Windows 10 får stöd för 8K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får stöd för 8K-upplösning

Höga upplösningar är en av de senaste konsumenttrenderna och det är bara en tidsfråga innan industrin riktar blickarna bortom 4K UHD. Inför detta står Microsoft med 8K-stöd i Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som inte ens börjat reflektera över 4k.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vadå "stöd"? Behöver Windows utökas på något vis för att visa fler pixlar? Pinsamt i så fall.

8K ser jag fram emot, för då behövs inte antialias längre på en skärm i 27"-klassen. Kör 4K på 28" nu, och "behöver" 2x antialias i spel.

Uppdatering: ja, jag känner till dpi-skalning. Den funktionen har funnits i Windows länge, och det enda "nya" med "stöd" för 8K är alltså en ny dpi-inställning. En extra checkbox. Wow. Much new.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vadå "stöd"? Behöver Windows utökas på något vis för att visa fler pixlar? Pinsamt i så fall.

8K ser jag fram emot, för då behövs inte antialias längre på en skärm i 27"-klassen. Kör 4K på 28" nu, och "behöver" 2x antialias i spel.

Skalning så att saker inte blir för smått när man ökar upplösning. Alla OS gör det/måste göra det.

Permalänk
Medlem

Låter helt rimligt. Med tanke på hur länge XP var, och fortfarande är, aktuellt. Om Windows 10 når liknande spridning kommer det sannolikt att finnas kvar när den här typen av paneler börjar trilla ner i vettigare prisklasser. Själv tror jag inte att det kommer att dröja allt för länge. Vi har suttit fast på 1080p alldeles för länge nu och även om 4k precis börjat etablera sig behöver det inte dröja allt för lång tid tills vi börjar se paneler på 8k.

Att grafikkorten sen kanske inte kommer att orka driva Crysis 54864531745648 i 8k med allt maxat när de skärmarna dyker upp hindrar ju inte oss från att utnyttja upplösningen i skrivbordsmiljö, eller vad vi nu kan tänkas använda då.

Permalänk
Medlem

När motsvarande GTX X60 kan driva 4k med samma prestanda som dagens 1080p kommer jag överväga gå över till 4k eller högre när det kommer till en gaming pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skalning så att saker inte blir för smått när man ökar upplösning. Alla OS gör det/måste göra det.

Ja, dpi-skalning, som är standard i Windows sedan länge. De behöver alltså lägga till "stöd" för att kunna välja 400% i gränssnittet, för folk som inte förstår hur de ändrar skalningen manuellt.

Nyheten är alltså "wow, vi har lagt till en extra kryssruta i ett gränssnitt!".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta är bra. Det snabbar på utvecklingen då det annars brukar heta "Det är onödigt för det finns ändå inte stöd för det i Windows!", vilket ju nu alltså inte stämmer. Personligen ser jag dock mer fram emot 4K på mobilskärmar då det känns mer användbart, samt att det skulle vara trevligt om 5:4 eller 4:3-formatet fick en pånyttfödelse och lite nya skärmar lanserades

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore väl på tiden att helt slippa tramset med pixlar (rastergrafik) i operativsystemen, det är dags att de gör ett system som fungerar oavsett upplösning, vektorgrafik är framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore väl på tiden att helt slippa tramset med pixlar (rastergrafik) i operativsystemen, det är dags att de gör ett system som fungerar oavsett upplösning, vektorgrafik är framtiden.

För en inte alls så inbiten, vad exakt är vektorgrafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

För en inte alls så inbiten, vad exakt är vektorgrafik?

Skickades från m.sweclockers.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adam West:

För en inte alls så inbiten, vad exakt är vektorgrafik?

Skickades från m.sweclockers.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Vectrex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

För en inte alls så inbiten, vad exakt är vektorgrafik?

Skickades från m.sweclockers.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
en äldre variant upplösning enklare sett sagt ( kommer säkerligen att dementeras här..:) )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Helge200:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
en äldre variant upplösning enklare sett sagt ( kommer säkerligen att dementeras här..:) )

Ja det är äldre men det saknar begränsningar i hur bilderna skalar, har du gjort en bild så kan du sen ändra storleken fritt på den och det är ju därför formatet används för illustrationer och i mjukvaror som Adobe Illustrator och Corel Draw, även cadsystem använder ju snarlikt tänk. Pixlar är nått vi borde försöka överge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore väl på tiden att helt slippa tramset med pixlar (rastergrafik) i operativsystemen, det är dags att de gör ett system som fungerar oavsett upplösning, vektorgrafik är framtiden.

Nu är det ju ganska många ikoner som inte är byggda på det viset. Jag är dock inte helt förstående till att det ska vara så svårt för windows att ändra storlek på ikoner/bilder, det är som att de är fast i 90talet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Vadå "stöd"? Behöver Windows utökas på något vis för att visa fler pixlar? Pinsamt i så fall.

8K ser jag fram emot, för då behövs inte antialias längre på en skärm i 27"-klassen. Kör 4K på 28" nu, och "behöver" 2x antialias i spel.

Uppdatering: ja, jag känner till dpi-skalning. Den funktionen har funnits i Windows länge, och det enda "nya" med "stöd" för 8K är alltså en ny dpi-inställning. En extra checkbox. Wow. Much new.

Vad kör du för skärm?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zeagan:

Nu är det ju ganska många ikoner som inte är byggda på det viset. Jag är dock inte helt förstående till att det ska vara så svårt för windows att ändra storlek på ikoner/bilder, det är som att de är fast i 90talet.

Ja det är väl bakåtkompatibilitetens pris, det vore nog snart dags att skapa ett nytt win och rensa ut allt gammalt bagage och de grafiska delarna kunde de ju bytt helt när de ändå bryter totalt med det gamla interfacet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad kör du för skärm?

Acer XB280HK, den enda existerande 4K-skärmen med G-sync.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom inte skulle göra det, om dom vill satsa stenhårt på W10 så att nästan alla användare kommer byta till det och det kommer finnas till nästan alla olika sorters enheter så är det väl lika bra att lägga in så mycket stöd som möjligt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite tror ni 3 st Titan x klarar att köra crysis 3 i 24k 60 fps?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lexius:

Lånar tråden lite tror ni 3 st Titan x klarar att köra crysis 3 i 24k 60 fps?

Nej det lär inte ens vara i närheten av det i beräkningskraft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Lånar tråden lite tror ni 3 st Titan x klarar att köra crysis 3 i 24k 60 fps?

Nej, då jag inte tror att en enskild fixar 60fps ens i 4K.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

fyfan för UHD ecosystem, jag spyr!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Lånar tråden lite tror ni 3 st Titan x klarar att köra crysis 3 i 24k 60 fps?

24000 x 768 kan nog gå, 24000 x 360 blir i alla fall en barnlek. Vet du om spelet stödjer upplösningen?

Permalänk
Medlem

Onödigt, lär ju ha kommit Win 12 innan 8K hamnar på köpbara priser.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, då jag inte tror att en enskild fixar 60fps ens i 4K.

får drömma om det 2020 framåt kanske ):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Onödigt, lär ju ha kommit Win 12 innan 8K hamnar på köpbara priser.

Och då finns redan 8K stödet där från början utan att det behöver patchas in eller ta upp tid i utvecklingen av OSet, förutsatt att de inte bygger om hela OSet från början.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Bra, DIP-skalningen som den är implementerad idag är ett problem. Jag får i tid och otid krångla med knappar och textrutor som hamnar fel, höga upplösningar funkar problemfritt i Mac OS, så det är på tiden.

Sen är det väl oftast program som strular och inte själva Windows, tidigare versioner av Photoshop och SQL Management Studio 2014 har varit kaos att jobba med till och från. Om Windows implementerar en bättre UI-skalning så kanske detta är ett minen blott i Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och då finns redan 8K stödet där från början utan att det behöver patchas in eller ta upp tid i utvecklingen av OSet, förutsatt att de inte bygger om hela OSet från början.

Synd att de inte lade in stöd för hög upplösning i tidigare windows-versioner (eller någon annan funktion som finns i win 10), nu blev ju windows 10 försenat, eller inte...

Nej det skulle inte ta någon direkt utvecklingstid...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]