G-Skill slår hastighetsrekord med 128 GB DDR4-minne i 2 800 MHz

Permalänk
Melding Plague

G-Skill slår hastighetsrekord med 128 GB DDR4-minne i 2 800 MHz

Ett nytt och framförallt påkostat paket DDR4-minnen från G-Skill ger en hitintills oöverträffad kombination prestanda och kapacitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"we see amazing future potential" *fnizz*

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Priset kommer väl reflektera prestandan, kapaciteten och hypen för dessa minnen. Alltså sky högt ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Priset kommer väl reflektera prestandan, kapaciteten och hypen för dessa minnen. Alltså sky högt ?

Det kostar att ligga på topp! ^^

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Dessa blir inget man kommer att "minnas" länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

16GB-moduler vill jag ha, men DDR4 och hastigheten skiter jag i.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lät på Rubriken som att de slagit rekord i någon OC-Tävling, det verkade inte så troligt då folk pressat ddr3 över 4ghz.

Permalänk

Ska vi gissa på en prislapp på sisådär 25 000 kr? Habegäret är stort men oj vad DDR4 gör ont i plånboken.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk

Ser ingen som helst anledning att ha 128gb i en persondator förutom e-penis status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Lät på Rubriken som att de slagit rekord i någon OC-Tävling, det verkade inte så troligt då folk pressat ddr3 över 4ghz.

Helt rätt ingen OC-Tävling detta.
Dom får knappast upp 128GB och 4 stickor till 4ghz.
När dom klockade så hade dom troligen bara en sticka på 4GB?
Man slår bara hastighetsrekord med enskilda stickor och så låg minnestäthet som möjligt.

OnT undrar vad priset blir för dessa
Misstänker att det blir en mycket saftig prislapp.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Ännu en "släng pengarna i sjön" -produkt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte direkt bästa prestanda-ökning/krona i burken...
Men lite kul ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Ser ingen som helst anledning att ha 128gb i en persondator

Videoredigering av högupplöst är väl nåt jag kommer tänka på bara sådär. Har sett på ytan ganska modesta programmeringsprojekt som brukar kunna ha nytta av mycket minne vid kompilering etc med. Så nog finns det behov.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av FotZik:

Ser ingen som helst anledning att ha 128gb i en persondator förutom e-penis status.

RAM-disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

RAM-disk?

Inte direkt bästa prestanda-ökning/krona i burken...

Edit: Aha, makes sense

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Inte direkt bästa prestanda-ökning/krona i burken...

Hmm, citerade lite fel där! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Ser ingen som helst anledning att ha 128gb i en persondator förutom e-penis status.

Så vad enligt dig är det enda som kan behöva 128gb ram?
Det finns väldigt tunga saker du kan göra på en vass persondator.
Låt och leka med tanken att det finns proffisionella personer inom mediaindustrin som sitter med persondatorer.
Kanske 8-kärniga monster och ett par tre titan x skulle nog gissa på att dom nog inte vill hållas tillbaks av 32gb ram.

Känns lite som du bara ser till din egen situation där du med största säkerhet liksom jag inte behöver en stor mängd ram.

Personligen vill jag ha 64gb+ för ramdisk samt att jag bara tycker det är roligt

Tänk på att det inte bara är servrar som kan behöva mycket ram (en persondator kan användas som server )

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Snusfri

Jobbar man med högupplösta bilder i Photoshop samt 4K video så går det åt mycket minne så 128GB skulle sitta riktigt fint.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bulltazar:

Nu vet jag inte riktigt vad andra minnen har för CAS-latency, men räkna om till nanosekunder innan du säger att det suger.

Ex: CL10 på 1 GHz är ju samma latens som CL20 på 2 GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Klarar mig med mina 32GB 3000MHz

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Enligt dagens mått så skulle ett sånt paket kosta (standard pris DDR3 8GB=1200kr) 128/8 *1200= 19200kr.

Jag tror på att vi är snart inne på ett nytt prisskifte, där det inte är ovanligt att få 128gb för 2000 spänn! För det kan inte vara rimligt att betala mer för ramminnen än ett faktiskt grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Gött DDR4 minnena behöver bli snabbare så fler skaffar dem och övergången blir snabbare. Där största fördelen med DDR4 är större minnesstickor.

För 16GB stickor är i snålaste laget då få konsument moderkort har plats för 8/16st ramminnen för att få vettig ramminnesmängd, men när 16GB stickorna blir billigare och vanligare så blir också 32GB stickorna det.

På min jobbdator med 2 hostar har jag 2*64GB ram och det är alldeles för snålt, jag får hela tiden snål in på varenda VM och köra dem på gränsen vad de behöver, min arbetsdator kommer dock troligen början av nästa år få 2*64GB ram till då jag ska köra fler saker samtidigt..
För ramminnen är som flickvänner, man kan aldrig ha för många av dem och det säger bara slurk så är de slut och man behöver ha fler.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Swedman18:

Enligt dagens mått så skulle ett sånt paket kosta (standard pris DDR3 8GB=1200kr) 128/8 *1200= 19200kr.

Jag tror på att vi är snart inne på ett nytt prisskifte, där det inte är ovanligt att få 128gb för 2000 spänn! För det kan inte vara rimligt att betala mer för ramminnen än ett faktiskt grafikkort.

Det är inte till för vanliga användare utan för Servar och renderings burkar/cad Vms etc inte för gaming

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Enligt dagens mått så skulle ett sånt paket kosta (standard pris DDR3 8GB=1200kr) 128/8 *1200= 19200kr.

Jag tror på att vi är snart inne på ett nytt prisskifte, där det inte är ovanligt att få 128gb för 2000 spänn! För det kan inte vara rimligt att betala mer för ramminnen än ett faktiskt grafikkort.

Priserna beror på flera saker. Som tekniken där det väl börjar bli problem att krympa internminnena mer om jag inte minns fel.
Jag tror dock det dröjer mycket längre innan priset sjunker så mycket som du skrev, men snart blir väl 16GB standard på en lite bättre konsumentdator. Innan 32GB blir detta tror jag dröjer flera år av flera anledningar som att det dröjer innan behovet för den stora skaran blir denna mängd.

Permalänk
Medlem

GSkill gör bra grejer. Jag föredrar det märket före Corsair

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Priserna beror på flera saker. Som tekniken där det väl börjar bli problem att krympa internminnena mer om jag inte minns fel.
Jag tror dock det dröjer mycket längre innan priset sjunker så mycket som du skrev, men snart blir väl 16GB standard på en lite bättre konsumentdator. Innan 32GB blir detta tror jag dröjer flera år av flera anledningar som att det dröjer innan behovet för den stora skaran blir denna mängd.

Jag hade för mig det var så att det blev brist på minnen för att företagen som producerade minnena blev drabbade av översvämningar? Men jag kan ju såklart ha fel. Men vad är det för användnings område 128GB minne har för servrar? Jag trodde det var typ hårddisken som gjorde jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Jag hade för mig det var så att det blev brist på minnen för att företagen som producerade minnena blev drabbade av översvämningar? Men jag kan ju såklart ha fel. Men vad är det för användnings område 128GB minne har för servrar? Jag trodde det var typ hårddisken som gjorde jobbet.

Översvämningen har såklart varit den största påverkan av priserna på ramminne. Det jag pratar om är att det finns problem att krympa ram-minnet mer, det är väl typ nere i 20 nm nu.
Det finns dock 128GB stickor och 8st såna vore inte fel i ens hemmadator.
http://www.computerworld.com/article/2489597/data-center/hyni...

Nytta av mycket ramminne så handlar det om att slippa läsa från slö SSD minne, där t.ex. windows 8.1 bör ha 4GB men gärna 8GB. Har man då igång 12st vm maskiner med 8GB vardera så är 128GB borta och man har inget kvar att leka med. Annars finns ramdrive etc som behöver mycket minne .

För vanliga konsumenter så tror jag 32GB dröjer mycket länge innan det blir vanligt även om våra elkedjor kommer sälja såna med bästa i7an med enbart integrerad grafikkort som den ultimata speldatorn.

Men ända sedan 486ans tid då jag började har man alltid sagt att skaffar man t.ex. 8MB ram så har man hur mycket minne som helst och behöver inte köpa nytt på ett bra tag, så har det hållit på och många säger idag samma sak om 8GB ram, frågan jag ställer mig är varför ska utvecklingen av mer ram-minnet sluta just nu? Även om jag just nu som förr inte se varför en vanlig surfdator ska behöva så mycket minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Priset kommer väl reflektera prestandan, kapaciteten och hypen för dessa minnen. Alltså sky högt ?

Kan ju hoppas priserna går nedåt då DDR4 är åt skogen för högt just nu.

Har ju gått från 4GB till 8GB till 32GB.. om man ska gå till 64GB eller 128GB DDR4 som nästa steg så får det gärna vara överkomlig prislapp och inte fantasipriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Ser ingen som helst anledning att ha 128gb i en persondator förutom e-penis status.

Kommer ihåg någon som sa något liknande den dagen då jag köpte 64MB