Philips BDM4065UC – 4K UHD på 40 tum

Permalänk
Melding Plague

Philips BDM4065UC – 4K UHD på 40 tum

En jätte till datorskärm drar många nyfikna blickar, inte minst tack vare 4K-upplösning på hela 40 tum. Nu är det dags att sätta Philips BDM4065UC på prov i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar som en vettig skärm för 8000kr! Jag hoppas på att snart blir det vanligare med såna här "bra" skärmar i den här prisklassen så att man äntligen kan bestämma sig att uppgradera sin dator till 4K-kompatibel!

Permalänk
Medlem

Foten borde vara som nackdel, den går inte att göra något med alls överhuvudtaget (inte tilta lite framåt t.ex) och skärmen lutar lite bakåt från början så synvinkeln känns lite fel (som att man inte tittar rakt på skärmen).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa sånt skräp. Tacka vet jag panasonic plasma där finns inget eftersläp vid rörelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Kommer aldrig köpa sånt skräp. Tacka vet jag panasonic plasma där finns inget eftersläp vid rörelser

Fast det här är en datorskärm, vet inte hur roligt det är att sitta med en plasma 30-40 cm från ansiktet. Lär bli ganska varmt.

Permalänk
Frilansskribent

Angående responstid och eftersläpningar, Kommer denna skärm kännas slöare/mindre lämpad för spelande än min nuvarande Asus PB278Q?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Konstigt att det är billigare att köpa en 40tum skärm än 32tum om man inte vill ha TN panel! Hade önskat en 32tums icke TN i 4K, för runt 6000kr!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderade på att skaffa denna skärmen, funderar fortfarande... Hade den haft freesync hade det varit givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Fast det här är en datorskärm, vet inte hur roligt det är att sitta med en plasma 30-40 cm från ansiktet. Lär bli ganska varmt.

Brun utan sol med IT?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag älskar denna skärmen, Fy fan va brutus gött det är att spela på 40, 4k max setting <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Emil Hansson:

Angående responstid och eftersläpningar, Kommer denna skärm kännas slöare/mindre lämpad för spelande än min nuvarande Asus PB278Q?

Skulle säga att det är ungefär samma nivå på de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Brun utan sol med IT?

Kanske ska börja tillverka plasmor och sälja med det budskapet? Lär funka bra på stureplan

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta kan ersätta min TV så man slipper TV-licensen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av iller:

Frågan är om detta kan ersätta min TV så man slipper TV-licensen.

Så länge du matar den med källor som pytsar ut bilden i 60 Hz ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Har länge velat se en Ytterbergrecension av den här, mycket uppskattat!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Det var genom Nordic Hardware's youtube sida i december 2014 som jag fick upp ögonen på denna skärm. Lite för dyr för min ekonomi dock. Jag hade säkert köpt den om pengarna fanns

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag var även jag väldigt intresserad av den,framförallt då den har väldigt bra svärta.
Jag pallar inte med grådaskig svart...

Men då den tyvärr har varken 144 mhz eller freesync/gsync samt en gammal dvi standard så känns det tyvärr som en skärm
som inte är ett bra långsiktig köp. Det tråkiga är att vi måste nog vänta till ett år till..och jag hatar min nuvarande IPS skärm..
Hade gärna velat ha en ny... Annars är tanken att ha 40 tums skärm väldigt intressant.. hade tänkt att ha den på väggen med vesa fästen. Hoppas på flera stora 4K skärmar.

Permalänk

Har två av denna skärmen och mycket prisvärd skärm för pengarna om man vill ha en stor skärm! Funkar helt oki i spel också inget lagg eller för mycket eftersläppningar! Svärtan är helt otrolig bästa jag har sett på en datorskärm hittills och VA gör den utmärkt!

Permalänk
Medlem

Först vill jag ge cred till Thomas Ytterberg för en väldigt bra recension! Som alltid, väldigt saklig och bra utförd.

Men jag förstår inte vad man ska med en 40" skärm till som privatperson vid alldagligt användande.
Är inte detta mer en skärm för "folksamlingen" d v s när det står flera personer och skall titta på samma skärm, typ som på första bilden i introduktionen. Där man ska visa bilder/film o s v.
Där kan jag tänka mig ett väldigt bra syfte.

Att det finns eftersläpningar som märks vid vardagligt användande är ju inte så roligt att sitta vid.

Men men, finns säker nån som uppskattar alla fel den har, men ändå inte"ser dom"

§8
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Först vill jag ge cred till Thomas Ytterberg för en väldigt bra recension! Som alltid, väldigt saklig och bra utförd.

Men jag förstår inte vad man ska med en 40" skärm till som privatperson vid alldagligt användande.
Är inte detta mer en skärm för "folksamlingen" d v s när det står flera personer och skall titta på samma skärm, typ som på första bilden i introduktionen. Där man ska visa bilder/film o s v.
Där kan jag tänka mig ett väldigt bra syfte.

Att det finns eftersläpningar som märks vid vardagligt användande är ju inte så roligt att sitta vid.

Men men, finns säker nån som uppskattar alla fel den har, men ändå inte"ser dom"

Haft en av dessa sedan Januari. För mitt eget bruk så kör jag ett fönster med Chrome i samma storlek som en 24" 1080p panel i botten centrerat och sedan mediaspelare, steam och så vidare runt om kring, låter plottrigt och tyckte samma själv i ett par veckor, skulle ha stora problem att gå tillbaka till en panel mindre än 30" nu dock. Tycker min gamla 2560x1440 27" som päronen brukar nu är löjligt pluttig och begränsande i skrivbordsläge!

Sen när man tar en vända in i spel så ger det ytterligare en dimension till det hela att sitta vid en skärm stor som en TV panel med detaljer som en 1440p monitor. Spel som GTA 5 är en fröjd med denna skärm!

§8 i citat
Permalänk
Medlem

Funkar kanon med väggfäste. Så glad att jag slog till när den kostade 6490kr på NetOnNet i mellandagarna.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Det är mer eller mindre en modifierad Philips 4K TV så det kan den definitivt. Har själv tittat många timmar film och serier på min.

Jag tycker man faktiskt glömmer en viktig aspekt i recensionen och det är inlevelsen 40" skärm get i spel. Har själv kört olika eyefinity/surrond lösningar de senaste åren och det är så skönt att få allt utan ramar! Visst blev "lite" dyrt med grafikkort men fasen det var det värt! Visst det finns betydligt mjukare upplevelser med andra skärmar men den är inte alls dum för spel, inte dum alls.

Kan också påpekas att de flesta kommer vilja ha en annan lösning med vägg- eller bordsfäste och i och med detta behöver man en längre ström kabel och en längre DisplayPort-kabel. Värt att notera att det av någon anledning inte heller följer med någon USB 3.0-kabel till den svenska marknaden medan recensenter i andra länder visar upp att man fick den med.

Att köpa lista till Philips BDM4065UC/00:
3-5m Strömkabel
3-5m DisplayPort 1.2 kabel (titta i forumtråden för råd)
VESA 200-fäste
3-5m USB 3.0-kabel

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Snusfri

Ser ut att vara en skärm som passar mig detta.
Spelar knappt några högintensiva fps som "kräver" 120hz+ och använder Photoshop mycket samt kollar på en hel del film/tv-serier.

Sitter i dagsläget med en Shimian 27" 1440p så denna skärm vore nästan ett naturligt nästa steg känns det som.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Jag tycker man faktiskt glömmer en viktig aspekt i recensionen och det är inlevelsen 40" skärm get i spel. Har själv kört olika eyefinity/surrond lösningar de senaste åren och det är så skönt att få allt utan ramar! Visst blev "lite" dyrt med grafikkort men fasen det var det värt! Visst det finns betydligt mjukare upplevelser med andra skärmar men den är inte alls dum för spel, inte dum alls.

Håller fullständigt med!

Extremt proffsig recension. Kan verkligen inte förstå hur Thomas kan hålla tillbaka det jag själv upplevt med denna skärm.

Har genom mina nästan 30 år med dator hunnit med en del mäktiga uppdateringar/uppgraderingar. Aldrig någonsin tidigare har jag upplevt ett större "kliv" i upplevd inlevelse som denna skärm gett mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Det är mer eller mindre en modifierad Philips 4K TV så det kan den definitivt. Har själv tittat många timmar film och serier på min.

Jag tycker man faktiskt glömmer en viktig aspekt i recensionen och det är inlevelsen 40" skärm get i spel. Har själv kört olika eyefinity/surrond lösningar de senaste åren och det är så skönt att få allt utan ramar! Visst blev "lite" dyrt med grafikkort men fasen det var det värt! Visst det finns betydligt mjukare upplevelser med andra skärmar men den är inte alls dum för spel, inte dum alls.

Kan också påpekas att de flesta kommer vilja ha en annan lösning med vägg- eller bordsfäste och i och med detta behöver man en längre ström kabel och en längre DisplayPort-kabel. Värt att notera att det av någon anledning inte heller följer med någon USB 3.0-kabel till den svenska marknaden medan recensenter i andra länder visar upp att man fick den med.

Att köpa lista till Philips BDM4065UC/00:
3-5m Strömkabel
3-5m DisplayPort 1.2 kabel (titta i forumtråden för råd)
VESA 200-fäste
3-5m USB 3.0-kabel

Blir det inte lite fel att jämföra denna skärmen mot eyefinity/surrond lösningar ?

Lite som att jämföra något som inte skall jämföras. om du förstår vad jag menar.

Sätt isåfall upp 3st Philips BDM4065UC – 4K UHD på 40 tum i eyefinity/surrond

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Blir det inte lite fel att jämföra denna skärmen mot eyefinity/surrond lösningar ?

Lite som att jämföra något som inte skall jämföras. om du förstår vad jag menar.

Sätt isåfall upp 3st Philips BDM4065UC – 4K UHD på 40 tum i eyefinity/surrond

Tycker det är en bra jämförelse. Det är ju identiskt med 2x2 20" 1080p skärmar, fast utan ramar.. En uppsättning som är extremt ovanlig

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §8.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Blankt reflexfilter Då går skärmen helt bort för mig :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Är glad ägare till en sådan skärm. Jäkligt coolt att få plats med en massa på skrivbordet. Men att spela i 4k dröjjer nog. Min dator nästan dör i den upplösningen. Kör på ett Geforce 690. I 1080p så ser det faktiskt ganska korningt ut. Men man vänjer sig såklart. När jag började spela på pc va standard-upplösningen 320x200. good times.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har haft en sedan innan jul, är sjukt nöjd. Kör mest Windows-applikationer, har split screen vertikalt på mitten så har alltid två browsers/program bredvid varandra i 1920x2160

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |