Installera Windows XP med ett USB-minne

Permalänk
Melding Plague

Installera Windows XP med ett USB-minne

Att installera om sin dator klarar nog de flesta på SweClockers av. Det enda som behövs är en cd-skiva med det önskade operativsystemet samt en optisk enhet. Men om nu datorn saknar en optisk enhet, som faktiskt är fallet hos många bärbara datorer, hur gör man då? Jo, man använder ett USB-minne!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite söndagsläsning.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Nice, trevligt med såna här artiklar *Thumbs up*

Permalänk

Helt sjukt jag satt precis och googla om detta.

Permalänk

Vad man hittar på nu mera

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort - helt klart något jag ska börja köra med. Jag har inte ens min cd-läsare inkopplad mer än till installation av just operativsystemet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Snart kommer OS att säljas på USB-stickor istället för skivor

Permalänk
Avstängd

Nyhet vet jag inte om det är, har haft en bootbar linuxversion på ett USB-minne ett bra tag nu

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

mycke trevlig läsning

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Nyhet vet jag inte om det är, har haft en bootbar linuxversion på ett USB-minne ett bra tag nu

Det är ingen nyhet heller, det står ju artikel

Förövrig mycket trevlig läsning

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Nyhet vet jag inte om det är, har haft en bootbar linuxversion på ett USB-minne ett bra tag nu

Har någon påstått att det ska vara det? Allt man läser i tidningar (vare sig de är i pappersform eller digitalt) är inte nyheter

Permalänk
Medlem

Men, frågan är hur man gör om man har en dator med USB som _inte_ kan boota från USB???

Jag har en sån, med Linux är det enkelt, det är bara att boota från floppy med en sk USB-image så laddar floppyn alla operativ-filerna från USBn.

Men, om man som jag vill utnyttja en befintlig WiFi-adapter = inte köpa nytt= sånt kostar pengar, så måste jag nästan köra Windows XP eftersom det inte finns drivrutiner för Linux för den aktuella pccard-adaptern. Visst, det går säkert i Linux ändå, om man kompilerar en egen kernel-module från nån generisk drivrutin för det chipsetet som man kan gissa sitter i adaptern. Men det är i princip lika krångligt som att installera XP via USB, minst.

Så frågan är: hur gör jag, för visst måste det gå att överlista XP på något sätt????

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Lätt att man ska fixa ett sådant på en usb sticka att ha som reserv. Om en skiva skulle gå sönder elr liknande.

Mkt bra att veta!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Nyhet vet jag inte om det är, har haft en bootbar linuxversion på ett USB-minne ett bra tag nu

Ja men det här är ingen nyhet och sedan pratar vi inte om linux. Bra artikel annars

Permalänk

Det här visste jag inte om! Nu blev jag ju nästan sugen på att formatera datorn bara för att kunna installera XP via ett usb-minne

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Medlem

bra läsning

Kan vara bra att veta, var det så här ni gjorde med Eee PC'n?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
det är bara att boota från floppy

från en vadförnått?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

vilken praktisk ide ! själv blir man lite orolig om man råkar repa sin egen operativ system skiva, men med usb är det ju mindre oro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
bra läsning

Kan vara bra att veta, var det så här ni gjorde med Eee PC'n?

Japp, och det fungerar på precis samma sätt som andra datorer.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

sköna ni är och lägger upp propagandan som följer med medans man installerar

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
från en vadförnått?

Hehe, är du allvarlig? Alltså en 3,5" floppy-diskett...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Riktigt bra gjort - helt klart något jag ska börja köra med. Jag har inte ens min cd-läsare inkopplad mer än till installation av just operativsystemet.

Samma här. Onödigt me läsare, dom bara låter å e klumpiga. Detta är ju en asbra grej asså!

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hehe, är du allvarlig?

inte mer än vanligt..

Dold text

men seriöst så, menade jag att de borde vara helt utrotade nu. men det verkar ju inte hända, jag köpte nån mojäng så sen som förra året där drivrutiner skickades med på små blå plastsvin. (!)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Rätt trevligt att ha floppy när man ska flasha, bara att lägga in Dr.Dos och skriva flashkommandot i autoexec.bat så behöver man inte göra mer än just att boota för att datorn skall bli nyflashad. Självklart går samma sak med CD-ROM, men av någon anledning är det krångligare att sätta upp en sån CD, samma sak går också med USB men det är ännu, ännu krångligare att göra en bootbar USB-sticka. Åtminstone jämfört med en floppy.

Hursomhelst, datorn jag vill lägga in Windows på har _ingen_ CD-ROM och bara EN icke bootbar USB-bort(en ultraportable från förra seklet, med bra och skarp skärm och som duger perfekt som surfburk och bara väger ca.1Kg). Eftersom den låg i grovsoprummet och var gratis så är det inte aktuellt att spendera pengar på den och som sagt, Linux fungerar perfekt på den men lite krångligt att få igång WiFi.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Men varför installera windows via usb minne?
Har flera datorer utan CD och då är det bara att ghosta dom, tar 2minuter och man slipper allt krångel.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Japp, och det fungerar på precis samma sätt som andra datorer.

Okej.

Är det lagligt att göra så här? På XP skivan står det ju att den inte får kopieras osv.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej.

Är det lagligt att göra så här? På XP skivan står det ju att den inte får kopieras osv.

Om vi säger så här, om du har en fulllicens av XP lär inte Microsoft stämma dig varvid frågan om det är lagligt eller inte är helt hypotetisk och ganska ointressant.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om vi säger så här, om du har en fulllicens av XP lär inte Microsoft stämma dig varvid frågan om det är lagligt eller inte är helt hypotetisk och ganska ointressant.

Om jag inte har fel så får man göra backup på sina cd skivor oavsett vad Ms säger..

Du får göra en kopia av en musik cd och ge till din kompis helt lagligt.
Frågan är ifall din polare får ge den cd till någon annan innan det blir olagligt ..

Det jag undrar över är går det snabbare att intallera Win Xp genom usb eller är cdrom det snabbaste sättet ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite sådana här saker på SWEC!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Fint med guider på sweclockers

Hur ser filträdet ut? Är det precis som på en Win XP skiva med katalogerna i386, support etc direkt på root? Eller i en mapp som heter Win XP?

Caterham Alla datorer kanske inte har tillgång till ghostning om ens nätverk. Och vad gör dom en dator varken har NIC eller optisk enhet?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4