Samsung släpper ny firmware för 840 Evo SSD

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper ny firmware för 840 Evo SSD

Ny mjukvara för Samsung 840 Evo ska lösa problemet med prestanda som degraderar med tiden, men av någon anledning begränsas antalet nedladdningar från den officiella webbplatsen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va, är det en ny firmware eller är det en funktion i Magician som innebär att den måste köras i bakgrunden permanent? Om det är det senare så går det bort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den påverkar ett system med 2 diskar i RAID 0 ?
Alltså om jag måste installera om Windows efteråt...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Va, är det en ny firmware eller är det en funktion i Magician som innebär att den måste köras i bakgrunden permanent? Om det är det senare så går det bort.

låter som lite både och

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Sötast

Hmm heh, download limit?

De måste ha ett riktigt gott självförtroende på Samsung just nu

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet vad den nya firmware heter specifikt? Installerade 4.6 på frugans dator men någon firmware uppdatering har inte gjorts.

Den som används nu är: EXT0CB6Q

Om den nya firmware ligger i Magician 4.6 så känns det som en fruktansvärt fattig lösning...vad gör man om man te.x installerar Linux? Löses inte problemet då? Det är en jävla skillnad på hårdvarubaserad firmware och en fjuttig mjukvara installerad i ett OS.

Snacka om att tappa förtroendet för ett företag på så kort tid...

Permalänk
Medlem

Artikelnamnet säger ny firmware medan artikeln bara pratar om någon sketen mjukvarulösning och programvara man då måste köra på sin dator hela tiden.

Skippar nog i så fall. Prestandaproblemen har inte alls återkommit för mig sedan förra firmware-uppdateringen. HDtune och allt, inte en enda spik i diagrammet.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Någon som vet vad den nya firmware heter specifikt? Installerade 4.6 på frugans dator men någon firmware uppdatering har inte gjorts.

Den som används nu är: EXT0CB6Q

Om den nya firmware ligger i Magician 4.6 så känns det som en fruktansvärt fattig lösning...vad gör man om man te.x installerar Linux? Löses inte problemet då?

Snacka om att tappa förtroendet för ett företag på så kort tid...

Har WF också, men servers är hårt belastade, så vänta lite så ska du få ner den nya.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Hmm heh, download limit?

De måste ha ett riktigt gott självförtroende på Samsung just nu

Helt sjukt. Samsung som ska vara så stora och så begränsar dom nerladdningen av något så viktigt som en lösning på deras trasiga SSD'er? Så jävla ruttet att företaget förlitar sig på att tredjeparter ska tillhandahålla DERAS mjukvara!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Har WF också, men servers är hårt belastade, så vänta lite så ska du få ner den nya.

Jag kör redan med 4.6 på frugans dator (sedan igår), men firmware har inte ändrats.

Permalänk
Medlem

Men för helvete samsung.. Ge folk MLC-SSD's istället för att hålla på och kladda. Det hade blivit billigare. Har man problem får man en 840-PRO istället, punkt slut, inget tjafs liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

jo man får även en ny firmware vilket jag fick. EXT0DB6Q

ok här lite siffror, direkt efter senaste Magician 4.6 samt uppdatering av firmware

efter Performance Optimeringen

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Segas:

Någon som vet vad den nya firmware heter specifikt? Installerade 4.6 på frugans dator men någon firmware uppdatering har inte gjorts.

Den som används nu är: EXT0CB6Q

Om den nya firmware ligger i Magician 4.6 så känns det som en fruktansvärt fattig lösning...vad gör man om man te.x installerar Linux? Löses inte problemet då? Det är en jävla skillnad på hårdvarubaserad firmware och en fjuttig mjukvara installerad i ett OS.

Magician 4.6 innehåller en firmwareuppdatering, men man måste själv uppdatera i programmet. När du har uppdaterat kan du avinstallera Magician.

Permalänk
Medlem

Ska man vara över spikarna eller ska det vara CA så snabbt som på min ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stardeluxe:

Magician 4.6 innehåller en firmwareuppdatering, men man måste själv uppdatera i programmet. När du har uppdaterat kan du avinstallera Magician.

Programmet är uppdaterat men ingen uppdateringen av firmware görs...

Permalänk
Medlem

Samsung verkar inte göra någonting åt vanliga 840 (icke EVO). Sitter med två sådana och måste köra diskfresh med jämna mellanrum för att hålla prestandan uppe. Hittills inga rapporter om att 850 EVO ska vara drabbad också, men jag kommer undvika Samsung TLC nand framöver.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Någon som vet vad den nya firmware heter specifikt? Installerade 4.6 på frugans dator men någon firmware uppdatering har inte gjorts.

Den som används nu är: EXT0CB6Q

Om den nya firmware ligger i Magician 4.6 så känns det som en fruktansvärt fattig lösning...vad gör man om man te.x installerar Linux? Löses inte problemet då? Det är en jävla skillnad på hårdvarubaserad firmware och en fjuttig mjukvara installerad i ett OS.

Snacka om att tappa förtroendet för ett företag på så kort tid...

Den nya heter: EXT0DB6Q och är inbyggd i nya Magician 4.6.

Ni som har problem att ladda ner den nya Magician så finns den att ladda ner på andra sidor, vilket kanske inte är rekommenderat men för mig var det inga problem.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk

Laddade ned senaste firmwaren via Techpsot. Mina reads ser bra ut, men kan inte göra en performance optimization längre.
Får meddelandet "Performance Optimization is not supported on Windows 8 or higher". Kan inte minnas att det var så i version 4.5.

Tankar, ni andra?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

http://s9.postimg.org/hu21vmysf/SSD.jpg

Ska man vara över spikarna eller ska det vara CA så snabbt som på min ?

Aktivera Rapid mode !!!

Sen kör du testet.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Skrivet av Bjoern_87:

Laddade ned senaste firmwaren via Techpsot. Mina reads ser bra ut, men kan inte göra en performance optimization längre.
Får meddelandet "Performance Optimization is not supported on Windows 8 or higher". Kan inte minnas att det var så i version 4.5.

Tankar, ni andra?

tryck på Advance fliken och kör den istället.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Datavetare

PcPerspective som fått chans att testa denna nya firmware var tydligen rätt nöjda med vad de såg, postade en blänkare om det i forumet för en tid sedan.

Själva "fixen" är enbart firmware, däremot kommer det ta en stund innan disken skrivit om allt + problemet återkommer om disken inte strömsätts under ett par månader, därför finns även ett program i Magician som gör en "snabbåterställning". Programmet i Magican är inte alls nödvändigt om man aktivt använder sin disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

tryck på Advance fliken och kör den istället.

Tack Gilgamesh, men du får nästa skärmdumpa åt mig för jag har hittar ingen advanced-flik (varken under denna tab eller andra).
(Såvida du inte menar RAPID Mode under Advanced Features osv)

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

840 basic då

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

It looks like Samsung has finally figured this one out, and they have done so in a way that actually puts an 840 EVO above other SSDs. Allow me to explain. Typical SSDs will see random writes to some existing files (pagefile, etc). Those files will in turn lead to fragmentation of the flash memory structure those files are linked to by a metadata table stored within the SSD. If you were to rewrite those files sequentially, performance would increase, as there is less metadata to handle and the file would be stored more linearly within the flash it was associated with. Pretty much any SSD would see a slight performance boost if you were able to rewrite all of its data sequentially (i.e. cloning the OS and restoring that image back to the same SSD). In trying to fix their stale data issue, Samsung now has a built-in tool that can trigger a background refresh procedure that accomplishes this same task, so in trying to fix one problem, they have actually added a useful feature to this product line.

Jag klagar inte så länge det fungerar. Någon länkade detta i 840 evo problems-tråden också.
Källa: http://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-Magician-46-and-...

Edit: nämns ovan

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stardeluxe:

Magician 4.6 innehåller en firmwareuppdatering, men man måste själv uppdatera i programmet. När du har uppdaterat kan du avinstallera Magician.

Och om man inte har en sådan funktion i den fliken? Står att mitt redan är "det senaste", men det är ändå den gamla firmware.

...fast, jag litar inte ett skit på Samsungs produkter längre. Inte ens en programuppdatering fanns tillgänglig (i 4.5) när 4.6 var släppt, så varför skulle firmware kännas mer aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PcPerspective som fått chans att testa denna nya firmware var tydligen rätt nöjda med vad de såg, postade en blänkare om det i forumet för en tid sedan.

Själva "fixen" är enbart firmware, däremot kommer det ta en stund innan disken skrivit om allt + problemet återkommer om disken inte strömsätts under ett par månader, därför finns även ett program i Magician som gör en "snabbåterställning". Programmet i Magican är inte alls nödvändigt om man aktivt använder sin disk.

Ok, bra, för Magician vägrar jag ha igång i onödan.

Sitter för övrigt och väntar på att en bra 2TB icke-TLC ssd från någon annan tillverkare ska släppas, sedan överger jag Samsung tills vidare. Pro-serien är bra, men den kostar åt skogen för mycket, så det kommer inte bli en sådan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Konstigt, hur många gånger ska det komma nyheter om att ny firmware har släppts?
Fast innan kanske det bara var "är på gång att släppas"?

Förhoppningsvis släpps väl någon bootbar iso för uppdatering av firmware så att de som inte använder Windows också kan uppdatera. Har själv inte kommit mig för att uppdatera ännu (kör dual boot Windows 7 och Arch Linux på bärbar dator men mSATA 840 EVO). Kan vänta någon vecka till innan jag uppgraderar så kan jag se om det är problemfritt för andra innan jag själv gör det.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Precis samma för mig som för andra jag har 2st 120gb 840 EVO diskar. Installerade precis 4.6 och det finns ingen ny firmware att installera, det står att jag redan har den senaste som finns: EXT0CB6Q

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Segas:

Och om man inte har en sådan funktion i den fliken? Står att mitt redan är "det senaste", men det är ändå den gamla firmware.

...fast, jag litar inte ett skit på Samsungs produkter längre. Inte ens en programuppdatering fanns tillgänglig (i 4.5) när 4.6 var släppt, så varför skulle firmware kännas mer aktuellt?

Det känns dessvärre som min data är för viktig för att jag ska vilja leka försökskanin.
Det är möjligt att fixen funkar men hur funkar det på lite längre sikt , hittas då en bugg som förintar alla data t.e.x ?
Jag mitt förtroende för samsungs SSDs är icke existerande. Tycker dom har kött det dåligt, och även då jag inte har 840 basic själv utan evo så är jag förbannad att dom helt skiter i dom som har basic, vad fan är det för jävla stil ? ruttet..

Nästa SSD blir en Intel, enda sedan deras G2a har INTEL varit stabila och fläckfria dock inte bäst prestanda, men just nu har dom bättre prestanda jämfört med konkurrenter. Deras PCI express SSDer är snabbast just nu.
Hoppas på mer PCIe SSDs... det är synd att dom är lite dyrare.

Permalänk
Skrivet av Bjoern_87:

Tack Gilgamesh, men du får nästa skärmdumpa åt mig för jag har hittar ingen advanced-flik (varken under denna tab eller andra).
(Såvida du inte menar RAPID Mode under Advanced Features osv)

nu är jag inte hemma men trycker du på performance optimization så ska det finnas en advanced flik om du sitter på senaste Magician 4.6.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C