Intel sätter käppar i hjulet för Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Intel sätter käppar i hjulet för Nvidia

Ion är en ny plattform för Atom från Nvidia. Nykomlingen förväntas trumfa Intels egna styrkrets med en betydligt mer påkostad grafikdel. Det finns dock ett problem – Intel vägrar sälja processorn separat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är inte Intel som förvånar mig mest, utan det är nVidia. Förstod de inte att det skulle bli på det viset? Går de till marknadsdomstol så lägger Intel ner tillverkningen av Atom.

Permalänk
Medlem

Snart blir väll Intel stämda av EU

Jag tror Nvidia redan har tänkt på det här, de utvecklar inte en ny plattform utan att ha tagit med det här i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
de utvecklar inte en ny plattform utan att ha tagit med det här i beräkningen.

Nej, det hade varit extremt långsökt. Men vad har dem för lösning? ^^

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

AMDs geode eller via nano kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joharohl
AMDs geode eller via nano kanske?

Om de nu har utvecklat styrkretsen för just Atom, måste de inte göra om den om de ska använda en annan processor ?

De har väl inte direkt samma socket eller ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

intel överväger att sälja Atom separat om man kan lita på denna källa: http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

lite konstigt om de inte vill sälja den säparat när folk vill ha den. sälj den med styrkrets för en summa. sälj den för en annan summa även om de hade kunnat sänka priset 25% så ska de nog se att folk ändå köper och att de tjänar.

för isf blir kostanaden för intel och andra tillverkare ungefär lika höga och då är det prestandan folk väljer eller den för 15dolalr billigare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Självklart vill intel tvinga ut sin skit på kunderna, vem annars ska köpa den?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Om de nu har utvecklat styrkretsen för just Atom, måste de inte göra om den om de ska använda en annan processor ?

De har väl inte direkt samma socket eller ?

Nano har samma pin som C7 och Atom använder inte socket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Alltså... Hur tänkte de nu?
Det känns ju verkligen som att "Kan vi få tag i en CPU till vårt system" är en fråga man ställer sig innan man utvecklar ett system helt baserat på just den specifika cpu man vill ha tag på? Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Lite fult av Intel...
Men Nvidia är inte obekanta med fulheter heller.

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen så var det klart att nvidia kunde använda Atom till sitt chipset för annars, som några redan sagt, skulle inte nvidia lägga ner tid och resurser på att utveckla det heller. Jag gissar på att det är intel som fular sig, antingen för att de känner sig hotade på deras egen marknad (uråldrigt chipset, kass IGP) när nvidia kommer med något modernt. Sen så har intel gett sken av att ogilla netbook marknaden då de fruktar för sina andra områdens vinst då netbooks uppenbarligen säljer riktigt bra.

Hoppas nvidia får ut sitt chipset men med en Nano istället. Inväntar info på detta då jag är sugen på en ny netbook och intresserat mig för nvidia sen nyheten om deras chipset för ett tag sedan.

Svik inte nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Om de nu har utvecklat styrkretsen för just Atom, måste de inte göra om den om de ska använda en annan processor ?

De har väl inte direkt samma socket eller ?

Socket är det minsta problemet. Protokollet för kommunikation mellan cpu och chipset är byter man inte lika snabbt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har sagt det innan, nVidia ligger pissigt till... Dom får konkurera med SiS på chipset marknaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Synd. Atom hade ev varit intressant med det bättre nvidia-chipset men nu får det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

när intel spänner musklerna har andra företag inget annat val än att stiga åt sidan

snart står vi allihopa och arbetar i intels kolgruva

Permalänk
Medlem

Här borde konkurrenslagar gå in och tvinga Intel att sälja Atom separat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
när intel spänner musklerna har andra företag inget annat val än att stiga åt sidan

snart står vi allihopa och arbetar i intels kolgruva

Jo - det är synd att AMD inte vågar investera tillräckligt för att komma in i denna delen av marknaden med små energisnåla processorer. Dessa små netbooks och dylikt kanske är en idé som kommer byggas om så pass med tiden att en investering från AMD skulle kunna ramla lite långt bakåt i tiden om de inte har produkt redo inom närmaste tiden - vilket de inte lär ha.

Samtidigt kan jag se varför Intel inte säljer till Nvidia - då de på marknaden är lite som USA och Japan, de har ett passivt fulspel hela tiden efter deras halvtråkiga historia tillsammans.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Här borde konkurrenslagar gå in och tvinga Intel att sälja Atom separat.

Kan nog ta för lång tid. Gissningsvis så kommer Intel och nVidia köra lite fula trick på varnadra som vanligt för att sedan tvinga varandra till att enas. Som med SLI.

Alternativt så kör Intel hårt, och låter den rättsliga processen ta sin tid, när den är färdig har Intel redan sin nya lösning färdig och nVidia är ute ur leken ändå.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Skulle vara trevligt med en riktigt snål CPU som atom kombinerat med ett duktigt snålt moderkort utan massa restriktioner.
Datorer som drar uppåt 100 watt eller mer som man inte använder till något tungdrivet känns som lite stenålder.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jo - det är synd att AMD inte vågar investera tillräckligt för att komma in i denna delen av marknaden med små energisnåla processorer. Dessa små netbooks och dylikt kanske är en idé som kommer byggas om så pass med tiden att en investering från AMD skulle kunna ramla lite långt bakåt i tiden om de inte har produkt redo inom närmaste tiden - vilket de inte lär ha.

Samtidigt kan jag se varför Intel inte säljer till Nvidia - då de på marknaden är lite som USA och Japan, de har ett passivt fulspel hela tiden efter deras halvtråkiga historia tillsammans.

Det intressanta är att AMD faktiskt har visat upp en CPU som i teorin borde gå att använda i netbooks. Var ett bra tag sedan jag såg den och kommer inte ihåg alla detaljer men det var en Athlon 64, kring 2GHz och drog endast 8 watt. Prestandan var bra mycket högre än hos Atom och Nano. Minns tyvärr inte om det bara var en riktigt lyckad handplockad eller om det var en prototyp. AMD skulle nog dominera netbook marknaden om de faktiskt skulle lansera den för just netbooks.

Ska kika runt om jag hittar artikeln.

EDIT: Hittade på direkten.
http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-Athlon-Efficient,199...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Lite fult av Intel...
Men Nvidia är inte obekanta med fulheter heller.

Njau...fulare fisk än Intel får man nog leta efter...

EU kan nog sparka dom i baken ännu hårdare

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/...

Oavsett öppen eller stängd källkod så skulle det vara bedrövligt om Intel ökade sin "Dominant market player"-roll ännu mer...... urrrkkk...!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Det intressanta är att AMD faktiskt har visat upp en CPU som i teorin borde gå att använda i netbooks. Var ett bra tag sedan jag såg den och kommer inte ihåg alla detaljer men det var en Athlon 64, kring 2GHz och drog endast 8 watt. Prestandan var bra mycket högre än hos Atom och Nano. Minns tyvärr inte om det bara var en riktigt lyckad handplockad eller om det var en prototyp. AMD skulle nog dominera netbook marknaden om de faktiskt skulle lansera den för just netbooks.

Ska kika runt om jag hittar artikeln.

EDIT: Hittade på direkten.
http://www.tomshardware.com/reviews...cient,1997.html

Problemet torde dock vara att det är en gigantisk(läs dyr att tillverka) CPU jämfört med atom även om jag personligen lätt skulle kunna tänka mig att betala en tusing mer för MB och CPU jämfört med atom om jag är ute efter strömsnåla grejor utan massa restriktioner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det intressanta är att AMD faktiskt har visat upp en CPU som i teorin borde gå att använda i netbooks. Var ett bra tag sedan jag såg den och kommer inte ihåg alla detaljer men det var en Athlon 64, kring 2GHz och drog endast 8 watt. Prestandan var bra mycket högre än hos Atom och Nano. Minns tyvärr inte om det bara var en riktigt lyckad handplockad eller om det var en prototyp. AMD skulle nog dominera netbook marknaden om de faktiskt skulle lansera den för just netbooks.

Ska kika runt om jag hittar artikeln.

EDIT: Hittade på direkten.
http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-Athlon-Efficient,199...

Den är snabbare och riktigt snål ja. Problemet är att den är för dyr att tillverka i jämförelse. Måste få ner den i 45nm först. Men då borde den vara jämnsval och ändå snabbare än Atom.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Intel skulle göra sin 900MHz Celeron från Eee PC 700/900 i 45nm. Den skulle ta Atom i kraft och konkurrera i strömförbrukning,

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nvidia kan fortfarande pressa Intel med deras SLI. Eftersom att Intel inte har några grafikkort och AMD är mer än villiga att låsa ute Intel till fördel för deras egna plattform så kan Nvidia nog ställa lite krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Nvidia kan fortfarande pressa Intel med deras SLI. Eftersom att Intel inte har några grafikkort och AMD är mer än villiga att låsa ute Intel till fördel för deras egna plattform så kan Nvidia nog ställa lite krav.

Nja, om AMD får pengar för licensen tror jag inte att de låser ut Intel, speciellt inte då AMD går back.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Nvidia kan fortfarande pressa Intel med deras SLI. Eftersom att Intel inte har några grafikkort och AMD är mer än villiga att låsa ute Intel till fördel för deras egna plattform så kan Nvidia nog ställa lite krav.

Njae...

ATI är mer öppet än SLI. Crossfire, deras "stream" som är ATIs svar på CUDA, Havok som är svaret på PhysX håller dock Intel i, så den kanske inte är öppen.

Nvidias SLI är stängt och får endast användas av andra för en viss avgift. CUDA är en stängd standard, PhysX som är byggt på CUDA är en stängd standard, vilket är synd då den troligen kommer dö ut förr eller senare om dom inte släpper källkoden.

Nvidia ville att Intel skulle ha en Nvidia krets på deras x58 moderkort(!). Detta tvärvägrade både Intel och moderkortstillverkare av självklara anledning, att Nvidia ligger ljusår efter AMD och Intel med kretsar. Istället betalar Intel 8dollar/moderkort för att ha SLI på moderkorten med x58 nordbrygga.

AMD/ATI har redan en lyckad plattform med enbart deras egna kretsar, grafikkort och CPU. Intel är också där, fast med riktigt usla integrerade grafikkortskretsar, med Larrabee hoppas Intel att kunna konkurrera med grafikkort.

Nvidia sitter med dåliga kretsar som ingen vill ha förutom en trångsynt fanboy/eller någon som vill kunna använda SLI, och har även ingenting att komma med gällande CPUer. Senaste tiden verkar dock Nvidia rykt upp sig och gjort någorlunda bra kretsar, hoppa bara det håller i sig.

OT: Tänkte först svära över hur dumma Intel var, tills jag såg ändringen vilket är jätte positivt! Med Ion och en Intel Atom 270/330 kommer man kunna spela i dom låga upplösningarna Netbooks har, samt att det drar lika mycket som den föråldrade Intel 945 kretsen så batteri tiden blir inte lidande

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bara jag som grinar över att den här plattformen får problem? Jag skulle lätt ha köpt en för att spela film på

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD