Valve öppnar intresseanmälningar för HTC Vive VR – gratis testexemplar till utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Valve öppnar intresseanmälningar för HTC Vive VR – gratis testexemplar till utvecklare

Speljätten Valve menar allvar med satsningen på virtuell verklighet och planerar att dela ut gratis glasögon till utvalda utvecklare. Nu öppnas intresseanmälningarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men räcker 90 Hz?
Eller behöver man 120 Hz, 144 Hz eller 200 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men räcker 90 Hz?
Eller behöver man 120 Hz, 144 Hz eller 200 Hz?

Ju högre uppdateringsfrekvens du har desto högre FPS måste din dator klara av. Kör du exempelvis i 120 Hz så måste du ligga på stadiga 120 FPS för att inte uppleva judder (ryckig bild). Ligger du över eller under så märker du av detta fenomen. Därför är det extra viktigt att man aktiverar V-Sync.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är det troligt att VR kommer få GSync och FreeSync?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Är det troligt att VR kommer få GSync och FreeSync?

Nej, men nånting liknande.

Permalänk
Avstängd

Om ett par generationer av VR så tror jag det kan bli dags att köpa, men första generationen människor kommer bara vara en bunt beta testare:p. Får se om de blir så bra som man hoppas. Så kanske man vinner på lotto så man kan stänga inne sig i en bunker och bara sitta där med vr och leva bättre än det verkliga livet haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Är det troligt att VR kommer få GSync och FreeSync?

Hela grejen är ju för att få bättre immersion så självklart lär det vara nån teknik för att undvika tearing, sen vad den heter... Vem vet, vem bryr sig?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ändå utvecklar ett spel så skickade jag in en ansökan. Man kan ju alltid hoppas!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Alltså, jag längtar så sjukt mycket efter "the time of VR"..
Älskar att det är så många jättar som satsar på de här så att det finns pengar bakom utvecklingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

4k och freesync (elr liknande) samt 144Hz+.

När VR-glasögon med dessa specs släpps blir det insta buy.

Men man får inte glömma ljudet, det är nästan lika viktigt som bild. Dynamiskt ljud behöver utvecklas för att VR ska nå sin fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Är det troligt att VR kommer få GSync och FreeSync?

Har för mig att Carmack uttalat sig om att tekniken inte lämpar sig lika bra för low-persistence OLED som det gör för full-persistance LCD, men att det åtminstone är värt att titta närmare på en lösning.

Sen är ju frågan vad som är bättre. Variabel uppdateringsfrekvens på en full-persistance LCD eller low-persistance OLED med time warping? Jag personligen har inte haft sån bra upplevelse med time warping med min DK2, men det finns garanterat plats för förbättringar här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Hela grejen är ju för att få bättre immersion så självklart lär det vara nån teknik för att undvika tearing, sen vad den heter... Vem vet, vem bryr sig?

Jag uppenbarligen?

Skrivet av Gender Bender:

Har för mig att Carmack uttalat sig om att tekniken inte lämpar sig lika bra för low-persistence OLED som det gör för full-persistance LCD, men att det åtminstone är värt att titta närmare på en lösning.

Sen är ju frågan vad som är bättre. Variabel uppdateringsfrekvens på en full-persistance LCD eller low-persistance OLED med time warping? Jag personligen har inte haft sån bra upplevelse med time warping med min DK2, men det finns garanterat plats för förbättringar här.

Det va lite det jag funderade på, om gsync/freesync passar med VR tekniken. Har inte själv hört något om dynamiska uppdateringar gällade VR, men det kanske kommer närmare i slutskedet av färdig produkt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Att skaffa en produkt från Valve är så överdrivet mycket mer lockande än från facebook.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.