AMD "Tobago" kan bli ny grafikprocessor för Radeon 300-serien i juni

Permalänk
Melding Plague

AMD "Tobago" kan bli ny grafikprocessor för Radeon 300-serien i juni

Även om mycket talar för att Fiji blir den enda nya grafikprocessorn i Radeon 300-serien fortsätter rykten blossa upp om nyheter i det lägre segmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice. Skulle bli fräscht att slippa rebrands

Permalänk
Medlem

Bilden ni använder, jag dör.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nice. Skulle bli fräscht att slippa rebrands

En önskvärd tanke. Dock skulle det kosta mer än vad det smakar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Bilden ni använder, jag dör.

Gotland och Öland kommer snart, gissar jag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gotland och Öland kommer snart, gissar jag.

Öland finns redan. Tror det är 250 eller 240 korten.

Dock är det inget fel om nu AMD har utvecklat en ny krets. Men jag har svårt att tro det...

Permalänk
Medlem

Börjar kännas lite rörigt. R9 380 är ett 7850 i ny kartong typ?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Börjar bli lite väl krångligt nu. Inte konstigt att folk försöker undvika AMD nu - undrar hur de kom fram till att det är en bra idé att använda flera år gamla kretsar och bara slå på ett nytt namn... Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Börjar bli lite väl krångligt nu. Inte konstigt att folk försöker undvika AMD nu - undrar hur de kom fram till att det är en bra idé att använda flera år gamla kretsar och bara slå på ett nytt namn... Nej tack.

Det har lyckats undgå dig de flesta tidigare generationer eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Nu räcker det inte med att ha hyffsad koll på att genomskåda dessa rebrands, utan nu måste man ha BRA koll, eftersom AMD går ännu längre genom att även döpa om gamla kretsars kodnamn till nya.

Jag förstår inte hur vi/ni kan acceptera dessa rebrands. Tänk om Intel skulle göra samma sak:
Intel tar en Sandybridge Core i7-2600, döper om kodnamnet till Ivy Bridge och kallar den för Core i7-3770. Ett år senare gör Intel samma visa igen och tar den gamla Sandy Bridge'en och byter kodnamn till Haswell och kallar den för Core i7-4770. Alla tre processorer är EXAKT samma, ingen krympning i litografin, ändringar i microarkitekturen eller någonting och självklart, prestera identiskt.

Skulle man verkligen acceptera detta??!?!?

För övrigt vill jag påpeka att majoriteten av mina datorer har CPU och GPU från AMD (ifall någon börjar skrika fanboy).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nu räcker det inte med att ha hyffsad koll på att genomskåda dessa rebrands, utan nu måste man ha BRA koll, eftersom AMD går ännu längre genom att även döpa om gamla kretsars kodnamn till nya.

Jag förstår inte hur vi/ni kan acceptera dessa rebrands. Tänk om Intel skulle göra samma sak:
Intel tar en Sandybridge Core i7-2600, döper om kodnamnet till Ivy Bridge och kallar den för Core i7-3770. Ett år senare gör Intel samma visa igen och tar den gamla Sandy Bridge'en och byter kodnamn till Haswell och kallar den för Core i7-4770. Alla tre processorer är EXAKT samma, ingen krympning i litografin, ändringar i microarkitekturen eller någonting och självklart, prestera identiskt.

Skulle man verkligen acceptera detta??!?!?

För övrigt vill jag påpeka att majoriteten av mina datorer har CPU och GPU från AMD (ifall någon börjar skrika fanboy).

Titta på Bulldozer, är ju typ det som hänt de senaste åren. Samma processor med olika frekvenser och som bäst lite strömsparsfunktioner och vips så är det en ny modell. Intel har varit ganska bra på att ge ut nytt men exempelvis i7 2700K kom ju som en ny processor sent i livscykeln.

Angående rebrands på GPu fronten känns det mer lika även om Tahiti varit med länge nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nu räcker det inte med att ha hyffsad koll på att genomskåda dessa rebrands, utan nu måste man ha BRA koll, eftersom AMD går ännu längre genom att även döpa om gamla kretsars kodnamn till nya.

Jag förstår inte hur vi/ni kan acceptera dessa rebrands. Tänk om Intel skulle göra samma sak:
Intel tar en Sandybridge Core i7-2600, döper om kodnamnet till Ivy Bridge och kallar den för Core i7-3770. Ett år senare gör Intel samma visa igen och tar den gamla Sandy Bridge'en och byter kodnamn till Haswell och kallar den för Core i7-4770. Alla tre processorer är EXAKT samma, ingen krympning i litografin, ändringar i microarkitekturen eller någonting och självklart, prestera identiskt.

Skulle man verkligen acceptera detta??!?!?

För övrigt vill jag påpeka att majoriteten av mina datorer har CPU och GPU från AMD (ifall någon börjar skrika fanboy).

Ja, det märks att AMD's budget är låg.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Will buy this card... cause I'm from there..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Varför är ni så emot rebrands? Det är väl en naturlig trappa? När man gör en ny toppmodell så blir förra årets toppmodell det näst bästa. Det är väl bara logiskt att man gör såhär? Nvidia gör exakt samma sak. Så vet inte vad ni gnäller över...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför är ni så emot rebrands? Det är väl en naturlig trappa? När man gör en ny toppmodell så blir förra årets toppmodell det näst bästa. Det är väl bara logiskt att man gör såhär? Nvidia gör exakt samma sak. Så vet inte vad ni gnäller över...

Bara för att den ena gör det innebär det inte att det är OK för andra att göra det. Ställningstagandet som bör göras är väl att det inte är OK överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Bara för att den ena gör det innebär det inte att det är OK för andra att göra det. Ställningstagandet som bör göras är väl att det inte är OK överhuvudtaget?

Varför inte? Förra generation har fortfarande bra prestanda. Det är ju lättare att se prestandastegen om man går från det bästa och följer nedåt. Sen ska man alltid kolla vad det är man köper innan man gör det. Då ser man ju direkt vad ett kort presterar, då blir man aldrig lurad.

Du vill att varje gång Volvo släpper en ny årsmodell på bilen så ska den vara 100% ny, ingenting ska användas ifrån den förra modellen. Det blir bara fruktansvärt dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför inte? Förra generation har fortfarande bra prestanda. Det är ju lättare att se prestandastegen om man går från det bästa och följer nedåt. Sen ska man alltid kolla vad det är man köper innan man gör det. Då ser man ju direkt vad ett kort presterar, då blir man aldrig lurad.

Du vill att varje gång Volvo släpper en ny årsmodell på bilen så ska den vara 100% ny, ingenting ska användas ifrån den förra modellen. Det blir bara fruktansvärt dyrt.

Oj, ännu en bilanalogi. Varför är dessa så vanliga i datorsammanhang egentligen? Skulle även uppskatta hemskt mycket om du inte lägger ord i mun på mig.

Det jag (och andra också) tycker är att det är fult med rebrands av äldre produkter för att få dem att framstå som nyare än vad de är. Att man säljer förra årets modell har jag absolut inget problem med - men då vill jag att det ska vara klart och tydligt att produkten är från förra året och inte bli lurad av att den namnmässigt ligger i årets serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Oj, ännu en bilanalogi. Varför är dessa så vanliga i datorsammanhang egentligen? Skulle även uppskatta hemskt mycket om du inte lägger ord i mun på mig.

Det jag (och andra också) tycker är att det är fult med rebrands av äldre produkter för att få dem att framstå som nyare än vad de är. Att man säljer förra årets modell har jag absolut inget problem med - men då vill jag att det ska vara klart och tydligt att produkten är från förra året och inte bli lurad av att den namnmässigt ligger i årets serie.

Haha ja det kan man fråga sig! Oftast brukar väl det fungera bra? 7970 blev ju 280X, 7950 blev 280 och det nya blev 290 samt 290x.

Det är väl en sak om tex ett grafikkort hade hetat 550 och blivit rebrandat till 650 istället för 640. Om det är det du syftar på håller jag faktiskt med.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080