Kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Melding Plague

Kantutjämning i Starcraft II

Starcraft II saknar inbyggd kantutjämning men både AMD och Nvidia har lagt till stöd för funktionen i drivrutinerna. SweClockers undersöker vilken tillverkare som klarar uppgiften bäst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

5870 får stor stryk

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Lite konstigt, brukar ju vara Nvidia som har högst lägstafrekvens.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad

Permalänk
Medlem

nvidias x4 ser aningen bättre ut än ATI x4.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Ser ingen skillnad

bra då är det inte bara jag som är blind

som en sidenote finns det nåt smidigt sätt at få sc2 att visa fps?
inte intresserad av 3parts program

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Jösses Starcraft är ett av de snabbaste RTS spelen som finns och folk klagar på kantutjämning som knappt är synbart även under sega förhållanden, verkar som om vissa är tvungna att klaga på något för de hittar inget annat att klaga på.

När Blizzard släpper spel då vet man att de är kvalitet säkrat om man jämför med t ex EA Games de är endast ute efter mass produktion och för att spela ska man ha ny dator helst varje år.
SC2 kan du lira med en burk som är 10 år gammal de är inte många nya spel du kan göra de med.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

Kostar korten lika mycket?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kostar korten lika mycket?

Nej,
billigaste 480 MSI GeForce N480GTX-M2D15 1536MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

billigaste 5870 Club 3D Radeon HD5870 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kostar korten lika mycket?

Nej, gtx 480 är lite dyrare.
Edit: Ahopp, för sen att kommentera som vanligt!

Jag tycker som några sagt innan att det ser lite snyggare ut med nvidias kort, men intressant att Ati-kortet inte förlorade något vid 4x mot 2x samt att den låg på bättre snitt.

Dock inte förvånad över att gtx480 är snabbare, då det är ett snabbare kort överlag. Trodde dock att den skulle vinna alla tester men där ser man :]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bjonss13:

5870 får stor stryk

Med 4x kantutjämning var resultaten ganska lika, 5870 hade till och med bättre lägsta-FPS... Så storstryk fick det väl ändå inte?

Skrivet av AMD_PERA:

Kostar korten lika mycket?

Du kan ju alltid prova Prisjakt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kostar korten lika mycket?

Hehe nej kolla på prisjakt.. Gtx 480 kostar kanske 200-400kr mera om man kollar på samma märken.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

När Blizzard släpper spel då vet man att de är kvalitet säkrat om man jämför med t ex EA Games de är endast ute efter mass produktion och för att spela ska man ha ny dator helst varje år.
SC2 kan du lira med en burk som är 10 år gammal de är inte många nya spel du kan göra de med.

Ööh,vad snackar du om?? Har inte direkt några problem att spela tex. bc2 och skillnaden mellan din o min burk är att jag har en Q9550 samt lite snabbare minnen X48 mobo och 8800GT OC 2 så jag begriper inte vad du yrar om? Sen ska jag dock inte yttra mej vad det gäller SC2 men inget spel som tilltalar mej iaf och jag begriper inte hypen heller!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Intressant de hade varit om resultatet visat de omvända Nu blev de bara "men vem bryr sej om kantutjämning?"

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Med 4x kantutjämning var resultaten ganska lika, 5870 hade till och med bättre lägsta-FPS... Så storstryk fick det väl ändå inte?

Du kan ju alltid prova Prisjakt

Det var där jag upptäckte det.
Annars brukar ju det länkas till test exemplaren.
Det skulle vara kul att veta vad testexemplaren kostade.
Kanske skulle det vara ett annat resultat om det var två likvärdiga kort eller...?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Fotnot: SweClockers vill även passa på att ge en känga till utvecklarna på Blizzard.
Att år 2010 släppa ett spel utan inbyggt stöd för kantutjämning är bara dåligt.

Håller med, varför skiter man i denna funktion?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Håller med, varför skiter man i denna funktion?

För att spelet kör deferred rendering och D3D9 kan inte hantera AA vid deferred rendering. D3D10, 10.1 och 11 kan göra det, men Blizzard skrev inte någon D3D10-kod för att kunna köra AA.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Håller med, varför skiter man i denna funktion?

Personligen tror jag att det är för att en väldigt liten del utav dom spelar StarCraft 2 verkligen märker någon skillnad och att dom kanske valt att lägga ner tiden på andra andra delar. Sedan är ju inte Blizzard direkt känt för att köra för att satsa stenhårt på grafiken.

StarCraft 2 använder sig för övrigt utav Deferred Shading some gör det svårare att lägga till AA.
Deferred shading - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Hehe nej kolla på prisjakt.. Gtx 480 kostar kanske 200-400kr mera om man kollar på samma märken.

Närmare 800-1000kr skillnad.

Permalänk
Medlem

Att det saknar stöd för AA var ju inget att gråta över direkt, den praktiska skillnaden ser man ju endast om man studerar inzoomade stillbilder.

Permalänk
Skrivet av Twiggeh:

Håller med, varför skiter man i denna funktion?

Anledningen till att de har skippat AA enligt mig är att eftersom de använder deferred rendering så kan man inte använda den inbyggda AA funktionen som finns i grafikkorten. ( Finns mycket information om det om man googlar efter "deferred rendering antialiasing" )

Och med den lösningen som finns nu så tappar man en massa prestanda när AA är på. Så att för att slippa tusentals frågor om "Why doesn't my sc II run smoothly with anti-aliasing?" så har man skippat det, eftersom att alla vanliga personer skulle nog slå på AA utan att tänka sig för om det fanns som inställning i spelet.

Kopierat från wikipedia:

Citat:

"Another rather important disadvantage is that, due to separating the lighting stage from the geometric stage, hardware anti-aliasing does not produce correct results any more: although the first pass used when rendering the basic properties (diffuse, normal etc.) can use anti-aliasing, it's not until full lighting has been applied that anti-alias is needed. One of the usual techniques to overcome this limitation is using edge detection on the final image and then applying blur over the edges.[2] DirectX 10 introduced features allowing shaders to access individual samples in multisampled render targets (and depth buffers in version 10.1), making hardware anti-aliasing possible in deferred shading. These features also make it possible to correctly apply HDR luminance mapping to anti-aliased edges, where in earlier hardware any benefit of anti-aliasing may be lost, making this form of anti-aliasing desirable in any case."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ser ingen skillnad

Samma här.
Tycker att denna AA diskussion i SC2 är bara ur löjlig!

Permalänk
Inaktiv

Vad fick er att testa mot just 5870 i stället för mot ett 5970 kort?
Den rellativa skilnaden i pris är mindre mot 5970 än den är mot 5870 kortet.

Permalänk
Medlem

Billigaste 5870 och billigaste 480 går inte riktigt att jämföra. Dom billigaste Radeon-korten är inte referenskort, vilket gör att du är relativt bunden när det gäller byte av kylning, och tillverkarna kanske använder sig av billigare komponenter så ditt kort inte håller lika länge osv... Dom billigaste 5870 referens ligger på runt 4000kr, och skulle jag skaffa ett 5870 så skulle jag hellre lagt ut dom där extra hundralapparna och valt ett referens i stället.

För övrigt så ska vi nog vänta på antingen en patch eller en ny drivrutin, för de va ett rejält drop från 2XAA till 4XAA för 480.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt med AA i Starcraft 2, så mycket prestandaförlust för ingen eller knappt någon grafikökning.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker nvidia x0 ser bättre ut än ati x4 på denna bild?

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd

Jag ser nästan ingen skillnad alls. Nvidia har bättre x2 än ati. Men på 4x ser jag ingen skillnad:S

Permalänk

"Om AMD lyckas rätta till problemet"

Problemet är att folk är alldeles för gnälliga, detta är en mycket mycket liten skönhetsmiss i min värld.

"Att det saknar stöd för AA var ju inget att gråta över direkt, den praktiska skillnaden ser man ju endast om man studerar inzoomade stillbilder."

Håller med till fullo!

Jag vill också passa på att ge Sweclockers en känga. För denna nyhet/recension var helt meningslös och kommer bara spä på det onödiga flamewar som pågår på forumet!

Go AMD och Nvidia!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av fatcamp:

Jag ser nästan ingen skillnad alls. Nvidia har bättre x2 än ati. Men på 4x ser jag ingen skillnad:S

Det är svårt att fånga skillnaderna i stillbilder. Det syns betydligt bättre när man spelar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Först tyckte jag de va dåligt att Blizzard inte släppte spelet med AA. Men nu när jag spelar det förstår jag varför. Det behövs inte. Spelet är såpass välgjort på alla andra håll, så hade kunnat spela på 256-färgers grafik om de skulle va så.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||