer att se en 50/50 uppdelad belastning i crossfire/sli system?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut kanske man slipper uppgradera på några år.

Skrivet av Aleshi:

Ska bencha lite med flickvännens FX-8320 mot min IB sedan. Hoppas hon klår mig.

Hur många trådar har din? Finns ju allt från två till 12 trådar på Ivy bridge

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

härligt ! längtar till sommarn.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

Betyder detta att vi kanske kommer att se en 50/50 uppdelad belastning i crossfire/sli system?

Inte nödvändigtvis. Men CPUn kommer sätta mindre käppar i hjulet när man kör Multi-GPU. Då det är vanligtvis där som uppdelningen begränsas hårdast.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Vänligen håll mig uppdaterad.

Lär ju dröja ett tag innan man har bra möjligheter, men ska försöka komma ihåg.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ser ju bra ut kanske man slipper uppgradera på några år. Hur många trådar har din? Finns ju allt från två till 12 trådar på Ivy bridge

Vanlig i5, 3570K.

Permalänk
Medlem

Spännande kanske man kan blåsa lite liv i min gamla FX8350 som ligger o samlar damm på hyllan

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Citat:

Vanlig i5, 3570K.

Okej då finns nog en chans för fx 8350 att vinna i vissa fall blir kul att se när det väl kommer bra trådade spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på AMD:s eget blogginlägg som skrevs när det stormade som värst precis när Bulldozer hade lanserats:

Citat:

This week we launched the highly anticipated AMD FX series of desktop processors. Based on initial technical reviews, there are some in our community who feel the product performance did not meet their expectations of the AMD FX and the “Bulldozer” architecture. Over the past two days we’ve been listening to you and wanted to help you make sense of the new processors. As you begin to play with the AMD FX CPU processor, I foresee a few things will register: In our design considerations, AMD focused on applications and environments that we believe our customers use – and which we expect them to use in the future. The architecture focuses on high-frequency and resource sharing to achieve optimal throughput and speed in next generation applications and high-resolution gaming. Here’s some example scenarios where the AMD FX processor shines: Playing the Latest Games A perfect example is Battlefield 3.

Benchmarking done with a single AMD Radeon™ HD 6970 graphics cardCreating in HD Those users running time intensive tasks are going to want an AMD FX processor for applications like x264, HandBrake, Cinema4D where an eight-core processor will rip right along. Building for the Future This is a new architecture. Compilers have recently been updated, and programs have just started exploring the new instructions like XOP and FMA4 (two new instructions first supported by the AMD FX CPU) to speed up many applications, especially when compared to our older generation. If you are running lightly threaded apps most of the time, then there are plenty of other solutions out there. But if you’re like me and use your desktop for high resolution gaming and want to tackle time intensive tasks with newer multi-threaded applications, the AMD FX processor won’t let you down. We are a company committed to our customers and we’re constantly listening and working to improve our products.

http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...

Minns också att flera recensenter då när det begav sig skrev att AMD hade skapat en processordesign för morgondagen istället för behovet som finns just nu (eller då 2011). Det kanske låg något i det. Att den fått mogna till sig lite under de år som gått. Kanske kan Bulldozer få lite upprättelse till dess att Zen släpps lös nästa år, och den som väntar på något gott väntar inte för länge.... och de som kan läsa mellan raderna kanske hittar något intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även om du kanske inte kommer upp i dessa siffror så om du jämför DX11 som de valparna äter där så skulle det finnas mat i 4 skålar, men nästan alla skulle stå och trängas runt en skål. och 3 till är där nån enstaka.

Så kort sagt, även om multi-threading inte är perfekt, så är det betydligt bättre än att man måste ha nästan allt på en stackars kärna. Idag kan du ju tom tjäna prestanda genom att låsa vissa spel bort från Core0 och bara låta de ha 1-2-3. De kan inte använda alla 4 effektivt, och core 0 får mest last. Men den får även det från andra saker, som då krockar.

Definitivt, jag säger inte att det är bättre med att använda en kärna det är såklart bättre att använda flera kärnor någorlunda bra än att använda. Dock så tycker jag att vi borde fundera på hur många kärnor som är användbart i en speldator. Diskussionen om parallellisering har pågått länge Amadhals lag säger att vi tjänar mindre och mindre desto mer vi parallelliserar eftersom den oparaleliserbara delen är konstant men Gustafsons lag säger att problem kommer att ha en större och större del som går att parallellisera. Vem av dem som har rätt i det här fallet vet jag inte. Hur stor del av grafikrenderingen kan inte ske parallellt?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

AMD och Nvidia

De har kunnat göra detta i många år nu, det här med att cpu ska hjälpa grafiken har såväl jag och säker många utav er tänkt på när man märker att cpu inte jobbar så mycket på spel och andra program video dylikt.

Men enda anledningen till att de släpper det här är för att deras topp grafik kort inte orkar 4K så bra och tänk på när de släpper VR gear också.
AMD och Nvidia ingen skillnad med andra bolag, de kör sitt eget Monopol.

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Avstängd

Nog kommer det att gynna amd även om det kanske inte alltid blir optimalt så kommer det bli som jag förutspådde på 8120 tiden att dom kommer åldras som ett fint vin då amd inte är inte stark per core "ca hälften så snabb som intel per core" men sammanlagda beräkningskraften är bra men det är nu amd egentligen skulle släppt en uppdaterad 8 core cpu då mjukvaran inte hängde med vid FX releasen och modernare kärnorna har bättre singeltråds prestanda skulle det kunna bli en hit som borde kunna säljas ganska billigt och prestera förbannat bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Intressant att core 7 och 8 endast jobbar med DirectX 12-grejor och ingen "game code" alls. Verkar ju välutnyttjat

DirectX har inget som helst med "game code" att göra, så hur din lilla observation kan vara intressant har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle99:

De har kunnat göra detta i många år nu, det här med att cpu ska hjälpa grafiken har såväl jag och säker många utav er tänkt på när man märker att cpu inte jobbar så mycket på spel och andra program video dylikt.

Men enda anledningen till att de släpper det här är för att deras topp grafik kort inte orkar 4K så bra och tänk på när de släpper VR gear också.
AMD och Nvidia ingen skillnad med andra bolag, de kör sitt eget Monopol.

huh?

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta bör ändra ens framtida uppgraderingsplaner, sitter på en i7 2600k, klockad till 4.5 GHz.

Om nu spel blir mindre CPU bound så borde den fortfarande kunna driva AMD:s kommande flaggskepp eller?

Då hade ju uppgraderingen blivit en ny LG 34 tums superwide IPS freesync och nya AMD GPUN. relativt billigt jämfört med att byta hela burken.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________