EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

Permalänk
Melding Plague

EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

Det är upprörda känslor bland hårdvarufrälsta och i skottgluggen står Electronic Arts. Boven i dramat är ett uppdaterat DRM-system för några av företagets speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lite lagom drygt för dom som precis köpt hardline o övriga spel som och är spelsugna xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Finns en enkel lösning sluta använda spel från EA i testerna
Varna folk för detta & sprid ert missnöje till EA om denna försämmring för att testa deras produkter och varför dom är uteslutna, fast dom lär ju inte bry sig så länge dom säljer & får in sina pengar ändå men då har ni ju i alla fall gjort en markering.
(fast & andra sidan så är det ju PC ni testar för vilket inte EA är kända för att bry sig om ändå)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Discokungen

Ja det är ju onekligen jävligt onödig restriktion för de enda som blir påverkade av sånt här är de som använder spelet i grafiktester..?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Det räcker inte med DRM, tycker att bara de som har iPhone ska få spela EA spel och att de ska lägga in sms verifikation varje gång man vill starta spelet och varje timme under spelets gång.

Permalänk
Medlem

Poängen är att fördröja prestandatester etc. som kan på verka försäljningar. Att helt enkelt göra titlarna helt ointressanta för tester. Dålig prestanda och optimering påverkar ju försäljningen negativt.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, Bojkotta EA titlar tills detta är löst.

Och föresten, Vad har detta DRM "skydd" egentligen för funktion? Det lär ju knappast vara gott om pirater som bara kopierar spel till en enda datorkonfiguration, men inte GPU.

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att skapa speciella konton för hårdvarurecensenter?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Players looking to benchmark more than five hardware configurations in one 24 hour period can contact our Customer Support team who can help," the spokesperson said.

Snacka om att aktivt motarbeta sina spelare och hårdvarusajter. Idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hur svårt kan det vara att skapa speciella konton för hårdvarurecensenter?

Hur smart är det att konfa en DRM som bara slår mot hårdvarurecensenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

"Players looking to benchmark more than five hardware configurations in one 24 hour period can contact our Customer Support team who can help," the spokesperson said.

Snacka om att aktivt motarbeta sina spelare och hårdvarusajter. Idioter.

Det är väl bra att de erbjuder lösningar för det fåtal personer som kanske byter konfiguration 5 gånger på ett dygn.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Skyddet tycker jag ska vara kvar men hårdvarurecensenter borde få speciella licenser. Win-win.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Allt jag läser är "Nej, jag kan eventuellt inte kunna spela spel på 24h om jag byter 5 saker i min dator, världen kommer att gå under och jag kommer att dö!!!"
Byter man 5 saker så har man antagligen uppgraderat hela sin dator och sitter då antagligen och gör en ominstallation av den och kommer inte ha mycket tid kvar att spela innan det är sängen som kallar, när man vaknar har man antagligen jobb eller skola att gå till så när man kommer hem så är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Det är väl bra att de erbjuder lösningar för det fåtal personer som kanske byter konfiguration 5 gånger på ett dygn.

Håller med. Jag fattar inte att folk gråter över detta, vem bryr sig liksom - särskilt nu när man kan kontakta EA och lösa detta s.k. problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det är väl bra att de erbjuder lösningar för det fåtal personer som kanske byter konfiguration 5 gånger på ett dygn.

Det är en onödig grej att begränsa från första början när man redan måste använda Origin. DRM på DRM.

Permalänk
Avstängd

Varför ska de envisas med dessa DRM? Piraterna plockar bort dem så enkelt iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Allt jag läser är "Nej, jag kan eventuellt inte kunna spela spel på 24h om jag byter 5 saker i min dator, världen kommer att gå under och jag kommer att dö!!!"
Byter man 5 saker så har man antagligen uppgraderat hela sin dator och sitter då antagligen och gör en ominstallation av den och kommer inte ha mycket tid kvar att spela innan det är sängen som kallar, när man vaknar har man antagligen jobb eller skola att gå till så när man kommer hem så är det bara att tuta och köra.

Alltid lika underbara inlägg från dig Rajat. Vi två är sannerligen Sweclockers enda rebeller.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Skyddet tycker jag ska vara kvar men hårdvarurecensenter borde få speciella licenser. Win-win.

Skrivet av Rajat:

Allt jag läser är "Nej, jag kan eventuellt inte kunna spela spel på 24h om jag byter 5 saker i min dator, världen kommer att gå under och jag kommer att dö!!!"
Byter man 5 saker så har man antagligen uppgraderat hela sin dator och sitter då antagligen och gör en ominstallation av den och kommer inte ha mycket tid kvar att spela innan det är sängen som kallar, när man vaknar har man antagligen jobb eller skola att gå till så när man kommer hem så är det bara att tuta och köra.

Skrivet av cider123:

Håller med. Jag fattar inte att folk gråter över detta, vem bryr sig liksom - särskilt nu när man kan kontakta EA och lösa detta s.k. problemet!

Vad jag inte förstår är folk som accepterar att dom inte får använda den sak dom köpt hur dom själv önskar, även om gränserna är satta så man inte når upp på ett enkelt sätt.

För mig är det en självklarhet att jag bestämmer över de sakerna jag köper och inte den som tillverkat det.

Att EA säger dom skall hjälpa till kommer inte hända eftersom svaret du får på din begäran tar längre tid än att invänta de 24 timmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Varför ska de envisas med dessa DRM? Piraterna plockar bort dem så enkelt iallafall.

Det är inte bara pirater som plockar bort deras DRM, även lagliga användare gör det för att slippa deras skitprogram Origin. Så jag håller med dig, bort med det. Det roliga med Origin är att man tex kan ladda ner expansionerna till Sims 3 olagligt och köra tillsammans med originalspelet som man har köpt. Funkar utmärkt att få uppdateringar som vanligt. Bra grejer det där.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

24 timmar! Jag kan fortfarande inte spela Burnout efter 3 veckor!
O då installerade jag spelet på bara två datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

24 timmar! Jag kan fortfarande inte spela Burnout efter 3 veckor!
O då installerade jag spelet på bara två datorer.

De två datorerna kanske har fler än 5 komponenter som skiljer sig åt?
Testa avinstallera det på ena datorn och vänta 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag inte förstår är folk som accepterar att dom inte får använda den sak dom köpt hur dom själv önskar, även om gränserna är satta så man inte når upp på ett enkelt sätt.

För mig är det en självklarhet att jag bestämmer över de sakerna jag köper och inte den som tillverkat det.

Att EA säger dom skall hjälpa till kommer inte hända eftersom svaret du får på din begäran tar längre tid än att invänta de 24 timmarna.

Se dig omkring när du är ute och går, där har du anledningen. Många kan helt enkelt inte skilja på rätt och fel. Det är allas ansvar att på ett eller annat sätt att motverka det, dock ligger den största makten hos politikerna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet för vanliga användare men visst för SweC och liknande site är detta väldigt dumt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att det är komiskt att det just är EA som är i blåsväder. Igen.
Girigheten tar över.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

En enkel sak hade ju varit att sluta ha med sådana produkter i GPU-tester och liknande. Helt enkelt välja ett annat spel. Om dom största sidorna gjort det, hade ju populariteten på dem spelen minskat något för att dom inte omnämns i lika stor utsträckning på "gamer"-sidor.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Det räcker inte med DRM, tycker att bara de som har iPhone ska få spela EA spel och att de ska lägga in sms verifikation varje gång man vill starta spelet och varje timme under spelets gång.

Schhh, don't feed the monster!

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Vad jag inte förstår är folk som accepterar att dom inte får använda den sak dom köpt hur dom själv önskar, även om gränserna är satta så man inte når upp på ett enkelt sätt.

För mig är det en självklarhet att jag bestämmer över de sakerna jag köper och inte den som tillverkat det.

Att EA säger dom skall hjälpa till kommer inte hända eftersom svaret du får på din begäran tar längre tid än att invänta de 24 timmarna.

Fast egentligen köper du inte spelet i sig, du köper rätten att få spela det på deras villkor och du väljer själv ifall du accepterar deras villkor eller inte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Skyddet tycker jag ska vara kvar men hårdvarurecensenter borde få speciella licenser. Win-win.

Win-win?
Konsumenten förlorar ju fortfarande.

Permalänk
Medlem

Folk borde sluta köpa spel med såna drm skydd då kanske dom hade insett att vi inte accepterat sånt skit, vi är ju många pc spelare idag så vi kan visst göra våran röst hörd om majoriteten inte köpte.. annars lär dom sig aldrig.