Samsung uppges överväga köpa AMD

Permalänk
Melding Plague

Samsung uppges överväga köpa AMD

En sydkoreansk publikation gör gällande att Samsung överväger ett förvärv av processormakaren AMD, en affär som ska gynna båda parter och skapa orosmoln för Intel, Qualcomm och TSMC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Varför är Samsung dåligt?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vart det här kan landa men AMD kan jag tänka mig är öppna för idén med tanke på hur de stapplar i nuläget. Det är ju ett bra tag innan Zen ska dyka upp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Samsung hade nog varit perfekt för AMD, och är antagligen den enda chansen AMD har att överleva i det långa loppet.

Klart att Samsung har sina onda sidor, men Intel är väl knappast mycket bättre.

När det är sagt så skulle Samsung efter ett sådant uppköp inte behöva några komponenter från några andra företag alls i sina produkter. Låter lite småfarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Vuxen attityd. Varför är du känslomässigt engagerad i en sådan sak?

Permalänk

Tycker AMD ska vänta med sådana beslut tills kanske efter de har släppt sitt R9 390X

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte riktigt problemet med x86-licensen.
Om AMD bli uppköpt så kommer AMDs x64-licens följa med i köpet.
Vill inte Intel dela med sig av x86-licensen till den nya ägaren så kommer intel inte heller få tillgång till x64-licensen.
Hållhaken går ju åt båda hållen... Beroendet av varandras licenser finns ju kvar även om ett ägarbyte görs på ena sidan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skulle vara otroligt kul om vi faktiskt fick ut av detta ett starkt AMD där vi kanske kommer tillbaka till hur de va förr där Intel faktiskt låg en bra bit bakom AMD och inte som nu där Intel mest sitter och gäspar och känner ingen större stress ifrån AMD. I slutändan är det vi kunder som vinner på detta och får nya roliga leksaker att se framemot

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Haha, jag spekulerade precis igår att om AMD skulle konka så skulle nog Samsung nog vara intresserade att köpa upp resterna.

Men om det nu blir av, så blir det inga mer AMD produkter för min del. (Undviker Samsung av flera orsaker.)

Permalänk
Medlem

Om köpet blir av finns det en stor chans att Samsung/AMD äntligen är med och hotar Intel igen. De har mycket att vinna på att slås ihop. Dock kommer jag sakna AMD på egna ben.

Permalänk
Medlem

På sikt är ett uppköp förmodligen AMDs processortillverknings enda sätt att överleva.
AMD behöver kapital för att vara med i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Varför är Samsung dåligt?

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Skrivet av Söderbäck:

Jag ser inte riktigt problemet med x86-licensen.
Om AMD bli uppköpt så kommer AMDs x64-licens följa med i köpet.
Vill inte Intel dela med sig av x86-licensen till den nya ägaren så kommer intel inte heller få tillgång till x64-licensen.
Hållhaken går ju åt båda hållen... Beroendet av varandras licenser finns ju kvar även om ett ägarbyte görs på ena sidan.

Hur insatt är du i det avtal som gäller kring x86-licensen?
Jag har själv ingen som helst aning, men det jag har läst av riktigt insatt branschfolk så ger avtalet Intel väldigt mycket makt vid en eventuell försäljning av AMD.
x86-64 licensen åt andra hållet är separat och fristående och påverkar inte alls grundlicensen för x86.
Detta är ju vad jag har läst ifrån insatta experter, jag har ingen aning själv.

Det som däremot talar för att det inte ska bli några problem är isåfall konkurrenslagstiftningen i USA och EU som inte skulle låta Intel ha monopol vilket det isåfall skulle bli tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför är du känslomässigt engagerad i en sådan sak?

Inte för att låta sån, men du brukar ju vara det själv när det handlar om AMD

Jag tror att det kan bli bra om Samsung köpte upp AMD. Båda skulle vinna på det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Samsung Radeon XXX snart i en affär nära dig

Permalänk
Medlem

Är inte direkt någon Samsung fan men AMD behöver verkligen ett starkt bolag bakom sig om de ska komma någonstans. Samsung har cash och AMD en bra produkt och denna kombo kan bli bra i slutändan för oss konsumenter-

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Finns inskrivet att on set sälgs så tappar man licens förx86 var så för via iallafall

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Då ska man nog bojkotta, Apple och Intel som är bra mycket värre på den punkten.

Permalänk
Medlem

Ja.. om Samsung köpte AMD så skulle det förmodligen gynna oss entusiaster. AMD måste skära i sin R&D och det blir aldrig bra i längden. Intel ligger tekniskt sett rätt bra till i förhållandet mot AMD. AMD å andra sidan är något på spåret med HSA..

Only time can tell. #Framtiden

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Det vore bra om dem skulle kunna köra stenhårt på utveckling tillsammans och sopa mattan med Intel.

Intels egentliga monopol är ju befängt. 3100:- för en jäkla 4790k.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Santrik:

Det vore bra om dem skulle kunna köra stenhårt på utveckling tillsammans och sopa mattan med Intel.

Intels egentliga monopol är ju befängt. 3100:- för en jäkla 4790k.

Ja wow va dyrt för en CPU....

Oj nej GPUr kostar enorma mängder.
RAM svin dyrt, SSD är dyrt.

Varför klagar alla?
Sen har dollarn gått upp så det är en annan sak.
*Det som är ironi i detta är att du har Titan och klagar över Intel pris på 3300.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Plot twist: IBM dyker in och köper upp AMD under näsan på Samsung

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

På sikt antagligen ett måste, det håller inte att leverera en bra produkt vart tredje-fjärde år i teknikbranschen.
Detta skulle definitivt gynna oss konsumenter.

Visa signatur

Ja och jag har helt olika betydelser, likaså va och vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Inte för att låta sån, men du brukar ju vara det själv när det handlar om AMD

Man har ett intresse, vilket innebär att jag både kritiserar och försvarar AMDs produkter ibland. Men skillnad på produkt och företag till att börja med, skillnad på att ha invändningar och bojkott. Sedan är jag ganska så mån om att rätt ska vara rätt, så jag kan diskutera saker rätt mycket. Ofta har folk en ganska ytlig kunskap i ämnen de tycker saker om, så då blir det att man får förklara varför nVidia och AMD har sina namnscheman t.ex.

Men är nyfiken. Är jag känslomässigt för AMD eller emot enligt dig? I vilken fråga har jag låtit känslomässigt engagemang grumla saklighet? Tror hur man uppfattar mig varierar helt från produkt till produkt och aspekt till aspekt förövrigt.

Permalänk

Får hoppas detta inte gör så AMD drar sig ur CPU/gpu marknaden på sikt bara.

Samsung har inget större intresse i PC marknaden och vet inte om dom vil sälja chipp/cpu/gpu till konsumenter.

Men skulle AMD få leva vidare, som idag som ett dotterbolag eller liknande, blir det väldigt positivt för AMD.
Får hoppas om detta skulle hända att dom fortsätter köra hårt på öppna standarder.

Sen kommer nog försäljning av gpu öka vid uppköp, just för det blir säkrare för konsumenter att köpa deras produkter. Dels vid RMA och mjukvaran är uppdaterad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då ska man nog bojkotta, Apple och Intel som är bra mycket värre på den punkten.

Nej, de spelar tyvärr inte ens i samma liga som Samsung.

Permalänk
Medlem

Snart släpper nya sAMDsung grafikkortet Radeon Galaxy S.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Snart släpper nya sAMDsung grafikkortet Radeon Galaxy S.

Med touchwiz interface.. FY FAN

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

Tycker AMD ska vänta med sådana beslut tills kanske efter de har släppt sitt R9 390X

Får nog göra dig lite besviken. Nvidia har runt 75% av grafikkortsmarknaden. Så det lär inte bättre på så mycket tyvärr.

Var som när 7970 var bra för bitcoin, hjälpte ändå inte mycket att det sålde riktigt många ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan bli kanon jag.

Självklart tror jag att Samsung kommer låta Amd vara ett sidobolag precis som Occulus är åt Facebook och detta kommer göra att mer kapital kan läggas på forskning och ge en Kanon Zen propp som kan konkurrera för allra första gången på länge.

Hur ska annars Amd kunna utveckla om inte kapital finns att lägga på detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.