Rockstar bannlyser moddare i GTA V

Permalänk
Melding Plague

Rockstar bannlyser moddare i GTA V

Den som modifierar filer till Grand Theft Auto V lever farligt. Nu inkommer mängder av rapporter om att Rockstar Games bannlyser moddare, även i enspelarläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå!

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Hjälpsam

Skönt i alla fall att det bara är två veckor, eftersom man tydligen kan bli bannad av lite oklara orsaker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ser inga problem med modifikation av spelet i enspelarläget. Det förlänger bara speltiden och för Rockstars del blir spelet bara mer populärt då det kommer figurera mer på bland annat Youtube.

Men om någon fuskar online får de gärna stänga av den spelaren för gott.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

Vad stängs man av ifrån? Hela RGSC-kontot, eller bara onlinespel?

Och förresten, "Bannlyser"?
Det är väl knappats en lämplig benämning på en avstängning i två veckor?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Så dåligt. Enda anledningen varför gta IV spelas än idag är ju pga alla fantastiska mods....

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag kan avvakta med att skaffa GTA5 ett tag till då. Se vart det hela planar ut.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Allt som kan ge dig en fördel i spelet jämtemot andra är ju att betrakta som fusk. Så att ändra spelets FOV är att fuska.

Rockstar har väl gjort det enkelt för sig och bannar alla som har ändrade filer. Alltså ryker alla fuskare, med moddare som collateral damage. Lite synd, men spelar personligen ett fuskar-fritt spel än ett spel med frihet för mods.

Permalänk
Medlem

Länge velat skaffa en hastighetsmätare (som fungerar till skillnad från den i 1st person view) men är rädd att man blir bannad i online läget då

Permalänk
Medlem

och man trodde de tänkte på pc spelare, men icke. Inte för att man ska tro på rockstar ändå så.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Enspelar läget ska inte spela någon roll men minsta modifiering av multiplayer delen är helt rätt! Trött på alla jävla fuskare!

Tycker det ska till ännu hårdare regler! Exempelvis Steam och Origin borde införa kontoban så allt ryker!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Länge grubblat över att få råd att köpa GTA V till dator. Skippar nog det nu, får inte ens modda ett spel. Meningen med mods är att spel ska kunna leva längre. Snacka om att Rockstar dödar sitt rykte

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Allt som kan ge dig en fördel i spelet jämtemot andra är ju att betrakta som fusk. Så att ändra spelets FOV är att fuska.

Rockstar har väl gjort det enkelt för sig och bannar alla som har ändrade filer. Alltså ryker alla fuskare, med moddare som collateral damage. Lite synd, men spelar personligen ett fuskar-fritt spel än ett spel med frihet för mods.

Kan inte göra mer än att hålla med dig. Har spelat detta sen release, och på dom 2 veckorna har där kommit så satans mycket fuskare.
Detta här hände mig när jag skulle dra till mitt hus...

Permalänk
Medlem

Tur att det inte är permanent i alla fall. Men dom borde göra så att det är ok med mods i Singleplayer.

Permalänk
Medlem

Alla race jag kört i singleplayer har ett "world record" på runt sekunden. Känns ju nödvändigt med sådana rekord om de kan fuskas fram.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Dem skulle ha stöttat moddare, men begränsat det till single player...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Det har varit en del moral panik relaterat till GTAs "virtual rape". Jag gissar att detta är en knee jerk response till de anklagelserna.

Permalänk
Medlem

Vad är det här för dumt trams, single-player borde det vara fritt fram att gå lös med modar tycker jag då det ger spelet betydligt längre livslängd.
Som nu när jag har klara ut spelet..."jaha och nu då?" Nä in med mods för tusan!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Så att roa sig själv och inte förstöra för andra, är alltså förbjudet för Rockstar? Först kom ett mycket dåligt optimerat GTA IV, och sen nu detta. Hur tänker de egentligen? Förhoppningsvis börjar de använda deras hjärnor till det de ska användas till, och inte vara så jävla egoistiska och tråkiga.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Banna gärna fuskare for life. Helt OK.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GRlP3n:

Kan inte göra mer än att hålla med dig. Har spelat detta sen release, och på dom 2 veckorna har där kommit så satans mycket fuskare.
Detta här hände mig när jag skulle dra till mitt hus...

http://i58.tinypic.com/1ysl6v.jpg

Många fuskare finns men det är inte ofta man stöter på dom, tycker jag. Igår spelade jag en hel dag utan att stöta på en fuskare. ESC och find new session brukar ändå lösa problemen.

Permalänk

Shit, bra man inte tog hem FOV-moddet då..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv

Inget jag direkt bryr mig om personligen. Någon form av modstöd hade nog kunnat vara bra från Rockstars sida. Inte direkt oväntat att folk skulle börja modda spelet. Moddar i SP är långt ifrån orimligt.

Betydligt lindrigare avstängning än vad som nu finns möjlighet på Steam där utgivare/utvecklare nu kan slänga ut betalande kunder från sina spel. Påstås vara avsett för att användas mot fuskare men kommer i själva verket användas mot kritiker och andra oönskade. De kommer ju definitivt inte kunna hålla tassarna borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dom borde byggt spelet med mod-tankar redan från början så att dom exposar trygga APIer som moddare kan anropa men som inte går att missbruka.
Så kan moddare bara modda ett subset av spelet medan vitala komponenter som skulle leda till orättvisa fördelar inte går att påverka.

Permalänk
Medlem

fattar inte varför mods i singleplayer ska vara straffbart med ban. Är det 2005 eller? GTA är ju som gjort för en miljon olika moddar som kommer göra spelets livslängd mångfalltigt längre, men nejdå det ska inte tillåtas.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Antagligen har dom inget tillförlitligt sätt att kunna säkerställa att en mod enbart kan användas i singelplayer.

Om dom borde ha bra mod-support (stabilitet/enkelhet/fair-play-only) är en helt annan fråga som ofta resulterar i att många anser att: "Företaget X är dumma som inte förstår att min åsikt är bäst."

Permalänk

Det är för mig den absoluta definitionen av galenskap att inte få modifiera enspelarläge. Det är modifikationer av enspelarläge som gett Skyrim 4 år på topp på Steam. Det är modifikataioner av enspelarläge som gett oss bl.a. Counter-Strike. Men Rockstar är ju inte kända för att vara resonliga. Sen vill de absolut inte att någon ska spela deras spel på YouTube heller. Speciellt inte om videorna är monetariserade. För det är ju förlorad inkomst för dem.

Nej, hade man gjort det rätta här i världen hade man bojkottat Rockstar för all framtid. Vi får hoppas det dyker upp en namninsamling under kvällen som när Steam ville ta betalt för mods. Det hade inverkan på Steam i alla fall, men Rockstar är ju extremt envisa jämfört med Valve, så vi får väl se. Kommer knappast att bli en förändring här.

Jag håller dock med om att mods ska hållas i enspelarläget exklusivt. Det är inte ok att ha "unfair advantage" över andra, på ett sätt eller annat.

Vi kan väl hoppas att Rockstar kommer gå att rå på, men det betvivlar jag mycket, mycket starkt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Detta kommer endast lösas om rockstar släpper en "workshop" där moddare kan lägga upp mods som måste bli accepterade av rockstar och spelare kan one click installera dem till singleplayer.

Permalänk
Medlem

Det borde tillåta mods för singelspel i alla fall. Ställen som typ nexus.com kan ta kontrollen över vad som får släppas

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fixa spelet först?

Man kan ju försöka fixa felen med rpf filerna .."zlib call" innan man ens börja tänka på moddare...
*ARG SPELARE *