Nvidia bekräftar Samsung som partner för kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia bekräftar Samsung som partner för kretstillverkning

I en finansrapport bekräftar Nvidia att de inte längre arbetar exklusivt med TSMC, utan att Samsung numera är en partner för tillverkning av bolagets grafikprocessorer och Tegra.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det här kommer att utveckla sig om Samsung köper AMD?

Permalänk
Medlem

Ska Samsunk ha ett finger i varje gryta nu eller hur funkar det?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Jag ser hellre att Samsung köper AMD och tillverkar deras processorer och grafikkretsar.
x86/x64-marknaden behöver verkligen konkurrens och Samsung kan ge AMD:s forskningsavdelning alla resurser dom behöver.
Jag tror nämligen att det enda som håller tillbaka AMD är deras R&D-budget på processor-fronten.
Lite mer pengar där så kommer det nog ser annorlunda ut.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Jag ser hellre att Samsung köper AMD och tillverkar deras processorer och grafikkretsar.
x86/x64-marknaden behöver verkligen konkurrens och Samsung kan ge AMD:s forskningsavdelning alla resurser dom behöver.
Jag tror nämligen att det enda som håller tillbaka AMD är deras R&D-budget på processor-fronten.
Lite mer pengar där så kommer det nog ser annorlunda ut.

Håller med, nu finns dock "gammal" kompetens åter i företaget så det ser ljust ut om det inte vore för en avsevärt lägre forskningsbudget. :/

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Samsung har ju olika divisioner. Det har ju gått relativt bra med att tillverkar Apples processorer samtidigt som dem själva säljer mobiltelefoner (borträknat diverse stämmningar hehe)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Lite kluven till denna nyhet.. först är det fantastiskt att nVidia och mest troligt AMD också äntligen får tillgång till en modern tillverkningsnod hos samsung istället för den hopplöst föråldrade 28nm som TSMC tillhandahåller.
Problemet är väll bara att Samsung inte (än så länge i alla fall, men kommer?) har 16nm för HighPower kretsar så det är mindre mobila kretsar som sammarbetet bör vara riktat till och om nu inte Samsung planerar dra igång en HP linje också så är det synd att TSMC tappar inkomst vilket de verkar behöva med tanke på hur skakigt det gått i deras utvekling senaste 5 åren...

Permalänk
Medlem

Först läser jag nyheten "Samsung uppges överväga köpa AMD", och nu denna? Jag känner att jag får lite blandade budskap.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad hände med att Nvidia skulle stämma skiten ur Samsung och vice versa och skapa något slags Cyber-krig mot varandra med hörn uppfällda? Men allt är kanske förlåtet med lite pengar i görningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Minsc S2:

Först läser jag nyheten "Samsung uppges överväga köpa AMD", och nu denna? Jag känner att jag får lite blandade budskap.

Samsung: "all your GPUs are belong to us"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Undrar hur det här kommer att utveckla sig om Samsung köper AMD?

Varför skulle de göra det? De ser mer ut att vara redo att hoppa på POWER.

Jag har sagt det tidigare, jag ser power8+, tillverkad av sasmsung, i kristallkulan. Men det är bara jag det....

Permalänk
Medlem

Så allt från nVidia kommer nu förinstallerat med bloatware ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Så allt från nVidia kommer nu förinstallerat med bloatware ?

Jag har ägt ramminnen o hårddiskar från Samsung och de kom inte med bloatware vet dock inte hur de gör med sina ssder de verkar ju rätt värdelösa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Samsung ska bygga kretsar åt Nvidia? Och nästa nyhet säger att Samsung överväger köpa upp AMD? Så Samsung kommer ha grafikkortsmonopol? Jag gillar Samsungs telefoner (efter Cyanogenmod installerats) men detta luktar lite misstänksamt...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Nvidia + amd = SAMSUNG