Snabbtest: Påverkar Nvidia Streamer Service prestanda?

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Påverkar Nvidia Streamer Service prestanda?

Mystiska uppgifter cirkulerar om att en enkel inställning kan ge så mycket som 5–10 procent mer prestanda för den som använder ett Geforce. SweClockers undersöker i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lät ju lite som hokus pokus

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Att folk installerar Geforce Experience var något jag inte trodde. Bloat program som bara en funktion och det är för folk med Shield, resten finns bättre sätt att fixa utan Geforce Experience.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Att folk installerar Geforce Experience var något jag inte trodde. Bloat program som bara en funktion och det är för folk med Shield, resten finns bättre sätt att fixa utan Geforce Experience.

Jag använder Shadowplay rätt ofta och tycker GeForce Experience är väldigt behändigt. Och som testet visar så dras det ingen fps ifrån spelen med GeForce Experience, jag märker inte ens prestanda skillnad då jag spelar in med Shadowplay.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Jag stängde av denna tjänst när jag såg cpu use användningen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Jag använder Shadowplay rätt ofta och tycker GeForce Experience är väldigt behändigt. Och som testet visar så dras det ingen fps ifrån spelen med GeForce Experience, jag märker inte ens prestanda skillnad då jag spelar in med Shadowplay.

Känns som att OBS är bättre på alla punkter dock enligt mig så jag ser inte riktigt meningen. Kanske lite mer att ändra i början men jag själv tycker det är kul så det varierar ju lite från person till person.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Trots att Sweclockers inte hittade någon prestandaminskning så är det första jag gör när jag installerat drivrutiner från Nvidia/AMD att se till att Geforce Experience respektive AMD Gaming Evolved(Raptr) inte smög med under installationen, och isåfall avinstallera skiten direkt.

Jag kan optimera mina spelinställningar själv, tyvm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För bra länge sedan stängde jag av shadowplay/experience för att jag hade något problem, och problemet försvann.
Det roliga är att jag kommer inte ihåg varför/vad det var för problem.
Men jag kör alltid så "magert" som jag kan, en vana från den tiden resurser var riktigt begränsade antar jag.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att man tappar FPS med sämre CPU än i eran testrigg?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Känns som att OBS är bättre på alla punkter dock enligt mig så jag ser inte riktigt meningen. Kanske lite mer att ändra i början men jag själv tycker det är kul så det varierar ju lite från person till person.

Man använder ju dock OBS för att stream:a inte för att spara en lokalfil på de senaste 5-10 minuterna.

Skrivet av frankof:

För bra länge sedan stängde jag av shadowplay/experience för att jag hade något problem, och problemet försvann.
Det roliga är att jag kommer inte ihåg varför/vad det var för problem.
Men jag kör alltid så "magert" som jag kan, en vana från den tiden resurser var riktigt begränsade antar jag.

Shadowplay och liknande kör väl någon sorts hook där den kopplar sig till spelet, precis som t.ex Origin, Steam, osv gör med sina overlays.
Detta kan orsaka problem, speciellt om man har flera program som alla gör det. Är ganska ovanligt men jag hade det problemet i BF3 för länge sedan.

Permalänk
99:e percentilen

Men va?

Dessa "cirkulerande uppgifter" hävdar väl att man kan minska belastningen på CPU genom att stänga av streamingen? Men ni testar i maxade grafikinställningar med en överklockad 5930K och ett ensamt 980. Det säger ju överhuvudtaget ingenting om huruvida Shield Streaming stjäl CPU-prestanda; bara att det inte stjäl någon GPU-prestanda.

Så jag måste tyvärr diskvalificera det här testet. Gör om, gör rätt! Förslagsvis med till exempel en i5 i stock, ett Titan X och med relativt låga grafikinställningar, så att grafikkortet inte utgör flaskhalsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Display Driver och Physx är allt jag installerar från Nvidias drivrutiner, resten är bloatware i mina ögon

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har Experience installerat och märker inte någon skillnad i spel.
Såg att jag inte har aktiverat shadowplay och ska nog inte göra det heller.
Ska nog efter nästa drivers bara installera display drivers och physx.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Jag använder Shadowplay rätt ofta och tycker GeForce Experience är väldigt behändigt. Och som testet visar så dras det ingen fps ifrån spelen med GeForce Experience, jag märker inte ens prestanda skillnad då jag spelar in med Shadowplay.

Funkar shadowplay med spel i fönsterläge nu? Testade Game-DVR i W10 och det var rätt så smidigt och fungerade med spel i fönsterläge, men tyvärr tycker jag att bildkvaliten inte var nå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men va?

Dessa "cirkulerande uppgifter" hävdar väl att man kan minska belastningen på CPU genom att stänga av streamingen? Men ni testar i maxade grafikinställningar med en överklockad 5930K och ett ensamt 980. Det säger ju överhuvudtaget ingenting om huruvida Shield Streaming stjäl CPU-prestanda; bara att det inte stjäl någon GPU-prestanda.

Så jag måste tyvärr diskvalificera det här testet. Gör om, gör rätt! Förslagsvis med till exempel en i5 i stock, ett Titan X och med relativt låga grafikinställningar, så att grafikkortet inte utgör flaskhalsen.

Kan mycket väl vara så, om du kollar anmärkning ang. bioshock så är det ett UE3 spel, UE3 är riktigt cpu bundet, eller hellre, svarar riktigt bra på mera cpu kraft.
UE3 har lite andra egenheter för sig också som syns i varje prestanda test, speciellt dom som visar upp frametimes, på nvidia kort har du massor av "jitter" om du inte tweakar ini filarna och stänger av texture streaming, och det räcker inte med att sätta "bUseTextureStreaming=False" utan du måste göra det trasigt med vansinniga värden.
En eftergift till multiconsol egenskaperna inbyggd antar jag.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Men va?

Dessa "cirkulerande uppgifter" hävdar väl att man kan minska belastningen på CPU genom att stänga av streamingen?

Do all this and hit apply and you'll be able to see a noticable framerate boost and drop in your cpu usage!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av frankof:

Kan mycket väl vara så, om du kollar anmärkning ang. bioshock så är det ett UE3 spel, UE3 är riktigt cpu bundet, eller hellre, svarar riktigt bra på mera cpu kraft.
UE3 har lite andra egenheter för sig också som syns i varje prestanda test, speciellt dom som visar upp frametimes, på nvidia kort har du massor av "jitter" om du inte tweakar ini filarna och stänger av texture streaming, och det räcker inte med att sätta "bUseTextureStreaming=False" utan du måste göra det trasigt med vansinniga värden.
En eftergift till multiconsol egenskaperna inbyggd antar jag.

Problemet är att SweClockers testar fel sak: Ryktet är att Shield Streaming kan belasta CPU i onödan, men SweClockers bekräftar enbart att det inte belastar GPU.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Kan ju förstå om någon ligger på 60 strecket skulle känna en skillnad... Där kan 3 FPS vara skillnaden mellan flyt och icke flyt. Däremot når man typ 140 FPS och går ned till 137 gör ju sällan någon skillnad. Denna prestandaförlust verkar vara minimal.

Skrivet av Minsc S2:

Trots att Sweclockers inte hittade någon prestandaminskning så är det första jag gör när jag installerat drivrutiner från Nvidia/AMD att se till att Geforce Experience respektive AMD Gaming Evolved(Raptr) inte smög med under installationen, och isåfall avinstallera skiten direkt.

Jag kan optimera mina spelinställningar själv, tyvm.

Samma här. Vet att med AMD så kan man enkelt bocka av att Raptr ska installeras och därför följer skiten inte med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Problemet är att SweClockers testar fel sak: Ryktet är att Shield Streaming kan belasta CPU i onödan, men SweClockers bekräftar enbart att det inte belastar GPU.

Japp, vilket var lite av kontentan jag försökte få fram, och i ett riktigt GPU begränsad spel vill du inte märka av dom extra tjänsterna, men så fort du är lite kort på CPU kommer du att känna av det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, jag använder ju ShadowPlay motsvarande FRAPS när jag filmar Gameplay.

För mig tappar jag ingen prestanda vad jag har sett och det är utan att se en FPS mätare.

Kanske ska ta en titt nån gång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon179444:

Do all this and hit apply and you'll be able to see a noticable framerate boost and drop in your cpu usage!

Problemet är att han inte nämner någonting om vad han har för dator (vilket han SJÄLVKLART måste göra för att tråden ska vara vettig). Han kanske sitter med en riktigt skitig processor som har problem att dra runt CS:GO. Många gör ju tyvärr det, särskilt om man vidgar vyerna till att inte bara omfatta Sverige.

Om man har en dålig processor kanske det är sant att man får en märkbar prestandaboost med det här knepet. Men nu kan vi tyvärr inte säga om det är sant eller ej, eftersom SweClockers inte testade hur just CPU-prestanda påverkas av streaming, utan bara GPU-prestanda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Man använder ju dock OBS för att stream:a inte för att spara en lokalfil på de senaste 5-10 minuterna.

Shadowplay och liknande kör väl någon sorts hook där den kopplar sig till spelet, precis som t.ex Origin, Steam, osv gör med sina overlays.
Detta kan orsaka problem, speciellt om man har flera program som alla gör det. Är ganska ovanligt men jag hade det problemet i BF3 för länge sedan.

Fast man kan visst spela in med obs?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Ett plus vore om man kunde välja ShadowPlay utan Geforce Experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag stängde av denna tjänst när jag såg cpu use användningen.

0%? Jo, det är ju rätt skrämmande.

Skrivet av zather:

Känns som att OBS är bättre på alla punkter dock enligt mig så jag ser inte riktigt meningen. Kanske lite mer att ändra i början men jag själv tycker det är kul så det varierar ju lite från person till person.

OBS drar cpu, till skillnada från shadowplay. På min dator i 2560x1440 60fps ligger obs runt 80%, och man får framedrops ibland (skalandes ner till 1080p-stream).

shadowplay drar inte mätbar CPU alls, och jag tappar inte fps heller (iofs är gpu:erna typ 50-80% idle i de flesta spelen jag spelar).

Jag har just nu ett mid-range system skulle jag vilja påstå, två år gammal, i7, 2xgeForce 780.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zather:

Att folk installerar Geforce Experience var något jag inte trodde. Bloat program som bara en funktion och det är för folk med Shield, resten finns bättre sätt att fixa utan Geforce Experience.

Har du testat själv eller beslöt du direkt att det var "bloatat" för att det kom från en stor tillverkare? Du startar gefore experience, väljer spel i listan, sen optimera och sen play. Hur mycket enklare behöver du det? Vad är det för kul att på varenda spel gå igenom inställning för inställning när man kan få det rätt till 90% redan från början. Att konfigurera varenda spel i minsta detalj är något jag själv tröttnat på för väldigt länge sedan.

Deras optimering fungerar oftast riktigt bra om man är ute efter höga fps. Inget som hindrar att man därefter går in och ändrar på egen hand. Att man på köpet får förklarat med bildexempel på vad varenda inställning gör är bra. Shadowplay i sig fungerar ju riktigt bra också om man vill spela in lite gaming, med minimal prestandaförlust.

Testa själv så får du se.

Kul att folk direkt dömer ut detta direkt efter vi sett ett test från Sweclockers crew själva att det inte gör någon skillnad, men en viss disclaimer om att man inte testat alla konfigurationer som finns..men snälla någon. Ska man lita på det som skrivs i kommentarsfälten på Swec längre eller är det mest hittepå och fanboyande åt vardera håll? Tröttsamt.

edit: protip!: glöm inte att stänga av antivirus, brandvägg och windows update eftersom alltihopa ligger i bakgrunden och snor en massa värdefulla resurser och bandbredd!11!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cardeci:

0%? Jo, det är ju rätt skrämmande

Jag kan sätta igång den och ladda upp en kortare log, 0% my ass.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har du testat själv eller beslöt du direkt att det var "bloatat" för att det kom från en stor tillverkare?

Deras optimering fungerar oftast riktigt bra om man är ute efter höga fps. Inget som hindrar att man därefter går in och ändrar på egen hand. Att man på köpet får förklarat med bildexempel på vad varenda inställning gör är bra. Shadowplay i sig fungerar ju riktigt bra också om man vill spela in lite gaming, med minimal prestandaförlust.

Testa själv så får du se.

Enligt mig är bloat saker jag aldrig kommer använda, t.ex. appar som kommer i telefonen, program i Linux distros.

Jag vet vad inställningarna gör och shadowplay har inget mot OBS i både streaming och inspelning då man kan använda sig utav NVENC där med.

Så enligt mig är det helt onödigt och därför bloat.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

jag stängde av den tjänsten och då starar min dator på 11 sec och inte på 2 minuter ganska bra

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE mATX / BenQ 24'' XL2420T 144hz /
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB / Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum / Corsair Obsidian 350D /
Kingston 32GB (4x8GB)DDR3 2400Mhz/CL11/Beast Series /2X Asus 980 Strix

Permalänk

Det var då ett nedrans tjat på hur SweC testade detta.
Gör det själv istället så vet du om det belastar din dator mer än vad du tycker är behagligt.

Stäng av tjänsten och sluta böla.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag kan sätta igång den och ladda upp en kortare log, 0% my ass.

https://drive.google.com/file/d/0B6QDnPDQyFWSNnlZRUVPVnVueDQ/...

(jag hatar att min lilla NAS är nere, så min www-server hänger på NFS. )

Den där har kört sedan omboot (två veckor), och jag har streamat saker för att spela in (runt två timmar totalt).

Jag säger inte att den är bättre än OBS (självklart inte..) men att säga att OBS drar mindre resurser, eller att den äter all din CPU är ju lite missvisande.

0.00% i genomsnitt. Därav min kommentar om 0%.

Länk från senare rättande inlägg inredigerad.