OCZ lanserar Vector 180 med högre kapacitet och skydd mot strömavbrott

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar Vector 180 med högre kapacitet och skydd mot strömavbrott

Numera Toshiba-ägda SSD-makaren OCZ lanserar en ny revision av Vector 150, som förutom nytt flashminne begåvas med skydd mot strömavbrott och förmånliga garantin Shieldplus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

yes, skydd mot högre kapacitet!

Skämt åsido, skoj med skydd mot strömavbrott, har väl hänt alla någon gång.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att det är 50GB/dag för samtliga kapaciteter. De vet nog inte hur NAND fungerar riktigt. Det rimliga vore att antal skrivningar/dag ökar linjärt med kapaciteten såklart. Men de är kanske inte några mattesnillen direkt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Bra!

Det är extremt viktigt med tillförlitlighet och trygga garantier när det kommer till lagringsenheter.
SSD är redan så snabba, så det som jag värderar nu är driftsäkerhet och tillförlitlighet!

Permalänk
Medlem

Barefoot 3 M00 (Uttalat "barefoot E-Moo")

Bra att de gör stora diskar dock, vi måste ha mer konkurrens där.

Skrivet av Ozzed:

Lite märkligt att det är 50GB/dag för samtliga kapaciteter. De vet nog inte hur NAND fungerar riktigt. Det rimliga vore att antal skrivningar/dag ökar linjärt med kapaciteten såklart. Men de är kanske inte några mattesnillen direkt?

Finns en förklaring till det, och många tillverkare använder det.
De har bara testat den minsta.
Därför kan de bara garantera att den minsta klarar det, och får inte spekulera om vad de andra klarar, utan får då skriva samma värde (även om de i teorin borde klara flera gånger mer).

Permalänk
Medlem

Priset på 1 TB. :/

Svider att se 5k.

Därför tog jag en 4TB SSHD för 1.7k istället för en snordyr SSD.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"50 GB/dag i 5 år"

lite okunnig om detta, men vad i fasen menar dom med denna sort av garanti?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

"50 GB/dag i 5 år"

lite okunnig om detta, men vad i fasen menar dom med denna sort av garanti?

De flesta SSD tillverkare har tvingats specificera sin garanti på det där sättet eftersom att de vill undvika att företag köper billigare konsument produkter till mer krävande verksamheter, sliter ut dem och sedan byter dem mot garantin. Deras enterprise linje har förmodligen på papperet mer generösa garantier för att styra in företagen dit mot produkter och avtal som är anpassade för företags mer krävande behov. Till ett högre pris naturligtvis.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Halverade priser mot när jag köpte mina Intel. Grattis. På rätt väg.

Permalänk
Medlem

Ocz? kill it, kill it with fire!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazzar:

Ocz? kill it, kill it with fire!

OCZ har numera Toshiba i ryggen så det är inte samma företag som förut, därmed inte sagt att det betyder att alla produkter håller hög standard.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

OCZ har numera Toshiba i ryggen så det är inte samma företag som förut, därmed inte sagt att det betyder att alla produkter håller hög standard.

Barefoot kontrollern var faktiskt inte fel, det var nog det enda OCZ gjorde bra i SSD väg på sista tiden. Men de hann inte testa den ordentligt, eller låta den mogna, därför blev det som det blev.
Toshiba har nu har nästan 1 år på sig att mogna kontrollern, fixa alla felen och optimera den. Och det är en av de få moderna prestanda kretsarna kvar.

Till de som säger ush till priset, notera att detta är inte en MX100. Detta är en high-end disk som har just betydligt bättre prestanda, och 20k sustained IOPS är faktiskt mycket bra. Många hamnar runt 10k eller lägre. Dennas 120GB har bättre prestanda än MX100 256GB, med råge. Nästan så att den matchar 512GB modellens prestanda med dennas 120GB.

Lanseringspriset kommer att sjunka, och när de gör det, måste företag som Crucial sänka priset på sina, eftersom det trots allt är sämre både på NAND kvalitet och prestandan.
Det betyder inte att Crucial gör dåliga diskar, tolka mig rätt här, utan om du kan välja mellan en budget disk eller en prestanda disk till samma pris, så är valet enkelt. Crucial måste då sänka priset, vilket gynnar konsumenten

Permalänk
Medlem

Anandtech ger en helt annorlunda bild av vilket skydd PFM+ ger vid strömavbrott.

Swec:
"Helt nytt är tillkomsten av Power Failure Management Plus eller PFM+. Det innebär att Vector 180 utrustats med kondensatorer som håller tillräcklig laddning för att, exempelvis vid ett strömavbrott, slutföra alla pågående skrivningar till NAND-minnet och därefter säkert stänga av enheten."

Anandtech:
"OCZ calls the power loss protection feature in Vector 180 'Power Failure Management Plus', or PFM+ for short. For cost reasons, OCZ didn't go with full power loss protection similar to enterprise SSDs and hence PFM+ is limited to offering protection for data-at-rest. In other words, PFM+ will protect data that has already been written to the NAND,
but any and all user data that still sits in the DRAM buffer waiting to be written will be lost in case of a sudden power loss. "

http://www.anandtech.com/show/9009/ocz-vector-180-240gb-480gb...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

120 gig för tusen spänn för en nylanserad disk?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Vangen:

Priset på 1 TB. :/

Svider att se 5k.

Därför tog jag en 4TB SSHD för 1.7k istället för en snordyr SSD.

Fast SSDer är rätt överlägsna ändå. Om man vill ha mycket utrymme kan man köra på SSD för OS och dylikt och sen hårddisk till lagring.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld