Steam Workshop överger betalmoddar

Permalänk
Melding Plague

Steam Workshop överger betalmoddar

Efter häftiga protester från såväl gamers som innehållsskapare väljer Valve att stoppa försäljningen av moddar i Steam Workshop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja dock förstår jag inte varför man laddar ner mods till t.ex Skyrim via steam workshop när man kan använda skyrimnexus istället där du får både bättre hjälp och info om modden.

Permalänk
Medlem

Kan inte moddarna själva få välja om dom vill ha betalt eller inte. Att dom finns på steam är väl en bra tanke.
Använder inte steam själv men det vore för min del skönt att se vilka moddar som finns till det spel jag köpt och testa runt lite.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Kan inte moddarna själva få välja om dom vill ha betalt eller inte. Att dom finns på steam är väl en bra tanke.
Använder inte steam själv men det vore för min del skönt att se vilka moddar som finns till det spel jag köpt och testa runt lite.

dom skulle ha någon slags donations system i steam workshop istället. hade varit mycket bättre för alla parter.

Permalänk

Valve imponerar! Riktigt bra gjort tycker jag

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ja dock förstår jag inte varför man laddar ner mods till t.ex Skyrim via steam workshop när man kan använda skyrimnexus istället där du får både bättre hjälp och info om modden.

Som jag förstod så var det en hel del som drog bort sina moddar från Nexus och la dem som betalversioner i workshop

Permalänk
Medlem

Men nu får ju inte skaparen av hästballar sina $99

Permalänk
Medlem

Man blir ju stolt över Valve! Känns som såna här stora företag sällan lyssnar på sina kunder, så det är skönt att se att det finns undantag.

Thx gaben :*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kunde knappast valt ett sämre alternativ att starta igång med än Skyrim, ett spel som så många spelar med ett stort antal moddar. Men det kommer tillbaka i en smått justerad form så småningom, lita på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Som jag förstod så var det en hel del som drog bort sina moddar från Nexus och la dem som betalversioner i workshop

Det var 2 stora moddar som gjorde så. De flesta andra som la upp dem tog bort efter kritik från använder av skyrimnexus.

OnT Härligt Valve! Länge leve Nexus!

Permalänk
Medlem

Fjäder i hatten till Steam och Valve. Inslaget med betal-mods har varit extremt infekterat och många av mina bekanta har varit, med all rätt, oroliga för framtiden. Inte att glömma alla moddare på Nexus som senaste dagarna behövt ta bort sina moddar från nätet för att undvika att dessa stjäls och listas som till försäljning av tredje part på Steam.

Låt Workshop vara tillgängligt och kostnadsfritt. I den miljön frodas moddar bäst, där folk utan insats kan experimentera med moddar och moddare inte känner sig pressade att lägga ut sina moddar till försäljning - för att undvika att andra gör det åt dem.

Ett alternativ vore att ha en donationstjänst genom Workshop. Där Steam-användare kan donera pengar (eller föremål) till mod-skapare, antingen genom t ex Paypal eller Steam-wallet. Även om det alldeles säkert kan vara komplicerat rent juridiskt. Problemet med obehöriga som lägger upp andras moddar för egen vinning kommer i så fall fortfarande finnas, men skadan blir åtminstone inte alls lika stor som att gömma moddar bakom betalväggar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Ja dock förstår jag inte varför man laddar ner mods till t.ex Skyrim via steam workshop när man kan använda skyrimnexus istället där du får både bättre hjälp och info om modden.

För att man vill slippa mecka och pilla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Härligt att se!

Donationssystemet är en bättre morot till att skapa spektakulära moddar. Moddar skall fortsätta vara hobbyprojekt - all belöning (via donationer) skall ses som ett plus för ett välgjort arbete.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

dom skulle ha någon slags donations system i steam workshop istället. hade varit mycket bättre för alla parter.

Enligt egen erfarenhet så skulle något sånt inte fungera, det är inte många som är villiga att betala för något dom kan få gratis.
Speciellt inte i åldersgrupperna vi talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att man vill slippa mecka och pilla.

Skulle vilja säga att det blir mer meck och pill om man laddar ner 100 moddar från workshop och sedan har ctd som man inte kan lösa än att göra det korrekt från början och använda typ mod organizer + LOOT och skyrimnexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att man vill slippa mecka och pilla.

Det kan man göra genom att installera Nexus Mod Manager. Den fixar de flesta moddar utan problem, det var några få moddar den hade problem med att radera filerna korrekt förut när jag använde den senast, men det var många versioner sedan.

Permalänk
Medlem

Valve borde ha vetat att detta skulle hända från början. Man köper inte mods och de som gör mods vet nog att de inte kommer få betalt för sitt slit.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Entusiast

WE DID IT REDDIT!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Alltså, varför denna hyllningskör? Valve har ju betett sig riktigt jädra ruttet, se några minuter här ni som orkar:

https://youtu.be/gV1MwHg_aDI?t=3277

Och sedan kommentar som "Valve imponerar!", wait what?

Permalänk
Medlem

Väldigt synd, finns flera moddar till ett flertal spel som jag lätt hade kunnat lägga en slant för.

Fattar inte all denna uppståndelse, detta har funnits till CSGO/DOTA/TF2 länge. Valve har lyft upp skins i workshopen och tagit betalt för det och gett 25% till skaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Enligt egen erfarenhet så skulle något sånt inte fungera, det är inte många som är villiga att betala för något dom kan få gratis.
Speciellt inte i åldersgrupperna vi talar om.

...och varför skulle donationer inte fungera för det? Måste majoriteten använda en funktion för att den ska vara funktionell enligt dig eller? Förstår verkligen inte hur du tänker här. Dom som donerar gör det, resten skiter i det, that's it.

Skrivet av Snigeln Bert:

Det kan man göra genom att installera Nexus Mod Manager. Den fixar de flesta moddar utan problem, det var några få moddar den hade problem med att radera filerna korrekt förut när jag använde den senast, men det var många versioner sedan.

Om man får möket att fungera som det ska ja.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Problemet var la att steam tog 75%? Av vinsten samt att betala för mods som inte kommer fungera garanterat med andra mods skulle få användare att känna sig lurad om jag minns rätt.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det kan man göra genom att installera Nexus Mod Manager. Den fixar de flesta moddar utan problem, det var några få moddar den hade problem med att radera filerna korrekt förut när jag använde den senast, men det var många versioner sedan.

Visste att det skulle komma kommentarer om att det minsann är enkelt med nexus modmanager. Jaaa, det är det säkert. Men det är jätteenkelt att laga mat hemma också. Ändå beställer folk hem pizza.

Det är helt irellevant att det inte är så svårt att dra in en extern modlösning per spel man vill modda. Finns det en färdigbyggd lösning i steam så är denna enklare även om den har nackdelar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så de har lagt projektet på is samt stoppat det för befintliga spel med befintliga communitys... Med andra ord lär det dyka upp i samband med nya titlar istället.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Detta kändes aldrig genomtänkt av Valve så inte konstigt att de får lägga ner det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

...och varför skulle donationer inte fungera för det? Måste majoriteten använda en funktion för att den ska vara funktionell enligt dig eller? Förstår verkligen inte hur du tänker här. Dom som donerar gör det, resten skiter i det, that's it.

Valve ville skapa ett incitament för att pusha mods från något man gjorde som en hobby till mer eller mindre ett arbete, i det sammanhanget så fungerar inte donationer, man kan inte överleva på donationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Problemet var la att steam tog 75%? Av vinsten samt att betala för mods som inte kommer fungera garanterat med andra mods skulle få användare att känna sig lurad om jag minns rätt.

Varför i hela friden låser folk upp sig på vilken andel Steam tar beslag på innan summas splittas upp mellan partnerna?
Det påverkar ju inte konsumenterna. Vilket är hela problemet med systemet Valve föreslagit - där lekmän ska kunna få sälja produkter helt utan ansvar, krav eller granskning.

Att modskapare får en så liten andel av förtjänsten är ju rätt givet. Modskaparen använder två två fria tjänster och resurser som en annan utgivare har tillverkat och gjort tillgängliga - för icke-kommersiellt bruk. Allting blir mer komplicerat när du säljer varor som använder resurser säljaren själv inte har skapat. Säljaren går in helt utan risk för att sälja en produkt som tagits fram med verktyg personen aldrig köpt rättigheter att använda i kommersiellt syfte.

Permalänk
Medlem

Varför hyllar ni valve för att dom tar bort skiten? Dom borde aldrig ens genomfört det från första början. Förövrigt så försvarade Gabe idéen i sin post på reddit.

Tydligen så gav han med sig tillslut, blev för mycket ilska och dom ville förmodligen inte förlora för många potentiella kunder till andra sidor/tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Problemet var la att steam tog 75%? Av vinsten samt att betala för mods som inte kommer fungera garanterat med andra mods skulle få användare att känna sig lurad om jag minns rätt.

Nej, problemet var att Bethesda fick 45% och Valve fick 30% och den som gjorde modden fick 25%.

So fuck Bethesda och Valve!