Citat:
Ursprungligen inskrivet av Quinidar
Tjena,
För det första, kan ni inte vara så snälla och holla EU's bidrag till livsmedels ända mål till en annan topic här på forumet.
Inte för att jag är någon expert på economi, men som det har sagts innan av några. Är att om nu Intel får en förlust så kommer dem att bara höja pris lappen på deras produkter som vi får betala för. För dem vill gynna sig själva och sina aktie ägare. Om Intel går med förlust "Röda" siffror så finns risken att människor med andelar i Intel kan känna sig otrygga och sälja av sina aktier vilket inte kommer gynna företaget och kan resulter i störe förluster i inkomst och i sin onda cirkel resultera i att anställda på Intel och underleverantörer får avskedas. Vilket i helhet bidrar till att världens economiska kris blir lite väre.
(extremet exempel men tyvär behöver man tänkta på sånt här)
Jag vill inte säga att inte Intel gjorde något väldigt fel med blir tröt(Förbanad) när folk börjar tjata om att stora företag ska bli av med mer pengar än den domen som de har fått. Bara för att ett företag har försökt slå sig ut på marknaden (även om det är fullt) så tycker jag själv personligen att må besta man vinna.
EU som som nu har fällt dommen ger inga av pengarna till de företagen som blev påvärkade av Intel utan lägger det i sin egna kassa och vad hjälper det dem företagen som blev påvärkade av detta knep Intel använda sig av.
Ber om ursäkt för dålig stavning.
/Quinidar
Jag håller inte med dig här alls.
Intel har påverkat marknadsbalansen med olagliga medel, och det ger varken bättre priser för oss konsumenter i längden eller hjälper ekonomin eller samhället då detta visar att korruption lönar sig.
Se mina inlägg på första sidan (de två i rad nästan längst ned), orkar inte ta det en gång till.
Vill lägga till en sak. Detta är något jag själv tror. Har inte siffror på det, men bötesbeloppet är förmodligen mycket lägre än vinsterna Intel redan gjort/kommer att göra på detta fula övertramp. Tänk på att de fortfarande skördar vinster på vad de gjort... Och straff är ju till för att förhindra fortsatt överträdande av lagen. Om böterna endast motsvarar beloppet Intel tjänat på fulspel så är det självfallet värt risken att forsätta försöka bryta mot lagen.
En förenklad liknelse. Om straffet för snatteri är att lämna tillbaka grejerna man tagit så kommer folk att börja snatta hejvilt. Vad har man då att förlora?
Så jag anser att Intel borde böta en bit över varje tänkbar krona de kan tjäna på deras olagligheter. Och på detta bör de även ha ett straff för den uteblivna vinst detta har orsakat för andra företag (AMD i detta fall).
Så det dåliga argumentet "låt bäste man vinna" håller inte för 5 öre. Får man bete sig hur som helst så kan man väl ta bort alla lagar i samhället... De som klarar sig är väl värda att leva? Det är ju inte "bäste man" om man bryter mot våra marknadsregler, ellerhur.