Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Elgot
Nu kanske det bara är jag som tittar på fel filmer, men jag skulle nog påstå att adblock för chrome fungerar lika bra (jag har inte sett någon reklam).
Det har nog hänt en del sen jag testade adblock senast till Chrome då jag inte kör Chrome. Adblock Plus finns ju nu till Chrome det gjorde det inte då. Ber om ursäkt där.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Xellofan
Det var ett tag sedan jag körde FF men jag kommer ihåg att vissa inställningar var man tvungen att gå till en "hemlig" lokal webbsida för att komma åt.
Källkode till FF är fri men det är hårda regler för hur namnet Firefox och loggotypen får användas tillsammans med körbar kod.
Så fort man skriver en adress i adressfältet i FF så skickas informatonen till Google för webbsökning, likaså är Google standard sökmotor för FF. Mozilla samarbetar med Google och får pengar för att FF användarnas sökningar och inmatade webbadresser skickas till Google. Under 2008 fick Mozilla 71,5 millioner dollar från Google som betalning för att FF skickade sökningar och webbadresser till Google.
Firefox programvaran är fri, men logo och det är copyright och sådant på eftersom annars skulle vem som helst kunna använda det. Någon skulle kunna gör om Firefox och sen tror folk att det är Firefox och ogilla Firefox för det.
Inmatede webbadresser skickas till Google? Firefox får betalt för att man söker via Google, det har ju positiva och negativa delar med det är också Google som vill vara största sökmotorn och därför erbjuder Mozilla det erbjudandet.
+ Firefox har förkortningen Fx.