Ouya ute till försäljning

Permalänk
Melding Plague

Ouya ute till försäljning

Den forna Kickstarter-succén Ouya har efter lite mer än 2,5 år skulder upp över öronen och söker snarast möjligt en köpare av verksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte ett dugg förvånad

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, verkar som att dom aldrig fick fotfäste ens.

Permalänk
Medlem

Antagligen inte så attraktivt för dagens marknad. Synd att folk som trott på produkten inte får se röken av någon vettig produkt.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kunde fått en sådan här gratis... jag tackade nej och skaffade en Chromecast istället... Inte stött på några bra android spel så varför skulle man vilja ha en android-konsol?

Tyvärr är det enda roliga med Ouya är att det låter som man säger 'Oh ja' på skånska...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker om min OUYA, önskar dock faktiskt att de skulle väntat in Tegra 4.

Permalänk
Inaktiv

Lika bra att det konkar så att utrymme lämnas till bättre lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte så förvånande... Android har inte tillräckligt stort bibliotek med högkvalitativa spel för att hårdvaran ska sälja. Det fanns viss potential som mediaspelare, men Ouya borde inte ha kört med Tegra 3 :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Det var inte så förvånande.

Vem kan tänkas köpa dom då? Nvidia? Något annat företag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hade varit intresserad om fler högkvalitativa spel släppts. I dagsläget lirar jag aldrig spel på Android då jag känner att touch-gränsnittet inte riktigt lämpar sig för det, inte de spel jag är intresserad av i alla fall. Tänkte som säkert så många andra att köpa en, men efter att ha läst kommentarer om hur dålig prestanda det var så ångrade jag mig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad det är värt. Mig veterligen har de ingen teknik eller patent som ger företaget något slags värde. Många av de tidigare Ouya-exlusiva titlarna har för längesedan flytt till andra plattformar med. Själva hårdvaran lär det inte finnas något direkt värde i heller.

Att det skulle sluta så här var väntat sedan kickstartern lanserades. Konsol marknaden är extremt tuff och snudd på omöjlig att komma in i, speciellt som liten aktör utan något stort företag i ryggen. Även om jag nu ansåg Ouya som misslyckad redan från början så hoppas jag att det ändå kan bli något bra av detta i slutändan. Som någon sa i ett av de senaste årens bästa storydrivna spel: "It can't be for nothing.".

Permalänk
Medlem

Det var nära att jag köpte enpå kickstarter men insåg att det inte skulle bli något att ha så sket i det som tur var. Sen kan man undra varför de valde tegra 3 den va kass redan då om jag inte minns fel.

Skrivet av Swedish Berserk:

Det var inte så förvånande.

Vem kan tänkas köpa dom då? Nvidia? Något annat företag?

Nvidia har ju redan sin konsol så de köper nog inte skiten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Lika bra att det konkar så att utrymme lännas till bättre lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skön logik du har, vilka lösningar är det du syftar på som inte har utrymme om Ouya är kvar?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

När telefonerna/plattor är 2x+ kraftfullare än konsolen och de kan kopplas till tvn så ser jag ingen mening alls med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag kunde fått en sådan här gratis... jag tackade nej och skaffade en Chromecast istället... Inte stött på några bra android spel så varför skulle man vilja ha en android-konsol?

Tyvärr är det enda roliga med Ouya är att det låter som man säger 'Oh ja' på skånska...

Grejen med denna som kunde göra den attraktiv var väl att man kan köra emulatorer på den. N64, SNES osv. Funderade ett tag själv men hade ett N64 hemma så införskaffade en TV med RCA i stället hehe.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Var Kickstarter-tokig på den tiden, eller kanske fortfarande är det, men iaf fick en till slut. Laggigt interface, svårt att hitta något roligt att spela, svårt att motivera att köpa spel för Android låsta till en konsol när jag har många andra Android-enheter. För en person som prioriterar frame-rate över grafisk kvalité kändes det mesta fel.

Trodde när jag backade att man skulle kunna spela sina övriga Android-spel på den, men neh, inbyggt butik bara. Ett tag var den HTPC för dom jag hyr ett rum av, men jag bytte ut den mot en ChromeCast, sorgligt att en liten sticka levererar bättre media-upplevelse än en dedikerad box. Aja, man lär så länge man lever Mitt nästa köp blir förmodligen en Valve Link, men väntar nog på recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Grejen med denna som kunde göra den attraktiv var väl att man kan köra emulatorer på den. N64, SNES osv. Funderade ett tag själv men hade ett N64 hemma så införskaffade en TV med RCA i stället hehe.

Well, de flesta som jag kände som intresserade sig för retro spel hade antingen redan en HTPC eller är samlare av spelkonsoller. Det kändes som det var den sista niché av retrospelare som inte orkat komma till skott som backade Ouya, när de var klara så var liksom marknaden mättad och eftersom Ouya inte fortsatte utveckla och samarbeta med utvecklar så dog ju konceptet av ganska snabbt... Sen att dom fick slåss med Nvidia de sista månaderna av sitt liv med Shield och sen deras docking-tillbehör hjälpte ju knappast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt. Problemet för Ouya tycker jag också främst beror på problem med lansering precis som med en del andra nischeprodukter som mobiltelefonen PlusOne etc.

Något som vore mer intressant vore att skapa ett skal som möjliggör att man kan uppgradera hårdvaran precis som när man sätter ihop en dator. Detta då särskilt med tanke på att dessa mobila CPU:er är väldigt billiga och att high end CPU:s MK-varianterna inte är helt värdelösa i dagsläget. Jag är inte superkunnig när det kommer till hårdvara, men vore det möjligt att skapa ett MB som har stöd för dessa cpu:er?

Tänker typ så här:
Android
8 GB ram
Utbytbar CPU
Integrerad ljudkontroller/Wifi etc
"Låda" som får plats i fickan
USB-C som antingen kan kopplas till en vanlig strömkälla eller ett externt batteri (en "desktop" med 100 timmars batteritid någon?)

Osv. I princip en stationär dator men i verkligt microformat. Skulle givetvis inte heller skada om det fanns stöd att koppla in skärmar som kan ta ström från MB:t för att kunna göra saker som att koppla in mindre skärmar (skapa en egen surfplatta on-demand eller skapa en stationär dator om så behövs med så mycket batteritid som man vill ha stort batteri).

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Känns som att alla Android TV konsoller som kommer tar död på Ouya.
En Ouya 2.0 med Android TV hade kanske varit nånting men det är nog svårt att utmärka sig på den marknaden.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommie:

Tycker det är lite tråkigt. Problemet för Ouya tycker jag också främst beror på problem med lansering precis som med en del andra nischeprodukter som mobiltelefonen PlusOne etc.

Något som vore mer intressant vore att skapa ett skal som möjliggör att man kan uppgradera hårdvaran precis som när man sätter ihop en dator. Detta då särskilt med tanke på att dessa mobila CPU:er är väldigt billiga och att high end CPU:s MK-varianterna inte är helt värdelösa i dagsläget. Jag är inte superkunnig när det kommer till hårdvara, men vore det möjligt att skapa ett MB som har stöd för dessa cpu:er?

Tänker typ så här:
Android
8 GB ram
Utbytbar CPU
Integrerad ljudkontroller/Wifi etc
"Låda" som får plats i fickan
USB-C som antingen kan kopplas till en vanlig strömkälla eller ett externt batteri (en "desktop" med 100 timmars batteritid någon?)

Osv. I princip en stationär dator men i verkligt microformat. Skulle givetvis inte heller skada om det fanns stöd att koppla in skärmar som kan ta ström från MB:t för att kunna göra saker som att koppla in mindre skärmar (skapa en egen surfplatta on-demand eller skapa en stationär dator om så behövs med så mycket batteritid som man vill ha stort batteri).

I princip en Ubuntu Edge då. Jag hade också velat se något sådant, dock inte Android-baserad utan Windows: https://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge

Förhoppningsvis börjar någon större tillverkare inse hur bra konceptet med en dockningsbar mobil som blir en dator faktiskt är och satsar hårt.

Permalänk
Avstängd

Ouya var intressant för tre år sedan.
Numera not so much.

Isf får dom uppgradera den till Snapdragon 810 och 4 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Blir nog lika svårtsålt som konsolen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doktor_Krall:

Skön logik du har, vilka lösningar är det du syftar på som inte har utrymme om Ouya är kvar?

Mest att jag hoppas att potentiella uppköpare investerar i något annat. Att försöka återuppliva dåliga koncept leder sällan till något positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tråkigt, men det var aldrig en produkt för mig heller, anledningen till varför mobila spel går bra är väl just för att det inte krävs annat än ens telefon som man alltid har på sig?, och då brukar man ha något starkare vid tvn,

annars är det väl just streaming där jag ser mig själv kanske använda en sådan konsoll,

jag tror att de var för tidiga tyvärr, hade de kommit i år eller om 2 - 3 år ocj varit lätta att uppgradera så kan jag se en marknad för det:) däremot tror jag man ska skippa namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Playstation: X i botten, O till höger

Xbox: A i botten, B till höger

Ouya: O i botten, A till vänster

*facepalm*

edit: vände på det lite

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Playstation: X i botten, O till höger

Xbox: A i botten, B till höger

Ouya: O i botten, A till höger

*facepalm*

Du glömde nintendo som kör B i botten och A till höger.
Tror att kombinationen har någon typ av lisensiering med sig, vilket är anledningen till att vi ser "licensierad av Microsoft" på alla 3rd party controllers med den layouten.

OT: Synd att det skulle sluta såhär för Ouya, Men med tanke på namnet (som bara var löjligt och inte särskilt intresseväckande) och tyvärr den lite för veka Tegra3 så är det inte alls chockerande att den inte blev riktigt så efterfrågad som den kanske borde ha. Dessutom var det svårt att få tag på den till ett bra jämförbart pris i Sverige. 99dollar är inte 999kr, speccielt inte vid den tid ouya kom ut.

Visa signatur

CPU: I7 3820 GPU: 2x XFX Radeon HD 7970 ghz RAM: 32GB Corsair Vengeance LP MAMMAKORT: MSI X79A-GD45 (8D) PSU: Silverstone 850w SKÄRM: Asus VG248QE
MUS: Steelseries Rival TANGENTBORD: CM Storm quickfire XT Blåa Brytare

Permalänk
Medlem

Tycker många är onödigt kritiska mot Ouya. Konceptet var det inget fel på, annars hade projektet inte blivit så omtalat och efterlängtat. Utan det var helt och hållet utförandet som brast. Tegra 3 var redan en gammal processor när Ouya släpptes, och nybörjarfel - som buggig mjukvara och att handkontrollen inte fungerade till 100 procent - skapade massor med negativ kritik direkt när konsolen släpptes.

Just biten med handkontrollen är något som förvånar faktiskt, hur kan man som designer ens missa en så grundläggande funktion? Det måste ju ha funnits en handfull olika företag som Mad Catz som de kunnat köpt en färdig lösning av.

Sedan måste jag väl erkänna att Ouya i mångt och mycket var ett svar på jakt efter en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag tycker om min OUYA, önskar dock faktiskt att de skulle väntat in Tegra 4.

En uppföljare med Tegra K1 eller Tegra X1 hade kunnat vara intressant. Men det ser ju inte ut som att det kommer bli något sådant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

I princip en Ubuntu Edge då. Jag hade också velat se något sådant, dock inte Android-baserad utan Windows: https://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge

Förhoppningsvis börjar någon större tillverkare inse hur bra konceptet med en dockningsbar mobil som blir en dator faktiskt är och satsar hårt.

Skrivet av Tommie:

Tycker det är lite tråkigt. Problemet för Ouya tycker jag också främst beror på problem med lansering precis som med en del andra nischeprodukter som mobiltelefonen PlusOne etc.

Något som vore mer intressant vore att skapa ett skal som möjliggör att man kan uppgradera hårdvaran precis som när man sätter ihop en dator. Detta då särskilt med tanke på att dessa mobila CPU:er är väldigt billiga och att high end CPU:s MK-varianterna inte är helt värdelösa i dagsläget. Jag är inte superkunnig när det kommer till hårdvara, men vore det möjligt att skapa ett MB som har stöd för dessa cpu:er?

Tänker typ så här:
Android
8 GB ram
Utbytbar CPU
Integrerad ljudkontroller/Wifi etc
"Låda" som får plats i fickan
USB-C som antingen kan kopplas till en vanlig strömkälla eller ett externt batteri (en "desktop" med 100 timmars batteritid någon?)

Osv. I princip en stationär dator men i verkligt microformat. Skulle givetvis inte heller skada om det fanns stöd att koppla in skärmar som kan ta ström från MB:t för att kunna göra saker som att koppla in mindre skärmar (skapa en egen surfplatta on-demand eller skapa en stationär dator om så behövs med så mycket batteritid som man vill ha stort batteri).

https://phonebloks.com/en

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

I princip en Ubuntu Edge då. Jag hade också velat se något sådant, dock inte Android-baserad utan Windows: https://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge

Förhoppningsvis börjar någon större tillverkare inse hur bra konceptet med en dockningsbar mobil som blir en dator faktiskt är och satsar hårt.

Jag är med dig på det, en x86-mobil med en fullskalig version av windows 10 med nåt slags tillägg för telefoni-egenskaper. Tror dock vi aldrig kommer se något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com