Video: Square Enix demar Witch Chapter 0 med DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Video: Square Enix demar Witch Chapter 0 med DirectX 12

Det japanska spelhuset Square Enix utnyttjar DirectX 12 för att ta sig ur den "kusliga dalen" och skapa spelkaraktärer som uppfattas som mycket mänskliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att nya Final Fantasy kommer även till PC?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Moderator

Läcker grafik, ser fram emot det! Man undrar ju hur tungdrivet det blir med den detaljnivån.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Läcker grafik, ser fram emot det! Man undrar ju hur tungdrivet det blir med den detaljnivån.

Står att det är ett monster med 4 GTX Titan X

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot när DX12-spelen kommer. Jag har hört rykten om att The Witcher 3 släpps med DX11 men att allt är förberett för att släppa DX12 via en patch när Win10 släpps (eftersom DX12 väl kräver Win10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ser verkligen fram emot när DX12-spelen kommer. Jag har hört rykten om att The Witcher 3 släpps med DX11 men att allt är förberett för att släppa DX12 via en patch när Win10 släpps (eftersom DX12 väl kräver Win10).

Jo dx12 kommer kräva win10

Permalänk
Snusfri

Såg riktigt trevligt ut, mitt 680 skulle nog få svettas endel med det där demot dock
Längtar verkligen efter W10 och DX12 nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Snyggt och imponerande är det, säger inget annat DX12/Win 10 kan inte komma snart nog. Men FF-serien är inget för mig dock.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar verkligen vad det gör för skillnad för TEX The Witcher 3... Om det patchas in bara som något extra eller hur det kommer fungera? isåfall vill jag vänta med att spela =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

DX12 innehåller en hel del förbättring, i korthet så minskar man "overhead"-kostnaden genom att grafikanropen mycket närmre efterliknar hårdvarans sätt att jobba "closer to the metal". Det blir då lättare att dela upp grafikanropen på flera trådar, och därmed flera kärnor. Framförallt är det antalet "Draw calls" som kan ökas markant.

Nedersta raden:
DX12 innebär att man kan rita upp mycket mer detaljerade scener, utan att det belastar hårdvaran mera. Men i slutändan så måste speltillverkarna ge stöd för DX12, och passa på att utnyttja den nya kapaciteten med mer detaljerade modeller (poly count) och mer högupplösta texturer.

Permalänk
Medlem

Ser otroligt bra ut!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ett blog-inlägg från Microsoft som gör ett DX12-test med UE4. De får bättre prestanda genom att använda GPU och inbyggda grafikdelen i Intel-processorn tillsammans.
http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/2015/05/01/directx-12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ett blog-inlägg från Microsoft som gör ett DX12-test med UE4. De får bättre prestanda genom att använda GPU och inbyggda grafikdelen i Intel-processorn tillsammans.
http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/2015/05/01/directx-12...

fan va coolt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Betyder detta att nya Final Fantasy kommer även till PC?

Tja för stunden används bara den spelmotorn (Luminous Studio) i ett enda spel och det är FF15 och än så länge är det för PS4/Xbox one.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Känns mest meh, ser inte så verkligt ut. Vill faktiskt ha mer effekter och annat smått och gott. Skarpare textures och fler polygoner gör inte mycket längre

Permalänk
Medlem

Om det krävs 4st titan x på en pc för att driva detta så lär modellen vara flintskalliga och bära mössa, så xbox one/ps4 orkar driva.

Nej men på allvar, denna motor och detaljrikedom i ett Hard Rain 2 hade jag gärna upplevt

Edit: Tror för övrigt det skulle kunna uppskattas mer om man kunde se detta okomprimerat på en 4k skärm. Inte som nu, lågupplöst och komprimerat.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Intressant fram till man läste Nvidia Gameworks. Typ ingen möjlighet då att optimera för andra grafikkort än Nvidia. Suck.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Hade velat lägga vantarna på den PCn dom körde det här på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt sa grisen!

Permalänk
Medlem

Hakan (och näsryggen) misslyckades totalt att imponera mig (läs lowpoly). Gör om gör rätt.

Permalänk

Inte speciellt imponerande helst med tanke på vad som drev detta och det faktum att inget spel inom de närmaste åren kommer se ut på detta vis ingame!
Bara ännu ett reklam jippo för att hypa DX12.

Förövrigt så verkar folk tro att DX12 kommer göra drastiska förändringar grafiskt och prestandamässigt vilket det inte kommer göra , min uppskattning är att övergången kommer bli smått mindre märkbar än när vi gick från DX10 till DX11.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Förövrigt så verkar folk tro att DX12 kommer göra drastiska förändringar grafiskt och prestandamässigt vilket det inte kommer göra , min uppskattning är att övergången kommer bli smått mindre märkbar än när vi gick från DX10 till DX11.

AMD Mantle visar att det finns prestandavinster att hämta, och spel som görs med DX12 kommer få bättre prestanda med samma grafiknivå. Ett spel som kommer bli enkelt att testa skillnaden mellan DX11 och DX12 är Witcher 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Inte speciellt imponerande helst med tanke på vad som drev detta och det faktum att inget spel inom de närmaste åren kommer se ut på detta vis ingame!

Om du kollade filmen så är det alltså filmat just in-game. Han stannar upp handlingen ett par gånger för att visa att det är just renderat in-game, och att han får bra FPS. Sen är det möjligt att du inte kommer att få lika bra FPS med ditt grafikkort utan blir tvungen att dra ner grafikinställningarna ett par hack men det är en annan sak.

Skrivet av DominatorPC:

Förövrigt så verkar folk tro att DX12 kommer göra drastiska förändringar grafiskt och prestandamässigt vilket det inte kommer göra , min uppskattning är att övergången kommer bli smått mindre märkbar än när vi gick från DX10 till DX11.

Det är en konstig jämförelse, DX11 handlade om förbättrad (hårdvaruaccelerad) tesselering men alla de grundläggande gamla funktionerna var desamma. DX12 är ett helt nytt API. Jag tror att vi vinner mer den här gången, speciellt om man sitter på en kraftfull maskin med många kärnor.

Permalänk
Avstängd

Idag kräver det fyra stycken Nvidia GeForce GTX Titan.
Men om några år så kan nog alla köra det på bara ett grafikkort.

När får vi se real-time raytracing då?
Och några voxel-motorer som funkar på riktigt?
Är det octree som gäller framöver?

Varför kan inte tjejer vara så snygga i verkligheten?
Alla mina favorittjejer är från tv-spel.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Om du kollade filmen så är det alltså filmat just in-game. Han stannar upp handlingen ett par gånger för att visa att det är just renderat in-game, och att han får bra FPS. Sen är det möjligt att du inte kommer att få lika bra FPS med ditt grafikkort utan blir tvungen att dra ner grafikinställningarna ett par hack men det är en annan sak.

Det är en konstig jämförelse, DX11 handlade om förbättrad (hårdvaruaccelerad) tesselering men alla de grundläggande gamla funktionerna var desamma. DX12 är ett helt nytt API. Jag tror att vi vinner mer den här gången, speciellt om man sitter på en kraftfull maskin med många kärnor.

Jag kollade filmen och ja det var ingame men det är ju totalt irrelevant när man inte kan göra någonting förutom att ändra vy och ljussättning hade det varit en spelbar demo alltså där man faktisk interagerar med den där grafiken då skulle jag klappat händerna trots den monstruösa hårdvaran som krävdes.

Konstig jämförelse nä det tycker jag inte i hårda drag så är det ju prestanda och grafik vi skall vinna på att byta upp oss!

Den som lever får se , jag tror bara inte det blir en wow upplevelse i skillnad mellan DX11 och DX12.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av Buio:

AMD Mantle visar att det finns prestandavinster att hämta, och spel som görs med DX12 kommer få bättre prestanda med samma grafiknivå. Ett spel som kommer bli enkelt att testa skillnaden mellan DX11 och DX12 är Witcher 3.

Japp det är jag övertygad om !
Min poäng var att skillnaden inte kommer vara stor knappt märkbar, att förvänta sig mer än det tror jag är förgäves.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Någon som har en bättre källa till streamen? (Så det ser lite mindre blurrigt ut...)

EDIT:

Skrivet av Buio:

Ett blog-inlägg från Microsoft som gör ett DX12-test med UE4. De får bättre prestanda genom att använda GPU och inbyggda grafikdelen i Intel-processorn tillsammans.
http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/2015/05/01/directx-12...

På den bloggen fanns ett klipp som kändes snäppet skarpare, tack för det! Finns det ännu bättre tro?

Angående det din post egentligen handlade om:

Kan någon säga "Presentation Delay"?
En mycket användbar teknik, och i vissa spel gör det inget, men graferna talar sitt tydliga språk: Å ena sidan får du högre frame-rate, å andra sidan tar det nästan dubbelt så lång tid att rendera klart varje enskild frame innan den är redo att skickas till skärmen. Visserligen handlar det bara om ~20ms extra (i det testade scenariot) men inget för VR eller (toppskiktet i) competative play med andra ord.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Är inget jämfört med detta

Nej jag är inte helt seriös Men får hoppas att Nvidia inte förstör spelet så även dom med AMD kort kan spela det (men är ju så klart inte troligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vackert! Ser fram emot när det kan köras på ett singelgrafikkort i 4 eller 8K någon gång i framtiden.

Visa signatur

5950X, 3090