Nätaggregat i budgetklassen 2010

Permalänk
Melding Plague

Nätaggregat i budgetklassen 2010

Inte mindre än 15 nätaggregat i budgetklassen har fått sig en omgång i testlabbet. Med facit i hand kan vi stolt presentera SweClockers mest ambitiösa nätdelstest genom tiderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mer mer MER!!! riktigt bra detta!

Rasurbo agget var ju sämre än ACE aggen ni testade:P
över lag var de ju bra grejor annars, men de som förvånade mig var hur bra FSP aggen faktiskt är.

Dock hade de varit riktigt fin med test av 1000+ agg.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Bra test! Jäkligt bra med round-ups så som denna

Permalänk
ASUS Nordic

Finfint test! Vågar inte ens tänka på hur mycket tid som går ned i att göra ett så här grundligt och omfattande test av nätagg.

Feedback: Min uppfattning är att ni bör ha information direkt under diagramsidan som talar om att ljudnivå varierar i förhållande till antal varv i minuten beroende på fläktens storlek samt (till väldigt liten del) dess kul- eller glidlageteknik. Ni nämner detta i testet men för de som stirrar sig blinda på jämförelsedigram kan det bli missvisande.

Permalänk
Medlem

hade gärna sett att den här vart med i testet
https://www.inet.se/artikel/6909495/cougar-po-400w-80-bronze

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Bra test

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

när man i trådar har rekomenderat Corsair CX400 över FSP400W så brukar man bli överröst av motgnäll. Nu har man ju en bra sida att länka till.

Rent allmänt så tycker jag att det är lysande gjort av sweclockers att lyssna på vårt önskemål om ett budget test av nätagg, och inte bara de dyrare segmenten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Gött, då slipper jag ångra valet av Corsair CX400 till min HTPC

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul med ett "longevity test" eller liknande. Jag har nämligen haft två CX400 som dött en tidig död. Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa det agget personligen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bra test och kul läsning! Ännu en bra artikel!

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Underbart test, överlag tycker jag de flesta nätaggregaten faktiskt visar upp fina siffror, och givetvis blir man glad då corsair cx400w fick bäst i test då det är den man använder i alla (hemma byggda) burkarna!

Permalänk

Trodde inte Fractal hade bra nätaggregat men kul att dom har det !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Ett riktigt trevligt test!

En möjligtvis lite dum fråga... En del nätagg har en genomskinlig plastbit som täcker kanske 1/3 av fläktarean, varför har man den där?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Kul och informerande läsning, jätte tack.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd

Bra recension! Nu vet jag vilket agg jag ska välja till min HTPC

''Fractal Design Integra 400 W''

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tack igen SC, grymt fint/bra test me like!!!!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Underbart test och otroligt informativt, gillar skarpt att ni förklarade innan testet hur sånt här funkar fick mig att komma ihåg en massa från gymnasiet och alla olika el-ämnen
Kul också att få se ett riktigt test på Deltaco som vi på företaget jag jobbar på använder flitigt vid oem burks reparationer, och rusurbo som jag själv varit nyfiken på.... stort tack ! där

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Bra recension! Nu vet jag vilket agg jag ska välja till min HTPC

''Fractal Design Integra 400 W''

köpte precis en sån till min server hade en ace raw deal tidigare har velat uppgraderat ända sen sweclockers plocka ner dom på jorden

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

En möjligtvis lite dum fråga... En del nätagg har en genomskinlig plastbit som täcker kanske 1/3 av fläktarean, varför har man den där?

Jag undrar det med, har det på mitt HX850...

Annars ett mycket bra test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

En möjligtvis lite dum fråga... En del nätagg har en genomskinlig plastbit som täcker kanske 1/3 av fläktarean, varför har man den där?

Den är där för att styra luftflödet så att det verkligen passerar genom nätaggets komponenter. Utan plastbiten så går en stor del av luften ut direkt genom bakgrillen utan egentligen göra någon nytta i agget. (och kanske faktiskt försvårar flödet från de inre sektionerna av agget)

...

Mycket fin informativ recension - bra jobbat Swec!

- Ok, kanske lite väl generöst att ge Deltaco prisvärd, med tanke på det rätt extrema varvtalet på fläkten och med endast en satakontakt! Ska man verkligen behöva adaptrar för att ens kunna bygga en modern burk med en SATA HD och en DVD-spelare? Och kan man annars rekommendera ett agg med fläkt som aldrig går under 1400 rpm? Agget klarade sig dock annars bättre än jag trodde (gäller även AXP)

- Corsair:en var ju väntat bra, men den stack iväg rejält i varvtal vid mer än 50% belastning! Nästan tillräckligt mycket för att göra det svårare att rekommendera den IMHO.

- Förvånansvärt många kör med sleeve bearing (glidlagrade) fläktar! Risken är ju större att de gör oljud från sig och slits i förtid i horisontell montering...

- Jag ångrar inte att jag köpte FSP:n när jag bytte nätagg i syrrans burk (rättare sagt min gamla) för nån månad sen Visst, lite snålt med kablar, men det viktigaste finns där. Ljudnivån helt OK! (det gamla 380W Tagan agget pajade. Där har vi ett märke som byggdes mer på hype än tester känns det som - och jag föll för det )

- Rasurbo är ett skämt. Inte helt oväntat, men skönt att ha det "på papper", så man kan hänvisa hit om nån käftar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det var därför rasurbo försvann från inet lika snabbt som ACE... De har fått en likvärdig konkurrent

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Verkar ligga i linje med forumets allmänna rekommendationer. Fractal Design och Corsair i toppen.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Det som enligt mig är intressant att notera är att FSP har varit så här bra sedan åtminstone 2004. En länk till en tråd jag var inblandad i 2004. Jag har kört flera olika varianter av FSP och alla har fungerat bra. När jag bytte från mitt 400W FSP till ett 550W hiper som var väldigt flashigt på den tiden så sjönk min max oc på ett nf7 med en barton från 2,9ghz till 2,4Ghz.

Oftopic: fan va kul det var att läsa poster från pre 2004 på xtremesystems. När man höll på att klocka nf7 och första p4orna. R9700Pro var ett grymt grafikkort mitt var så ghettomoddat så det såg helt sjukt ut.

Permalänk
Medlem

Kul test Vem trodde Antec agg skulle få ett dåligt betyg och ett AXP och Deltaco ett bra
Kul för Silverstone som gör en del bra nätagg och Corsairs budgetmodell tar alla förutom ljudmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

R9700Pro var ett grymt grafikkort mitt var så ghettomoddat så det såg helt sjukt ut.

de där tycker jag du ska lägga upp i ett galleri

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Läste det andra testet på mellanklass agg häromdagen och hoppades att ni skulle publicera ett med budget agg. Underbart test detta Sweclockers mycket bra gjort!

Kul med test på Fractal Design aggen och dem klarade sig riktigt bra också även om Corsairs 400W är bäst. Där är ett märke jag saknar i detta testet och det är Cougar:s agg de finns bland annat hos Inet skulle vara kul med test på dem. Nästa gång kanske?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bra test. ;D
Dock skulle jag vilja se er testa Cougar då deras CM 550w är ganska intressant för oss som vill ha snygg kabeldragning men inte behöver ha mer än 550w.

Permalänk

Tur att min distributör hann ta bort Rasurbo i sortimentet innan jag hann beställa. Priset var ju väldigt lockande, men det här suveräna testet visar ju att lågt pris ofta är förknippat med dålig kvalitet.

FSP och Fractal Design visar att dom gör bra grejer till bra pris, att Corsair vann visste jag mer eller mindre på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Super bra artikel och rolig att läsa:)
Har själv ett Fractal Design Integra 500w och mycket nöjd över det och nu har jag det bevisat att det klarar 80+
Hade tur där att jag inte köpte Rasturbo som jag kollat på innan.

Off topic: När jag läste artikeln på min iPod så hoppade sidan upp till rubriken hela tiden av sig själv, finns det något ni kan göra åt det?:P

Permalänk
Medlem

80 PLUS Platinum är väl det högsta som går att ha även fast inget(tror jag) nätagg har det har jag för mig.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce