Batman: Arkham Knight kräver 6 GB minne

Permalänk
Melding Plague

Batman: Arkham Knight kräver 6 GB minne

Nya spel ockuperar inte enbart stora mängder lagringsutrymme utan vill även ha en hel del minne. Nu släpps de officiella systemkraven för Batman: Arkham Knight.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis som COD "krävde" 6 gig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar vad som krävs för 4K Ultra? Titan X Quad-SLI, överklockad sexkärnig Intel och 32GB RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktig "aftonbladet" headline

Permalänk
Medlem

Börjar det inte redan vara rätt normalt att nya storspel kräver mer än 4 GB?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ultra reqs måste vara för 1080p 60 eller 30 FPS va?

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag undrar vad som krävs för 4K Ultra? Titan X Quad-SLI, överklockad sexkärnig Intel och 32GB RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

ULTRA kräver gtx 980 och 8GB RAM. Mängden RAM ökar inte med upplösningen. Så för ultra 4k så gissar jag 3 GTX 980, kanske 4. Proccessorn räcker nog det som står där, 8350 eller 3770 i kombination med 8GB RAM. Sedan kanske 5-6GB VRAM, eventuellt mindre pga Dx12.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

DX 12 borde väl sänka kravet på CPU?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Vadå 6 GB. Det står 4 GB i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Riktig "aftonbladet" headline

Håller med 100%

!!! Världen går framåt, saker blir större, mindre, högre, snabbare, tystare osv... PANIK!!!

Jag är inte det minsta förvånad. Att när man får mer minne för samma mängd pengar och fler har mer minne (Ink konsolerna) varför skall de inte följa med. Det vore ju konstigt annars.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Avstängd

1tb räckte till nyligen för många spel på hårddisken. 45gb som senaste Batman kräver som minimum kommer nog att vara vanligt framöver för aaa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Vadå 6 GB. Det står 4 GB i artikeln?

Du läser om videominne, rubriken pratar om RAM.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Så 2gb vram kommer inte räcka för high längre? Dags att gå över till 4gb vram för att vara på den säkrare sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att kraven skruvas upp så att det blir en motivation för folk att skaffa PC om man vill ha ögongodis, och kolsolversionerna av spel kommer då blekna ännu mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

AMD

Lite "kul" är det att vi som sitter med AMD-kort, enligt specifikation, inte kan spela spelet.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Lite "kul" är det att vi som sitter med AMD-kort, enligt specifikation, inte kan spela spelet.

AMD diskrimineras alltid. Både på CPU och GPU-fronten tyvärr. Nvidia och Intel har ekonomiska muskler som de kan spendera på astroturfing.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QuantumPersuader:

Lite "kul" är det att vi som sitter med AMD-kort, enligt specifikation, inte kan spela spelet.

Då systemkraven kommer från Nvidia så är det lite Joker-nivå på dessa. Att Nvidia vägrar att nämna AMDs kort är väl inte helt obegripligt men när deras CPUer ändå nämns. Nvidia är samtidigt beroende av AMDs processorer då de själva inte har någon x86 processor. Men ja, inkonsekvent och larvigt. De riktiga systemkraven lär väl komma snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Lite "kul" är det att vi som sitter med AMD-kort, enligt specifikation, inte kan spela spelet.

Nu är det ju så att nyheten är tagen från nvidas hemsida. Det är klart att dom bara tar med sina kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

AMD

Jodå, är inte "helt tappad bakom en vagn". Men det blir lite löjlighetens skimmer över det hela. Riktigt fånigt enligt mig. Men men det är ju Nvidia så man kan ju inte förvänta sig något annat.
Nåväl, skulle bara påpeka det fåniga.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Inaktiv

Skönt att vi återigen är tillbaks i ett läge då det kräver monsterburkar att köra spelen på max! Istället för att klara sig med något halvdassigt grafikkort för att köra lite konsolkonverteringar. Mumma!

Kan ju vara vackert framöver inför Fallout 4 osv, då kanske det inte ser ut att vara tio år gamla spel vid release på PC

Permalänk
Skrivet av QuantumPersuader:

Jodå, är inte "helt tappad bakom en vagn". Men det blir lite löjlighetens skimmer över det hela. Riktigt fånigt enligt mig. Men men det är ju Nvidia så man kan ju inte förvänta sig något annat.
Nåväl, skulle bara påpeka det fåniga.

Har AMD några Geforcekort?
Det här är nämligen något man hittar när man bläddrar in under "Geforce"-sektionen på Nvidias hemsida.

Brukar du hitta många kläder från KappAhl när H&M presenterar sin vårkollektion? Är H&M fåniga?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska rimliga krav på spelet, och sen finns det väl knappast någon som bara byggt en speldator med bara 4GB RAM dom senaste 2-3 åren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Riktig "aftonbladet" headline

Håller med, trodde de menade grafikminne.

OT: Gillade första Batman Arkham Asylum, men har inte spelat de som kom efter. Men det var i alla fall ett väloptimerat spel, får hoppas att det är samma sak här. Dock lär det ju inte finnas tid att spela så mycket annat än GTA 5 och Cities Skylines fram till jul ungefär hehe

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har haft 16GB i 3 år...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Oj jag läste för slarvigt. Trodde också man menade grafikkortet.

6 gig RAM så här 2015 är väl... Ja inte vidare skräckinjagande.

#justaftonbladetthings

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Du läser om videominne, rubriken pratar om RAM.

Amen vafan, jag trodde dom menade vramet. Att döpa en nyhet för 6 GB ram är ju åt helvete, det är ju trots allt 2015.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med Aftonbladet? Titeln är saklig, till skillnad mot FZ:as rubriksättningar nuförtiden. Vilken skitsida det blivit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

8GB RAM är väl nästan standard även på bärbart fjoll idag.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

I call bullshit.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Japp!! Gaming ska tydligen rikta sig åt de rikare. GTX 980 ligger kring 6000kr nästa generation kommer hamna kring 8000-10000kr

Och då räcker ju inte singelkort frågan är om ens SLI räcker, trippelkort?

Sen har vi ju skärmarna med "144 mhz" uppemot 5000kr

Lägg därtill hårdvara på datorn för minst 15000kr

Så nånstans mellan 20-25-30000kr för att "nå prestanda" för hur många år ligga på topp?

Nä mitt 970 gtx blir nog mitt sista blir nog konsoll framöver