Star Wars: Battlefront först ut med 3D-ljud via Dolby Atmos

Permalänk
Melding Plague

Star Wars: Battlefront först ut med 3D-ljud via Dolby Atmos

Det blir inte bara påkostad grafik och bländade effekter i kommande Star Wars: Battlefront utan även en ny typ av 3D-ljud med upp till 128 samtidiga ljudspår, åtminstone i PC-utgåvan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att PC är den överlägsna spelplattformen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Hoppas hypen blir vad den utlovar men ser helt klart bra ut

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Nejmen vad trevligt att speldatorn ska få flytta ut till hemmabion tills dess.
Dags att överväga uppgradering av receiver kanske..

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Såg spel trailern precis.
OJOJOJ!!!! Jag MÅSTE uppgradera mitt grafikkort innan december!

Permalänk
Medlem

Kul med Dolby Atmos, men tyvärr kommer inte många få uppleva det. Receiver + antalet högtalare placeringar är inte lätt att få plats i ett rum. Inte på tal om priset.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Finns det några hörlurar som fixar det här?

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Ännu en anledning att PC är den överlägsna spelplattformen.

Jag har en känsla av att du inte förstår vad som krävs för att få uppleva det.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Roligt att det satsas på ljud, fler och fler börjar inse att det kan vara en enorm skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast

Och hemmautgåvan av Atmos är såklart inte samma som den som finns i biografer för vem har plats för upp till 64 högtalare? Sen klarar inte hemmasystemen av den realtidsbearbetning som "riktiga" Atmos kör. Är det någon här som har ett system som stödjer Atmos? Är det någon här som ens har ett vettigt uppställt 5.1-system till sin speldator?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kul att de satsar på denna typen av ljudformat men kanske en promille av alla som skaffar spelet kommer nog kunna uppleva detta. Först måste man göra om hela vardagsrummet till en hemmabio. Sedan måste man vara singel annars kommer det aldrig gå att genomföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handfatskatt:

Kul att de satsar på denna typen av ljudformat men kanske en promille av alla som skaffar spelet kommer nog kunna uppleva detta. Först måste man göra om hela vardagsrummet till en hemmabio. Sedan måste man vara singel annars kommer det aldrig gå att genomföra.

Man får väl falla för det där VVV som frugan/tjejen tjatat om så länge. Men bara under det villkoret att man får ta över källaren och ha den som sin egen. Då går det!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ehh, aldrig gillat Dolby så mycket, försöker köra så mycket som möjligt i DTS.
Så jag väntar mer på DTS:X.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Och den riktiga utmaningen här är att den stora säljvolymen ligger i slimmade soundbars på Elgiganten. När så få bemödar sig med att köpa receiver och stora samlingar högtalare så kommer det inte vara särskilt många filmer som bemödar sig med mer än 5.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och hemmautgåvan av Atmos är såklart inte samma som den som finns i biografer för vem har plats för upp till 64 högtalare? Sen klarar inte hemmasystemen av den realtidsbearbetning som "riktiga" Atmos kör. Är det någon här som har ett system som stödjer Atmos? Är det någon här som ens har ett vettigt uppställt 5.1-system till sin speldator?

Jag har länge funderat på när AMD ska få ut nåt av sin ljudsatsning men antar att de tyvärr inte stöder detta, någon som vet? Om deras variant kan koda om detta till surroundstereo för hörlurar så skulle det nog kunna slå rätt ok faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Skrivet av siggelund:

Och den riktiga utmaningen här är att den stora säljvolymen ligger i slimmade soundbars på Elgiganten. När så få bemödar sig med att köpa receiver och stora samlingar högtalare så kommer det inte vara särskilt många filmer som bemödar sig med mer än 5.1.

Filmer görs ju som tur är även för biografer. Sedan får man med samma ljudspår till hemmen, som en bonus (för dom flesta).

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Alltså hur ska detta ens fungera? Blir spelet bundlat med en Atmos-kompatibel receiver? Haha. De flesta har ju ändå bara 5.1 i sin hemmabio, och då spelar det väl ingen roll?

Permalänk
Medlem

Bra att det satsas lite på ljud också och inte bara grafiken. Båda är bidrar mycket till hur inlevelserikt spelet blir. Battlefield serien har väll varit känd för att ha rätt bra ljudeffekter dessutom, så detta passar väl.

Skrivet av Handfatskatt:

Kul att de satsar på denna typen av ljudformat men kanske en promille av alla som skaffar spelet kommer nog kunna uppleva detta. Först måste man göra om hela vardagsrummet till en hemmabio. Sedan måste man vara singel annars kommer det aldrig gå att genomföra.

Eller så har man någon som delar ens intresse.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Alltså hur ska detta ens fungera? Blir spelet bundlat med en Atmos-kompatibel receiver? Haha. De flesta har ju ändå bara 5.1 i sin hemmabio, och då spelar det väl ingen roll?

Ja, exakt så funkar det. Eftersom samtliga tidigare spel med 5.1 bundlats med en 5.1-reciever.

Och alla 4k-spel bundlas med en 4k-skärm.

Som vanligt så bundlas spelet med exakt all hårdvara man behöver för att få ut det mesta av det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vad är nytt med detta? Soundblaster ZxR med flera hanterar ju redan 128 ljudspår samtidigt. Ska det köras i software eller vad är det nya? Jag tror artikeln behöver fyllas ut lite kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vad är nytt med detta? Soundblaster ZxR med flera hanterar ju redan 128 ljudspår samtidigt. Ska det köras i software eller vad är det nya? Jag tror artikeln behöver fyllas ut lite kanske.

Jag misstänker att Atmos för spel är ett middleware för att mixa och positionera max. 128 ljudkällor till ett godtyckligt antal högtalarkanaler. Annars skulle det vara nästan meningslöst eftersom ingen sitter och spelar i en biograf med 60 högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Jag misstänker att Atmos för spel är ett middleware för att mixa och positionera max. 128 ljudkällor till ett godtyckligt antal högtalarkanaler. Annars skulle det vara nästan meningslöst eftersom ingen sitter och spelar i en biograf med 60 högtalare.

I would if I could, so de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Är det ingen här som vet hur atmos funkar för hemmabruk?

Det som jag är sugen på är ju ett 7.1.4 system. Fast jag ska bli miljonär först. 7 högtalare runt om, en (eller två) basar och fyra takmonterade. Finns varianter också så som 9.1.2 och annat med.

http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CFSsss:

Vad är nytt med detta? Soundblaster ZxR med flera hanterar ju redan 128 ljudspår samtidigt. Ska det köras i software eller vad är det nya? Jag tror artikeln behöver fyllas ut lite kanske.

Den stora grejen med Atmos är att de lägger till högtalare för ljud uppifrån. Klassisk 5.1 och 7.1 ger ljud i ett plan. Atmos lägger till minst två högtalare till för 5.1.2 där de två sista antingen sitter i taket eller är liggande så de studsar ljudet från taket och ner igen. Modellen för hemmabio klarar inte 128 ljudspår, den är rätt kraftigt förenklat mot bioversionen som verkar rätt häftig. Så i praktiken är det marknadsföringsfluff.

Skrivet av Videoapan:

Jag har länge funderat på när AMD ska få ut nåt av sin ljudsatsning men antar att de tyvärr inte stöder detta, någon som vet? Om deras variant kan koda om detta till surroundstereo för hörlurar så skulle det nog kunna slå rätt ok faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar inte räcka med att en tillverkare släpper en ny teknik sådär. AMD kan inte själva dra i spelbranschen utan det skulle kräva en större satsning från Nvidia också. Tanken att integrera DSPer i grafikkortet är ju intressant. Bra ljud för mycket för upplevelsen och man kan ju få ett par riktigt bra hörlurar för under 1000 kr idag och till och med de integrerade ljudkorten verkar ju fungera hyfsat nu. Fast jag är rädd att det i praktiken krävs att Microsoft slänger in ett nytt ljudbibliotek som kräver DSPer i DirectX för att det ska hända något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vad är nytt med detta? Soundblaster ZxR med flera hanterar ju redan 128 ljudspår samtidigt. Ska det köras i software eller vad är det nya? Jag tror artikeln behöver fyllas ut lite kanske.

Den största nyheten med det här som jag ser det är att SW:B kommer klara 128 ljudspår och att man kanske får bättre orientering och att DICE inte verkar göra som de gjorde i BF3 som är inställt på 15 ljudspår åt gången. Vet ej hur det är med BF4.

Permalänk

Så om man använder hörlurar gör detta ingen skillnad? Känns ju mindre "hypvärt" då... Väntar fortfarande spänt på man ska kunna få höra ljud över- och under- ifrån.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Herrejösses vilken konservatism det är här. Man undrar hur det kom hit överhuvudtaget på ett teknik forum!

Varför är det så många som rent utsagt klagar? Är det för att deras favoritspel Loot my pony 4 har inte heller 3D-ljud och därför ska det vara meningslöst att diskutera om saken?

Nyhetsvärdet? Att spelet har 128-ljudspår! Vill man höra när ett flygskepp åker över banan samtidigt någon kastar en handgranat samtidigt som nån använder forche-choke. Behöver man fler ljudspår samtidigt.
3D-ljud är till för att förbättra "djupet" ! Om det är omöjligt just nu att dra nytta av tekniken så är det antagligen deras egna dumheter att göra så, men då går diskussionsvärdet till tillgången. Den frågan hör till ett annat ämne isåfall.

Om det var ett spel som stöjder 8k. Skriker ni er då hesa över att eran dator inte kan spela 8k? Bara för att ett spel har stöd för det, så måste ni inte. Så simpelt är det faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och hemmautgåvan av Atmos är såklart inte samma som den som finns i biografer för vem har plats för upp till 64 högtalare? Sen klarar inte hemmasystemen av den realtidsbearbetning som "riktiga" Atmos kör. Är det någon här som har ett system som stödjer Atmos? Är det någon här som ens har ett vettigt uppställt 5.1-system till sin speldator?

Ja jag har datorn inkopplad till min förstärkare. Dock finns det vad jag vet inga spel med Dolby digital eller DTS trots att alla spel som har det i xbox360/ps3 även finns till PC.

Jag hoppas iom att Atmos lanseras att det börjar satsas lite mer på surround-ljud även till PC-spel

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Skrivet av TobiasRX:

Ja jag har datorn inkopplad till min förstärkare. Dock finns det vad jag vet inga spel med Dolby digital eller DTS trots att alla spel som har det i xbox360/ps3 även finns till PC.

Jag hoppas iom att Atmos lanseras att det börjar satsas lite mer på surround-ljud även till PC-spel

Det är för att Dolby Digital och DTS är utdaterade nödlösningar, som inte har nån vettig plats direkt i spel.
Behöver man det ändå till datorn så finns det ljudkort som löser den biten, så kan man få DD eller DTS från samtliga spel.

Som tur är har man betydligt större möjligheter att slippa nu än när PS3/360 kom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TobiasRX:

Ja jag har datorn inkopplad till min förstärkare. Dock finns det vad jag vet inga spel med Dolby digital eller DTS trots att alla spel som har det i xbox360/ps3 även finns till PC.

Jag hoppas iom att Atmos lanseras att det börjar satsas lite mer på surround-ljud även till PC-spel

Kopplat till surroundförstärkare och vettigt uppställt är tyvärr inte riktigt samma sak. Har sett väldigt många bilder på folk som köpte ett Logitech-system för "den grymma basen" och sedan bara ställde ut alla satelliter på skrivbordet. Totalt bortkastat med 5.1 då.

Men håller med om att det skulle behövas lite mer kärlek när det gäller ljud i spel. Fast jag tror det beror på att marknaden är så fragmenterad med konstiga stängda standarder plus att väldigt få ens har en surrondanläggning inkopplad som en surroundanläggning till datorn. Fast med rätt mjukvara kan ju även stereo låta sjukt bra. Speciellt med hörlurar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24