Acer gör ultrabreda skärmar i 3K-upplösning med AMD Freesync och Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Acer gör ultrabreda skärmar i 3K-upplösning med AMD Freesync och Nvidia G-Sync

Datormakaren Acer slår på stort med slagskeppet XR341CK, som förutom bildförhållandet 21:9 och högupplöst IPS-panel kommer i två utföranden med AMD Freesync respektive Nvidia G-Sync.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Vadå 75Hz
Minst 120

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Seriöst..... dom börjar med att "säga" 144hz och nu ner till 75....

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Seriöst..... dom börjar med att "säga" 144hz och nu ner till 75....

Säger det samma, va FAN är det här?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger det samma, va FAN är det här?

Fortfarande sugen tyvärr men till alla skärmtillverkare där ute; - kan absolut pynta ut några extra tusenlappar för 120-144hz.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Slutade läsa när det stod att den skulle ha 75 hz......

Men var det inte ett rykte om att denna skärmen skulle ha 120 hz? Så vi väntade i onödan alltså?

Permalänk

För mig känns 75Hz tillrävkligt då jag mest lirar rpg och moba. Svårt att inte bli sugen men 10k+ är saftigt....

Permalänk
Medlem

men sedär , nu börjar det hända grejjer .... vill ha ultrawide och vilat på köpknappen till AOC's eller LG's skärmar... men inte kommit till skott

g-sync is the shit ... å 60 hz räcker gott åt mig

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

tycker med 75hz till det priset är lite väl att ta i.

Sen undrar jag ju över fotdesignen, fördelen med en platt skärm är ju ytan som frigörs. då kan man ju inte ha en fot som är lika djup som skärmen är bred... Nästan tvång på VESA fäste :/

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

75hz på en ny skärm år 2015 Frääääscht.. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger det samma, va FAN är det här?

Nu har jag ju sparat min syncoskuld för just den här skärmen så jag har faktiskt inte testat, men om du med swiften sätter en FPS-limit till 75, hur känns det då?

Med tanke på att man fortfarande slipper tearingen, hur är upplevelsen i övrigt? Är det fortfarande gränsfall till huvudvärk eller är det fullt njutsamt?

Sen får man ju tänka på att panelen är 34" Kurvad och IPS, det är fortfarande rätt schysst att ens få 75hz... (Fortfarande lite ledsen i ögat dock..)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

För mig känns 75Hz tillrävkligt då jag mest lirar rpg och moba. Svårt att inte bli sugen men 10k+ är saftigt....

Samma här, skulle klara mig bra på 75Hz. Skärmen ser intressant ut så vore kul att se ett test, gärna med både G-Sync och Freesync mot varandra.
Men priset. Lite väl högt för mig så bara att hoppas på att dollarn rasar ner igen.

Permalänk

Kommer ju lätt bli ett köp för min del kommer inte kunna hålla mig längre!

Instämmer vad Curemylife säger: "Sen får man ju tänka på att panelen är 34" Kurvad och IPS, det är fortfarande rätt schysst att ens få 75hz"

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Nu har jag ju sparat min syncoskuld för just den här skärmen så jag har faktiskt inte testat, men om du med swiften sätter en FPS-limit till 75, hur känns det då?

Med tanke på att man fortfarande slipper tearingen, hur är upplevelsen i övrigt? Är det fortfarande gränsfall till huvudvärk eller är det fullt njutsamt?

Sen får man ju tänka på att panelen är 34" Kurvad och IPS, det är fortfarande rätt schysst att ens få 75hz... (Fortfarande lite ledsen i ögat dock..)

Ja asså så klart jag märker stor skillnad men är fortfarande lite bättre än 60Hz.

Ja 60Hz G-SYNC är ju bra också inget fel på de.

Sen är jag överkänslig för låg FPS och låg Hz då jag aldrig lirat hardcore på 60Hz någonsin...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

men varför använde de inte en TN-panel så att de kunde ge 144 hz istället. idioti med 75 hz år 2015. 120 hz borde bli standard på gaminskärmar. Allt annat borde inte kallas gaming.

Permalänk
Medlem

Hade för längesen en NEC skärm som klara 75Hz, märkte stor skillnad mellan 60Hz och 75Hz. Vet inte om det blir en väsentlig skillnad mellan 75 och 120Hz, som ögat upptäcker.

Permalänk

LG och ACER är de som jobbar fram de bästa skämarna nu.
Förstår bara inte var DisplayPort 1.3 tagit vägen. Funnits sedan sep 2014.
Bra att de fattat att man vill ha tunna kanter med.

Bara 4k, DP 1.3 och 144Hz som fattas nu.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om dom kunde göra denna skärm med OLED, jag har hellre en 75 Hz OLED än 144 Hz av någon annan panel. Absolut svärta och fantastiska färger lockar mycket mer än megahög uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Har ordentlig beef med Acer. Vet inte varför jag har intrycket att allt de gör är skräp. De borde anlita en designer och sluta använda så mycket glossy plastic iallafall. Deras logotyp är inte heller något att skryta om.

De har dock pumpat ut rejält med grymma skärmar den senaste tiden.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Vore trevligt om dom kunde göra denna skärm med OLED, jag har hellre en 75 Hz OLED än 144 Hz av någon annan panel. Absolut svärta och fantastiska färger lockar mycket mer än megahög uppdateringsfrekvens.

Finns det OLED skärmar som klarar 144 Hz ens?

Permalänk

Stå det verkligen rätt med displayport 1.2 bara.
Jag trodde freesync behövde 1.2a

Återigen vart tog 1.3 vägen

Permalänk
Medlem

Jag har mycket hellre 60Hz på 1440p i 21:9 än 144Hz på vad som helst.
Så 75Hz är bara positivt. Uppdateringsfrekvensen är det minst intressanta med skärmar.

Permalänk
Medlem

Alltså, anledningen att den inte har mer än 75 hz har sannolikt med att göra att Displayport 1.2 inte orkar skicka tillräckligt många meggabytssons över porten i den höga upplösningen. Kolla på 4k skärmar, det finns ingen som har mer än 60 hz och det finns en anledning till det.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Drömskärmen

Tunna kanter
OLED
144 Hz
Displayport 1.3 / Thunderbolt 2(eller 3)
Input lag < 5
Böjd
21:9
4k upplösning
AMD Freesync / Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Seriöst..... dom börjar med att "säga" 144hz och nu ner till 75....

Var är detta sagt? (Undrar, ärligt...)

Skrivet av tvelander:

Vadå 75Hz
Minst 120

Tänkte lite samma, jag satt o tänkte, jag behöver kanske inte köpa 2-3 skärmar med 120-144Hz... en som denna räcker ju, + en vridbar på sidan. Men 75Hz är för långt ner.
Hade tom kunnat leva med 90-100 iaf, men helst 120+

Skrivet av axelpaxel:

För mig känns 75Hz tillrävkligt då jag mest lirar rpg och moba. Svårt att inte bli sugen men 10k+ är saftigt....

Sen får man ju ha i åtanke att denna typ kan ersätta 2 skärmar. Så om den har bra panel och allt är bra i övrigt så är det billigare med denna än 2 st skärmar @ 6000-7000kr st. (Och du slipper skarven)

Permalänk

Ta abort HMDI. Vem fan vill ha det.
Ge oss displayport 1.3 istället

Permalänk
Medlem

Jag ogillar verkligen hela detta med freesynq och g-synq.
Marknaden blir bara fragmenterad och kunder blir inlåsta på ett sepcifiks märke av grafikkort.
Själv kommer jag inte köpa någon ny skärm förrens nvidia också tar freesynq eller amd g-synq (var av båda är minst lika osannolika)

Visst jag har köpt amd sedan jag hoppade över fermi men jag kanske känner för att gå tillbaks i framtiden? (troligen inte då jag gillar eyefinity) Men hur som vill jag inte bli inlåst.

Skitbra av Acer att släppa en skärm av var sort men tycker ändå att det inte skall behöva vara så här, lika lite som att 75hz är tilltäckligt 2015.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var är detta sagt? (Undrar, ärligt...))

http://www.sweclockers.com/nyhet/19944-acer-predator-xr341ck-...

http://www.nordichardware.se/Monitorer/acer-bekraeftar-predat...

http://www.guru3d.com/news-story/acer-predator-xr341ck-34-cur...

http://www.overclock.net/t/1537403/tftcentral-acer-predator-x... (har nu uppdaterat artikeln)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har mycket hellre 60Hz på 1440p i 21:9 än 144Hz på vad som helst.
Så 75Hz är bara positivt. Uppdateringsfrekvensen är det minst intressanta med skärmar.

Fail.

Permalänk
Medlem

Jag gillar formatet, haft äran att ha 3 st 34UC97 från LG ståendes på bordet ett tag här nu som är fantastiska, men för egen del på hemmafronten byter jag inte skärm förrens slutet av 2015 för att avvakta och se vad som kommer härnäst vad det gäller 21:9 curved.. Vill se 120hz g/free-sync (minst) paneler med IPS eftersom TN ger mig ögonklåda utan dess like., helst med ett sync span från 30 upp till 120 eller 144.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN