Samsung regerar på växande SSD-marknad

Permalänk
Melding Plague

Samsung regerar på växande SSD-marknad

Medan hårddisktillverkarna tampas med fallande lönsamhet är det full fart på SSD-marknaden. Samsung är den dominanta aktören och förutspås fortsatt tillväxt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan väl bara fortsätta hoppas på en lösning till 840 evo då

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat. Älskar mina 850 evo 500GB 5500/5000 med wizard

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Jag ryckte ut skräpet till 840 EVO och ersatte med Intel istället. Ingen degradering längre, tack och lov. Samsung kan hålla sig till sina UEFI-låsta BIOS-datorer istället, det verkar dom åtminstone vara bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Kan väl bara fortsätta hoppas på en lösning till 840 evo då

Glöm inte 840 med!

Permalänk
Inaktiv

Intel hade sin chans att dominera i början men som vanligt började de istället mjölka marknaden efter ett tag. Enda sättet att dominera en ny marknad som SSD är att konstant innovera och pressa gränser. Intel saktade ner farten och då körde Samsung rent av över dem, Samsung vet vad som krävs för att vinna.

Som en Samsung chef sa: "Failure is not an option"

Hade hellre sett Intel på toppen med 3D nand men man får väll vara glad att de åtminstone är med i racet fortfarande med 17%. Kanske de gör ett försök till hösten och konkurrera med Samsung när de kommer med sina 3D nand minnen.

Hård konkurrens = billigare priser för oss

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med min 850 EVO, fungerar klockrent och snabbt. Hoppas på fortsatt stabilitet.

Visa signatur
Permalänk

Visste inte att Sandisk var så stora inom SSD-marknaden. Är det så i Sverige också eller kanske större i Asien?

Permalänk
Medlem

Min SSD 830 tuffar på än Riktigt bra och stabil SSD! Önskar bara jag hade kunnat köpa flera när det begav sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör Intel, har alltid kört Intel, kommer alltid köra Intel (X25, 530, 910, 750).

Undantaget som bekräftar regeln är att jag även kör en Samsung XP941.

Permalänk

Intel kanske inte lanserar saker lika ofta men deras saker är iaf stabila som fan. Men kidzen idag vill ju ha det senaste och kanske orkar dras med alla problem som tillkommer när man köper beta-produkter från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Intel kanske inte lanserar saker lika ofta men deras saker är iaf stabila som fan. Men kidzen idag vill ju ha det senaste och kanske orkar dras med alla problem som tillkommer när man köper beta-produkter från Samsung.

Skön logik du har.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag ryckte ut skräpet till 840 EVO och ersatte med Intel istället. Ingen degradering längre, tack och lov. Samsung kan hålla sig till sina UEFI-låsta BIOS-datorer istället, det verkar dom åtminstone vara bra på.

Problemet Intel har är att dom fortfarande använder Sandforce SF-2200, prestandamässigt ligger dom ju tyvärr ganska långt efter. Börjar vi ser fler diskar med egenutvecklade kontroller som Intel 750 så kan det bli något!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Som en Samsung chef sa: "Failure is not an option"

Vilket kommer ursprungligen från NASA. Men inget oväntat att Samsung kopierar dock

Permalänk
Medlem

Hemma snurrar två st Intel X-25G2 fortfarande i gäst-PCn och HTPCn. I min och sambons spel-PCs har vi Samsung 830, samt en Crucial MX i laptopen. Inga problem där med varken fart eller stabilitet

Jag får se hur det går på jobbet, jag hann köpa in två st 840 Evo till en laptop och en CAD-PC, sen en MX100 för en NUC-baserad Linux-surf-PC och nu sist var de slut i lager, så det blev Intel istället.

Jag får väl kolla upp de två med EVOs igen, körde den första fixen Samsung släppte, men inget efter det. Jag tror inte det märks av lika mycket på såna här special-syftes-PCs som en vanlig speldator dock.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Intel hade sin chans att dominera i början men som vanligt började de istället mjölka marknaden efter ett tag. Enda sättet att dominera en ny marknad som SSD är att konstant innovera och pressa gränser. Intel saktade ner farten och då körde Samsung rent av över dem, Samsung vet vad som krävs för att vinna.

Som en Samsung chef sa: "Failure is not an option"

Hade hellre sett Intel på toppen med 3D nand men man får väll vara glad att de åtminstone är med i racet fortfarande med 17%. Kanske de gör ett försök till hösten och konkurrera med Samsung när de kommer med sina 3D nand minnen.

Hård konkurrens = billigare priser för oss

Intel började med dominans och har fortsatt med något av de mest stabila SSD-enheterna. Vem dominerar, anser du, bortsett från försäljningssiffror (vilket för övrigt inte säger ett smack om kundnöjdhet)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Intel hade sin chans att dominera i början men som vanligt började de istället mjölka marknaden efter ett tag. Enda sättet att dominera en ny marknad som SSD är att konstant innovera och pressa gränser. Intel saktade ner farten och då körde Samsung rent av över dem, Samsung vet vad som krävs för att vinna.

Som en Samsung chef sa: "Failure is not an option"

Hade hellre sett Intel på toppen med 3D nand men man får väll vara glad att de åtminstone är med i racet fortfarande med 17%. Kanske de gör ett försök till hösten och konkurrera med Samsung när de kommer med sina 3D nand minnen.

Hård konkurrens = billigare priser för oss

...och ändå misslyckas Samsung för kanske snart tredje gången gillt med en fungerande firmware till 840. Att den ens får säljas så defekt som den är, undgår sund logik.

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta att köpa endast SSD med Marvell kontroller då jag nu har 3 stycken med det. Marvell är det viktigaste, sedan efter det kommer priset och sist märket på själva SSD. Att jag råkar ha endast crucial är för att de är billigaste Marvell disken vid tillfället.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nietszche:

Visste inte att Sandisk var så stora inom SSD-marknaden. Är det så i Sverige också eller kanske större i Asien?

Det är OEM och enterprise som är de stora marknaderna och där ligger Sandisk bra till. Det är även där Samsung säljer sjukt mycket. Intel har ett bra grepp på enterprisemarknaden och verkar ha mer eller mindre dumpat konsumentmarknaden. Det var evigheter sedan de släppte nya egna styrkretsar men vi har ju inte sett mycket till nytt bland vanliga enheter. Tror inte de känner för att konkurrera med priset på en marknad med minimala marginaler. De har ju dock förutsättningarna med egna kretsar vilket bevisligen gör stor skillnad. Tittar man på lågprisenheter från tillverkare utan egna NAND så har de svårt att konkurrera. Så det finns en risk att det snart bara är de som har tillgång till egen produktion som går vidare. Där har vi Intel som delar produktion med Micron/Crucial, Sandisk som delar med Toshiba, Samsung kör sitt eget race och det gör SK Hynix också. SK Hynix verkar mest sälja lösa kretsar till andra. Alla andra tillverkare får försöka jaga NAND på öppna marknaden vilket betyder att de får nöja sig med dyrare kretsar. De senaste och det billigaste använder företagen till egna produkter.

Angående Sandisk så är deras Extreme Pro riktigt bra men den ligger i entusiastsegmentet och de flesta verkar nöja sig med de billigare enheterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hemma snurrar två st Intel X-25G2 fortfarande i gäst-PCn och HTPCn.

Snurrar dom verkligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med mina 830, och livslängden är ju överlägsen om man skatter testet på xtremesystems

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Intel kanske inte lanserar saker lika ofta men deras saker är iaf stabila som fan. Men kidzen idag vill ju ha det senaste och kanske orkar dras med alla problem som tillkommer när man köper beta-produkter från Samsung.

... Bitter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Sedan Intel gick över till Sandforce har jag alltid valt Micron/Crucial eller Plextor. Marvell-kretsar regerar när det gäller stabilitet (vilket är viktigast för mig).

Permalänk
Inaktiv

Toshiba, är det då OCZ vi talar om, medan Micron är Crucial?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Vilket kommer ursprungligen från NASA. Men inget oväntat att Samsung kopierar dock

Jo, för NASA har inte alls haft några misslyckande genom åren, eller?

http://www.space.com/4879-nasa-remembers-space-tragedies.html
http://www.popsci.com/military-aviation-amp-space/article/200...

Hoppas inte att Samsung kopierar de med då

Permalänk
Medlem

Störst med sämst firmware, en bragd i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Störst med sämst firmware, en bragd i sig.

Det kan man ju tro om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min SSD 830 tuffar på än Riktigt bra och stabil SSD! Önskar bara jag hade kunnat köpa flera när det begav sig.

Snacka om att jag kände mig blåst, skulle köpa en 830 på slutet när det fanns, sedan strulade butiken till det och 830 försvann ur deras sortiment, så jag fick en 840 standard istället. Vilket nedbyte! Den fick de tillbaka här om månaden

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Har folk redan glömt Intels 8 MB-bugg?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Håller mig borta från detta företag så långt jag kan på SSD-marknaden, ett företag som knappt visar någon vilja att lösa de problem och buggar som uppstår.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X