AMD avslöjar lanseringen av Windows 10

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar lanseringen av Windows 10

I samband med AMD:s senaste kvartalsrapport avslöjar ingen mindre än bolagets vd, Lisa Su, att den skarpa lanseringen av Windows 10 äger rum i slutet av juli.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att höra, klar förbättring från Win 8/8.1 imo. Det har fortfarande lite småunderliga irritationsmoment men det blir bättre för var uppdatering tycker jag nästan.

Uppgraderar gärna från Win7 när det gått lite tid för stabilitet osv.

Permalänk
Avstängd

Ser verkligen fram emot allt gött Windows 10 kommer med gratis är gott.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Längtar faktist lite!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Härligt! Alltid lika kul att grotta ner sig i ett nytt OS.

Visa signatur

○ NZXT Tempest EVO ○ Intel Core i7 4790K 4,0GHz ○ G.Skill Ripjaws 8GB 1600MHz ○ ASUS Maximus VI Extreme ○ EVGA GTX 780 Ti ○ EVGA Supernova G2 850W ○ OCZ Vertex SSD 60gb ○

Permalänk
Medlem

Då blir det alltså i slutet av Juli som mitt Windows 7 får stryka på foten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter fint. Jag är en av de som tycker Win8 är bättre än Win7 men det finns definitivt utrymme för förbättringar, samt vidare utveckling av det som redan blev bättre. Även om jag bryr mig föga om startmenyn så är hela kontroversen något som gör att MS kommer att överanstränga sig i att få en bra version, vilket är bra för oss.

När jag har satt mig med Win7 den senaste tiden har det verkligen känts gammalt, självklart mycket pga designen, så det blir kul att se hur länge det dröjer innan Win8 känns likadant.

Permalänk
Avstängd

Är bara sugen på windows 10 pga av directx 12. Hoppas directx 12 blir så bra som det snackats om.

Permalänk
Medlem

Då måste de börja spruta ut nya builds för som det är för tillfället är det en katastrof när det kommer till GUI.

Permalänk

Inte så långt kvar nu! Gött de

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Inaktiv

Enda goa e DX12 resten kan de behålla. Vi vill se Win 7 med DX12 i stället.

Kan lova a Win 10 kommer fulas till på något sätt med massa integration med app shoppen och outlook eftersom du MÅSTE ha ett konto för din Win 10 licens ska fungera. På så sätt kommer Microsoft veta exakt vem som använder licensen så gör du något olagligt som kör piratmjukvara eller torrentar kan de stänga av din licens eller värre.

Märk mina ord, efter första året gått och alla gratisuppdateringar är klara "Höst/Vinter 2016" kommer vi få höra första fallet där Microsoft stängt av någon användare för de gjort något som inte faller inom ramen av deras mil långa licensavtal som man aldrig orkar läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Enda goa e DX12 resten kan de behålla. Vi vill se Win 7 med DX12 i stället.

Skrivet av Alibaba123:

Är bara sugen på windows 10 pga av directx 12. Hoppas directx 12 blir så bra som det snackats om.

Hade jag varit er, hade jag väntat iaf 3-9 mån i så fall.
Slipp ev buggar / problem och uppgradera när det behövs.

Inget illa menat mot Win 10 här, men bara för att OSet stöder DX 12, innebär inte att DX12 är felfritt, klart, eller att spel auto"magiskt" kommer stöda det. Detta måste skrivas om från grunden i spelen, och det lär dröja några månader innan DX12 spel (som är av intresse) kommer.

Och eftersom ni ska kunna uppgradera inom 1 år, så varför stressa och få potentiella buggar, när ni inte får fördelarna ni vill ha?
Om ni vill ha OSet som helhet och alla fördelar (och kan leva med nackdelarna) som Win 10 kommer ha (baserat på era egen åsikt då), då är det en helt annan sak. Men gör de inte direkt, bara för DX12...

Permalänk
Inaktiv

Jupp, tills du upptäcker att du måste ha ett personligt konto hos Microsoft för att så kallat "hantera dina licenser".

"Windows 10 update will come through the Windows AppStore, on which you get access with your live id account, even if you reset your PC, buy a new one, the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes."

Alltså Windows 10 Licensen kommer vara kopplad till dig personligen för att underlätta ominstallation "som det heter" men vi vet alla vad baksidan av detta är.

Tagit bort citat enligt §1
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jupp, tills du upptäcker att du måste ha ett personligt konto hos Microsoft för att så kallat "hantera dina licenser".

"Windows 10 update will come through the Windows AppStore, on which you get access with your live id account, even if you reset your PC, buy a new one, the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes."

Alltså Windows 10 Licensen kommer vara kopplad till dig personligen för att underlätta ominstallation "som det heter" men vi vet alla vad baksidan av detta är.

det kommer via windows update också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Enda goa e DX12 resten kan de behålla. Vi vill se Win 7 med DX12 i stället.

Kan lova a Win 10 kommer fulas till på något sätt med massa integration med app shoppen och outlook eftersom du MÅSTE ha ett konto för din Win 10 licens ska fungera. På så sätt kommer Microsoft veta exakt vem som använder licensen så gör du något olagligt som kör piratmjukvara eller torrentar kan de stänga av din licens eller värre.

Märk mina ord, efter första året gått och alla gratisuppdateringar är klara "Höst/Vinter 2016" kommer vi få höra första fallet där Microsoft stängt av någon användare för de gjort något som inte faller inom ramen av deras mil långa licensavtal som man aldrig orkar läsa.

Tror inte någon blir förvånad som så sker, alla vill väl ha någon form av kontroll/statistik på vad som händer med sina produkter. Men vem vill in i den app-storen på en PC om jag får fråga? Det ligger ändå bara lek-appar för pekskärmar där, deras universal apps-utopi kommer inte vara mycket annorlunda. Dessa kommer vara kompromissade till den mest begränsade av enheterna apparna ska rulla på, XBONE eller deras headset skulle jag tro.

Så det är bara att installera med lokalt konto och skita i det där, det är min plan Det är som bäst redundanta saker man får av att koppla ett konto till Windows.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Jupp, tills du upptäcker att du måste ha ett personligt konto hos Microsoft för att så kallat "hantera dina licenser".

"Windows 10 update will come through the Windows AppStore, on which you get access with your live id account, even if you reset your PC, buy a new one, the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes."

Alltså Windows 10 Licensen kommer vara kopplad till dig personligen för att underlätta ominstallation "som det heter" men vi vet alla vad baksidan av detta är.

Du kommer med en massa påståenden utan att ha belägg för dem. Var är det där citatet ifrån? Länka gärna.

Det är en mängd fel i citatet och ditt förra inlägg i alla fall. Windows 10 kommer komma till Windows 7 och 8.1 via Windows Update, inte Appstore eftersom att Windows 7 inte ens har Appstore. Det heter inte Live ID längre utan det heter Microsoft Account. Att din licens kopplas till ditt Microsoft-konto är lika troligt som att Microsoft undersöker vad du har för filer installerade på din Windows 7-dator.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

det kommer via windows update också.

Snälla läs noggrant vad som står.

"...the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes"

Om du inte har din Windows 10 licensen länkad till ett konto efter ett år MÅSTE DU BETALA för att ominstallera windows eller typ om aktivera den igen när du byter ut hårdvara i din dator.

Vill du betala för att ominstallera/aktivera licensen, förmodligen inte, så då registrerar du givetvis Windows 10.

Detta är mycket väl genomtänkt av Microsoft, de har kommit på ett sätt som gör att de flesta vill registrera sig för att slippa betala. En så kallad liten ekonomisk fälla, folk kommer registrera sig av ren snålhet, gratis är godast tänker de och så helt plötsligt har Microsoft full kontroll.

Detta är bara början!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Snälla läs noggrant vad som står.

"...the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes"

Om du inte har din Windows 10 licensen länkad till ett konto efter ett år MÅSTE DU BETALA för att ominstallera windows eller typ om aktivera den igen när du byter ut hårdvara i din dator.

Vill du betala för att ominstallera/aktivera licensen, förmodligen inte, så då registrerar du givetvis Windows 10.

Detta är mycket väl genomtänkt av Microsoft, de har kommit på ett sätt som gör att de flesta vill registrera sig för att slippa betala.

Detta är bara början!

Men ditt citat är uppenbarligen påhittat eller jättegammalt. Live ID bytte namn till Mirosoft Account för flera år sedan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Enda goa e DX12 resten kan de behålla. Vi vill se Win 7 med DX12 i stället.

Kan lova a Win 10 kommer fulas till på något sätt med massa integration med app shoppen och outlook eftersom du MÅSTE ha ett konto för din Win 10 licens ska fungera. På så sätt kommer Microsoft veta exakt vem som använder licensen så gör du något olagligt som kör piratmjukvara eller torrentar kan de stänga av din licens eller värre.

Märk mina ord, efter första året gått och alla gratisuppdateringar är klara "Höst/Vinter 2016" kommer vi få höra första fallet där Microsoft stängt av någon användare för de gjort något som inte faller inom ramen av deras mil långa licensavtal som man aldrig orkar läsa.

Ja, jag instämmer. Win10 kommer garanterat att ha massa inslag från mobiltelefoner och ditt skrivbord kommer att vara fyllt av godisliknande luft. Se bara på vad som har hänt med Skype sedan MS tog över. Problemet för oss användare är att de försöker göra ett OS som skall se likadant ut för mobiler som för PC.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ja, jag instämmer. Win10 kommer garanterat att ha massa inslag från mobiltelefoner och ditt skrivbord kommer att vara fyllt av godisliknande luft. Se bara på vad som har hänt med Skype sedan MS tog över. Problemet för oss användare är att de försöker göra ett OS som skall se likadant ut för mobiler som för PC.

"Problemet för oss användare är att de försöker göra ett OS som skall se likadant ut för mobiler som för PC."

Så har det varit men så är det inte längre. Därför ser gränssnittet olika ut på Windows Phone, Windows 10 för PC och Xbox One m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Snälla läs noggrant vad som står.

"...the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes"

Om du inte har din Windows 10 licensen länkad till ett konto efter ett år MÅSTE DU BETALA för att ominstallera windows eller typ om aktivera den igen när du byter ut hårdvara i din dator.

Vill du betala för att ominstallera/aktivera licensen, förmodligen inte, så då registrerar du givetvis Windows 10.

Detta är mycket väl genomtänkt av Microsoft, de har kommit på ett sätt som gör att de flesta vill registrera sig för att slippa betala. En så kallad liten ekonomisk fälla, folk kommer registrera sig av ren snålhet, gratis är godast tänker de och så helt plötsligt har Microsoft full kontroll.

Detta är bara början!

Ja men du kommer fortfarande kunna uppdatera via Windows update , hur annars skulle win 7 användare kunna uppdatera? sen så kan du väll regga dig. ta din key sen ta bort ditt live-konto. Fan va folk är töntiga, du kör säkert iphone men det spelar ingen roll när apple gör samma sak eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Men ditt citat är uppenbarligen påhittat eller jättegammalt. Live ID bytte namn till Mirosoft Account för flera år sedan.

Jupp jätte gammalt, artikeln handlar om Windows 10 och rubriken på artikeln är:

Windows 10 free for Windows 7 and Windows 8.1 users

Hoppsan kanske inte så gammal ändå.

Fattar inte, varför tror folk att detta skulle vara så omöjligt. Jobbar ni på Microsoft eller!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Ja men du kommer fortfarande kunna uppdatera via Windows update , hur annars skulle win 7 användare kunna uppdatera? sen så kan du väll regga dig. ta din key sen ta bort ditt live-konto. Fan va folk är töntiga, du kör säkert iphone men det spelar ingen roll när apple gör samma sak eller?

Men hallå, det handlar ju inte om uppdateringarna. LÄS!

"...the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes"

Om du inte har din Windows 10 licensen länkad till ett konto efter ett år MÅSTE DU BETALA för att ominstallera windows eller typ om aktivera den igen när du byter ut hårdvara i din dator.

Vill du betala för att om aktivera din Win 10 licens när du t ex uppgraderar din dator, skulle inte tror det, då är det enda sättet för att slippa betala att registrera din Win 10 licens på dig personligen.

Orkar inte tjöta mer nu, den som lever får se helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Jupp jätte gammalt, artikeln handlar om Windows 10 och rubriken på artikeln är:

Windows 10 free for Windows 7 and Windows 8.1 users

Hoppsan kanske inte så gammal ändå.

Fattar inte, varför tror folk att detta skulle vara så omöjligt. Jobbar ni på Microsoft eller!

Nu hittade jag hela citatet. Du har alltså citerat en kommentar till en artikel som ser ut så här:

"Ok guys. To make this clear. My belief is that the Windows 10 update will come through the Windows AppStore, on which you get access with your live id account right? well, even if you reset your PC, buy a new one, the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes."

Känns jättetroligt att en anonym person på nätet gissar rätt......

Länk: http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-free-year-windo...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt. Det viktiga är att vi har lärt oss att Microsoft helt kan ignorera behovet från PC-användare, till förmån för att sälja fler plattor och mobiler. PC-användare är deras kundbas och till slut fick de snopet lyssna på vad kundbasen sager (se t ex debaklet med Windows 8).

Så det viktiga är att vi lärt oss att vi som kunder och användare behöver mer konkurrens inom området OS för PC. Att ha Microsoft som helt dominerande leverantör är oss icke till gagn, därför bör vi aktivt understödja alla former av indikation till konkurrens på området. För att visa vårt missnöje kan vi ju alltid bojkotta där vi kan (precis som MS bojkottade oss) genom att inte köpa MS telefoner och inte använda Bing. Nu är det ju förvisso inte så många som använder endera, men ändå.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kul för oss som köpte windows 8.1 för 250 kr och få 10 an gratis

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Lite smålustigt hur Windows 8 var så dåligt att det verkar ha påverkat Intel/AMD/Nvidia... Men men, kanske slut på det nu då?

Kommer inte att byta förens jag ser hurvida OSet spionerar på en eller ej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Men hallå, det handlar ju inte om uppdateringarna. LÄS!

"...the windows 10 license will be linked to your live id account, this making a reinstallation possible without any charges after the year passes"

Om du inte har din Windows 10 licensen länkad till ett konto efter ett år MÅSTE DU BETALA för att ominstallera windows eller typ om aktivera den igen när du byter ut hårdvara i din dator.

Vill du betala för att om aktivera din Win 10 licens när du t ex uppgraderar din dator, skulle inte tror det, då är det enda sättet för att slippa betala att registrera din Win 10 licens på dig personligen.

Orkar inte tjöta mer nu, den som lever får se helt enkelt.

Var har du fått detta ifrån?

Låter mest som du hittar på eller tror på allt som skrivs i olika forum.
Har jag fel så länka gärna till något officiellt uttalande från MS angående detta.

Alla MS uttalande jag läst säger att du kommer kunna få en win 10 licens om du uppgraderar inom 1 år, förutsatt du har win 7, win 8/8.1
Det har aldrig sagts något om att den licensen skulle förfalla om du inte knyter den till något konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Tror inte någon blir förvånad som så sker, alla vill väl ha någon form av kontroll/statistik på vad som händer med sina produkter. Men vem vill in i den app-storen på en PC om jag får fråga? Det ligger ändå bara lek-appar för pekskärmar där, deras universal apps-utopi kommer inte vara mycket annorlunda. Dessa kommer vara kompromissade till den mest begränsade av enheterna apparna ska rulla på, XBONE eller deras headset skulle jag tro.

Så det är bara att installera med lokalt konto och skita i det där, det är min plan Det är som bäst redundanta saker man får av att koppla ett konto till Windows.

Ja har aldrig förstått storheten med appar vad är det för fel på program ,appar brukar för det mesta bara vara begränsade program som gör användandet sämmre är vidrigt med dessa appar som försämrat hela datavärlden. idag ska man ha massa halvtaskiga appar som 2-3 program förr kunde utföra så mycket bättre.
(lite väl negativ ,låter som en gammal gubbe men ändå) Från några år tillbaks så var det konsollerna som saboterade nu e det dags för mobilernas intåg i haveriet (fast det började på riktigt med lanseringen av win8 fanns även tendenser innan)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Win 10 kommer nog ha kapaciteten att inkränga mer på personliga integriteten än tidigare windows, det kan vi nog vara säkra på. Frågan är bara hur mkt negativt det kommer vara i praktiken för oss vanliga människor.

Jag kommer nog fortsätta med Windows 10 oavsett då jag tror att de förbättringar i produktivitet kommer innebära för mig star över de risker för minskad integritet det eventuellt kommer innebär.

Att NSA kommer ha bakdörrar osv tvivlar jag inte en sekund på. Om jag hade haft ett företag som sysslade med data som absolut inte får läcka så hade jag nog inte använt Windows 10. Att NSA håller på med industrispionage kan vi vara rätt säkra på. Snowden sa själv att de spionerar på "intressanta människor" snarare än på "farliga människor".

Jag tror inte MS kommer börja jaga pirater. De tjänar tillräckligt på Office 365, och har inget att vinna på att leka polis.