EVGA Supernova 650 GS

Permalänk
Melding Plague

EVGA Supernova 650 GS

Välrenommerade Seasonic står för plattformen i en ny serie nätaggregat från EVGA. Nu är det dags att ladda konstlasten med den guldklassade Supernova 650 GS

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Välrenommerade Seasonic står för plattformen i en ny serie nätaggregat från EVGA. Nu är det dags att ladda konstlasten med den guldklassade Supernova 650 GS

Läs artikeln

När det handlar om EVGA så kan det inte bli annat än toppklass. Snacka om att vara ett föredöme i datorkomponentsvärlden.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

När det handlar om EVGA så kan det inte bli annat än toppklass. Snacka om att vara ett föredöme i datorkomponentsvärlden.
/Lifooz

Bortsett från att nätaggregatet inte utmärktes med det då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

När det handlar om EVGA så kan det inte bli annat än toppklass. Snacka om att vara ett föredöme i datorkomponentsvärlden.
/Lifooz

Håller med, de gör väldigt bra produkter. Sen tar de ju oftast ett lite högre pris än sina konkurrenter (med all rätt). Har inte ägt en enda EVGA produkt i mitt liv men så fort jag ser en recension av deras grejor dyka upp tänker jag premium direkt.

Förstår dock inte riktigt grejen med detta agget dock. Det är ju bara (?) 3cm kortare, 5 år mindre garanti och 100W mindre jämfört med EVGA G2 750W exempelvis. Vad är det jag missat? För övrigt verkar det vara ett toppen agg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Håller med, de gör väldigt bra produkter. Sen tar de ju oftast ett lite högre pris än sina konkurrenter (med all rätt). Har inte ägt en enda EVGA produkt i mitt liv men så fort jag ser en recension av deras grejor dyka upp tänker jag premium direkt.

Förstår dock inte riktigt grejen med detta agget dock. Det är ju bara (?) 3cm kortare, 5 år mindre garanti och 100W mindre jämfört med EVGA G2 750W exempelvis. Vad är det jag missat? För övrigt verkar det vara ett toppen agg!

Jag har haft ett GTX-460, från EVGA och i detta nu så sitter den och gör sin plikt i en polares dator.
/lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fatmajk:

Förstår dock inte riktigt grejen med detta agget dock. Det är ju bara (?) 3cm kortare, 5 år mindre garanti och 100W mindre jämfört med EVGA G2 750W exempelvis. Vad är det jag missat? För övrigt verkar det vara ett toppen agg!

Jag blir också tveksam till positioneringen. Bortsett från att den är 5cm kortare... varför skulle jag välja det här istället för ett 750W G2 för samma pris? Samma verkningsgrad, lägre effekt och kortare garantitid...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ni har med verkningsgradstabellen för 80plusmärkningarna i teorisidan.
Men finns det någon möjlighet att få plats med den märkta skalan (dvs guld i det här fallet) även där ni publicerar verkningsgraden som ni har uppmätt?
Det är en liten petitess, men det är bara en stilla tanke jag höjer lat som jag är.
Gott jobb!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Jag blir också tveksam till positioneringen. Bortsett från att den är 5cm kortare... varför skulle jag välja det här istället för ett 750W G2 för samma pris? Samma verkningsgrad, lägre effekt och kortare garantitid...

Undrar detsamma. Angående att fläkten snurrar igång vid låg belastning i eco-läge: tycks ju vara riktigt låga varvtal och den tycks snurra långsammare med 50% belastning än G2 och med belastning över det håller de ungefär jämn fläkthastighet. Så säkert är det ett riktigt tyst agg.

Permalänk
Avstängd

Bra EVGA!! Som vanligt hög kvalitet (eller ska man säga Seasonic.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag blir också tveksam till positioneringen. Bortsett från att den är 5cm kortare... varför skulle jag välja det här istället för ett 750W G2 för samma pris? Samma verkningsgrad, lägre effekt och kortare garantitid...

Angående storleken kan det vara berättigat i mindre chassin där jag mer än en gång sett 16cm som maxlängd för psu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Tja priset ligger lite högt, som många jämför med G2 (så väljer jag G2 men fläkten är dock inte rolig vad jag hört andra säga dock). Men är ju seasonic agg och dom tar ju rätt bra pris för kvalité (inget fel i det, men gör ju enheten dyr också).

Är fläkten tystare än i G2? även om denna går på lägre RPM är det ju bara hava sanningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Själv kör jag bara Enhance-baserat numera. Om jag måste snåla så blir det FSP-baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Själv kör jag bara Enhance-baserat numera. Om jag måste snåla så blir det FSP-baserat.

Skulle våga påstå att seasonic och super flower är bättre val än FSP, om man ska snåla (om det inte är något riktigt låg budgetbygge då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

80 Plus Gold är så 2012...

Platinum and Titanium is where it's at.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

80 Plus Gold är så 2012...

Platinum and Titanium is where it's at.

Det finns nätdelar med Platinum och Titanium, men ingenting är gratis, så vill du ha mer än guld så får du punga ut lite mer.

I övrigt så ser detta ut som ett bra nätaggregat, men jag ställer mig i "Vart är denna enhet meningen att placerat"-ledet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja priset ligger lite högt, som många jämför med G2 (så väljer jag G2 men fläkten är dock inte rolig vad jag hört andra säga dock). Men är ju seasonic agg och dom tar ju rätt bra pris för kvalité (inget fel i det, men gör ju enheten dyr också).

Är fläkten tystare än i G2? även om denna går på lägre RPM är det ju bara hava sanningen.

jag har ett G2 850, riktigt tyst fläkten låter inte eller så har jag andra fläktar som låter mer.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av retro123:

Undrar detsamma. Angående att fläkten snurrar igång vid låg belastning i eco-läge: tycks ju vara riktigt låga varvtal och den tycks snurra långsammare med 50% belastning än G2 och med belastning över det håller de ungefär jämn fläkthastighet. Så säkert är det ett riktigt tyst agg.

Har man ett m-ITX chassi eller annat chassi där det är ont om plats för nätaggregat, (men inte så trångt att SFX/SFX-L nätagg är ett krav) exempelvis ett Bitfenix Prodigy/Prodigy M så betyder de där 5 cm mindre i längd att nätaggetet får plats, vilket ett G2 inte gör.

Är agget kortare än standard (160 mm) som det recenserade agget nu råkar vara betyder det dessutom att de modulära kablarnas kontakter på själva agget även de (oftast) får plats inom de specificerade 160 millimetrarna.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk

Efter att ha tillbringat halva helgen med att stirra på baksidan av mitt G2 kan jag bara fundera på en sak. Varför tusan har dom annorlunda anslutningar för dom modulära kablarna på denna modell???
Dags för en standard snart.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Första sidan, andra stycket: "...på pappret är mycket sig från tidigare..." Här verkar ett "likt" ha försvunnit.

Trevlig recension i övrigt även om jag allra helst även skulle vilja se en mätning på ljudnivå, men jag förstår svårigheterna med det. Jag får lita på silentpcreview.com i det hänseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke75:

Första sidan, andra stycket: "...på pappret är mycket sig från tidigare..." Här verkar ett "likt" ha försvunnit.

Trevlig recension i övrigt även om jag allra helst även skulle vilja se en mätning på ljudnivå, men jag förstår svårigheterna med det. Jag får lita på silentpcreview.com i det hänseendet.

Om du kollar under "Skriv ut" nere till höger under sidoförtäckningen så finner du en knapp som heter "Rätta artikeln". Det är nog lättare att få fatt i relevant person på det viset än att hoppas på att de läser diskussionstrådarna.

Permalänk
Inaktiv

Certifieringen görs vid 110 V som amerikaner använder och därför ligger enheten över den verkningsgraden här i Europa där vi kör 220 V. Det hade varit konstigt om den inte legat över

Permalänk
Medlem

Synd att 650w inte riktigt räcker till SLI längre, im gonna have to upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Synd att 650w inte riktigt räcker till SLI längre, im gonna have to upgrade

Hur menar du?
Om du ska köra 780Ti eller Titan X i SLI så blir det på håret. Annars duger det utmärkt till SLI.

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Fatmajk:

Förstår dock inte riktigt grejen med detta agget dock. Det är ju bara (?) 3cm kortare, 5 år mindre garanti och 100W mindre jämfört med EVGA G2 750W exempelvis. Vad är det jag missat? För övrigt verkar det vara ett toppen agg!

Skrivet av Xyborg:

Jag blir också tveksam till positioneringen. Bortsett från att den är 5cm kortare... varför skulle jag välja det här istället för ett 750W G2 för samma pris? Samma verkningsgrad, lägre effekt och kortare garantitid...

Skrivet av retro123:

Undrar detsamma. Angående att fläkten snurrar igång vid låg belastning i eco-läge: tycks ju vara riktigt låga varvtal och den tycks snurra långsammare med 50% belastning än G2 och med belastning över det håller de ungefär jämn fläkthastighet. Så säkert är det ett riktigt tyst agg.

Skrivet av Jonssown:

I övrigt så ser detta ut som ett bra nätaggregat, men jag ställer mig i "Vart är denna enhet meningen att placerat"-ledet.

Positioneringen är dessvärre exceptionellt skev i Sverige just nu. EVGA:s rekommenderade priser i USD är $99 för 650 GS och $129 för G2 750, ett ganska ordentligt gap med andra ord. I Sverige är prisskillnaden bara en hundralapp i dagsläget, så det återstår att se om G2-modellerna kommer att fortsätta stiga i pris framöver.

Skrivet av Broken-arrow:

Är fläkten tystare än i G2? även om denna går på lägre RPM är det ju bara hava sanningen.

Skulle säga att den är tystare än G2:an, men enbart till följd av det lägre varvtalet. Upplevde aldrig att fläkten i vårt exemplar av 750 G2 hade några missljud.

Permalänk
Medlem

Detta låter intressant.

Är ute efter en ny PSU då jag inte är nöjd med mitt nuvarande...

Och G2 är för djup för mitt chassi så detta var en glad nyhet!

Visa signatur

| Playstation 4 Pro | Nintendo Switch |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Det finns nätdelar med Platinum och Titanium, men ingenting är gratis, så vill du ha mer än guld så får du punga ut lite mer.

I övrigt så ser detta ut som ett bra nätaggregat, men jag ställer mig i "Vart är denna enhet meningen att placerat"-ledet.

Den kostar 1100 kr. Det är samma precis som jag betalade för mitt Platinum-certifierade Fractal Design nätagg för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Om du kollar under "Skriv ut" nere till höger under sidoförtäckningen så finner du en knapp som heter "Rätta artikeln". Det är nog lättare att få fatt i relevant person på det viset än att hoppas på att de läser diskussionstrådarna.

Ah, det hade jag ingen aning om... tack för tipset!

Permalänk

ja ser inga fördelar med modulärt jämfört med semi-modulärt nätagg 24pin & 4-8pin kontakten ska väl in ändå ?
nån som kan förklara ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja ser inga fördelar med modulärt jämfört med semi-modulärt nätagg 24pin & 4-8pin kontakten ska väl in ändå ?
nån som kan förklara ?

Betydligt lättare för dom som gör egna kablar med specifik längd och utseende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag har ett G2 850, riktigt tyst fläkten låter inte eller så har jag andra fläktar som låter mer.

Jo, varken 750 eller 850 så går fläkten igång från runt 300/400 watt. Bara nyfiken hu denna lät mot G2, när ändå fläkten startar tidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar