Razer listar världens mest spelade PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Razer listar världens mest spelade PC-spel

Gamingföretaget Razer gör ett försök att kartlägga de mest spelade PC-spelen och sammanställer topplistor för mars månad. I dessa syns inte mindre än tre välkända titlar med svenska rötter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Steam Stats borde väl vara mer träffsäkert och där är ju DOTA 2 bra mycket populärare än CS GO? Är lite skeptisk till den där undersökningen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Så detta är spel som razergamers kör?

Permalänk
Medlem

Varför spelar så många League of Legends? Jag har provat själv och provat att kolla på streams men det är ju så tråkigt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Geeks Gaming

Förlåt men man kan inte gå efter stats som folk som enbart använder Razors egna program.
CSGO har aldrig varit mer spelat än Dota2, till och med nu så är det 300 000 fler som spelar dota 2 och 200 000 mer än totalt senaste 24 timmarna

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Varför spelar så många League of Legends? Jag har provat själv och provat att kolla på streams men det är ju så tråkigt.

Tills du är lvl 20+ kan det vara tråkigt. Egen erfarenhet. Spela med kompisar rekommenderas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Som andra säger så är detta alltså statistiken för vilka spel Monster-Keps-Tommy och hans vänner spelar. Det är en särskild grupp som har cortex installerat och rullandes.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

World of Tanks Hits the Mark at 60 Million Registered Users

Är ju rätt stort men sen är frågan hur många av dom registrerade accounts som verkligen spelar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan ju säga direkt att det finns ingen chans att detta stämmer. Steam stats har sedan länge listat exakt hur många som spelar Dota respektive CS:GO. Dota har alltid legat långt över.

http://store.steampowered.com/stats/?l=swedish

CURRENT PLAYERS-----PEAK TODAY--------GAME

  • 484,521---------------764,473-------------Dota 2

  • 164,146---------------525,306-------------Counter-Strike: GO

Jag har aldrig sett CS:GO gå över, det har det säkert gjort tillfälligt men dota brukar ligga på ungefär det dubbla på peak.

Kan garanterat säga att 20% CS:GO å 9% Dota är BS.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Förlåt men man kan inte gå efter stats som folk som enbart använder Razors egna program.
CSGO har aldrig varit mer spelat än Dota2, till och med nu så är det 300 000 fler som spelar dota 2 och 200 000 mer än totalt senaste 24 timmarna

Kan kan man väl, det är ju det de har gjort.

Skrivet av 0x90:

Så detta är spel som razergamers kör?

Exakt nu vet vi vad alla som köper Razerprylar spelar.

Skrivet av WoG:

Kan ju säga direkt att det finns ingen chans att detta stämmer. Steam stats har sedan länge listat exakt hur många som spelar Dota respektive CS:GO. Dota har alltid legat långt över.

Det är precis som det står i artikeln statistik över vad de som har installerat Razers programvara spelar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är precis som det står i artikeln statistik över vad de som har installerat Razers programvara spelar.

Ja, i artikeln står det. Inte i rubriken.

Varning för aftonbladet-rubriker på denna nyheten.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ja, i artikeln står det. Inte i rubriken.

Varning för aftonbladet-rubriker på denna nyheten.

Därför ska du aldrig gå på endast rubriker utan läsa hela artikeln.

Permalänk
Medlem

Vart tvungen att kolla in Call of Dutys senaste Advanced Warfare, Peak today 4500, spelare just nu 1400. Tittar man på Modern Warfare 2, peak today 3500, spelar just nu 1000.

Så populärt var Advanced Warfare!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag surfade in på Razers sida och där hade man faktiskt samlat världens mest lågkvalitativa speltillbehör. Nu har man tydligen även börjat med världens minst korrekta undersökningar. Trevligt att de expanderar – lite som böldpesten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Sådana här listor är så omöjliga att avläsa.
Det handlar om vilka som använder vad.
Visst, 8 miljoner är rätt stor sample size, så man får ju ett litet hum om det iaf.

Men när de gäller dota,cs ex så är ju steam bättre då båda kräver steam.
LOL är svårare att räkna men har typ varit det mest spelade spelet väldigt länge och kommer fortsätta vara det.

Ex kolla raptr http://www.statista.com/statistics/251222/most-played-pc-game...
Jag vet ingen som använder varken raptr lr razer verktyget ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vart tvungen att kolla in Call of Dutys senaste Advanced Warfare, Peak today 4500, spelare just nu 1400. Tittar man på Modern Warfare 2, peak today 3500, spelar just nu 1000.

Så populärt var Advanced Warfare!

De 3-4 senaste Call Of Duty har bara varit populärt på konsol.

Permalänk
Medlem

På tal om populära spel hade det vart riktigt trevligt och antagligen väldigt uppskattat med ett cpu/plattforms test från ett gäng populära spel (dota, bf4, gtav, csgo, civ5, wow etc) med ett mellanklass grafikkort (typ 280). Alltså inget rent cpu bench test utan mer hur det ser ut i ren spelprestanda med typ allt från amd x4 860k/g3258 till 4790k. Tror det hade blivit ett väldigt populärt test som många kan använda för att bygga balanserade budgetspelsystem. Hade vart kul att se hur typ fx och a serien står sig mot tex en i3 osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ja, i artikeln står det. Inte i rubriken.

Varning för aftonbladet-rubriker på denna nyheten.

Vem bryr sig? Om man inte läser igenom ordentligt innan man börjar slänga ur sig massa skit borde man se över sitt sätt att tänka..
Som de flesta har gjort än så länge kollat på bilderna och sedan kommenterat att de inte stämmer om man kollar på annan statistik..

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Skrivet av WoG:

Kan ju säga direkt att det finns ingen chans att detta stämmer. Steam stats har sedan länge listat exakt hur många som spelar Dota respektive CS:GO. Dota har alltid legat långt över.

http://store.steampowered.com/stats/?l=swedish

Det är enorm skillnad på "Steam-Only" och en oberoende tillbehörsproducents datainsamling.
Även om Razer är ett nischat varumärke så riktar undersökningen in sig på rätt målgrupp.
Data från 1 miljon spelare, globalt sett är inte en dålig eller missvisande statistik, utan antagligen mer träffsäker än Steam-stats, Origin Stats eller whatever då datan är väldigt selektiv och begränsad (Steam Stats visar inte vilka Origin-spel som spelaren spelar och vice versa).
Vad/vilka som faktiskt skulle kunna göra ett mer pålitligt test är GPU producenter då de innehar en enormt mycket större plattform för datainsamling.
T.ex. nVidia skulle möjligtvis uppnå en spelarbas på 10 miljoner som representerar uppdelningen ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Det spelas väll fortfarande mer dota1 I kina än alla andra spel kombinerat I hela värden om man ska prata absoluta siffror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan ju säga direkt att det finns ingen chans att detta stämmer. Steam stats har sedan länge listat exakt hur många som spelar Dota respektive CS:GO. Dota har alltid legat långt över.

http://store.steampowered.com/stats/?l=swedish

CURRENT PLAYERS-----PEAK TODAY--------GAME

  • 484,521---------------764,473-------------Dota 2

  • 164,146---------------525,306-------------Counter-Strike: GO

Jag har aldrig sett CS:GO gå över, det har det säkert gjort tillfälligt men dota brukar ligga på ungefär det dubbla på peak.

Kan garanterat säga att 20% CS:GO å 9% Dota är BS.

öhmm vad snackar du om? står ju i artikeln och på bilderna att siffrorna kommer från de som har razer cortex installerat. ingenstans står det att de siffror de presenterar visar den totala mängden spelare eller timmar.

för att förtydliga: statistiken visar vilka spel som är populära hos de som har razer cortex installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Det spelas väll fortfarande mer dota1 I kina än alla andra spel kombinerat I hela värden om man ska prata absoluta siffror...

Verkligen inte, vad jag kan se så är lol det i särklass största spelet i Asien. Efter det är det mest mmorpg:s, dota1 är nog inte ens med på topp10. Vore det inte för Asien hade det nog vart ganska jämt i toppen men nu har liksom lol snart 70 miljoner aktiva spelare enligt riot.

http://www.riotgames.com/articles/20140711/1322/league-player...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroMeow:

Det är enorm skillnad på "Steam-Only" och en oberoende tillbehörsproducents datainsamling.
Även om Razer är ett nischat varumärke så riktar undersökningen in sig på rätt målgrupp.
Data från 1 miljon spelare, globalt sett är inte en dålig eller missvisande statistik, utan antagligen mer träffsäker än Steam-stats, Origin Stats eller whatever då datan är väldigt selektiv och begränsad (Steam Stats visar inte vilka Origin-spel som spelaren spelar och vice versa).
Vad/vilka som faktiskt skulle kunna göra ett mer pålitligt test är GPU producenter då de innehar en enormt mycket större plattform för datainsamling.
T.ex. nVidia skulle möjligtvis uppnå en spelarbas på 10 miljoner som representerar uppdelningen ännu bättre.

Fast i det här fallet är både DOTA2 och CS:GO steam exclusive spel så steams statistik för dessa omfattar alla som spelar det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta hur många av dessa 25%+ lol-spelare och resten av "gratisspelen" som gjort som jag. Laddat ner och installerat för att det är gratis, spelat en halvtimme och avinstallerat.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Nu fick jag förvisso själv kolla upp vad Razers Cortex var då jag inte hört talas om det innan men även om siffrorna inte stämmer överrens med de olika speltjänsternas statistik så visar det ändå, som några innan redan påpekat, bra info utifrån en målgrupp och över olika speltjänster. Vilka placeringar de olika spelen har är för min del totalt irrelevant, intressantare är vilka spel som ligger i toppen i Razers statistik.

Att exempelvis bara titta på Steams statistik är ganska meningslöst då de inte täcker hela spelmarknaden.

Skrivet av Storage Jar:

Skulle vara kul att veta hur många av dessa 25%+ lol-spelare och resten av "gratisspelen" som gjort som jag. Laddat ner och installerat för att det är gratis, spelat en halvtimme och avinstallerat.

Nog finns det sådanna (jag räknas också in i denna skara, spel med free/fremium stuk brukar jag ha svårt att fastna för) men det lär vara tillräckligt många som fortsätter att spela annars hade spelet rasat i listan. En del titlar klättrar upp och ner, en del ligger kvar och nya tillkommer trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Därför ska du aldrig gå på endast rubriker utan läsa hela artikeln.

Du har bara missförstått mig. Jag ogillar rubriceringen i nyheten, de är ändå den som ger helbilden. Jag förstod att det inte handlade om korrekt statistik när jag såg %-satserna, men det är inte självklart att alla gör det.

Jag ville bara hjälpa till att upplysa om att det är i hög grad aftonbladet-nivå på rubriken.

Skrivet av nocebo:

öhmm vad snackar du om? står ju i artikeln och på bilderna att siffrorna kommer från de som har razer cortex installerat. ingenstans står det att de siffror de presenterar visar den totala mängden spelare eller timmar.

för att förtydliga: statistiken visar vilka spel som är populära hos de som har razer cortex installerat.

Självklart vet jag det. Jag visar bara på hur fel undersökningen är. Gällande Dota 2 och CS:GO är de 100% steam-exklusiva (så länge du inte spelar piratat CS:GO) och de visar direkt hur otroligt missvisande Razers statistik är.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

LOL är ju bra spel.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rickard11:

Steam Stats borde väl vara mer träffsäkert och där är ju DOTA 2 bra mycket populärare än CS GO? Är lite skeptisk till den där undersökningen.

Steam har ju bara koll på spel som spelas i just Steam. League of Legends, Diablo, WoW, Hearthstone och Minecraft hade inte funnits med i listan om de bara tittade på Steam.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Varför spelar så många League of Legends? Jag har provat själv och provat att kolla på streams men det är ju så tråkigt.

Frågan är ju varför så många spelar DOTA 2? Blev ju i princip samma spel som föregångaren med samma brister.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023