AMD:s processorplaner 2016 – Zen och K12 för hela slanten

Permalänk
Melding Plague

AMD:s processorplaner 2016 – Zen och K12 för hela slanten

Inför AMD:s analytikerdag läcker nya planeringsdokument ut på nätet, där allt från flaggskepp till mellanklassare och lättviktare presenteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Byt inte namn på sockeln.. Nästa ska ju bli AM4.

Permalänk
Medlem

Lär inte själv uppgradera på ett bra tag men man får ju hoppas att det inte blir något annat än en lyckad generation cpu'er!

Permalänk
Medlem

Nice att de går över helt till Zen. Verkar bli ett riktigt fågel fenix motif som det ser ut nu.

Dock får zen mig att tänka på

Permalänk
Medlem

Kul att AMD fortfarande har planer ett prestandasegment för oss entusiaster.

Piledriver börjar ju bli lite segt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Nice! Får den prestanda i klass med typ Ivy Bridge iaf så blir det lätt en sån till nästa bygge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Nice att de går över helt till Zen. Verkar bli ett riktigt fågel fenix motif som det ser ut nu.

Dock får zen mig att tänka på
http://geekometry.com/wp-content/uploads/2013/11/guru-meditat...

Man når Zen när man köper processorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Men det är 1 år till.....

Permalänk
Medlem

Hoppas inte den blir förZenad

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Avstängd

Synd bara att det är åravis i framtiden när AMD ska komma med något.Tror jag håller mig till Intel och nvidia.
Men för mig får gärna AMD komma med en intelkiller.:) (Fast jag ej tror det kommer hända.)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

APU med HSA. Kan blir trevligt. Speciellt för bärbara och längre fram, nya konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Synd bara att det är åravis i framtiden när AMD ska komma med något.Tror jag håller mig till Intel och nvidia.
Men för mig får gärna AMD komma med en intelkiller.:) (Fast jag ej tror det kommer hända.)

Vi får Ze när de släpps c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

bara den inte blir förZENad!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det känns som en ganska lovande plan, bara processorerna presterar och sedan?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

Detta betyder väl att varken intel eller amd kommer släppa något som är mer än några % snabbare än 2500k inom 2 år iallafall.

Då sitter vi säkert och kan lägga våra pengar på annat

Permalänk
Medlem

Den kommer väl förr eller zenare

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

varför ingen summitridge till Laptops ?!?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Wow, låter ju som att AMD äntligen har lite spännande grejer på gång!

Jag skulle gärna vilja se en K12 i en microserver, något likt en Raspberry Pi.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

varför ingen summitridge till Laptops ?!?

Den släpps säkert Zenare om man har tur

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Entusiast

Ska bli intressant att se hur de lyckas få till en arkitektur som skalar från 5 W hela vägen upp till 16-kärniga monster. Om de väljer att skrota cat-serien så antar jag att den här presterar bättre vilket borde betyda att Intel faktiskt får konkurrens mot sina Atom som inte bara är ARM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, Zen rätt igenom i mer eller mindre 3 eller max 4 olika kretsar, alla är SoC och FM3 alternativt BGA. Känns inte bara som att det blir kostnadseffektivt utbud för AMD. Det känns också som att Zen har fin potential när 2 kärnor anses kunna ersätta 4-kärniga Puma (som har högre IPC än PD). Det borgar för energieffektivitet och rätt bra prestanda per kärna.

Permalänk
Medlem

Hahah jösses, tänkte "Åh va kul, lite konkurrans, undra vad kommentarstråden har att säga om detta?"

Zen-puns så det skriker om det

Nu tycker jag ni får zluta...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför ingen summitridge till Laptops ?!?

Varför skulle de släppa Summit Ridge till laptops tycker du? Om det här stämmer verkar ju Bristol Ridge bara vara en något nedskalad Summit Ridge med en integrerad grafikkrets. Att släppa en Summit Ridge till laptops med över 4 kärnor känns inte riktigt vettigt i och med att det är så pass mycket värme som ska bort i förhållande till storleken på kylningen. Eller tänkte du en nedskalad, men ändå kraftigare CPU än det som kommer vara i Bristol Ridge och med en separat grafikkrets istället för integrerad? Personligen ser jag inte riktigt hur det skulle vara hållbart med tanke på den position de befinner sig ekonomiskt. Men sen ska man kanske inte börja försöka tycka alltför mycket när vi inte vet hur t.ex APUerna kommer prestera.

Om detta material stämmer känns deras plan rätt stabil, förutsatt att arkitekturen faktiskt är något att hänga i granen. Jag hoppas verkligen det här går vägen. Inte så troligt att de tar tillbaka prestandatronen de en gång höll men att de knappar in och faktiskt får in lite mer kosing

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Varför skulle de släppa Summit Ridge till laptops tycker du? Om det här stämmer verkar ju Bristol Ridge bara vara en något nedskalad Summit Ridge med en integrerad grafikkrets. Att släppa en Summit Ridge till laptops med över 4 kärnor känns inte riktigt vettigt i och med att det är så pass mycket värme som ska bort i förhållande till storleken på kylningen. Eller tänkte du en nedskalad, men ändå kraftigare CPU än det som kommer vara i Bristol Ridge och med en separat grafikkrets istället för integrerad? Personligen ser jag inte riktigt hur det skulle vara hållbart med tanke på den position de befinner sig ekonomiskt. Men sen ska man kanske inte börja försöka tycka alltför mycket när vi inte vet hur t.ex APUerna kommer prestera.

Om detta material stämmer känns deras plan rätt stabil, förutsatt att arkitekturen faktiskt är något att hänga i granen. Jag hoppas verkligen det här går vägen. Inte så troligt att de tar tillbaka prestandatronen de en gång höll men att de knappar in och faktiskt får in lite mer kosing

Är ju inte i dyra prestanda monster pengarna finns utan mellan/lågsegmentet (även om en topp cpu drar till sig reklam dock).

Ser bra ut på pappret och lansering 2016 med just zen och skrotar excavator låter vettigt, annars hade det typ blivit som intel med skylake. Men tiden får avgöra om detta är sant eller inte. Spännande i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Jag vill inte ha en "Mobility roadmap". Jag vill ha en "Desktop Performance Roadmap". Känns ju som att AMD ALDRIG någonsin kommer kunna återhämta sig i högprestanda-segmentet tråkigt nog.

Läste du inte artikeln? Där fanns ju en desktop roadmap. Den va ganska så..

FasZENerande

Dold text
Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Jag vill inte ha en "Mobility roadmap". Jag vill ha en "Desktop Performance Roadmap". Känns ju som att AMD ALDRIG någonsin kommer kunna återhämta sig i högprestanda-segmentet tråkigt nog.

Det finns ju både desktop och mobil roadmap om du läser nyheten Men det viktiga för amd är ju att lyckas konkurrera med strömsnåla grejer så intel får konkurrens i små laptops. Nu är det svårt att hitta en bra laptop med amd om man inte letar efter eb 15,6" med 1366x768 upplösning o liknande budget skräp. Men det skulle vara kul att köpa en zen nästa år och få en rejäl uppgradering mot piledrivrr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Blir väl säkert att de kommar att släppa den zen under zensommaren

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser riktigt bra ut, Zen rätt igenom i mer eller mindre 3 eller max 4 olika kretsar, alla är SoC och FM3 alternativt BGA. Känns inte bara som att det blir kostnadseffektivt utbud för AMD. Det känns också som att Zen har fin potential när 2 kärnor anses kunna ersätta 4-kärniga Puma (som har högre IPC än PD). Det borgar för energieffektivitet och rätt bra prestanda per kärna.

Kan tänka mig att mycket av missnöjet med Bulldozer ligger i att folk förväntar sig att en kärna skall bete sig som - just en "komplett kärna". När det kommer till hur CMT fungerar i grunden är det snarare modulen, eller ett kärnpar, som beter sig som en riktig kärna. Det intressanta i detta fall är att en FX-8350 trots 80% av singeltrådprestandan för en 2600K (stock) och samma antal moduler-kärnor inte presterar 80% utan i de flesta situationerna bättre än 2600K. CMT är överlägsen på sitt sätt och en av de större orsakerna till att det blev ett misslyckande är mycket troligt dålig reklam - man borde jämföra moduler med SMT-kärnor snarare än CMT-kärnor med SMT-kärnor då de är helt olika i sitt utförande och syfte. Det sistnämnda leder till besvikelse och budgetstämpel.

Jag hoppas inte de överger CMT helt då den i sitt rätta jag är mer effektivt och låter programmerare hämta mer prestanda ur CPUn än vad en liknande SMT kan erbjuda.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser det stora problemet.
AMD har satsat mycket pengar på projektet och kommer att bli tvungna att ta bra betalt. Hur ska det motivera någon till att gå över ?.