Microsoft Hololens begränsas av smalt synfält

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Hololens begränsas av smalt synfält

Utsikterna för Microsofts holografiska glasögon Hololens begränsas av att endast en liten del av bilden är synlig inuti en avgränsad ruta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då blir det väl lättare at skilja verkligheten från fantasierna vilket kanske kan vara bra?

Permalänk
Entusiast

Där ser man. Jag hade redan räknat med att demo-visningarna var mer än vad tekniken i verkligheten klarar av.
Det är ofta sådana här demo-visningar ser bättre ut än vad tekniken klarar av i verkligheten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Det kunde kanske vara en idé att poängtera att hårdvaran inte är färdig än? Och att de på 100 dagar har gjort stora framsteg sen den senaste visningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Men hurra! HYPE HYPE HYPE som vanligt med Microsoft.. Nu är det väl i och för sig inte klart än men att det är såhär pass dåligt i ett så sent stadie av utvecklingen känns inte alls bra faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Då blir det verkligen inget köp...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ronnylov:

Då blir det väl lättare at skilja verkligheten från fantasierna vilket kanske kan vara bra?

Äh verkligheten får man nog av i verkliga livet! Här vill man ju fantisera sig bort huvudsakligen. Såna här begränsingar är väl inte bra på något sätt för vad produkten försöker åstadkomma.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det kunde kanske vara en idé att poängtera att hårdvaran inte är färdig än?

Skickades från m.sweclockers.com

Och att synfältet är något dom jobbar på enligt Gabe Aul men det utelämnar man såklart.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det är väl kanske inte så konstigt om man tänker efter lite. MS verkar använda Hololens som ett sätt att visa hur flexibelt deras nya ramverk för program/"appar" är snarare än hur bra deras nya produkt är, även om de även verkar vara stolta över själva teknologin men inte produkten direkt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

Men vad hade ni trott egentligen. De var ju så jävla orealistiskt ända sen man såg demot ju. Inte ens chans att de skulle bli som demot.

Permalänk

Tested har en rätt bra genomgång efter en hands-on med hololens. Jag är fortfarande hypad, men då ur perspektivet av en produktuvecklingsingenjör/industridesigner och ser framför allt tillämpningar i industrin snarare än i vardagsrummet.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv

Tycker det lät lite mer positivt när tested gjorde en review (https://www.youtube.com/watch?v=7TJg7T_Fruk)
även om de var en del som behövdes förbättras
Men hoppas de blir bra till lanseringen för vill verkligen ha en

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt skeptisk till att demonstrationerna var som det egentligen var för han som använda utrustningen, man får aldrig se hur det ser ut för honom, det är ju nästintill omöjligt, men still.

Permalänk
Medlem

"Ogilla starkt" är ett uttryck som slängs runt mycket, men det gör jag med Microsoft. Ändock måste jag säga att Hololens gör mig glad, typiskt sådan ingenjörskonst som för tekniken och på sikt samhället framåt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta kommer som en överraskning från vissa. Som ägare av både dk1 o dk2 kändes det självklart att saker och ting inte såg i närheten ut som det gör via kameran på deras live demos.

Permalänk
Medlem

mmmm Microsoft marketing money! nästan lika fantastiskt som kinect.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Jag ser Microsoft Hololens som fullkomligt ground breaking. De gör något ingen annan har gjort förut. Som civilingenjör i medieteknik har jag en ofantlig respekt för den tekniska bedrift detta är (forskning har bedrivits i årtionden kring AR men inte kommit i närheten av detta). Sedan är tekniken inte fullmogen - visst - men att whina över låg FOV när de lanserar något såhär häftigt är bara att vara blind för vad de faktiskt har åstadkommit.

Köp den eller köp den inte - för det kommersiella värdet är väl begränsat i nuläget - men nedvärdera inte bedriften och dess framtida potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Jag ser Microsoft Hololens som fullkomligt ground breaking. De gör något ingen annan har gjort förut. Som civilingenjör i medieteknik har jag en ofantlig respekt för den tekniska bedrift detta är (forskning har bedrivits i årtionden kring AR men inte kommit i närheten av detta). Sedan är tekniken inte fullmogen - visst - men att whina över låg FOV när de lanserar något såhär häftigt är bara att vara blind för vad de faktiskt har åstadkommit.

Köp den eller köp den inte - för det kommersiella värdet är väl begränsat i nuläget - men nedvärdera inte bedriften och dess framtida potential.

En bra anledning till att teknik går så snabbt nu är för att vi i stort sett lever i en informationsålder som aldrig skådats förut. Bara för att forskare ej har löst detta förut så betyder de inte att de är Moses själv som delar havet i hololens. Kan med säkerhet tala om att denna produkt är fröet av denna forkning, men att de löst detta själva vips, är att ta i. Klart det är intressant teknik, men dålig krigsföring av M$ att leverera på detta sättet imo. Inte för att jag förväntat mig en solid produkt, vid lansering. Redan vid pressreleasen så pratade folk om att det var överdrivet påslag. Låt oss nu njuta av att vi siade rätt, har ändå tänkt skippa första turen Hololens och gå på VR i år

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Att gå på LSD och ha på sig dessa....

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Hololens är i ett tidigt stadie och jämföra den med kinect är fel. Denna produkt är något som på sikt kommer finnas i alla hem men om det är Microsoft eller någon annan som står för produkten återstår att se. Jag kommer förhoppningsvis få möjlighet att testa den nästa vecka och kan då rapportera mina upplevelser.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Varför behöver man en sådan? Kan man träffa sina vänner live över internet (fast på låtsas) eller vad är tanken?

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på det begränsade FOV. Men det blir säkert kul att testa Hololens och se vad man kan göra med det.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar verkligen när företag gör så här. Hade jag inte sett deras coola koncept video hade jag tänkt "coolt hologram" nu tänker jag bara "jaha är det här allt, ni och den här produkten suger" Bättre att lova lite och leverera mycket än tvärt om.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför behöver man en sådan? Kan man träffa sina vänner live över internet (fast på låtsas) eller vad är tanken?

folk vill ha japansk vr me brudar som har sjömansjackor och tittar ner i marken och skrapar med foten , samtidigt som man kan tafsa på dom med tentakler .

Permalänk
Medlem

Är väl mer regel än undantag att ett företag försöker skapa någon form av "hype" kring sina produkter idag, särskilt när det gäller tekniska prylar? Givetvis får man ju förvänta sig att det inte är så bra som de säger. Oavsett kan jag ju inte neka till att idén eller konceptet är ganska lockande och känns ju bra mer intressant än VR. Med andra ord är det inte alls omöjligt att man skaffar en sådan här när andra eller tredje generationen släppts och de flesta barnsjukdomarna (förhoppningsvis) åtgärdats.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag reagerar mest på texten: "De flesta är överens om att Hololens kan skapa trovärdiga hologram och precis som utlovat läsa av omgivningen", verkar som att dom lyckats uppfylla det svåraste i demot.

Lite överraskad att just FOV'en inte höll måttet men fortfarande fruktansvärt imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Jag ser Microsoft Hololens som fullkomligt ground breaking. De gör något ingen annan har gjort förut. Som civilingenjör i medieteknik har jag en ofantlig respekt för den tekniska bedrift detta är (forskning har bedrivits i årtionden kring AR men inte kommit i närheten av detta). Sedan är tekniken inte fullmogen - visst - men att whina över låg FOV när de lanserar något såhär häftigt är bara att vara blind för vad de faktiskt har åstadkommit.

Köp den eller köp den inte - för det kommersiella värdet är väl begränsat i nuläget - men nedvärdera inte bedriften och dess framtida potential.

Det folk gnäller på är väl egentligen inte att produkten i sig själv inte håller jättehög "kommersiell kvalitet", utan hur Microsoft visar upp funktionalitet som produkten helt enkelt inte klarar av. Man borde ha varit tydliga och öppna redan från början med hur långt man har kommit med tekniken istället för att göra missvisande presentationer som produkten inte kan leva upp till i dagsläget.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det folk gnäller på är väl egentligen inte att produkten i sig själv inte håller jättehög "kommersiell kvalitet", utan hur Microsoft visar upp funktionalitet som produkten helt enkelt inte klarar av. Man borde ha varit tydliga och öppna redan från början med hur långt man har kommit med tekniken istället för att göra missvisande presentationer som produkten inte kan leva upp till i dagsläget.

Håller med dig men snälla, visa mig ett företag som är helt öppna och inte gör hype av sin produkt???

- Intel släpper nya värsting CPUn.. ska klocka 5Ghz... de flesta nåt 300Mhz mer än förra.

- Apple släpper ny Iphone, som är exakt samma som föregångeren, med lite tweaks, men det är enorm hype.

- Alla smartwatches eller vad man ska kalla dem. Enormt hypad produkt som du kan göra allt med (i 2 timmar sen är batterier slut)

- Tesla har framtidens super bil (som fortfarande kostar mer än ett hus, kommer ha brist på råvaror till batterierna och har många problem kvar att lösa)

- AMD har släppt CPU en efter en... alla verkar ha blivit mer eller mindre besvikelse på något sätt (på senaste tiden då). APUerna är kanon, men lider av minnesbandbredd. vanliga CPUerna har 8 kärnor, men spöas av 4 kärnor från Intel.

Qualcomm har ny värsting CPU, som tydligen är en kokplatta som throttlar ner så mycket att dens mindre bror effektivt är snabbare. Men den är snabb...

Samsung har budget SSD, världsnyhet med TLC i SSD, som visar sig ha allvarliga fel.

Jag kan hålla på hela dagen...
Alla.. och jag menar verkligen alla företag finputsar sanningen. Titta på grafer, titta på "statistik", så ser du att den alltid är förvrängd för att gynna företaget. Du säljer inte produkten om inte den är bättre än konkurrenten, så är det bara.

Poängen här måste dock vara att MS har faktiskt gjort en otrolig bedrift, på mindre tid än Oculus (som inte heller är verken perfekt eller "klar"), på ett område som ingen förväntat sig att de skulle jobba på. Företaget har utvecklat mjukvara under större delen av sin tid, nu har de suftplattor, Xbox konsol och ec snart mobiltelefoner och VR utrustning.

Vågar säga att när Apple släppte Iphone, var de innovatörer. De gjorde något helt otroligt enligt många, trots att den hade sina problem. Idag har detta blivit en standard som allt jämförs med.

Idag är Microsoft innovatörerna som såg en VR efterfrågan, och valde att göra det på ett bättre sätt än att stänga ute verkligheten och begränsa den. De har problem att lösa, utan tvekan, men de har också lite tid att göra det på. Oculus var de som började detta, precis som flera surfplattor och touch mobiltelefoner fanns innan Ipad och Iphone, frågan är bara vilket som faktiskt kommer får mer praktiskt användning.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt alla som klagar på produkten.
Finns väl inte ett företag i världen som ska lansera sin produkt och beskriver den som medelmåttig och långt ifrån färdigutvecklad. Aldrig sett ett företag som säger "Vi har tillverkat en mobil, vi hade kunnat göra den bättre. Men det är en mobil iallafall."

Kollar man på presskonferenser från tillverkare av alla olika slags produkter så är det ju alltid att deras produkter är det bästa sedan skivat bröd. Helt enkelt något som du måste äga för att klara dig mer eller mindre.
Det är väl därför sidor som Sweclockers finns, som kontrollerar och testar datorkomponenter för att se om det är som tillverkarna själva säger. Vi klagar ju inte på t.ex. GTX 980 och säger att "Dom hade kunnat göra bättre, detta är ingen färdigutvecklad produkt".

Detta är ett första steg i rätt riktning. Visst det behöver utvecklas mer, men det finns väl ingen tillverkare av tekniska komponenter som vågar påstå att dom har en totalt färdigutvecklad produkt som inte går att utveckla mer överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Det får vara hur kasst som helst just nu, FOV-problem eller inte. Jag är aningen mer imponerad att tekniken ens börjat utforskas. Någonstans måste dom börja och som vi förmodligen alla vet så blir första pannkakan sällan bra. Man kan ju inte förvänta sig annat än att detta är något som kommer förbättras med tiden precis som med allt annat.

Har större hype för detta än om det skulle ligga ett GTA 6 under arbete.
Jag slänger gärna på mig ett par brillor och ser nyheterna på morgonen till kaffet vart jag än i huset befinner mig, eller sprängskisser när man meckar bil osv. Finns ju oändliga användbara områden med denna teknik som kan vara till enorm underlättning på daglig bas.

Visa signatur

Star Citizen ❤