Skydda dina filer med Microsoft Bitlocker

Permalänk
Melding Plague

Skydda dina filer med Microsoft Bitlocker

Att använda kryptering behöver inte vara komplicerat och omständligt. Med Microsoft Bitlocker går det att stöldskydda datorn med bara några snabba knapptryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det man mer är orolig för är om datorn kraschar, kommer man då att kunna komma åt filerna genom att sätta in hårddisken i en annan dator och sen kunna sitt lösenord?...

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Macatonia:

Det man mer är orolig för är om datorn kraschar, kommer man då att kunna komma åt filerna genom att sätta in hårddisken i en annan dator och sen kunna sitt lösenord?...

Det går att komma åt från en annan dator om du har återställningsnyckeln.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fin finess synd dock att den är bara för Enterprise eller Ultimate versionerna av Windows 7:an.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det går att komma åt från en annan dator om du har återställningsnyckeln.

går det inte gå med lösenordet?

Permalänk
Medlem

Skyddar mot stöld från småtjuvar, men inte mot nsa. Jag vänder mig nog till någon annan än Microsoft om jag vill skydda mina filer..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Kan nog vara idé att gardera sig med flera upplåsningsmetoder och inte bara en USB-nyckel, USB-minnen har ju en tendens att gå sönder förr eller senare

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Permalänk
Medlem

Ja du, jag själv har ju en hel del super viktiga filer så som filmer, bilder osv. Bitlocker verkar lockande.

Lite Offtopic: En kusin till mig fick nån slags rensning av filer bara helt sådär direkt när han öppnade upp sin externa hårddisk och ganska mycket Sony Vegas project gick förlorat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel!

RRRRRRR.IIIIIIIIIIII.PPPPP TrueCrypt

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Riktigt bra artikel!

RRRRRRR.IIIIIIIIIIII.PPPPP TrueCrypt

Det går fortfarande att använda trycrypt

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xobust:

Det går fortfarande att använda trycrypt

Har du testat Veracrypt?
https://veracrypt.codeplex.com/

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera DiskCryptor för den som inte vill ha stängd mjukvara från Microsoft till sånt här.
Som TrueCrypt, fast bättre optimerad för SSD, och fler intällningsmöjligheter. Och det verkar vara ett aktivt projekt som kommer med nya versioner då och då, till skillnad från TrueCrypt.

Gissar att Microsoft tvingats till att ha en bakdörr, så att FBI/NSA osv kan kringgå krypteringen helt. Och skulle inte förvåna mig om de klantat sig någon stans och använt kod som är trivial att knäcka för någon kunnig. Och då koden är stängd så kommer den aldrig trovärdigt granskas, så man kan aldrig vara säker på hur pålitlig mjukvaran faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Riktigt bra artikel!

RRRRRRR.IIIIIIIIIIII.PPPPP TrueCrypt

Truecrypt är fortfarande säkert. Steve Gibson vet vad han snackar om. Lyssna på denna podcast https://www.grc.com/securitynow.htm "Security Now" bör alla lyssna på som är intresserad av att stärka upp sin säkerhet

Kolla avsnitt: #458 i synnerhet.

Även avsnitt #502 är intressant.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Genesis:

Kan rekommendera DiskCryptor för den som inte vill ha stängd mjukvara från Microsoft till sånt här.
Som TrueCrypt, fast bättre optimerad för SSD, och fler intällningsmöjligheter. Och det verkar vara ett aktivt projekt som kommer med nya versioner då och då, till skillnad från TrueCrypt.

Gissar att Microsoft tvingats till att ha en bakdörr, så att FBI/NSA osv kan kringgå krypteringen helt. Och skulle inte förvåna mig om de klantat sig någon stans och använt kod som är trivial att knäcka för någon kunnig. Och då koden är stängd så kommer den aldrig trovärdigt granskas, så man kan aldrig vara säker på hur pålitlig mjukvaran faktiskt är.

Jag kan garantera dig att om du har FBI/NSA/CIA/MUST/SÄPO i hälarna så är vilket krypto du använder ditt minsta bekymmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag kan garantera dig att om du har FBI/NSA/CIA/MUST/SÄPO i hälarna så är vilket krypto du använder ditt minsta bekymmer.

https://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Om jag skaffar kryptering så vill jag ha det säkert. Förlöjliga dig allt du vill över det, men varför medvetet välja dålig kryptering när det finns bättre gratis.

Permalänk
Medlem

Synd att BitLocker är så begränsat och rörigt. Varför skulle en hemanvändare inte vilja stöldskydda sin dator? Förstår inte alls, och TPM? Jösses vad krångligt. Var det inte dessutom något säkerhetshål med TPM relaterat till NSA?

Varför inte bara göra som många Linux versioner, som exempelvis Ubuntu/Mint med inbyggd kryptering direkt valbar i installationen med ett klick? Hur enkelt som helst att kryptera och stöldsäkra din information på hårddisken. SweClockers behöver skriva 8 ingående artiklar om Windows kryptering (Ja jag vet att man inte behöver läsa alla för att använda det) medans i Mint som jag själv kör så är det busenkelt att förstå sig på.

Konstiga val av Microsoft här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skyddar mot stöld från småtjuvar, men inte mot nsa. Jag vänder mig nog till någon annan än Microsoft om jag vill skydda mina filer..

Har du behov av att skydda dig mot NSA så är du redan rätt körd då du använder Internet. Det finns billig folie i närmaste butik, klipp av nätverkssladden och tapetsera med folie i din bostad. Klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du behov av att skydda dig mot NSA så är du redan rätt körd då du använder Internet. Det finns billig folie i närmaste butik, klipp av nätverkssladden och tapetsera med folie i din bostad. Klart!

Det är alltid lätt att göra sig rolig när man använder argument som att jämföra två extremer som ligger så långt ifrån varandra. Som att småtjuv och NSA är de enda som man vill skydda sig mot, det finns rätt många fler i den här gråskalan som ligger mellan NSA och tjuv. Ta din nedlåtande attityd och använd din energi till något bra istället.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Det är alltid lätt att göra sig rolig när man använder argument som att jämföra två extremer som ligger så långt ifrån varandra. Som att småtjuv och NSA är de enda som man vill skydda sig mot, det finns rätt många fler i den här gråskalan som ligger mellan NSA och tjuv. Ta din nedlåtande attityd och använd din energi till något bra istället.

Så vilka fler än NSA skulle ha bakdörrar in i Bitlocker?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Så vilka fler än NSA skulle ha bakdörrar in i Bitlocker?

Alla som har intresse av det hela? Knappast så att NSA inte läcker information som vi vet.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av xobust:

Det går fortfarande att använda trycrypt

Auditen som sattes igång för något år sedan är också färdig. Dom pekar ut några mindre potentiella problem men inget allvarligt, problem med andra program är ju då att man inte vet hur säkra dom faktiskt är.
Jag läste sammanfattningen på: https://opencryptoaudit.org/
Hela resultatet finns här: https://opencryptoaudit.org/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Har du behov av att skydda dig mot NSA så är du redan rätt körd då du använder Internet. Det finns billig folie i närmaste butik, klipp av nätverkssladden och tapetsera med folie i din bostad. Klart!

Snowden bevisade att NSA är sinnessjukt paranoida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skyddar mot stöld från småtjuvar, men inte mot nsa. Jag vänder mig nog till någon annan än Microsoft om jag vill skydda mina filer..

Ja jag råkade höra några från NSA på lunchen som sa att dom hade tänkt att kolla igenom dina filer nästa vecka. Vilken tur att du inte använder Bitlocker!

Permalänk
Medlem

Bra guide.

Använder man sig av GPT eller EFI och har Windows idag är det Bitlocker som gäller vad jag vet.
Truecrypt och Veracrypt har t ex inte stöd för det.

Att det skulle finnas bakdörrar i Bitlocker är osannolikt. Men men feel free to prove me wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mainman:

Ja jag råkade höra några från NSA på lunchen som sa att dom hade tänkt att kolla igenom dina filer nästa vecka. Vilken tur att du inte använder Bitlocker!

Räckte inte med överväldigande bevis från Snowden om NSA, en del vill tydligen leva i sin fantasivärld.

Permalänk
Avstängd

Mye går visst galt med implementeringen av kryperingsløsninger, slik at noen bakdør er gjerne ikke nødvendig.

En representant fra NSA på RSA's konferanse for noen år siden i "cryptographers panel" at 100% av kvantekrypering i et tilfelle ble gjort leslig av folk på et universitet i norge pga. svakhet i implementeringen av det hele.

Så har man noe som heter key escrow, hvor nøkler for krypering deles med myndighetene.

Jeg glemmer aldri at jeg med system verktøy kunne låse opp min egen pc og omgå adminpassordet på min windows installasjon for en del år siden.

Når det gjelder Bitlocker, så gjorde jeg et raskt søk, og fant en artikkel som synes å påpeke at det av Microsoft er laget "backup keys" som lagres på maskinen, noe som sies å kunne være tilgjengelig for f.eks USA's FBI.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Србо:

Räckte inte med överväldigande bevis från Snowden om NSA, en del vill tydligen leva i sin fantasivärld.

Kanske har svenska FRA samma avdelning med internet troll som FBI för att försöka få folk att tro att de är snälla och försvarar befolkningen (eller vilken nu saga de vill få folk att tro på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du behov av att skydda dig mot NSA så är du redan rätt körd då du använder Internet. Det finns billig folie i närmaste butik, klipp av nätverkssladden och tapetsera med folie i din bostad. Klart!

Skrivet av Mainman:

Ja jag råkade höra några från NSA på lunchen som sa att dom hade tänkt att kolla igenom dina filer nästa vecka. Vilken tur att du inte använder Bitlocker!

Nu tror inte jag heller att NSA är ute efter mig specifikt. Men jag har inte svårt att tänka mig ett scenario där en av de bakdörrarna de implementerar skulle kunna påverka mig personligen. Om man läst lite så kan man se att det redan finns en drös exempel där det gått 'fel'.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Avstängd

Det bästa är ju att med Windows 8.1 (eller Windows 10) och en modern dator är kryptering påslaget per default för datorer du köper i affären. Med ett villkor, att du använder ett Microsoft-konto. Gör du det så är din dator helt säker vid stöld, en tjuv kan alltså inte komma in i datorn eller flytta din hårddisk till en annan dator och försöka komma åt dina data. Tjuven måste även knäcka ditt Microsoft-konto vilket är oerhört svårt om du använder dig av tvåstegsverifiering och ingen som en vanlig tjuv klarar av.

Jag kan lova att polisen inte är så nöjda med den här säkra lösningen, det är svårt (omöjligt) att komma åt data även från brottslingars datorer vid tillslag m.m. Från konsumentperspektiv är det dock helt underbart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...